Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

nieuwe baan

Gestart door alain d b woensdag 06 januari 2021, 14:18:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe baan
alain d b
gast

nieuwe baan
beste spoorwegvrienden , zou willen een nieuwe baan bouwen en heb er ook een ontworpen !
Gezien ik pas een jaar of twee bezig ben zou ik graag heel wat feedback van jullie krijgen , zowel negatieve als positieve !
van niveau 1 ga ik nog een keerlus maken naar niveau 2 met een bergdorpje .
Re: nieuwe baan
antonv
gast

Re: nieuwe baan
Op de oppervlakte die je hebt en wat je er maar van gebruikt is het zonde de schaduwstations moeilijk bereikbaar onder de zichtbare baan te voorzien.
Er is ruim genoeg plaats om makkelijk toegankelijke schaduwstations te integreren op niveau 0.
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
persoonlijk denk ik niet dat er nog veel plaats is , waar zou jij dan alles plaatsen op niveau 0 ? gr Alain
Re: nieuwe baan
antonv
gast

Re: nieuwe baan
Neem me niet kwalijk, maar ik zou zoals anderen je al suggereerden niet dit plan gebruiken, enfin dat is natuurlijk persoonlijk, maar dit is helemaal mijn ding niet.
Ik spreek in het algemeen, je hebt veel plaats, maak het jezelf dan niet al te moeilijk door schaduwstations onder je baan te steken.
Re: nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuwe baan
Ik mis een beetje het doel, de uitgangspunten. Wat wil je graag uitbeelden? Wat wil je bereiken. Wil je een baanplan puur op het rijden zonder enige verdere doelen, dan is dit prima. Wil je een baanplan waarin je wat meer treinloop uitbeeld, dan is dit overkill. Je kan van overal naar overal. Is het persé nodig om in de middelste poot, ik neem aan dat dat iets van industrie of haven moet voorstellen, rond te kunnen rijden?

Wat ik jammer vind zijn de volgende zaken:
- Louter brede korte geometrie. Je hebt de ruimte voor slanke wissels en grotere bogen. Je hebt ruimte om boogwissels helemaal niet meer toe te passen (en zeker geen R1 wissels).
- Driewegwissels op cruciale plaatsen. Ik ben er geen fan van. Bij Tischbahning zijn ze uit de hoofdbaan verbannen omdat ze relatief veel problemen geven.
- Je schaduwstation is vrij inefficiënt. Je kan meer en langere treinen wegzetten door het in meerspoors lussen aan te leggen. Bogen zijn ook meters.

Over het algemeen:
- Probeer je haakse bochten uit het zicht te houden.
- Probeer je te zorgen dat je de trein niet permanent ziet.
- Probeer je niet te rechttoe rechtaan te bouwen, tenzij je echt Nederlands wilt rijden.

Ik hoef er niet mee te spelen, maar ik denk dat je hier nog eens goed over na moet denken. Het komt nu op mij over als een eerste plan om zoveel mogelijk meters te maken. Als dat precies je doel is, ben je prima geslaagd, maar gezien het feit dat je komt vragen denk ik dat er bij jou ook nog wat twijfel zit.

Zet eens op papier wat je echt wil hebben. Je spreekt in de OP nog over een keerlus met bergdorp. Wil je dat echt nog erbij. Het depot, is dat belangrijk? Wil je stijging, wil je dit in het zicht? Wil je een haven, een hoofdstation?

Als ik voor mijzelf spreek: Ik vind een kopstation prachtig. Ook al heb ik nog geen tijd om een vaste baan te bouwen, met tapijtrijden of met tischbahning in Duitsland bouw ik wel eens zoiets. Thuis ga ik er geen ruimte voor hebben en zit ik steeds meer te denken, als ik wel wat ruimte heb, moet ik dat dan wel willen? Ik focus op Oostenrijks en die lui daar zijn vrij gek, enkelsporige lijnen vind je er nog. Kan ik niet beter naar een St. Johan im Pongau achtige situatie? Of een stukje Südbahn. Wellicht zelfs een stukje Ennstalbahn. Dat is enkelsporig, maar er rijden wel Eurocity's en Railjets overheen. En zelfs een enkele nachttrein. Dat zou juist betekenen dat ik mijn focus zou verleggen van een groot druk station naar een stuk enkelsporige lijn.
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
dat zijn veel vragen , maar wat wil ik , een tafel met 2 stations , beetje berglandschap en een klein stukje industrie .
mijn schaduwstation zal ik aanpassen , zal nog eens zoeken . De bochten kunnen inderdaad groter heb nog 330 en 430 liggen , die ga ik wel aanpassen tijden het leggen op de tafel .Wat bedoel je met meer treinloop ?
En ja ik wil wat meer dan van A naar B , van B naar C en dan van C naar A ! Wil echt wel meer mogelijkheden .
Hopelijk weten jullie nu al iets meer , en krijg ik wat meer reacties !
gr Alain
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuwe baan
Hoi Alain,
Tja, wat voor reacties verwacht je? In de meeste gevallen geven mensen feedback op een bestaand plan of onderdeel. Soms wil Rob (speeltmettreintjes) wel creatief meedenken en hij komt dan met een schets of soms een volledig plan. De planners die hier inhoudelijk reageren zijn in het algemeen wat minder blij met een 'speelbaan'.
Dat gevoel kreeg ik zelf ook in eerste instantie toen ik je plan bekeek. Veel te veel willekeurig gelegde rails, met als doel: zo veel mogelijk onvoorspelbaar je treinen laten rijden, dat de kijker niet weet hoe het verloop precies is en waar een trein een volgend moment te verwachten is.
Dat kan, maar dan haken een aantal forumleden af. 
Wanneer je digitaal rijdt, ben je ook niet meer zo afhankelijk van alle rij- en keermogelijkheden, omdat je loc's individueel kunt keren.
Ook ik ben niet (meer) van dit soort baanplannen. Treinen rijden in werkelijkheid nu eenmaal van A naar B, soms ook nog naar C en komen dan weer terug. Vaak zelfs nog volgens een vast schema :D.
Dus met een zo ingewikkeld mogelijk sporenplan kan ik je niet helpen.

Wel wil ik wat opmerkingen plaatsen bij je huidige opzet. Zoals al eerder is opgemerkt kun je meer uit je schaduwstation(s) halen: meer logische sporen, met meer opstellengte, zonder dat je 'kop'  zou moeten maken of alleen maar trek-duwtreinen op kunt stellen zoals nu op al die doodlopende sporen.

Je hoofdstation vind ik niet heel logisch. Alle opstel en inhaalsporen liggen aan de binnenkant. Er is daar ook nergens een opstelmogelijkheid voor extra wagons of een loc.
Je industrieterrein heeft geen uithaalspoor en ik vind al die dubbelsporige toegangsmogelijkheden vanuit alle hoeken een beetje een overkill. Waarom is alles daar dubbelspoor? Je kunt je daar heel veel wissels besparen met dezelfde rijmogelijkheden.

Verder moet je serieus kijken naar de bereikbaarheid, tenzij je om de gehele baan aan de buitenkant kunt lopen. Ook zou ik eens een test doen met de smalle inloop, die ook nog schuin loopt (aan de rechterkant). Die lijkt mij veel te smal en te onhandig van vorm om goed vrij te kunnen gebruiken. Als je bene er tussendoor kunne en je hebt een wat wijdere trui aan raak je zo je scenery aan de buitenrand van de tafel.

Mogelijk kun je hier iets mee.

gr. Gertjan

(PS: en je moet wel wat geduld hebben: niet iedereen kijkt dagelijks, heeft direct een pasklare oplossing of wil direct reageren)
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
heb wat aanpassingen gedaan op niveau 0 ; enkel spoor naar industrie maar vooral station onder handen genomen . Hopelijk is dat nu al wat beter ! gr Alain
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuwe baan
Het doorgaande station is al een verbetering, het rangeergedeelte nog niet. Je hebt 1 mogelijkheid nu verwijderd, nl direct weer doorrijden op het spoor waar je vandaan kwam. En je hebt links nog steeds een dubbele aanvoerlijn. Waarom? Je kunt de ene baan gewoon enkel kruisen met een Engelse wissel.

Verder zou je eens een voorstelling moeten maken hoe je het voor je ziet wanneer je met een sleep goederenwagons dit rangeerterrein op gaat rijden richting 1 van de doorlopende sporen. Hoe kom je daar weer af? Dan moet je achteruit en komt de sleep terug op de hoofdbaan. Het lijkt mij dat je dat niet zou moeten willen. Daarvoor zou een uithaalspoor dus kunnen dienen.

gr. Gertjan
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2015

offline
Re: nieuwe baan
Je zou de industrie sporen ook anders kunnen inrichten. 

Brengen trein: vanaf de hoofdbaan vooruit er in rijden en achteruit via het rangeerspoor naar de kopsporen van de verschillende bedrijven.

Halen trein: vanaf de kopsporen van de verschillende bedrijven vooruit naar het rangeerspoor en omlopen via het omloopspoor en na wederom oppikken van de trein weer richting de hoofdbaan.


MvG,

Timaximus
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
hier dan de aanpassing niveau -1 , doodlopende sporen zou ik graag behouden enkel voor wagons zonder loc !
van de tekening hierboven zou ik de omloopspoor niet kunnen doortrekken naar spoor 6 van mijn station ?
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuwe baan
Hoi,

Een vraag over je Bw: waarom een draaischijf als er al een keerdriehoek ligt? Dan lijkt me de draaischijf overbodig...

Voor de rest denk ik iedere keer wanneer ik dit draadje open: "less is more". Maar dat is een kwestie van smaak  ;).

Groeten,
William
Re: nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuwe baan
Ik snap in de laatste tekeningen niet waarom je hier niet gewoon een 5 of 6 sporen de bocht in laat lopen? Eventueel ergens voor/na de bocht een set wissels dat je kan wisselen en je pakt de bochtruimte mooi bij je schaduwstation.
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: nieuwe baan
Het lastige vind ik dat ik niet zo goed begrijp waar 'heen moet'. Is het doel een baan met, zoals sommigen dat noemen 'veel rijmogelijkheden'? Dus, zoveel mogelijk treinen die op zo veel mogelijk sporen moeten kunnen komen? Dan zou je gewoon al lekker kunnen gaan bouwen.
Wil je op dit mooie grote oppervlak een modelbaan met geloofwaardig treinverkeer? Dan moet je goed nadenken wat je wilt. Sporenplannen en luchtfoto's van bestaande stations en rangeerterreinen of grotere industriële complexen, kunnen inspiratie bieden. Verder zou je eens moeten kijken hoe een locomotievendepot functioneert. Dat kent een bepaalde logistiek en dat komt tot uiting in het sporenverloop. In jouw ontwerp is dat (nog) niet het geval.
Maar zet eens wat wensen op een rij: thema, plaats, tijdperk, etc. Daarna kun je het uitwerken en prioriteiten stellen, want geheid gaan er dingen afvallen wegens allerhande gebrek: aan tijd, geld, ruimte etc.

Groet,

Peter
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
heb ik geprobeerd , bochten 130 , 230 en 330 lopen mooi parallel  vanaf 430 en 530 niet meer , als jullie een oplossing hebben gelieve dit dan ook eens te tonen ! Vergeet niet dat ik pas 2 jaar bezig ben , ben heel blij met jullie opmerkingen maar ook graag wat oplossingen op papier . Sta voor alles open , gr Alain !
Re: nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuwe baan
Dat klopt, maar doe eens plaatjes. 330-430-530 werken namelijk met een kleinere hart op hart afstand, geen 77,5mm maar 64,3. Het kan, meestal, vrij eenvoudig opgelost worden, maar daarvoor moeten we wel zien hoe het er nu bij ligt. Note dat ik zelf overigens allergisch ben voor R1, daar komen veel van mijn rijtuigen in 1:87 lengteschaal niet doorheen.
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
terug wat aanpassingen gedaan op niveau 0 en -1
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuwe baan
Ik snap eigenlijk nog steeds niet hoe je met je rangeer/industriecomplex wil gaan werken. Daarbij lijkt mij de 180 graden uitvoering van wat op een uithaalspoor lijkt niet hele praktisch en esthetisch zeker niet erg mooi. Hoe zie jij zelf de afhandeling van goederenverkeer op dit complex? Als je daar iets van uitlegt, begrijpen wij mogelijk beter je doelstelling.

Verder vind ik je hoofdbaan nog teveel rond rijden via een ingewikkeld parcours met een soort van klimspiraal die eigenlijk niet een echt doel heeft, terwijl je schaduwstation maar via 1 enkel spoortje als aftakking te bereiken is. Dus alle treinen gaan naar het schaduwstation en komen via het zelfde spoor weer terug? Dat geeft volgens mij veel oponthoud.

Je zou eens kunnen kijken naar het hondenbot principe. Dat heeft voor modelspoorbegrippen meer logica en zo kun je een schaduwstation onderdeel laten zijn van de treinenroute. Maar het zijn uiteraard maar tips, want het moet wel jouw baan worden.

gr. Gertjan
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
aanpassing gedaan industrie , als ik nu spoor 5 en 6 gebruik voor goederen vervoer , kan ik via duw werk naar alle depots . ik werk in de haven en daar vertrekken ook de treinen van het rangeerspoor met duw werk over een enkel spoor ( ook de baan oversteken ) naar alle depots . zou ook enkel container , vrachtwagens en auto's gebruiken als goederenvervoer !
nu nog een oplossing zoeken om met een dubbelspoor naar en van mijn schaduwstation te geraken !
mijn klimspiraal gebruik ik om naar mijn tweede station (klein) te rijden die op een iets hoger niveau zal komen te liggen .
gr alain
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: nieuwe baan
Inderdaad maakt dit het industrieterrein met de aansluiting op het station logiischer. Wordt de industrie een havengebied? Daar heeft er wel alle schijn van.
Dan is er nog het station. Passagiers kunnen er nog niet terecht, althans er is nauwelijks ruimte voor perrons (alleen hele smalle!)
Verder is het depot nog niet in orde.
Misschien moet je eens spieken op sporenplan.nl bij de oude tekeningen van het Maasstation Rotterdam en het depot Feijenoord. Daar zie je ook de combinatie van havengebied, passagiersstation en goederenoverslag.
Inspiratie vanuit het buitenland vind je wellicht bij sporenplannen en luchtfoto's van Dortmund en Duisburg.

Groet,


Peter
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baan
Citaat van: Gertjan H op maandag 11 januari 2021, 22:46:30
Verder vind ik je hoofdbaan nog teveel rond rijden via een ingewikkeld parcours met een soort van klimspiraal die eigenlijk niet een echt doel heeft
Als ik het plan zo bekijk zou die spiraal best weg kunnen. Er is genoeg lengte met het doorgaande spoor om daarmee te stijgen/dalen.
Re: nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuwe baan
Waar gaan die 2 sporen linksboven naartoe?
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baan
 @citaat Dat kun je in de OP zien ;)
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: nieuwe baan
Klopt, en waarschijnlijk is het het mooiste dat hele stuk te laten vervallen en het dubbelspoor te laten dalen naar het schaduwstation. En dan nog iets moois bedenken voor het rechterdeel (zonder spiraal). Dan heb je, bijvoorbeeld, verkeer van het schaduwstation naar het doorgangsstation en dan weer terug het schaduwstation in (door een landelijke omgeving wellicht). Het hoofdstation heeft een aftakking naar industrie en locdepot.

Prima toch? Kun je heel veel scenery kwijt en leuk rijden.

Groet,

Peter
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuwe baan
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 12 januari 2021, 15:13:02
Prima toch? Kun je heel veel scenery kwijt en leuk rijden.

Helemaal mee eens Peter  :thumbup:. De baan wordt overzichtelijker en ook logischer tav de rijwegen. Je hebt zelfs kans dat je meer ruimte krijgt om iets meer te doen met een eventueel rangeerterrein of ergens een lokaal stationnetje (enkelspoor!).
Weg dus met overbodige ballast....
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
ok , sta daar wel voor open , maar ik zie het niet voor me ! graag wat meer uitleg of kleine schets waar ik naartoe zou moeten gaan  !
gr alain .

ps hoe maak je gebruik van een citaat , lukt niet bij mij !
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baan
Rechtsboven ieder bericht ziet je citaat staan. Als je daarop klikt kun je een citaat maken.
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
ok , maar hoe voor een bepaald deel van de tekst ? gr Alain
Re: nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuwe baan
De rest simpelweg weer weghalen.
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
aanpassing depot en een dubbelspoor (buitenste 2 sporen) naar schaduwstation !
Re: nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuwe baan
Waarom zou je vanuit het depot direct het schaduwstation in willen rijden?
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuwe baan
Dat zijn nu nog jouw vragen? Want er is nu idd een 2-sporig traject naar het schaduwstation, maar het blijft wat gekunsteld, net als het rechter deel met die cirkel. Maar het lijkt of je vast wil houden aan je globale opzet. Daar is niets mis mee (want het is jouw baan), maar de vraag is dan wel welke input je zou willen waar je iets mee kunt.

De opmerking van Laurent bijvoorbeeld: waarom een losse loc vanuit een depot naar een schaduwstation laten rijden? Of er vandaan? Vanuit het schaduwstation komen normaal gesproken gehele treinen. De loc's worden gewisseld in het station en rijden dan naar de BW , van waaruit ook een 'verse' loc weer naar het station gaat om een  gereedstaande sleep op te pikken (en dan niet over het hoofdspoor).
Als je deze rangeerbewegingen eens probeert uit te voeren met jouw plan, zie je gelijk waar de logica wel- en niet zit.

gr. gertjan
Re: nieuwe baan
antonv
gast

Re: nieuwe baan
Daar denk ik toch heel anders over, ik heb veel meer locomotieven dan ik zichtbaar op de baan kan hebben en zal mijn schaduwstation vooral gebruiken om locs te wisselen, bij mij komt er zeker een verbinding tussen loc depot en schaduwstation.
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
waarom verbinding depot naar schaduw , vooral om wagons te gaan ophalen ! nog niet genoeg loks om alle wagons te trekken ! Mijn klimspiraal zal ik weg doen en gewoon een lus maken van station over de ganse baan terug naar station ! Dan kan ik later nog vrij gemakkelijk aan alles om te beginnen met bezetmelders seinen en al de rest ! Heb al heel wat opgestoken de laatste week waarvoor dank , als er nog opmerkingen zijn , zijn die nog altijd welkom , kan dan nog altijd een aanpassing doen ! Ga nu beginnen met het starten van het bouwen van de tafel , gr alain .
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: nieuwe baan
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 12 januari 2021, 14:56:53
@citaat Dat kun je in de OP zien ;)
Wat voor beest is de OP ?
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: nieuwe baan
Openingspost?
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: nieuwe baan
 @citaat Stimmt genau!
Re: nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuwe baan
Begin eens met rustig rijden en spelen... Dan gaan je wensen vanzelf verder kristalliseren. En je kan loks toch ook eerst je station in rangeren en dan een sleep laten ophalen? Ik speel al jaren op de grond en slechts met 1 niveau. :)
En als je geautomatiseerd wilt rijden: testbaan bouwen. Kan je rustig ervaring opdoen met e.e.a. Een grote baan ga je in verzuipen. Je zal de eerste niet zijn en zeker ook niet de laatste.
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
als ik met de tijd zou automatiseren , welk boek raden jullie mij aan om eens rustig te lezen wat alles doet en kan ? Wil jullie nogmaals bedanken voor de tijd en hulp voor mijn nieuwe baan ! Gr Alain
Re: nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuwe baan
Met de tijd automatiseren kan bijna niet. Daar moet je dan nu al de voorbereidingen voor getroffen hebben.
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baan
Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
Citaat van: Laurent op vrijdag 15 januari 2021, 11:34:28
Met de tijd automatiseren kan bijna niet. Daar moet je dan nu al de voorbereidingen voor getroffen hebben.
oei , geen probleem zal dan voor de volgende zijn !Maar is er toch een boek die je zou aanbevelen ! Gr alain
Re: nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuwe baan
Daar zijn geen boeken over die actueel zijn en blijven. De software wordt doorlopend verder ontwikkeld, de hardware ook. Het enige boek dat relevant is en blijft is het handboek van desbetreffende soft- en hardware.