Hallo,
Voor een mede-forumlid heb ik een 3511 omgebouwd naar digitaal met een ESU Lokpilot 3 decoder. Hier volgt een verslagje.
Eerst de lokbovenbouw verwijderd. Omdat ik niet zeker wist, met welke schroefjes dat vast zat, heb ik een explosietekening van de Märklin-site gedownload en bekeken. Draaistel verwijderd, waarna het voorste schroefje losgedraaid kon worden, evenals die onder, naast de naloopas. De lok op een plankje gezet en de tenderbovenbouw verwijderd, nadat eerst de kolenlading was weggehaald. Toen heb ik de draadjes aan de motor los gemaakt en de motor verwijderd. Draadjes aan de printplaat los gemaakt. Dan kan door 2 pinnetjes te verwijderen, de koppelstang worden los gemaakt. De 2 geleiders los halen en de koppelstang kan verwijderd worden.
Vervolgens de sleper los trekken en dan kan ook de elektronica losgeschroefd worden. Dat ziet er dan zo uit:
Niet zo goed te zien op de foto...de sleper is voorzien van een gaatje met schroefdraad. Hierin kan dan een soldeerlipje met de rode draad aangebracht worden. Alle onderdelen zijn schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Aan de motor is al een condensator tussen de motoraansluitingen aangebracht. De draadjes van de elektronica zijn van de koppelstang verwijderd dat is eenvoudig.
Op deze foto heb ik nieuwe draadjes onder de koppelstang aangebracht en de koppelstang weer terug geplaatst. Om de originele LED-lantaarns te kunnen blijven gebruiken, is er voor zowel de verlichting voor, als achter een aparte weerstand nodig. Omdat er ook nog 2 smoorspoeltjes in moeten, besloot ik deze onderdeeltjes op een apart stukje printplaat te solderen. Dit plaatje is op een soort "bruggetje" geplaatst, zodat de draadjes de koppelstang niet kunnen hinderen in zijn bewegingen. Ook is een contra-stekker geplaatst, om uitwisseling van decoder makkelijk te maken. De draadjes moeten hier nog aan het printplaatje worden bevestigd. Verder is de aansluiting van de rode draad met de sleper gereed. Ik heb ook een 2e soldeerlipje gebruikt, voor de massa-verbinding op het tenderframe.
Verscholen achter de stekkerverbinding is een 2e bruggetje te zien. Ook deze verhindert het klemmen van draadjes in de schaargeleiding van de koppeling.
Hier zien we, dat alle aansluitingen gemaakt zijn en het tijd is voor een testritje. Dat verliep aanvankelijk niet vlekkeloos. Bij de eerste rijproef ging de lok schokkend rijden. Omdat ik bij een vorige ombouw ook zoiets had meegemaakt, heb ik eerst maar eens enkele instellingen gewijzigd. (staan in de handleiding voor de decoder).
Na deze wijzigingen reed de lok weer goed. Ze reageerde normaal op de regelaar.
Het was nog niet perfect, maar het gaat er nu om, dat het basisgedrag goed is.
Nu bleek dat de verlichting verkeerd om brandde. Dat heb ik opgelost, door de motor-aansluitingen te verwisselen. Rijrichting komt nu overeen met de pijl op mijn Control Unit. Vervolgens alles netjes wegwerken in de tender, kolenlading erop, lokbovenbouw weer aanbrengen en dan even verder perfectioneren.
En zie hier...ze staat onder de kolentoren op mijn baan kolen te laden. De verlichting brandt en ze is gereed voor het digitale bedrijf. Ik nog wel even de instellingen voor de optrek- en remvertraging veranderd. De lok loopt nu wat zachter aan resp. remt af.
Weer een lok succesvol omgebouwd en weer een tevreden lid.
Als iemand vragen of opmerkingen heeft, dan hoor ik die graag.
Groetjes
Harry Stipkes