Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

nieuwe baan

Gestart door alain d b dinsdag 05 januari 2021, 23:11:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe baan
alain d b
gast

nieuwe baan
hallo , graag had ik jullie mening over mijn nieuwe baan die ik zou willen bouwen ! Op niveau 1 ga ik nog met een keerlus naar niveau 2 met een berg dorpje .Alvast bedank voor jullie reacties . mvg Alain
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: nieuwe baan
Hallo Alain,

Met alle respect, maar ik vind dit een tierelantijn baan. Vlees noch vis. Ik mis een duidelijk thema. ;)
Beter is om eerst eens bestaande ontwerpen te bestuderen en te snappen wat de logica achter een sporenverloop is.
Een trein rijdt altijd van A naar B, van B naar C etc. en weer terug.

Wel goed van je dat je een eigen ontwerp heb gepost, want zo kunnen we met opbouwende kritiek komen.  :thumbup:
Er moet zeker wel het één en ander veranderd worden wil het boeiend worden.
Je hebt een groot oppervlak en zo te zien kun je ook de hoogte in.
Ik zou daar gebruik van maken en proberen met een "hondenbot" principe een hoofdbaan te maken, waarbij je al dan niet een "schuin gepositioneerd" doorgangsstation kan integreren.
Beide poten van het hondenbot naar een schaduwstation laten leiden.
Vanuit het station een BW ontwerpen die realistischer is en voldoende afhandeling sporen heeft. Daar zijn vele voorbeelden van.
Eventueel kun je er nog een zijlijntje met een kopstation bij ontwerpen.
Het gaat allemaal niet om de grootte, maar wel om de inhoud.

Re: nieuwe baan
alain d b
gast

Re: nieuwe baan
beste spoorvrienden , ik zie dat mijn topic al redelijk wat is gelezen , maar pas een reactie ! Ik zou het erg op prijs stellen jullie mening te mogen lezen , zowel positief als negatief . groetjes Alain
Re: nieuwe baan
antonv
gast

Re: nieuwe baan
In de juiste rubriek 'Banenplan ontwerpen' zou je misschien meer feedback krijgen op je ontwerp, hier wordt er al gebouwd  ;)
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: nieuwe baan
Hoi alain,
zelf ben ik volop bezig om een deftig spoorplan op te bouwen. Wat voor mij belangrijk is (en zelfs niet evident) is een goeie basis leggen als schaduwstation.
Je hebt op je niveau -1 een heleboel opstelsporen. voor mij betekent dat: vooruit erin, achteruit eruit met als gevolg opstroppingen. Naargelang je volledig digitaal en automatisch gaat willen rijden lijkt mij dat vervelend. Daarom opteer ikzelf voor een doorrij schaduwstation.

Aan de andere kant, je hoofdbaan. wil je vooral goederen vervoer en rangeren, of ook paradebaan/banen?
je zit met een enkelvoudig spoor van en naar je schaduwstation wat, gezien de ruimte die je hebt, voor mij een verrassende keuze is.

nu, nogmaals, ik ben ook aan het plannen en ik weet dat er hier geniale koppen bij elkaar zitten op het forum (meermaals al mogen ondervinden) dus je gaat zeker nog nuttige feedback krijgen.

Mijn feedback kort samengevat: begin van een goede basis met 1 of meerdere (grote/kleine) schaduwstations. Deze hoeven zelfs niet allemaal op -1 te liggen en bouw daarop verder.

grtz,
Jos
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: nieuwe baan
Tja, een expliciete vraag om feedback valt niet te negeren, maar ik sluit mij aan bij Martin (Tjoekedoris).
Je hebt zo te zien veel ruimte, maar wat doe je ermee?
De gedachte eerst een schaduwstation te maken en dan pas de rest, vind ik niet zo helder. Bedenk eerst wat je wilt uitbeelden. Is dat belangrijk voor je of niet?
Heb je een thema, land/regio of tijdperk in gedachten? Zo nee, dan lekker gaan bouwen wat je bedacht hebt en vooral rijden.
Maar heb je wel dat soort gedachten, werk ze uit en bedenk welk treinverkeer er gaat komen en eventueel ook welke scenery.
Een hoofdbaan met bergstationnetje kan, maar vind je dat echt leuk? En waarom? 
Iik zou zeggen: verdiep je in een thema dat je aandacht heeft en werk dat uit.

Groet,

Peter
Re: nieuwe baan
antonv
gast

Re: nieuwe baan
Op de oppervlakte die je hebt en wat je er maar van gebruikt is het zonde de schaduwstations moeilijk bereikbaar onder de zichtbare baan te voorzien.
Er is ruim genoeg plaats om makkelijk toegankelijke schaduwstations te integreren op niveau 0.