Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Herstart - Baanontwerp

Gestart door Ericj92 donderdag 14 januari 2021, 16:54:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Herstart - Baanontwerp
Lid sinds: 2020

offline
Herstart - Baanontwerp
Zoals de titel al doet vermoeden, ben ik van plan om binnenkort samen met mijn vader een nieuwe treinbaan te ontwerpen/bouwen.
Enige jaren geleden ook al actief geweest op dit forum, maar door andere hobbies is dat allemaal verwatert.
Maar nu mijn ouders het hele huis voor zichzelf hebben is er eindelijk plaats voor een modelbaan op zolder.

Het idee is om de focus meer op het rijden en de automatisering te leggen en dat de scenery op een lager pitje staat.
De meeste locomotieven en ander rollend materieel zijn van de DB en komen uit TP3/TP4.
Zoveel als mogelijk heb ik R1 vermeden, enkel in het schaduwstation zijn boogwissels toegepast, dit omdat we deze hebben liggen uit startsets.
Daarnaast is het mogelijk om zonder R1 tegen te komen een rondje te rijden, eventueel materieel wat niet door R1 heen kan kan dan altijd elders op de baan gestald worden.

Het idee is om een middelgrote stad na te bouwen, waarbij de stedelijke bebouwing vooral uit een stationsgebouw en enkele (halve) woningen/straten zal bestaan.

Rechts boven in is de aansluiting op de spiraal naar het schaduwstation te zien, door de twee "losse" uitgangen heb ik een splitsing station willen weergeven.
Vanaf de rechterkant bereden kan vervolgens spoor 1,2 en 3 bereikt worden.
Door het station heen, kan vervolgens richting het paradestuk worden gereden, waarbij ik een 10-15cm over het gehele stuk wil zakken om zo onder het stations en om de spiraal heen een keerlus kan maken.
In de boog op dit paradestuk kan vanaf de linkerkant een sleepwagons afgekoppeld worden om zo opgepikt te kunnen worden door een rangeer lok die de sleep naar het rangeerterrein kan trekken.

De zichtbare sporen:


De onzichtbare verbindingsstukken:



Keerlus en spiraal:


Schaduwstation:


Ik heb al het nodige ontworpen en veel gelezen/bekeken op dit forum, maar zou dan ook graag mijn ontwerp willen delen met jullie om te horen wat er nog anders/beter kan.
Re: Herstart - Baanontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Herstart - Baanontwerp
Hoi Eric,
Het is voor mij wat moeilijk te zien hoe het plan aan de rechterkant bij die spiraal precies loopt maar ik denk het volgende:
Vanuit de rechterkant gaan 2 sporen die in het station wat verder uit elkaar liggen via 2 wendingen naar beneden (laagste niveau) en komen dan in een schaduwstation.
Vanuit de linkerkant gaan 2 sporen via een dalend paradespoor naar een keerlus die met kunst en vliegwerk buitenom de klimspiraal is gelegd.

Ik denk dat je bij de spiraal in de problemen komt met de hoogteverschillen: bij de korte doodlopende sporen en waar het binnenste spoor naar de spiraal de onderliggende enkelsporige keerlus kruist.
Door de enkelvoudige keerlus is aan dat einde weinig variatie met treinverkeer mogelijk. Mogelijk kun je dat spoor weer naar links verlengen en daar ook een schaduwstation tussen plaatsen?

Verder vind ik het industrieterrein (??, de doorlopende sporen aftakkend van het paradespoor) wat ongelukkig verbonden met de hoofdbaan. ik weet niet of je links of rechts rijdt, maar je komt of het terrein niet (voorwaarts) op of er niet goed meer vanaf. Waarom is dit stukje industrie niet verbonden aan 1 van de inhaalsporen van het hoofdstation? Of stelt het een tweede halte voor?

gr. Gertjan
Re: Herstart - Baanontwerp
Lid sinds: 2020

offline
Re: Herstart - Baanontwerp
Hallo Gertjan,

Je hebt gelijk bij de spiraal kan nog wel wat extra ruimte gecreërd worden, mogelijk moet ik nog een paar rechte rails toevoegen om wat meer te kunnen dalen.
Met de keerlus om de spiraal heen ben ik wel tevreden, omdat ik zo dan de volledige tafel lengte/oppervlakte kan benutten.
Maar je hebt gelijk dat het voor de variatie op dat deel dan wat saaier wordt. Ik zal kijken of ik in de keerlus nog een inhaal spoor kan neer leggen om zo een extra schaduwstation te maken of dat ik op de spiraal kan aansluiten.

De aftakking van het hoofd/parade spoor naar het rangeerterrein had ik als volgt bedacht:
In de grote boog kan een goederentrein worden neergezet en met een ontkoppel rail vlak voor de slanke wissel combinatie richting het rangeerterrrein.
Vervolgens kan de locomotief z'n weg vervolgen en kan een rangeer lok, vanaf het rangeerterrein de sleep het rangeerterrein op trekken en daar in delen in neerzetten.
Vlak voor de grote boog in het spoor begint kan immers van spoor gewisseld worden( gezien van uit de richting van de verstopte keerlus).
Hiermee kan het overige verkeer tijdelijk even tegen het verkeer in via de binnenbocht terug komen op het juiste spoor.

Ik moet zeggen dat ik de ligging en layout van het rangeerterrein ook nog niet mooi vind, maar heb zo 1-2-3 ook geen goede ingeving hoe het wel kan.

Eric
Re: Herstart - Baanontwerp
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Herstart - Baanontwerp
In het schaduwstation zou je meer opstelsporen kunnen creëren: altijd handig!
Re: Herstart - Baanontwerp
Hallo Eric.

Het is altijd moeilijk om commentaar op iemands ideeën te geven omdat je nooit weet wat iemand precies mooi vindt. Maar dit is een leuk en ook flink ontwerp waarbij er volgens mij twee stations het hoofdonderwerp zijn: een personenstation en een goederenstation.

Misschien een idee om op de twee uiteinden elk een spiraal te plaatsen en daar alle sporen van af te takken naar het hoofdstation, het parade spoor en het schaduwstation. Je "moet" dan altijd door het schaduwstation om een rondje te rijden. Je kunt de spiralen ook nog in twee stukken knippen, waardoor een stukje parade ook verplicht wordt.

Het is al opgemerkt dat je het goederenstation (?) beter van een van de sporen van het hoofdstation kunt aftakken. Denk dan aan een spoor dat vanaf alle kanten een trein kan ontvangen en die kan dan naar het goederenstation worden gereden, evt. via kruisingen als het ontvangstspoor tussen andere sporen in ligt.

Keren doe je bij voorkeur op het niveau van het schaduwstation. Want keren in het zicht maakt je baan voor het gevoel kleiner.

Je krijgt meer uitdagingen bij het automatiseren als je enkelsporige spiralen gebruikt.... ik weet niet of dat de bedoeling is, maar de rijmogelijkheden worden daarvan meestal niet minder. In het geval dat je dan toch een dubbelsporig paradetraject wil, kun je in de tunnels aan weerszijden een wissel leggen, waarbij het een passeerspoor constructie krijgt.  De trein kan bijv. doorrijden of stoppen voor een sein om te wachten op de tegemoetkomende trein, zo kun je de stoppende trein goed bekijken.

Ik lees ook nog dat je opstelsporen had bedacht, maar dat doet men meestal niet als er al schaduwstations zijn; wel met goederen uiteraard.

Nog een idee: je kunt je schaduwstation ook op hetzelfde niveau leggen als je paradesporen, dat maakt de bouw een stuk makkelijker.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

gr. Hessel.