Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Treinen aansturen met MARKLIN CS1

Gestart door J.Cox woensdag 06 januari 2021, 15:26:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Hoi allemaal,

Mijn naam is Jos Cox en ik wil weer beginnen met de treinen hobby.
Van 2004-2009 heb ik al veel marklin materiaal gekocht, waaronder de CS1, die ik later heb laten ombouwen met s88 stekker, ik heb niet de laatste update van ESU.
Ik wil onderstaand baanplan gaan realiseren met natuurlijk zoveel mogelijk materiaal wat ik al heb.
Zichtbaar is alleen de parade rails, hier bovenop komt een lokwerkplaats met draaischijf.
De drieweg wissels wil ik aansturen met k83 decoders en s88 contacten.
De stopplaatsen, stroomloos, wil ik analoog aansturen met de nieuwe k84 decoder.
Maar nu is mijn grote vraag, kan ik automatisch rijden met 6 treinen.
Er rijden er maar 2 tegelijk maar ze moeten om de beurt starten.







met vriendelijke groeten Jos Cox



Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Met de CS1 kan je niet volledig automatisch rijden.
Mogelijk kan je wel wat trucs uithalen dat je door middel van een s88 contact de trein zichzelf stroomloos zet en dat een andere trein via een ander s88 contact die trein later weer laat rijden. Maar dan zal je wel handmatig vooraf alle treinen een snelheid moeten geven in de CS1 zodra je hem aangezet hebt.

Misschien kan wat jij wilt wel makkelijker met het software programma Koploper wat je aan de CS1 kan koppelen.

Koen
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Hoi Koen,

Ik heb al geprobeerd om de CS1 op een computer aan te sluiten, maar dit lukte niet.
Ik heb de ESU versie niet, dus zal wel niet gaan.
Maar kan ik met de nieuwe CS3 wel automatisch rijden, of moet ik die dan ook weer op een computer aansluiten.

Groetjes Jos.

Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Hoe zie jij automatisch rijden voor je? En wat ging er niet met het aansluiten van de CS1. Zonder ESU zou die het ook moeten doen.
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Laurent,

Jos bedoelt denk ik dat hij een CS1 zonder R heeft de R wordt soms de ESU update genoemd.
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Hoi Jos,

De cs1 is eigenlijk een ECoS speciaal voor marklin gemaakt door Esu.

De update ook wel R / reloaded genoemd was een upgrade om er een volledige ECoS van te maken hij leverde dan 4A en kon meerdere protocollen aansturen o.a. Motorola, MFX en DCC.

Zo te lezen heb je de versie zonder bovenstaande update, volgens mij is het mogelijk om via koploper deze centrale en dus je treinbaan aan te sturen.

Het stroomloos maken is bij een digitale baan niet nodig en ook niet wenselijk de software laat de treinen netjes afremmen en optrekken en stoppen op de plaats waar jij dat wilt.

Nu is Roermond bij mij ver vandaan anders had ik best even mee willen kijken, maar er zitten wel een aantal forum leden in de buurt die je wellicht even kunnen helpen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Citaat van: J.Cox op donderdag 07 januari 2021, 01:41:02
Maar kan ik met de nieuwe CS3 wel automatisch rijden, of moet ik die dan ook weer op een computer aansluiten.

Ik ken de CS3 niet goed dus ik weet niet of dat met CS3 kan zonder software zoals Koploper.

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 08 januari 2021, 07:41:59
Het stroomloos maken is bij een digitale baan niet nodig en ook niet wenselijk de software laat de treinen netjes afremmen en optrekken en stoppen op de plaats waar jij dat wilt.

Klopt, maar als je puur alleen met de CS1 automatisch wil rijden is het misschien een optie. Maar het is geen ideale oplossing...

Koen
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Ik heb de CS3 handleiding nog even bekeken, hiermee lijk je wel automatisch te kunnen rijden. Zie pagina 28 en verder.

Koen
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Natuurlijk kan je met de CS3 automatisch rijden. Dat doe ik al 2 jaar.

Je moet wel de goede gebeurtenissen (programmaregels) maken. Eigenlijk ga je op de stoel van de programmeur van
de PC programma's zitten.

Het maken van gebeurtenissen is juist de grote kracht van de CS3.

Op dit forum wordt altijd gesproken over die dure CS3 maar ik vind het geld dubbel en dwars waard als je ziet wat je er
allemaal mee kan doen.

Wat Jos wil is met een CS3 in een handomdraai gemaakt.
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Mooi, ik wist niet dat dit kon.
...maar blijf de CS3 toch een duur apparaat vinden :)
Waarmee ik niet zeg dat het té duur is. Maar het is gewoon een flinke bak geld...

Dus Jos: met de Central Station 1 kan het met behulp van externe software zoals Koploper.
Met de CS3 kan het standaard, met de CS2 weet ik niet.

Koen
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Met CS1 aangesloten aan een PC zou je volledig automatisch moeten kunnen rijden. Ik gebruik CS 2 in combi met Windigipet. Windigipet kun je gratis downloaden / gebruiken t/m 12 wissels en 4 locs. Kun je ervaring mee opdoen en kijken of het bevalt.

Mvrgr
Robert
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Leen, petje af, wat mij betreft, dat je je weg kunt vinden in de automatische treinbesturing van je CS3! Ik blijf Märklins aanpak maar onhandig en achterhaald vinden. Die gebeurtenissen vind ik helemaal geen 'grote kracht'  maar een lastige omweg.
Wat mij betreft hebben programma's als Koploper, RocRail en iTrain (en noem ze maar op) het veel beter voor elkaar en zijn ze prijstechnisch ook gunstiger, als je tenminste een simpele centrale als doorgeefluik hebt.
Kon die CS1 zonder reload van Jos als interface werken, dan was hij echt snel klaar.


Groet,

Peter

Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 08 januari 2021, 12:26:18

Kon die CS1 zonder reload van Jos als interface werken, dan was hij echt snel klaar.


Dat kan toch? De reload is helemaal niet nodig. Het CS1 kun je gewoon koppelen aan Koploper, iTrain c.s..

Gr, Ben.
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Ja Peter, voor mij was het de uitdaging "kan ik met de CS3 hetzelfde doen als met de PC-programma's".
Het antwoord is volmondig, JA.

De PC-programma's hebben een hele lange ontwikkelingsweg achter de rug en zijn nu dermate gecompliceerd, zie de
gigantische handleidingen, dat een beginner eerst een goede studie moet doen voordat hij iets werkend krijgt.

De gebeurtenissen in de CS3 zijn geen lastige omwegen maar het doel om iets te bereiken, vergelijk het maar met het vinkjes zetten
in de PC-programma's.

Maar we dwalen af, eerst maar eens horen hoe Jos hier over denkt.
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Ik was even het spoor bijster door de opmerkingen over de afwezigheid van de ' ESU update', oftewel de R in naam. Maar inderdaad, ook zonder R is het apparaat bruikbaar als interface. Mooi zo, zou ik dan denken!
Ik heb mij RocRail eigen weten te maken met de website van het programma zelf en door gewoon wat te proberen. De systematiek van melders en blokken is niet zo moeilijk. Sterker, het is heel logisch. Misschien is het eindresultaat hetzelfde als wanneer je alles invult in een CS3, hoewel ik er toch een beetje twijfel over heb.Maar ik ben niet zo snel van begrip en kan nu een paar kunstjes met RocRail. Voor mij is dat genoeg.


Groet,

Peter
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
beste Jos,
Er wordt hier gespeculeerd over welke versie van de CS1 je hebt. Aangezien je de S88 hebt laten inbouwen, lijkt het erop dat hij de ESU (hardware) update heeft gehad en je 'm dus verder kunt updaten naar de meest recente versie.
Vraag 1: wat geeft jouw CS1 als hardware versie (ergens in het scherm bij de tab "instellingen - i " te vinden). Als dat hardware versie 1.2.4 is, dan is hij updatebaar.

Maar ook de oude versie was met de PC verbindbaar, anders zou die ook niet geupdated hebben kunnen worden. Dus je moet de instellingen voor je netwerk op je CS1 wellicht anders instellen.
Dus vraag 2: heb je je CS1 een IP-adres gegeven dat binnen je thuisnetwerk ligt (als je 'm aan een router/switch aansluit), of als je 'm rechtstreeks met een kabel op je PC aansluit: gebruik je een crossed kabel en geef je in je browser het juiste adres van de CS1 op?

Als beide voorgaande vragen met goed gevolg worden opgelost, dan kan je de updates er op zetten (gaat wel wat tijd in zitten) en dan kan je altijd nog weer verder kijken wat je met je CS1(R) doet. Aangezien er een S88 aansluiting op zit, kan je met terugmelding werken en daarmee, d.m.v. schakelrails en geïsoleerde stukken (k84) om-en-om de treinen uit je schaduwstation laten vertrekken. Maar dan moet de software op de CS1(r) wel bij zijn.

Succes, groet, Paul

Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Citaat van: pajomaho op vrijdag 08 januari 2021, 14:22:01
Aangezien je de S88 hebt laten inbouwen, lijkt het erop dat hij de ESU (hardware) update heeft gehad en je 'm dus verder kunt updaten naar de meest recente versie.
Voor zo ver ik mij kan herinneren, het al zo lang geleden, is mijn CS1 destijds in een beginset geleverd met de S88 al ingebouwd door Märklin.
Pas later is de Ecos update er gekomen, maar dan van ESU.
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Beste Leen,

De bekende programma's zijn helemaal niet moeilijk, mits je begint met .........één ovaal, 3 blokken en één lok, ze zijn wel moeilijk als je alle mogelijkheden in één keer wilt leren begrijpen, vraagje: ken je alle mogelijkheden van je telefoon, computer en de programma's die je gebruikt?

Groet, Anne W
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
 @citaat @citaat Je hebt gelijk, ik zit mijn administratie van 2009 op te ruimen en daar kwam ik de (softwarematige) update van ESU tegen.

Maar ook met die oudere versie kan je wel het een en ander wat topicstarter wil.

Groet, Paul
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Zeker, je hebt de Ecos update daar niet voor nodig, wel de S88.
Je kon er destijds zelfs al mee pendelen  ;)
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Hoi allemaal,

Hartstikke fijn om te lezen dat het aansluiten op bijv. koploper wel gaat op de CS1
maar ik heb problemen met het aansluiten.
Ik heb al eerder geprobeerd het IP-adres in te voeren op de CS1, maar als ik dan verder ging, en later weer terug ging, was het IP-adres weer weg.
Trouwens hoe kom ik aan het juiste IP-adres, en het brouwser adres?
Ik heb ook een crossed kabel.

Groetjes Jos Cox.
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Hoi,

Je zal dat handmatig moeten instellen op je CS1 en ook op je (windows) computer. Die twee moeten elkaar kunnen vinden. Dat betekent in windows: Netwerkinstellingen aanpassen. Als je er niet zo heel veel van weet dan is makkelijker om het via je thuisnetwerk te doen in plaats van een crosskabel. Dan kan namelijk alles binnen het netwerk op "automatisch" blijven staan.

Groet Ronald.
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Citaat van: pajomaho op vrijdag 08 januari 2021, 16:29:46
Maar ook met die oudere versie kan je wel het een en ander wat topicstarter wil.
Met een CS1 met S88 kan makkelijk een schaduwstation gestuurd worden. Hoe, dat kun je zien op blz 50 in deze Märklin brochure: klik
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Anton: inderdaad, dit is volgens mij wat ik bedoel met wat ik eerder in dit topic schreef. De seinen schakelen de rail stroomloos toch?
Het nadeel is dan wel dat je de treinen allemaal zelf een snelheid moet geven wat ik ook al eerder schreef.

Koen
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Als je met CS 1 rijdt in combi met een pc / besturingspakket, dan hebben de seinen alleen nog een kosmetische functie.
De baan staat continu onder digitale rijspanning, de software bepaalt de rijbewegingen.

Mvrgr
Robert
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Voor wat de topic starter wil is er helemaal geen computer nodig als hij een CS1 met S88 heeft.
Ik vind het een beetje overkill om voor zo iets eenvoudigs telkenmale een computer met stuursoftware te moeten opstarten vooraleer er kan gereden worden.
En anderzijds zonde om er relais logica bij te betrekken als de CS1 het zelfstandig kan afhandelen.
Hiervoor is de CS1 juist bedoeld, 2 locs tegelijk de snelheid regelen, wissels en seinen zetten, blokrijden, pendelen en schaduwstation regelen.
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
De CS1 kan toch van zichzelf helemaal geen treinen regelen? Alleen dingen schakelen. Dus ja het kan met puur alleen een CS1 als je blokken stroomloos schakelt. Wil je dat niet dan zal je toch echt een computer nodig hebben. Of een CS3 gebruiken.

Koen
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
De topic starter geeft toch aan dat hij met stroomloze blokken wil werken?
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Treinen aansturen met MARKLIN CS1
Citaat van: J.Cox op woensdag 06 januari 2021, 15:26:06
De drieweg wissels wil ik aansturen met k83 decoders en s88 contacten.
De stopplaatsen, stroomloos, wil ik analoog aansturen met de nieuwe k84 decoder.
Maar nu is mijn grote vraag, kan ik automatisch rijden met 6 treinen?
Leuke vraagstelling.  O:-D

Dat een eenduidig antwoord soms toch nog zo moeilijk kan zijn.