Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Herbegonnen > baanplan?

Gestart door Fuser donderdag 17 december 2020, 22:04:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Herbegonnen > baanplan?
Hallo collega liefhebbers,

Door COVID-lockdownen etc. toch eens beginnen terugdenken aan de goede jeugdige tijd waar ik een modelspoorbaantje had op een opklaptafel. Nu een 15-tal jaar later heb ik een eigen huis en daar ik in de eerste plaats dacht mijn oude modelspoorhobby niet meer te kunnen uitvoeren wegens plaatsgebrek heb ik toch een "halve" staanzolder weten te reserveren hiervoor... Maar nu komt het natuurlijk, hoe die ruimte in te vullen. Ik heb zelf al wat probeersels achter de kiezen, maar vroeg me eigenlijk af hoe jullie deze ruimte zouden vullen.

Ruimte
Lengte = 4.55m (incl. deuringang, maar de deur draait niet in de ruimte)
Breedte = 1.55m
Aandachtspunt... De ene rechtopstaande muur is slechts 1m hoog, daar begint immers het schuine dak. De andere kant is gewoon normale hoogte. (Zie plan)

Van mij part leef je jezelf maar uit, zou graag wat ideetjes opdoen. Moest je natuurlijk erg veel zin hebben om mijn "voorkeuren" er in te verwerken, dan wil ik deze gerust eens oplijsten.

Eigen voorkeuren:
Sporen = Märklin C-rail
Station = 2m treinen (4 sporen) / Dubbelsporig tracé (links rijden op zijn Belgisch)
Paradespoor = graag
Schaduwstation = min. 1 (4-5 sporen)
Bochtenwerk = min R2 - geen wissels in bochten. Vaak problemen mee. Geen S-bochten!
Besturing/automatisering = Ecos of CS3 + combinatie Rocrail

Misschien vergeet ik nog iets, maar jullie mogen me absoluut ook verrassen met eigen creaties. Ik kan er maar inspiratie uit halen ;)

Bedankt,
Timmy

Re: Herbegonnen > baanplan?
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Herbegonnen > baanplan?
Hallo Timmy,
Fijn om terug te starten. Vraagje bij je al aangegeven wensen: wil je vooral je treintjes zien rondrijden, of wil je ook veel handmatig rangeren? Thema? Tijdperk? Kies je voor een dubbelsporig tracé of eerder een lokaalspoor? Industrie, stad?
Eens een kijkje nemen in de standaard plannen van Marklin om een goede basis te vinden, van daaruit starten en een schaduwstation voorzien,
Re: Herbegonnen > baanplan?
hoi,

Citaat van: Fuser op donderdag 17 december 2020, 22:04:10
Besturing/automatisering = Ecos of CS3 + combinatie Rocrail

Begin maar eens met een ovaaltje met inhaalspoor te leggen. Dit om uit te vinden of je überhaupt het wel ziet zitten om te automatiseren. Dat zal ook al veel tijd kosten om het een en ander uit te zoeken. Daar kan je al helemaal los gaan op "Welke Centrale", "welke bezetmeldingen", "welke Wisselaandrijvingen en wisseldecoders", "Hoe je C-rails mag aanpassen aan automatisch rijden". Het forum staat er vol meegeschreven.

Als je dat allemaal weet dan leren hoe je de baan in blokken en secties gaat verdelen. Ook hoe je de ECoS en/of CS3(+) mag instellen. Daarna nog eens met RocRail aan de gang. Eerst een baan bouwen en dan pas nadenken over het automatiseren is niet echt de meest handige weg. 9 van 10 keer mag je dan weer de complete baan afbreken omdat je nergens meer bij kan en/of alles moet loshalen omdat alles aangepast moet worden.

O ja: Digitaal rijden is niet gelijk aan automatisch rijden. Dat zijn twee hele verschillende zaken.

Groet Ronald.
Re: Herbegonnen > baanplan?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Herbegonnen > baanplan?
@citaat Goed idee, eerst maar eens een baantje neerleggen. Dat kan gewoon op de vloer, dan kun je overal bij en het is gemakkelijk aan te passen.


Voor een vaste opstelling is die 155 cm tamelijk smal en dat schuine dak maakt de mogelijkheden ook al niet groter. Bij het ontwerpen betekent dat dat je goed moet bedenken hoe je alle sporen bereikbaar gaat houden. Zonder mangaten denk ik dat dat knap lastig wordt, maar met twee mangaten moet het wel lukken. Dan kan bijvoorbeeld een U-vorm met korte pootjes links en rechts, ruwweg zoals in de onderstaande schets. Onder een van de twee pootjes past een klimspiraal voor de verbinding met een schaduwstation.

Een andere mogelijkheid waar ik aan dacht is een baan rondom, met bij de deuropening een brug die open kan. Ook dan kun je helemaal rechts eventueel een klimspiraal maken, weer met een mangat. Als je de spiraal dan ook nog zodanig maakt dat je er een segment uit kunt nemen, zit je helemaal goed met de bereikbaarheid. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik las dat peter de geluidsman zoiets heeft. Met een baan rondom heb je dan echter een probleem bij het ontwerp van het schaduwstation: de in- en uitgang zullen bij de klimspiraal liggen, maar ergens anders zal op z'n minst een simpele keerlus moeten komen. Bij een U-vorm is het meteen duidelijk waar dat kan, bij een baan rondom heb ik daar geen mooie oplossing voor. Het enige wat ik kan bedenken is om het schaduwstation op de vloer te leggen en het spoor bij de deuropening af te dekken. Ik zou er zelf niet aan beginnen, zo'n struikeldrempel lijkt me te gevaarlijk. Ik weet echter niets beters voor een schaduwstation onder een baan rondom bij deze smalle ruimte.

Zoals je ziet, heb ik op de U-vorm alvast wat bochten R3 neergelegd. Dat is om te illustreren dat dat past, en een dubbelsporig tracé met minimaal R2 past dus ook. Met de rest van de baan kun je nog alle kanten op. Een 4-sporig station voor treinen van 2 meter past gemakkelijk. Een paradespoor ervoor? Ook prima te doen. Geen wissels in bochten? Lukt ook, al moet ik bekennen dat ik die meegebogen slanke wissels bijzonder praktisch vind om lange stationssporen te realiseren en ik vind ze nog mooi ook. S-bochten? Als ik vrije hand heb bij het ontwerpen doe ik dat zelden. De enige uitzondering is bij wissels, daar leg ik soms wel eens direct een tegengestelde bocht. Besturing/automatisering tenslotte? Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waarom je dat als voorkeur noemt. Voordat je begint met het bouwen van een vaste opstelling lijkt het me wel zo praktisch om daar alvast een keuze in te maken (en mee te oefenen), maar bij baanontwerp?
Re: Herbegonnen > baanplan?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Herbegonnen > baanplan?
Aangezien de rails langs de achterwand weinig marge overlaat, neem ik aan dat de bedachte tafelhoogte maximaal +70 cm is voor het onderniveau (want langs de op die hoogte nog rechte wand, met het zichtniveau op +95 cm)?
Re: Herbegonnen > baanplan?
Bedankt alvast voor de reacties. De tijd dat ik hier niet was heb ik inderdaad een testbaantje gemaakt, inclusief tafel. Zie de .any hiervoor. Weliswaar niet letten op de secties, want toen ik het tekende had ik er enkel nog maar literair kaas van gegeten niet praktisch.. Hetgeen nu dus al een stuk bijgeschroefd werd. Evenees met Rocrail aan de slag gegaan en ook dat beviel me aardig. Het klopt inderdaad dat automatisch best kan vervelen na een tijdje eens alles is ingesteld... Daarom zal mijn testbaantje waarschijnlijk al moeten wijken voor een klein doch hopelijk interessante speelplaats voor een klein kopstationnetje.

Even terug naar de grotere ruimte:
Daar ik veel "moderner" materiaal heb en vooral mijn treinen ook wil zien rijden had ik zelf aan "groot" modern doorgangsstation gedacht met ergens toch nog een paradespoor. Het idee van een afneembare brug, onderdoorgang of zelfgemaakte trap over de baan (fantasie kan soms wel eens doordraaien) is bij mij ook al opgekomen. Realiseerbaarheid is natuurlijk weer wat anders.
Alsook de eventuele mogelijkheid ergens een kopstationnetje voor de kleinere treinen (trek-duwstellen) speelt ook nog steeds door mijn gedachten.

De minimale hoogte van 70 cm is voor mij zeker geen must. Dit kan wat mij betreft gerust naar 60 of zelfs 50, al begrijp ik best dat onder een tafel liggend werken geen evidente keuze is. Eveneens moet en zal ik dit eens testen met wat houten plakken of dat praktisch gezien ook haalbaar is.

De schets is inderdaad ook 1 van mijn eerste ideeën geweest. Echter om meer mogelijkheden open te houden had ik gedacht aan een ovaal (met het midden vrij +/- 70 cm zodat ik eventueel ook meer met hoogtes kan spelen aan de rechtopstaande weliswaar kortere muur.