Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Welke LED's in huisjes gebouwen etc.

Gestart door EpocheIII donderdag 28 februari 2008, 16:30:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke LED's in huisjes gebouwen etc.
Ik wil voor mijn gebouwen e.d. Ledjes gaan gebruiken. Wat is aan te raden ?
Ik neig naar MSD-led's maar welke soorten en/of typen zijn aan te raden en welke weerstanden gebruik ik hiervoor ?
Als ik de wet van Ohm gebruik ga ik dan van 18 volt uit bij digitaal rijden ?

Groeten,
Hans
Re: Welke LED's in huisjes gebouwen etc.
In huisjes is niet direct smd techniek nodig. In zeer veel gevallen is het "lampje" gewoon niet zichtbaar. Van een 3mm led is trouwens een mooie luchter te maken.

Ik zou niet uitgaan van digitale spanning maar van een extra AC transformator. Zelf gebruik ik voor scenery een 12V 200VA voor halogeen lampen. Deze zijn niet duur, degelijk en makkelijk verkrijgbaar. Ik denk niet dat je zo'n trafo op korte termijn niet voldoende vermogen zal hebben. Je kan op deze trafo ongeveer 3000 leds aansluiten. (800 parallel). Je kan er zonder problemen ook een boel andere scenery mee voeden.

Zet voor de veiligheid van je ledjes wel een diode mee in serie. De sperspanning van een led is niet echt hoog. Een diode kost peanuts ten opzichte van je ledjes.

Warm witte ledjes (ook Golden White genoemd) geven meestal een goed resultaat. Deze zijn in 5 en 3mm te verkrijgen en ook in smd.

Edit: De smd variant is van het type 0603. 1,6mm * 0,8mm * 0,8mm als afmeting. Niet echt wat je groot kan noemen.
Re: Welke LED's in huisjes gebouwen etc.
Ok Theo,
bedankt voor de info. Kan ik veel mee. Ik zag toevallig eergisteren nog een halogeentrafo in een la liggen en vroeg mij af of ik die ooit nog een keer zou gebruiken...ja dus.

Om het verhaal compleet te maken, welke smd's zou je dan voor de locs en wagons gebruiken (aan een decoder hangen) voor bijvoorbeeld machinehuis verlichting o.i.d. ?

Hans
Re: Welke LED's in huisjes gebouwen etc.
Voor in de machinisten ruimte van de loc zal je toch de smd variant moeten nemen vrees ik. Een diode (1N4148 2?/200 bij Conrad) kan je wel ergens weg moffelen. De weerstand is ook geen probleem.

Een 0603 led is te solderen mits enkele voorwaarden in acht te nemen.
- gebruik een zeer fijne soldeerbout en zeer dun tin (0,5mm).
- kleef de led op een stukje plakband.
- plak deze plakband aan de tafel vast. Je led is nu gefixeerd.
- gebruik de fijnste aansluitdraad die je kan vinden.
- soldeer nu aan elke zijde een draadje. Vertin daarvoor eerst het draadje.
- Nu een zeer klein beetje tin aan de led.
- Het draadje er tegen en nog zeer even verwarmen.
- Een vergrootglas kan natuurlijk bij deze grootte van componenten zeer handig zijn.
- Geïsoleerd monteren met secondenlijm is zeer makkelijk.

Voor in de lok uiteraard uitgaan van de digitale spanning. Ik zou rekenen naar iets minder dan 20mA. de spanningsval over deze leds is ongeveer 3,2V.

Ook voor de verlichting werden deze al veelvuldig gebruikt.
Re: Welke LED's in huisjes gebouwen etc.
Bij het gebruik van LED verlichting die op een decoder is/wordt aangesloten is geen diode nodig.

Mvg,
Peter
Re: Welke LED's in huisjes gebouwen etc.
Ik heb ook ledjes in mijn huisjes ingebouwd dit aangezien ik er niet meer al te makkelijk bij en het dus vrij lastig zal zijn om eventuele kapotte gloeilampjes te vervangen.
Ook geven de ledjes minder warmte af en dat is dus ook een voordeel als ze ingebouwd zijn in een kleine ruimte.

Ik heb mijn ledjes en weerstanden hier online besteld.
Als ik me goed herriner heb ik de 5mm heldere leds gekocht maar ik weet alleen even niet meer uit mijn hoofd exact welke en wat de weerstand is die ik er bij gebruik (680 of 820 ohm dacht ik).
Re: Welke LED's in huisjes gebouwen etc.
Mannuh,

Helemaal top jullie informatie, grazi mille.

Nog een opmerking mijnerzijds t.a.v. solderen van msd-leds....i.p.v. plakband is schilderstape aan te bevelen (papier).

Hans
Re: Welke LED's in huisjes gebouwen etc.
Citaat van: Freak op donderdag 28 februari 2008, 23:04:21
Bij het gebruik van LED verlichting die op een decoder is/wordt aangesloten is geen diode nodig.

Tenzij je geen gebruik maakt van de gemeenschappelijke plus maar van de railmassa :idea: :mrgreen: Dan moet je voor een flikkervrije werking met een Elco werken en is een diode weer wel nodig. Ja ja, ik leer wel eens wat ;) 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

(pleaease...laat ik gelijk hebben)
Re: Welke LED's in huisjes gebouwen etc.
Citaat van: EpocheIII op vrijdag 29 februari 2008, 09:16:52
Mannuh,

Helemaal top jullie informatie, grazi mille.

Nog een opmerking mijnerzijds t.a.v. solderen van msd-leds....i.p.v. plakband is schilderstape aan te bevelen (papier).

Hans
Schilderstape is natuurlijk best te gebruiken.
Sommige plakband kleeft ook niet zo hard. Ik denk dan aan die grijs/bruine plastic tape waar dozen mee dicht gekleefd worden. Duck tape is natuurlijk uit den boze.
Een beetje uitkijken en gezond verstand en we komen er wel.
Re: Welke LED's in huisjes gebouwen etc.
grijs/bruine plastic tape waar dozen mee dicht gekleefd worden laat vaak lijmresten achter.


Bas
Re: Welke LED's in huisjes gebouwen etc.
Citaat van: bas op vrijdag 29 februari 2008, 10:45:15
grijs/bruine plastic tape waar dozen mee dicht gekleefd worden laat vaak lijmresten achter.


Bas
Kan dit kwaad op de onderzijde? Natuurlijk niet op de led zijde kleven.