Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ontkoppelrails

Gestart door zeeland dinsdag 05 januari 2021, 19:44:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontkoppelrails
Lid sinds: 2012

offline
Ontkoppelrails
Ik denk er over om in mijn schaduwstations en op de baan in het station ontkoppelrails in te bouwen. Hoe bevalt dat bij jullie? Zetten jullie die dan aan beide kanten van het schaduwstation in?

Groeten, Frank
Re: Ontkoppelrails
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Ontkoppelrails
Je ziet vaak bij modelbanen dat men met de hand ontkoppeld dmv. een klein zelfgemaakt houdertje met aan gesoldeerd plaatje.
Die kun je dan onder tegen de koppeling houden en dan komen de wagons los en dat op elk willekeurig plek.

Ontkoppelrails is alleen handig als de treinen iedere keer kop moet maken op dezelfde plek, anders zie ik daar het nut niet zo van.
Het is ook weer een bron van storing en die heb je zonder ook al vaak genoeg (althans ik)  :D
Re: Ontkoppelrails
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ontkoppelrails
Ik heb dat wel gedaan, ontkoppelrails neerleggen. Ik had nog genoeg M-rails liggen en een deel van mijn schaduwstation bestaat uit doodlopende sporen met omloopmogelijkheid.
Echt heel soepel gaat het echter (nog) niet. Niet alle koppelingen laten zich gemakkelijk losmaken en weer vasthaken. De zichtbaarheid van de te ontkoppelen wagens is niet altijd even goed als er treinen voor staan. Het doorgangsschaduwstation laat zich eenvoudiger aansturen!
Maar ik wil er nog eens goed mee oefenen als de rest van de baan af is. Ik beschouw het betreffende deel van het schaduwstation echt als fiddle yard, bedoeld om treinen klaar te zetten en dan een 'sessie' te kunnen spelen. Als alle treinen dan weer terug zijn en door elkaar staan, moet alles weer min of meer handmatig (letterlijk!) op een andere volgorde gezet worden, denk ik.

Groet,

Peter


Re: Ontkoppelrails
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontkoppelrails
Ik ga dit graag volgen. Ik heb op een deel van mijn schaduwstations ook ontkoppelrails ingebouwd maar nog niet gebruikt. Ik gebruik Fleischmann profikoppelingen omdat mijn ervaring is dat die het beste koppelen en ontkoppelen.
Re: Ontkoppelrails
Lid sinds: 2019

offline
Re: Ontkoppelrails
Goede middag,

ik heb 15 m-rail ontkoppelrails ingebouwd in m'n baan:

- 8 in het kopstation (om kop te kunnen maken, duhu ;-) )
- 7 op het rangeerterrein (om locs los te koppelen van de sleep en om die sleep dan wagon per wagon automatisch te rangeren (flat-shunting).

Alles werkt in 80 à 90% van de gevallen, maar ik hou het steeds in het oog.

In een schaduwstation zou ik er nooit installeren, tenzij je er een duidelijk zicht op hebt en heel makkelijk bij kan om manueel in te grijpen.

Groetjes,

Stijn
Re: Ontkoppelrails
ACTS.zuid
gast

Re: Ontkoppelrails
Citaat van: Jan22 op donderdag 07 januari 2021, 16:13:32

Bedankt, ik zal m'n bijdrage wijzigen.


Je realiseert je niet -als zo vaak- dat dit niet jouw topic is. Het onderwerp hier is ontkoppelrails en waar te plaatsen, in het board "Banenplannen".  Dus niet Telexen, Krois, Kadee, lichtsluizen, youtube filmpje over diverse soorten koppelingen. Je denkt te informeren maar je maakt er een bende van (vind ik).

Gr, Ben.
Re: Ontkoppelrails
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ontkoppelrails
Frank,

Ik heb nu zo'n 15 jaar M-rail ontkoppelrails in een schaduwstation liggen. Heb ze eigenlijk zelden of nooit gebruikt, ook om dat je niet goed kan zien waar de loc en wagens zich bevinden (ook al heb ik er een 5105 achter liggen die een bezetmelding geeft). Ik kan er handiger (kruip-door-sluip-door) met de hand bij en ze met een houtje van een ijsje ontkoppelen, dat werkt vaak sneller dan "zoeken" wanneer de koppeling eindelijk eens boven de ontkoppelaar hangt.

Overigens gebruik ik de ontkoppelrails in andere, zichtbare, delen van de baan wel regelmatig.

Groet, Paul
Re: Ontkoppelrails
Lid sinds: 2019

offline
Re: Ontkoppelrails
Hallo Paul,

Citaat van: pajomaho op donderdag 07 januari 2021, 19:24:24
Heb ze eigenlijk zelden of nooit gebruikt, ook om dat je niet goed kan zien waar de loc en wagens zich bevinden (ook al heb ik er een 5105 achter liggen die een bezetmelding geeft). Ik kan er handiger (kruip-door-sluip-door) met de hand bij en ze met een houtje van een ijsje ontkoppelen, dat werkt vaak sneller dan "zoeken" wanneer de koppeling eindelijk eens boven de ontkoppelaar hangt.

Dat probleem kan je oplossen door een lichtsluis te plaatsen pal boven de ontkoppelaar...
De loc rijdt over de ontkoppelaar: de lichtsluis wordt bezet. Op het moment dat ze weer vrijkomt staat de koppeling tussen de loc en de 1ste wagon pal boven de ontkoppelaar.

Uiteraard lost dit niet de betrouwbaarheid van de ontkoppeling op. Wat daar veel helpt is 1 sec achteruit rijden om de spanning van de koppeling te halen. Maar ook daarmee ga je niet naar 100% betrouwbaarheid.

Groetjes,

Stijn
Re: Ontkoppelrails
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontkoppelrails
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 07 januari 2021, 18:31:14
Je realiseert je niet -als zo vaak- dat dit niet jouw topic is. Het onderwerp hier is ontkoppelrails en waar te plaatsen, in het board "Banenplannen".  Dus niet Telexen, Krois, Kadee, lichtsluizen, youtube filmpje over diverse soorten koppelingen. Je denkt te informeren maar je maakt er een bende van (vind ik).

Mee eens Ben. Heb dan ook het bericht van Jan22 en de daarbij behorende reacties afgesplitst naar een nieuw topic : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83561.0
Re: Ontkoppelrails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ontkoppelrails
Een puntje om rekening mee te houden is dat veel moderne loks een baanruimer hebben. Ik hoef met bijvoorbeeld Taurussen niet op de ontkoppelrail te gaan vertrouwen, want die komt niet omhoog omdat de baanruimer hem tegen houdt.
Re: Ontkoppelrails
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontkoppelrails
Dat is inderdaad een goed punt Laurent. Ik heb dat ook met mijn BLS Re 4/4 Loks (Rivarossi). Die baanruimers zitten zo laag dat ze bij een iets uitstekende aandrijfveer van een servo er al tegenaan blijven staan.