Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bijzondere locs

Gestart door Freiherr dinsdag 05 januari 2021, 21:21:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bijzondere locs
Lid sinds: 2017

offline
Bijzondere locs
Goedenavond!

Een deel van mijn modelbaan is geïnspireerd door de Wassertalbahn in het Noordwesten van Roemenië.
Dat is een smalspoorbaan van totaal ongeveer 60 km vanuit de stad Viseu de Sus.

Mijn vraag aan dit forum is of Märklin ooit stoom-en/of diesellocs heeft gemaakt die daarop lijken? Op Youtube zijn heel veel video's over de Wassertalbahn te vinden.

Groetend,  Bauke
Re: Bijzondere locs
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bijzondere locs
@citaat: Je vraagstelling is nog al "breed". Wat zoek je precies? Heb je daar foto's van? Dan kan je wat gerichter zoeken.

Groet Ronald.
Re: Bijzondere locs
Märklin heeft (voorzover 'k weet) nooit smalspooor in schaal H0 vervaardigd. ;)
Re: Bijzondere locs
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bijzondere locs
 @citaat

Klopt, daarom waarschijnlijk ook de vraag "die daarop lijken?"  ;). Maar je hebt natuurlijk wél gelijk: geen smalspoor schaal h0 bij Märklin. Enige smalspoor wat ze volgens mij hebben gedaan, is de MINEX-serie uit begin jaren '70. Niet h0, wél op h0-rails.

Als ik even google, zie ik vooral kleine stoomlocjes. Die heeft Märklin in h0 genoeg (gehad), zoals bijv. een voormalige T3, of het KLVM-locje.

Mooie omgeving daar  :thumbup:.

Groeten,
William
Re: Bijzondere locs
 @citaat Ja, Minex was vleesch noch visch... Rijdend spul op schaal 0 en rails op schaal H0... Hoewel, het tenderlocje was wel lief.
Re: Bijzondere locs
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bijzondere locs
 @citaat Fleischmann heeft dat ooit ook gedaan met Magictrain. Het is een "normale" schaal voor 0: "On3". Smalspoor in O  :) Leuk om mee te prutsen.

Groet Ronald.

Re: Bijzondere locs
Lid sinds: 2017

offline
Re: Bijzondere locs
Ja, William, dat kleine KLVM-locje lijkt er wel op; ik had gehoopt dat iemand die filmpjes van de Wassertalbahn kent en ook zou weten of de daarin voorkomende diesellocs en railbussen ooit op een H0 schaal of smalspoor H0 (H0e?) zijn aangeboden. Veel concreter kan ik niet worden, anders dan te verwijzen naar de verschillende video's van de omgeving van Viseu de Sus

Bauke
Re: Bijzondere locs
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bijzondere locs
Ik vrees dat dit nogal een niche product is. Märklin maakt doorgaans modellen van het rollend materieel van de grote spoorwegmaatschappijen. Ik had het ook wel mooi gevonden als er meer verschillende industrielocs zouden zijn in het assortiment.
Herschel, O&K en nog wat fabrieken hebben interessante standaardlocs gebouwd in allerlei spoorbreedtes. Ze zijn gebruikt door mijnen, hoogovens, gasfabrieken en dergelijke. Maar op een enkele vuurloze loc en een variant van een BR 80 of V60 en DHG500 na, is het gedaan met de pret. Daarbij vergat ik de diverse Köfjes. Vooruit dan.
Maar echt veel is het niet.
Heel soms neig ik ernaar te bezien of zelfbouw wat zou kunnen zijn. Er zijn kits te koop waarmee je van bestaande modellen iets anders kunt maken. Daarop zijn natuurlijk weer eigen varianten te knutselen - als je toch bezig bent... Maar voorlopig blijft het bij fantaseren want of ik dat mooi en functioneel krijgen kan, betwijfel ik.

Groet,

Peter



Re: Bijzondere locs
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bijzondere locs
Hallo Bauke,

Citaat van: Freiherr op woensdag 06 januari 2021, 17:57:48
ik had gehoopt dat iemand die filmpjes van de Wassertalbahn kent en ook zou weten of de daarin voorkomende diesellocs en railbussen ooit op een H0 schaal of smalspoor H0 (H0e?) zijn aangeboden.

Dat is al een hele andere vraag  ;)  :D Bemo heeft namelijk wel wat spul uitgebracht.  1020 906 CFF 87 0036-1 Diesellok. Wil je wat zelfbouw doen dan kan je eens een kijkje nemen op deze webzijde: Wieger Pasman: Modellen CFF

Citaat van: Freiherr op woensdag 06 januari 2021, 17:57:48
Veel concreter kan ik niet worden, anders dan te verwijzen naar de verschillende video's van de omgeving van Viseu de Sus

Hum... Jawel: Met wat je precies zoekt. Je geeft nu al aan dat het ook H0e mag zijn. Dat is totaal iets anders dan "Mijn vraag aan dit forum is of Märklin ooit stoom-en/of diesellocs heeft gemaakt die daarop lijken? ". Bij jouw vraag kijk je alleen naar märklin. Bij je antwoord " ooit op een H0 schaal of smalspoor H0 (H0e?) zijn aangeboden.". Dan ga je bij alle fabrikanten kijken en niet alleen bij het huismerk "Märklin". Ook helpt het om wat plaatjes van de treintjes die je zoekt hier in het draadje te plaatsen.

Groet Ronald.
Re: Bijzondere locs
Lid sinds: 2017

offline
Re: Bijzondere locs
Hartelijk dank heren, voor deze uiterst behulpzame informatie!

Bauke