Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten

Gestart door ralph-marklin vrijdag 29 februari 2008, 22:30:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
hallo,,,

Mijn marklin stoomloc van de deutche reifischbahn rammeld met name in de bochten heel erg!!
Dit is volgens mij de wielen die niet 100 procent recht staan. Ik heb al vanalles geprobeerd met een tang maar echt recht krijg ik ze niet!!
Heeft iemand misschien een tip??

mvg Ralph 
Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
Weet niet hoe groot die tang is, maar als je het niet recht krijg vrees ik dat je assen krom zijn 8)

Waardoor hij rammelt in de bocht, zou op een verkeerde afstand tussen de wielflenzen kunnen duiden (moet 14,0 mm zijn), maar als alleen de wilen zwabberen, zitten ze of scheef op de as, of je as is krom.

Mvg Gert
Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
dus moet de as worden vervangen of zijn ze nog recht te krijgen????
Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
mijn lok had een soortgelijk probleem, oplossing was het "kwarteren" van de wielen.

wanneer je aan een kant de wielen zgn recht hebt staan, met de aandrijfas horizontaal, zou de andere kant precies vertikaal moeten staan...., zoniet, dan moet dat aangepast worden.

heb het laten doen trouwens, lok loopt weer prima nu.
Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten

Wat kost gemiddeld zo een kwarteren?
En hoe kun je dit zelf doen??
Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
Daar heb je speciaal gereedschap voor nodig en een hoop goodwill van een goede handelaar. Want een reparateur vraagt 60 euro per uur. Waarschijnlijk is het goedkoper en makkelijker om de assen te vervangen door nieuwe, maar dat kan in de meesten geval alleen een handelaar voor je doen omdat je daarvoor ook speciaal gereedschap voor nodig hebt.





Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
Ik hoor het al dadelijk een rekenig van 100 euro voor een loc die misschien 70 euro waard is. Ik probeer nog wat met mijn tang
Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
Zo erg is het ook weer niet, maar enkele tientje daar zou ik wel op rekenen.

Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
bel ff met modelbouwwinkel in hilversum, zij hebben het voor mij ook gedaan en was niet duur!!!!!!!!!
Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
Ik woon in limburg ik ben wel bij valkenburg bij total train of in sittard bij vleugels. Misschien wat handiger voor mij
Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
60 euro per uur.
mijn dealer rekent altijd 16 euro per uur
Re: mijn marklin stoomloc rammelt (loopt dus niet echt strak) vooral in bochten
Het verschil gaat naar Davy  :shock: hij wil steeds 1 % op het aanbrengen van klanten  :D :? Kan hij niet aandoen dat de winkeliers niet kunnen rekenen he. :oops: