Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw 3511 naar digitaal

Gestart door Kroko14253 zaterdag 01 maart 2008, 20:53:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3511 naar digitaal
Kroko14253
gast

Ombouw 3511 naar digitaal
Hallo,

Voor een mede-forumlid heb ik een 3511 omgebouwd naar digitaal met een ESU Lokpilot 3 decoder. Hier volgt een verslagje.

Eerst de lokbovenbouw verwijderd. Omdat ik niet zeker wist, met welke schroefjes dat vast zat, heb ik een explosietekening van de Märklin-site gedownload en bekeken. Draaistel verwijderd, waarna het voorste schroefje losgedraaid kon worden, evenals die onder, naast de naloopas. De lok op een plankje gezet en de tenderbovenbouw verwijderd, nadat eerst de kolenlading was weggehaald. Toen heb ik de draadjes aan de motor los gemaakt en de motor verwijderd. Draadjes aan de printplaat los gemaakt. Dan kan door 2 pinnetjes te verwijderen, de koppelstang worden los gemaakt. De 2 geleiders los halen en de koppelstang kan verwijderd worden.
Vervolgens de sleper los trekken en dan kan ook de elektronica losgeschroefd worden. Dat ziet er dan zo uit:


Niet zo goed te zien op de foto...de sleper is voorzien van een gaatje met schroefdraad. Hierin kan dan een soldeerlipje met de rode draad aangebracht worden. Alle onderdelen zijn schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Aan de motor is al een condensator tussen de motoraansluitingen aangebracht. De draadjes van de elektronica zijn van de koppelstang verwijderd dat is eenvoudig.



Op deze foto heb ik nieuwe draadjes onder de koppelstang aangebracht en de koppelstang weer terug geplaatst. Om de originele LED-lantaarns te kunnen blijven gebruiken, is er voor zowel de verlichting voor, als achter een aparte weerstand nodig. Omdat er ook nog 2 smoorspoeltjes in moeten, besloot ik deze onderdeeltjes op een apart stukje printplaat te solderen. Dit plaatje is op een soort "bruggetje" geplaatst, zodat de draadjes de koppelstang niet kunnen hinderen in zijn bewegingen. Ook is een contra-stekker geplaatst, om uitwisseling van decoder makkelijk te maken. De draadjes moeten hier nog aan het printplaatje worden bevestigd. Verder is de aansluiting van de rode draad met de sleper gereed. Ik heb ook een 2e soldeerlipje gebruikt, voor de massa-verbinding op het tenderframe.



Verscholen achter de stekkerverbinding is een 2e bruggetje te zien. Ook deze verhindert het klemmen van draadjes in de schaargeleiding van de koppeling.
Hier zien we, dat alle aansluitingen gemaakt zijn en het tijd is voor een testritje. Dat verliep aanvankelijk niet vlekkeloos. Bij de eerste rijproef ging de lok schokkend rijden. Omdat ik bij een vorige ombouw ook zoiets had meegemaakt, heb ik eerst maar eens enkele instellingen gewijzigd. (staan in de handleiding voor de decoder).
Na deze wijzigingen reed de lok weer goed. Ze reageerde normaal op de regelaar.
Het was nog niet perfect, maar het gaat er nu om, dat het basisgedrag goed is.
Nu bleek dat de verlichting verkeerd om brandde. Dat heb ik opgelost, door de motor-aansluitingen te verwisselen. Rijrichting komt nu overeen met de pijl op mijn Control Unit. Vervolgens alles netjes wegwerken in de tender, kolenlading erop, lokbovenbouw weer aanbrengen en dan even verder perfectioneren.



En zie hier...ze staat onder de kolentoren op mijn baan kolen te laden. De verlichting brandt en ze is gereed voor het digitale bedrijf. Ik nog wel even de instellingen voor de optrek- en remvertraging veranderd. De lok loopt nu wat zachter aan resp. remt af.
Weer een lok succesvol omgebouwd en weer een tevreden lid.

Als iemand vragen of opmerkingen heeft, dan hoor ik die graag.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Gefeliciteerd hoor want dit type loc ombouwen is niet erg makkelijk te noemen. Ik heb een zwarte versie van deze loc ook laten ombouwen  in mijn versie zat de delta decoder en de led verlichting in de tender te samen op 1 printplaatje.

Maar ook bij mij is de ombouw door mijn handelaar goed gelukt uiteindelijk. Ik heb in mijn 3411 nu sinds 2 jaar een 60905 decoder zitten. 20 euro heb ik voor deze ombouw uiteindelijk betaald toendertijd.

En hij loopt er perfect mee.

Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Mooi stukje werk Harry met een goed verhaal en mooie foto's.

Fred Vonk
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
dag Harry,

erg knap stukje werk. Nogmaals erg bedankt dat je dit wilde doen voor mij. Binnenkort zet ik de foto's van de 3054 die je hier bij mij thuis hebt omgebouwd op het forum.Nogmaals....... erg knap en.... zeker voor herhaling vatbaar.


Groeten: Erik
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Citaat van: Davy op zaterdag 01 maart 2008, 21:05:17
Ik heb een zwarte versie van deze loc ook laten ombouwen  in mijn versie zat de delta decoder en de led verlichting in de tender te samen op 1 printplaatje.

He Harry, leuk verslag.
Hoe heb jij dat met die LED's in de tender gedaan?

Heb je misschien wat Macro foto's?
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Hallo Harry.
Heel leuk verslag van deze ombouw.
Zelf moet ik hier (voorlopig) niet aan denken maar elk draadje over het ombouwen van een loc geeft mij weer (een beetje) inspiratie om dit uiteindelijk ook zelf te gaan proberen.
Eerst maar eens met wat eenvoudige dingen beginnen, zoals de- en monteren van wat locjes en hier heb ik al de nodige moeite mee maar petje af voor deze geslaagde ombouw van deze prachtige loc! 8)

@Eric.
Gefeliciteerd met deze prachtige digitale aanwinst! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Hey Albert,

Lijkt me leuk om eens samen te proberen een loc-ombouw tot een goed einde te brengen :) Met de DE IV lijkt het toch wel gelukt te zijn (moet alleen nog afwerken). Heb jij (een) loc(s) die je zou willen ombouwen...en zo ja, heb je een decoder liggen :?:

@Harry:

Prachtige loc om om te bouwen, mijn complimenten on a job well done 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Hallo,

@ Rolf:

Bedankt voor je compliments.

@ Kappa:

De lampen op de tender en op de lok zijn ingebouwde LED's. Märklin maakt(e) ze zo. In de tender en op de lok zitten 2 houdertjes, waarin strips zitten die naar de lantaarns gaan. Bekijk deze foto:


Is het nu duidelijker??

Groetjes

Harry Stipkes

Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Citaat van: ^Rook op dinsdag 04 maart 2008, 11:42:43
Hey Albert,

Lijkt me leuk om eens samen te proberen een loc-ombouw tot een goed einde te brengen :) Met de DE IV lijkt het toch wel gelukt te zijn (moet alleen nog afwerken). Heb jij (een) loc(s) die je zou willen ombouwen...en zo ja, heb je een decoder liggen :?:

Rolf, ik stuur wel even een PB!
AlbertJan.
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 04 maart 2008, 20:28:48
Is het nu duidelijker??

Yep! :D

Mooi systeem zeg, zijn die koperstrips de enige houvast van die lampen?
Ik snap niet dat Marklin dit niet vaker toepast in andere modellen.
Zo duur kan dat toch niet zijn, zeker niet in massaproductie.
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw 3511 naar digitaal
Hoi Harry,

Dank voor de geweldige uitleg.

gr. Fred.