Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

harder achteruit dan vooruit rijden

Gestart door 151 104-7 dinsdag 05 januari 2021, 20:06:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
harder achteruit dan vooruit rijden
Mijn Marklin 396 (analoge DB86 Stoomloc met telex relais/koppeling) rijd achteruit een stuk harder dan voorruit.

Is dat bij dit type locomotief normaal of wat kan de oorzaak zijn?
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Niks speciaals, komt weleens vaker voor bij analoge loc's  ;)

Grtz Tony
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Mijn 3075 uit 1983 had dat ook, met kant 2 voorop leek het of er een begrenzer op zat. Na meer dan 25 jaar wilde hij ineens niet meer achteruit en wel vooruit. Een gebroken draadje in de veldspoel voor achteruit. Zeker  weten dat dit allemaal veroorzaakt werd door een zwak punt in dat veldspoeldraadje.
Groeten,
Fokko
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Kan iderdaad aan de veldspoel liggen (dat ding aan de zijkant van de motor).  Er gaan 3 draden naar toe, het zijn namelijk eigenlijk twee in elkaar gewikkelde spoelen.  Het relais bepaalt welke van de twee gebruikt wordt.  Waarschijnlijk is er iets mis met één van de twee spoelen, of met de contacten van je relais.  Het wil overigens ook nog wel eens voorkomen dat er wat vuil in de motor zit waardoor deze in één richting wat afgeremd wordt.
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Misschien is het allemaal heel makkelijk.
Geef de motor (en evt. tandwielen) een goede schoonmaak- en smeer beurt.
Ook de spleetjes op de rotor goed schoonmaken.
EN nieuwe koolborstels plaatsen.

groet
Harald
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Bedankt voor jullie reactie's,

De 2 veldspoelaansluitingen op het Telex rijrichting relais omgedraaid. Stel dat het ene contact een hogere weerstand heeft dan het andere. Zou toch kunnen, maar nee, geen verschil, achteruit rijdt hij nog steeds harder dan voorruit.

OK, motordeksel gedemonteerd, schoongemaakt, schijfcollector ontvet, groeven in de vd schijfcollector waren al mooi schoon, koolborstels ontvet... Geen verschil. (Harald, geen nieuwe koolborstels geplaats, ze zijn nog lang niet versleten. Heb je de ervaring dat dit dan desondanks toch kan helpen?)

Goed, koolbortstels een slag gedraaid, ze zijn schuin afgesleten. Ik heb de loc tweedehands en misschien dat ze de verkeerde kant op staan... Nee, wederom geen verschil.

Het maakt best veel uit. Voortuit haalt een 3000 loc deze 3996 op een ovaaltje van 3 meter na 3 rondjes al in, Achteruit duurt dat dat 6 rondjes of meer. Ik wel eens meer gehoord dat zo'n veldspoel ongelijk is gewikkeld, maar dit scheelt wel heel veel.

Die DB86 Marklin 3096 heeft maar 1 as die met tandwielen wordt aangedreven. de overige 3 assen worden aangedreven doro de drijfstangen. Natuurgetrouw, maar zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben?
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Nog een topic over hetzelfde probleem https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59618.0
Staan nog wat suggesties in over de mogelijke oorzaak van het euvel.
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
De druk op de koolborstels via de veertjes is niet gelijk.
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Als je nu eens punt-1 los soldeert.
En dan ff meten tussen punt 1-2 en over 1-3
Dan zul je merken dat bij weerstands waarden verschillend zijn.
Neem dan de hoogste waarde om vooruit mee te rijden.



Mvg Bert.
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
En toen was het stil aan de overkant.
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Behalve het reeds genoemde. Kan het ook niet gewoon komen dat het resultaat van de overbrenging van de kracht van de rotor op de tandwielen nu eenmaal verschillend is? De ene kant op draait waarschijnlijk (is mijn theorie) een serie geschakelde tandwielen gemakkelijker en dus met minder benodigde kracht dan de andere kant op. De kracht moet de ene keer het aandrijftandwiel de eerste as naar rechts draaien (gezien op de as aan de kant van de machinist, de rechterkant, dus met de klok mee) de lok gaat vooruit. En andersom achteruit. Het aangrijppunt van de tandwieltanden moet de ene keer de as naar rechts duwen en de andere keer naar links trekken. Duwen zal dan minder kracht vergen dan trekken(?) en dus is vooruit sneller. This my $ 0,05


 
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
ik heb een soortgelijk "euvel" met m'n 3000.
deze heb ik als kind heeeeeel lang vol gas rondjes laten rijden.
op een gegeven moment kwam hij amper voorruit, achteruit ging overigens prima.
nu jaren later heb ik hem eens uit de kast gepakt, uit elkaar gehaald, en volledig schoon gemaakt, nieuwe borstels erin, alle punten opnieuw gesoldeerd etc.
hij rijd nu prima, maar als ik ook maar ff te lang +/- een 30 seconden te hard rij, dan zakt hij weer helemaal in.
ik heb de veldspoel van een andere loc die ik over had na ombouw erin gezet, en nu zijn de problemen weg.

ik heb bij mij het gevoel dat er het e.a. te heet is geweest in de veldspoel.,
Re: harder achteruit dan vooruit rijden
Citaat van: GTIBert op zondag 10 januari 2021, 12:13:23
Als je nu eens punt-1 los soldeert.
En dan ff meten tussen punt 1-2 en over 1-3
Dan zul je merken dat bij weerstands waarden verschillend zijn.
Neem dan de hoogste waarde om vooruit mee te rijden.



Mvg Bert.
Bert, ik stel voor dat je dit advies even uitprobeert. Ik ben zeer benieuwd naar het verslag....