Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

aansluiten 24994?

Gestart door nkeer3 donderdag 07 januari 2021, 15:06:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiten 24994?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
aansluiten 24994?
Hallo allen,

Na lange tijd afwezigheid hier op het forum, en door constatering van o.a onoplosbare ziekte van mijn vrouw (Alzheimer, Ik wil hier verder niet op in gaan) De onzekerheid die dit allemaal met zich mee brengt, had ik totaal geen zin meer om aandacht te besteden aan mijn hobby's, ook niet om mijn afgebroken baan nieuw leven in te blazen. Maar omdat ik een aantal jaar geleden al een frame voor een nieuw te plannen baan al had gebouwd, en zoveel Marklin spullen heb, hebben mijn vrouw en kinderen op me in gesproken om juist nu afleiding te zoeken in o.a de trein hobby. En ben nu toch een nieuwe baan aan het bouwen met C en K rail. Ik ga weer Digitaal rijden met ECOS, maar baan besturing word weer Semi automatisch met 6021 Keyboard 6040 en misschien een Memory 6043.
Het schaduwstation wil ik toch graag een beetje automatisch laten verlopen. Ik dacht zelf door middel van 24994 Schakel rail's
de wissel automatisch te kunnen schakelen.
MAAR hoe sluit ik het allemaal aan? Ik heb een beetje op google en het forum gekeken maar niet wat gevonden, ik ben een analfabeet op dit gebied, Als ik weet welk draadje aan welk draadje te verbinden gaat het me denk ik wel lukken ;-) zou het fijn vinden als iemand mij dit simpel kan beschrijven.

Zie graag reacties tegemoet

Groet Ruud Nkeer3

Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2017

offline
Re: aansluiten 24994?
Staat -net zoals  vele andere zaken- uitvoerig beschreven in de wiki:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Analoge_Automatische_of_handmatige_spoorkeuze

Cees
Re: aansluiten 24994?
antonv
gast

Re: aansluiten 24994?
Kun je dan niet beter alles via de Ecos doen? Daar zit al wat je opnoemt toch ingebakken?
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: aansluiten 24994?
bedankt voor reactie's


Nee ik wil de Ecos alleen voor de trein besturing gebruiken.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK

Citaat van: Pt2/3 op donderdag 07 januari 2021, 17:39:59
Staat -net zoals  vele andere zaken- uitvoerig beschreven in de wiki:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Analoge_Automatische_of_handmatige_spoorkeuze

Cees
Precies dat, daar snap ik dus niks van.

Ga weer verder zoeken...
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2006

offline
Re: aansluiten 24994?
Bij de schakelrail 24994 zit een kleine handleiding hoe aan te sluiten, evenals 2 kabeltjes met aansluitklem.
Gewoon de 2 aansluitklemmen onder de rail op de lipjes schuiven en elke blauwe draad aansluiten aan "iets".
Iets kan zijn een relais, een sein, een wissel.
Als de sleper van de trein of wagon contact maakt op de rail, schakelt de relais, sein of wissel naar rood, of groen, of recht, of gebogen.
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: aansluiten 24994?

Dank voor je reactie,
Ja heb dat papiertje er nu ook bij. ik wil alleen wissels schakelen. Vanuit de 24994 komt dus een blauwe draad voor Rechts rechts aan rijden van het wissel. Zoverzogoed huhu, Nu is de vraag waar komt het draadje aan vast? heb 2 blauwe draden van af het wissel een rechts en links schakelbaar, komt de linker schakeldraad dan gewoon naar de decoder en de rechtse schakel draad te samen met de blauwe draad 994 naar de decoder?
Of heb ik 2x 24994 nodig en de blauwe (R) draden 24994 te samen met B (R) wissel naar de decoder?

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2017

offline
Re: aansluiten 24994?
Mogelijk brengt dit plaatje nog wat duidelijkheid.
Voor de goede orde:
1.rond is in het Duits Rund ofwel blauwe draad met Rode stekker
2. recht is in het Duits Gerade ofwel rechtdoor blauwe draad met Groene stekker
3. een schakelrail heeft twee aansluitingen: een voor elke rijrichting, met de klok mee tegen de klok in.
4. op elke aansluitbus kun je meerdere (volgens mij maximaal 3) magneetartikelen (wissel, sein, relais) aansluiten
5. en dat kunnen dus door elkaar rode én groen stekkers zijn of enkel dezelfde kleur
6. voor stroomonderbreking (stoppen) gebruik je een sein of relais.

Cees
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: aansluiten 24994?

Dag Cees, ook bedankt voor jou reactie, Ik was er al een beetje bang voor, maar het word te ingewikkeld voor mij huhu.
Ik heb geprobeerd het tekeningetje te begrijpen maar het duizelt me jammer genoeg voor de ogen.   


Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2017

offline
Re: aansluiten 24994?
Jammer dat je het niet begrijpt.
Jammer ook dat Deventer te ver van mijn woonstede ligt want anders was het binnen een kwartiertje gepiept.

Cees
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: aansluiten 24994?

Ja Cees dat is bij heel veel dingen, het is simpel als je het weet (snapt) het ligt er aan dat ik geen theorie man ben ;-(( Hoop een een slimme ingeving huhu

Groet Ruud

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: aansluiten 24994?
Dag Ruud,
Eigenlijk is het schakelen via een schakelrail een heel eenvoudig principe, nl hetzelfde als schakelen via een kastje met 2 knopjes.

Ik weet niet hoe het met C-rails werkt, maar met M rails is het heel eenvoudig na te doen. Misschien heb je het ooit al wel gedaan: je houdt 1 van de 2 blauwe draden tegen de railstaaf en dan schakelt de wissel (of blijft staan, dan neem je de andere draad). Het zelfde gebeurt met een schakelrail. Het schakelaartje in de rail zorgt voor een kort contact van 1 van de 2 blauwe draden met de massa (bruin), dus eigenlijk hetzelfde wat je met een schakelkastje doet.

Jij moet even uitzoeken welke blauwe draad (wissel of sein, maakt niet uit) je aan de schakelrail wilt verbinden. Als de schakelrail een wissel op afbuigend moet zetten en hij doet het niet, pak je de andere draad. Je hebt dus wel voor elke draad een eigen schakelrail nodig. Dit werkt voor een sein precies het zelfde. Je kunt het gewoon proberen.

Ik hoop dat deze uitleg je een beetje helpt.

gr. Gertjan
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2006

offline
Re: aansluiten 24994?
En was M zo clever geweest als Viessmann dan hadden ze aan de blauwe draden van wissels en seinen een klein rood of groen ringetje opgeschoven. Zeer handig als je onder de baan ligt en wil aansluiten.
Re: aansluiten 24994?
Je kan er zelf ook een labeltje aan plakken ;)
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2006

offline
Re: aansluiten 24994?
Ze kosten genoeg om M dat zelf te laten doen. Viessmann is al goedkoper en daar lukt het wel.
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: aansluiten 24994?

Hoi Gertjan, dank voor je tip, daarop volgend heb ik een test opstelling op tafel gemaakt, met een 6021 en 6040 en 2x AJ decoder's en 2x 24994 en 2 wissels. Doen is toch weer beter blijkt. Alles schakelt in elk geval huhu, Nu eens kijken hoeveel 24994 ik moet gebruiken om 6 wissels te kunnen schakelen en weer terug zetten, om zodoende elke keer een vrij spoor in te rijden. Het is voor het eerst dat ik dit zo doe, bij de vorige baan zag ik welk van de 7 sporen er vrij was d.m.v een camera beeld huhu. Blij dat er mensen zijn die willen meedenken!

Zoiets wil ik maken

Keerlus    =====\\=====================//========   <----  Doorgangspoor           // is een wissel
                       \\====================// opstelspoor 1
                        \\===================//  2
                         \\==================//   3
                          \\=================//    4
                           \\================//     5
                            \\===============//      6



Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2017

offline
Re: aansluiten 24994?
Per spoor heb je maar één schakelrail nodig.
Schakelrail ligt direct voor de stopsectie.
Hierop sluit je aan:
a. wissel van het spoor dat binnen gereden wordt, omzetten van afbuigen (R) naar rechtdoor  (G).
b. sein/relais van binnen gereden spoor naar rood om stopsectie stroomloos te maken
c. wissel van naastgelegen spoor, omzetten van rechtdoor (G) naar afbuigen (R)
d. sein/relais van naastgelegen spoor op groen, zodat trein vertrekt.
En zo doe je dat voor elk spoor
Voor de schakelrail in het laatste geldt dat er maar drie aansluitingen zijn te weten:
1. het sein/relais in het spoor zelf (schakelt naar rood)
2. de wissel van het eerste spoor (schakelt naar afbuigen)
3. het sein/relais van het eerste spoor (schakelt naar groen)

Succes er mee
Cees
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: aansluiten 24994?

Hoi Cees bedankt weer voor je reactie. Het begint me nu wel wat duidelijk te worden, maar had er ook niet direct bij stil gestaan dat de trein ook automatisch moet stoppen natuurlijk.
DAT gebeurd dus door een sein hi. (stroomloos) Dat word ook een nieuw hoofdstuk dan :-) Seinen of relais kwam nog niet voor op mijn vorige baan.
Vandaar dat ik nu tegen zulke problemen aanloop. Sein in een schaduw station lijk me zonde toch, dan zal het wat met een relais moeten worden... ik moet nog veeeeeeeeel leren Cees

Ruud 



Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2017

offline
Re: aansluiten 24994?
Voor de leergierigen onder ons:
Ga naar deze website:
http://www.modelspoorh0.nl/downloads.htm
Scrol helemaal naar onderen.
Download het märklin handboek  "Elektrotechniek van Märklin"
Hoofdstuk 3 maakt je wijzer; voor sein lees je "relais"

Cees
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: aansluiten 24994?

Dank je wel Cees mooie site met mooie bestanden, ga ik snuffelen voor juiste spoor hi


Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: aansluiten 24994?
Hallo mannen,

Ik ben nog steeds aan het informatie zoeken in begrijpbare jip en janneke taal (plaatjes)

Heb een tekeningetje gemaakt zoals het waarschijnlijk moet worden?

Kan dit met een 7045 relais?

Ik zou het graag willen sturen met een 6021 en 6040 is dit zo mogelijk.

Het lijkt wel als je ouder word :( je het niet meer zo begrijpt en dat is best lastig....

Voordat ik met de klimspiraal kan beginnen wil ik het schaduwstation eerst werkend hebben.

PS zou ik het ook nog in een andere rubriek moeten plaatsen?

Hoop dat er weer iemand mee denkt
Groet Ruud

Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2017

offline
Re: aansluiten 24994?
Ruus

Waarom zet je dat tekeningetje op google drive
Waarom niet gewoon een jpg, png of dergelijk bestandje als bijlage toegevoegd ?
In elk geval kan ik niet inhoudelijk reageren omdat ik geen toegang heb tot google drive en aanverwante rommel

Cees
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: aansluiten 24994?

Is het zo duidelijker Cees?

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2017

offline
Re: aansluiten 24994?
Ruud,

Bijna goed.
Schakelrail 1 is niet nodig
Schakelrail 3 schakelt alleen W2 en W3
Schakelrail 4 schakelt alleen W4
In elk spoor is een relais nodig
Dat kan met een relais 7045 of 7245
Schakelrail 2 schakelt relais 2 op stop en relais 3 op rijden
Schakelrail 3 schakelt relais 3 op stop en relais 4 op rijden.
etc.
Het is een analoge schakeling dus dat werkt met een gewone trafo.
Een keyboard 6040 is voor het digitaal schakelen van wissels en seinen/relais.
Dat heb je voor deze schakeling niet nodig.

Cees


Cees
Re: aansluiten 24994?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: aansluiten 24994?
Hi Ruud,
Zie opmerking van Cees. Het is in deze vorm een analoge baan en analoge schakeling. De schakelrails vervangen gewoon de kastjes met drukknopjes.
De seinen zijn nog niet ingetekend, maar die kun je eventueel gewoon ook zelf gaan bedienen met de schakelkastjes, of ook via schakelrails, maar dan moet je er iets verder over doordenken waar je wat wil gaan vrijgeven.
Zoals je het nu gemaakt hebt loopt dit (schaduw)station/opstelsporen altijd in een vaste volgorde vol. Van spoor 1 naar spoor 5. Pas als alle 5 sporen een keer aan de beurt zijn geweest wordt spoor 1 weer gebruikt.

Waar je nog even op moet letten is de beveiliging van het gehele complex van 5 sporen. Als alle sporen bezet zijn, mag er nl geen trein 6 naar binnen, zolang trein 1 er nog staat. De trein op spoor 5 heeft immers W1 weer op toegang tot spoor 1 gezet, maar daar kan nog een trein staan.......................