Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Fleischmann 1233

Gestart door GTIBert donderdag 07 januari 2021, 13:46:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann 1233
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Fleischmann 1233
Ik heb weer iets in huis gekregen om er eens naar te kijken.
Het gaat hier om een Fleischmann 1233.
Ik heb dit zo nog nooit gezien, lijkt mij iets van zelfmade.
Er zit onder de sound module een diodebrug, weet niet waarom?
Verder ziet mijn Ecos-2 deze trein niet als ik deze op her programmeerspoor zet , en dan probeer uit te lezen.
Weet hierdoor ook iet welk adres deze trein dan heeft.
Zijn er Fleischmann rijders die mij hier mee kunnen helpen?

Ik hoor het graag.



Mvg Bert
Re: Fleischmann 1233
Lid sinds: 2010

offline
Re: Fleischmann 1233
Hoi,

Bekijk eens deze link: 1233 Fleischmann H0 Diesellok Volgens mij is de geluidsdecoder niet zelfbouw maar fabriek af. Of dat ook voor de grote blauwe condensator zo is, is de vraag. Alleen het lezen zal mogelijk wel een probleem worden met zo'n grote condensator. Ik neem aan dat je het volgende onderdelenblad al zelf gevonden had: Fleischmann 1233 en handleiding Anleitung 1233

Groet Ronald.
Re: Fleischmann 1233
antonv
gast

Re: Fleischmann 1233
Zal wel een zelf toegevoegde stroombuffer zijn.
Re: Fleischmann 1233
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Fleischmann 1233
Hoi Ronald.

Bedankt voor je reactie.
Mag die diodebrug eruit om te proberen welk adres deze trein dan heeft.?
Ik kan niet inloggen bij Fleischmann.
Hoe kom ik bij de documenten op de site van Fleischmann?








Re: Fleischmann 1233
Lid sinds: 2010

offline
Re: Fleischmann 1233
hoi,

Citaat van: GTIBert op donderdag 07 januari 2021, 15:19:58
Mag die diodebrug eruit om te proberen welk adres deze trein dan heeft.?

Diodebrug? Je bedoeld de blauwe condensator? Je kijkt even welke draden er van de wielen lopen. Dan kom je uit bij de blauwe condensator. Haal die er maar eens tussen uit. Dan kan je denk ik de boel uitlezen. Zal wel een esu loksound 1 of 2 inzitten als ik het zo zie. Een oudje. Deze is met de lokprogrammersoftware versie 2.79 uit te lezen.

Citaat van: GTIBert op donderdag 07 januari 2021, 15:19:58
Ik kan niet inloggen bij Fleischmann. Hoe kom ik bij de documenten op de site van Fleischmann?

Je hoeft niet in te loggen bij Fleischmann. En nee het licht echt niet aan dat je van het 3railforum komt  :D Gewoon direct downloaden. Ik heb ze ook zo via google gevonden en aangeklikt. Dan kan je de PDF zo downloaden.

Maar wat is er mis met het model? Wat doet het ding niet of wel? Daar mag je eerst mee beginnen  :)

Groet Ronald.
Re: Fleischmann 1233
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Fleischmann 1233
Hallo Ronald.

Bedankt voor je reactie.

ff een vraag, hoe kom jij bij de link "https://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/1233_13096.pdf.
Ik kan deze niet vinden, waar staat deze in het menu bij Fleischmann?

even over de trein.
Deze rijdt alleen maar op analoog , en dan vooruit zonder verlichting of iets.
Kan het met die diodebrug erop ook niet uitlezen.
Weet dan ook niet welk digitale adres deze trein heeft.
Ga eens proberen zonder deze brug, weet ook niet waarom deze er tussen zit.

Mvg Bert.

Re: Fleischmann 1233
Lid sinds: 2010

offline
Re: Fleischmann 1233
hoi,

Citaat van: GTIBert op vrijdag 08 januari 2021, 08:30:33
ff een vraag, hoe kom jij bij de link "https://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/1233_13096.pdf. Ik kan deze niet vinden, waar staat deze in het menu bij Fleischmann?

Via Google  :) Maar je kan ook deze link volgen: Fleischmann Reserveonderdelen. Vul het nummer in van je model en dan komt de onderdelenlijst. Met onderaan een link naar de "handleiding".

Citaat van: GTIBert op vrijdag 08 januari 2021, 08:30:33
Kan het met die diodebrug erop ook niet uitlezen. Weet dan ook niet welk digitale adres deze trein heeft.

Het is geen diodebrug. Het is een zelf gemaakte powerpack (dus een condensator) om het treintje over smerige rails beter te laten rijden. Dus een betere stroomafname voor de decoder.

Citaat van: GTIBert op vrijdag 08 januari 2021, 08:30:33
Kan het met die diodebrug erop ook niet uitlezen.

Nee en waarschijnlijk ook niet programmeren. Je kan het wel proberen om deze te programmeren. Door even in de handleiding te kijken welke waarde je waar in moet zetten om te resetten. Na een reset werkt deze op DCC-adres 3.

Citaat van: GTIBert op vrijdag 08 januari 2021, 08:30:33
Weet dan ook niet welk digitale adres deze trein heeft.

Leer nu even dat je dat ook niet hoeft te weten. Je hebt twee opties: door in CV 1 (DCC-adres) een kort adres te zetten. Bijvoorbeeld adres 3. Of je kan de decoder resetten. Dan staat de decoder altijd nog op DCC-adres 3. Dat is het voordeel van DCC.

Citaat van: GTIBert op vrijdag 08 januari 2021, 08:30:33
Ga eens proberen zonder deze brug, weet ook niet waarom deze er tussen zit.

Het is geen brug. Dat zeggen we al vanaf mijn eerste bericht. Het is een zelfgefabriceerde powerpack. Die zorgt ervoor dat je de decoder niet kan uitlezen en mogelijk ook niet kan programmeren.

Groet Ronald.
Re: Fleischmann 1233
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Fleischmann 1233
Hallo Ronald.

Ik zie op het plaatje een kroonsteen met daarop een condensator van 1000uF en ook een W10G dioden gelijkrichter.
zie plaatje.
Re: Fleischmann 1233
Lid sinds: 2010

offline
Re: Fleischmann 1233
Jep, dat is een poging tot een zelfbouw powerpack. Kan er tussenuit. Niet echt nodig. Als de lok slecht rijdt zal je meer moeten kijken naar de stroomopname.

Groet Ronald.
Re: Fleischmann 1233
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Fleischmann 1233
Ik heb het zooitje eruit gehaald.
Op het programmeer spoor uitgelezen, het adres is 21 met een loksoundV2 decoder.
Kan hem met de lokprogrammer versie 2.7.9 niet compleet uitlezen, geeft een fout melding.
Maar ik kan nu wel de CV waardes uitlezen.
De trein rijd nu voor/achteruit en de verlichting schakelt met de rijrichting en ik heb 2 geluids functies.

ik ga hier eens mee rijden, kijken of alles lekker loopt.



Mvg Bert
Re: Fleischmann 1233
Lid sinds: 2010

offline
Re: Fleischmann 1233
hoi,

Citaat van: GTIBert op vrijdag 08 januari 2021, 10:23:23
Kan hem met de lokprogrammer versie 2.7.9 niet compleet uitlezen, geeft een fout melding.

Een tijdje laten rijden en dan opnieuw proberen. Ik ben hier bezig geweest met mijn lokjes. Daar zitten ook nog een paar oude Loksounds in. Deze hebben wel een jaar stilgestaan. Eerst ook niet goed lezen. Na een tijdje rijden laten ze zich weer lezen in stellen via de lokprogrammer.

Groet Ronald.