Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin m rails en digitaal rijden?????

Gestart door ralph-marklin woensdag 27 februari 2008, 21:15:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin m rails en digitaal rijden?????
Hallo,

Ik wil nu eens even van een paar professionals weten:
M rails en digitaal rijden gaat dit of niet?????
De ene zegt ja de andere zegt nee???
Ik heb dus m rail baan die ik nu nog analoog aanstuur maar ik wil toch echt digitaal gaan rijden!!!
Kan dit met mijn baaan????????
Leg aub ook even uit waarom wel of niet!!

alvast bedankt
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Met voldoende voedingspunten is het geen probleem.

Digitale loks zijn gevoeliger voor storingen, dus rails goed schoon houden.
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Dus moet je dan meer travos aansluiten???
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Nee gewoon om de 30 a 40 cm opnieuw een aansluitrail vanaf je digitale centrale.

Ook kan een backup condensator bij sommige loc decoders geen kwaad, om kleine spannings dipjes op te vangen.

Je zult overigens bij grote baan meerdere boosters en dus trafo's moeten gebruiken.
Dit is dus per baan verschillend
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
En waar moet ik de draad dan op aansluiten???
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
En dus de om de 1,5 a 2 meter een aansluitrail zetten of kan ik hem zo op de middengeleider solderen??
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Middenleider en massa ( dus de blikken onderkant)
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Het is me even niet helemaal duidelijk.
De c aansluitrail die bij het mobile station zit(en ik dus ga kopen) via een verloopstuk op mijn m baan.
En dus dan nog een andere draad via de travo naar de rails ofwat en ik moet toch 2 draden hebben voor massa????????
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Ja ja ja nu snap ik het maar kan ik de draad gewoon aansluiten (solderen) op de middengeleider? en dan zo zeg maar doorkoppelen bij iedere rail o is dit geen optie ?? 
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
ja je moet toch een heel rondje maken kun je beter gewoon even aan iedere rail solderen.
En hoe is dit op de BOOSTER van marklin aan te sluiten is er een uitgang voor??? Heeft hij dus twee variabele rij regelaar uitgangen ????
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Citaat van: ralph-marklin op woensdag 27 februari 2008, 21:15:21
Hallo,

Ik wil nu eens even van een paar professionals weten:
M rails en digitaal rijden gaat dit of niet?????
De ene zegt ja de andere zegt nee???
Ik heb dus m rail baan die ik nu nog analoog aanstuur maar ik wil toch echt digitaal gaan rijden!!!
Kan dit met mijn baaan????????
Leg aub ook even uit waarom wel of niet!!

alvast bedankt


Ik rij digitaal op mijn m-rail baan. Wissels en dergelijke worden nog analoog aangestuurd. Ik heb om de 1 a 1,5 meter een aansluitpunt gemaakt.

Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Citaat van: Davy op donderdag 28 februari 2008, 00:55:46

Ik rij digitaal op mijn m-rail baan. Wissels en dergelijke worden nog analoog aangestuurd. Ik heb om de 1 a 1,5 meter een aansluitpunt gemaakt.


Die 1 tot 1,5 meter moest in het analoge tijdperk ook want anders viel de boel te vaak plat is mijn ervaring, wat dat betreft is er geen verschil tussen analoog en digitaal.
Spanningsverliezen houd je altijd en daardoor komen de commando's niet altijd juist over!

Gr. Fred.
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Kort samengevat, ja het gaat. Mits voldoende aansluitingen...
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Het kan in principe wel, maar je moet wel voor veel aansluitpunten zorgen en de rails vaker schoonmaken als je gewend bent.
Je moet er ook rekening mee houden dat zelfs de laatst geproduceerde M-rails al aardig op leeftijd is. Op een gegeven moment is het gewoon op, is mijn ervaring. Je moet steeds vaker gaan schoonmaken, en je ergerd je steeds meer aan stilvallende treinen.
Ik rij nu sinds enkele jaren met K en C-rails, en dat bevalt prima. (stuk geruislozer en nog fraaier bovendien)
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Ik rij zelf met m rail uit de jaren 90.

Nooit geen problemen gehad.

Voordat er C rail was, was er toch al digitaal, dus moet gewoon kunnen.
De rail heeft mijn inziens niks te maken met het systeem, de rail zorgt enkel voor een spanningsoverdracht naar de loks toe. het is logisch dat door de overgangsweerstanden de spanning ver van de aansluitrail lager is, dus wel voldoende aansluitingen maken.

Mijn rails is circa 15 jaar oud, in het begin reed ik delta, later digitaal met de 6021 en 6051. Ik heb ook nog met systems gereden, hiervoor had ik de aansluitbox voor de K-rail gebruikt.
Nooit problemen gehad betreft stilvallende treinen.

K en C rail zijn optisch beter (mijn mening) maar technisch zie ik geen probleem in de M rail en digitaal.
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Ik kan dit alleen maar onderschrijven.

Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Ook mijn best wel grote baan is van M-rail geweest, ook digitaal, nul komma nul problemen mee gehad m.b.t. aansturen digitale locs.

Enige redenen waarom ik alles naar C-rail heb overgezet zijn :

A. minder rijgeluid
B. sluitingen v/d rails zijn beter en verbuigen niet
C. kan niet roesten

Mvg Gert
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Ik rijd nog steeds op M-rail met de 6021 en een booster.

Dit gaat goed.

Wel op meerdere plaatsen massa en middenleider aansluitingen maken. Dit is bij C en K-rails ook nodig.

En regelmatig schoonmaken (maar dit geldt ook voor C en K-rails).

groetjes
Henk
Re: Marklin m rails en digitaal rijden?????
Ok ik zal eens kijken naar een mobile station. Bedankt voor de (positieve) reacties