Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Re: Ontwerp van nieuwe baan

Gestart door Kolstt maandag 04 januari 2021, 20:44:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Hoi allemaal, als herintreder en momenteel bezig met een baanplan ( met het programma anyrail) volg ik dit draadje met veel interesse. Ik heb een plan voor het schaduw station in principe klaar afmeting van de grondplaat is 380 x 120.  Binnen de maat 120 cm breed heb ik toch een een dubbelspoor zonder R1 bochten met stijgsectie/klimspiraal ( 3 lagen 3 % stijging) zie bijlage.  Mogelijk klopt het van geen kant wat ik gecreeerd heb :D :D maar wilde het toch even delen, De bovenbaan  moet ik nog invullen.  Grt Ton
Re: Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Re: Ontwerp van nieuwe baan
Het gedeelte zonder de klimspiraal
Re: Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Re: Ontwerp van nieuwe baan
Volgens mij kan je de ruimte in het schaduwstation effectiever benutten. Ik heb het opgelost zoals hieronder afgebeeld. Op ieder spoor staan 4 treinstellen achter elkaar en de vier kopsporen kunnen inmiddels ook 6 treinstellen huisvesten.

https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=33976.0;attach=16954;image


Mvrgr
Robrt
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Hoi Robert , bedankt voor je reactie.  Past jouw ontwerp ook op een breedte van 12o cm ?
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Mijn tafel is iets breder, maar dat komt doordat de uitgang en ingang geheel achter / parallel lopen aan de opstelsporen. 
Als je de klimspiraal een extra laag geeft is dat niet nodig denk ik. Volgens mij moet het kunnen passen. Alternatief is deels 3 sporen breed en deels 2. Via een gebogen wissel in de bocht van drie naar twee spieren gaan.

https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=33976.0;attach=17099;image

Mvrgr
Robert
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Oke, zal eens kijken. Heb ook wel mogelijkheden om de tafel iets breder te maken. Wil wel de tafel later uitbreiden met een rangeergedeelte, dus uitbreiden naar een U- vorm. De beperking hierin is dat de kamer maar 262 cm breed is. Dus als de hoofdtafel breder wordt gaat dat weer tenkoste van de doirgang in de U en de breedte van het rangeergedeelte. In mijn hoofd wil ik dit zo'n 60 max 70 cm breed maken en doodlopend dus geen omloop.
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp van nieuwe baan
De breedte kan je beperken door een dubbele klimspiraal. In bijgevoegde afbeelding zie je de oplossing die ik gekozen heb: Klimmen in de spiraal + klimmen tussen de spiraal en het bovenste baandeel. Dit laatste kost dus extra breedte.
Je kan dus de gehele constructie met de R3 radius realiseren. Met wat ruimte aan weerszijden en passtukken bij de ingang van de klimspiraal (72 mm) kan de constructie met ca 115 cm breedte al gerealiseerd worden. Bijgaand zie je nog de constructie zoal die op mijn baan ligt (die is dus nog wat breder).

https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=33976.0;attach=16954;image

Ik heb mijn treinenloop al tijdens het ontwerp afgestemd op het schaduwstation:

- een lus met diesellocs, gemengd personenvervoer en goederenvervoer
- een lus met stoomlocs, personenvervoer
- een lus met stoomlocs, goederenvervoer

De kopsporen zijn bestemd voor railbussen / triebwagen.

Door een gehele lus 'leeg' te rijden naar het bovendien van de baan, ontstaat een lege doorrij door het schaduwstation, hetgeen een gevarieerd rijbedrijf mogelijk maakt. Door op het bovenste baandeel ook nog wat locs in locloodsen te hebben, worden rangeerbewegingen en locwissels mogelijk. Op een beperkte ruimte kan dus veel!

Mvrgr
Robert
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp van nieuwe baan
In plaats van een dubbelspoors spiraal met bochten R2 en R3 en een paar korte rechte stukjes zou je ook deels iets ruimere bochten kunnen gebruiken. In het eerste plaatje hieronder is de binnenbocht van een omwenteling 8 x 230 en 4 x 330. De lengte is dan 2911 mm ofwel 26 mm korter dan 12 x 230 + 2 x 094. Het voordeel is echter dat het spoor vloeiender nu loopt. Bij iedere overgang van bocht naar recht en vice versa krijgt iedere loc en wagon een rukje. Als het eenmaal weet, zie je het duidelijk als je een trein zo'n overgang ziet nemen. Een vloeiender bocht is voor de treinen iets makkelijker. Voor 90 mm per omwenteling is in de binnenbocht een stijgingspercentage van 3,1% nodig, in de buitenbocht wordt het dan 2,7%. Voor het ruimtebeslag maakt het nauwelijks iets uit; de vier bochten R4 maken deze spiraal in totaal maar 17 mm breder dan jouw versie.

Als je de 120 cm tot het uiterste wilt benutten, kan het ook nog met 6 x 230 en 6 x 330, zie het tweede plaatje. Dat is 2992 mm ofwel 55 mm langer dan jouw versie van de spiraal. Daarmee volstaat een stijging van 3% in de binnenbocht voor 90 mm per omwenteling en 2,6% in de buitenbocht en de spiraal wordt dan in totaal 38 mm breder dan die van jou.

Een tweede punt is de aansluiting van het schaduwstation aan de onderkant van de spiraal, meer specifiek de wissels die onder de spiraal liggen. Dat kan op zich wel, maar alleen als die wissels praktisch net zo sterk dalen als de sporen van de spiraal erboven, anders is het hoogteverschil onvoldoende. Om die reden leg ik bij het ontwerpen de wissels liever net buiten de spiraal. Dat kan op vele manieren.

Een derde punt is dat het schaduwstation relatief veel sporen in het midden heeft. Vanaf de zijkant zijn die sporen alleen bereikbaar als er veel ruimte boven is, wat betekent dat je veel omwentelingen nodig hebt. Als je in het midden geen sporen legt en geen dichte plaat eronder maar alleen ondersteuning voor rails maakt, kun je de sporen die niet dicht bij de zijkant liggen vanaf de onderkant makkelijker bereikbaar maken.

Hieronder zie je een voorbeeld. Net als in Robert's ontwerp zijn de opstelsporen heel lang en ze gaan (ongeveer) parallel de bocht om. Het idee van dit soort lange opstelsporen is om er meerdere treinen achter elkaar te parkeren als het schaduwstation vol begint te raken. Dat heeft wel een nadeel: zodra je dat doet, heb je geen volledig vrije keuze meer om elke gewenste trein uit het schaduwstation naar boven te laten rijden. Eventueel kun je hier en daar overloopwissels toevoegen, dat biedt wat extra mogelijkheden.
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Mooie oplossing! Nu ook nog de kopsporen inpassen zodat de middenruimte benut wordt!

Het achter elkaar plaatsen van treinstellen geeft inderdaad beperkingen, maar ook weer mogelijkheden.

Ik heb de 3 opstelsporen als volgt ingedeeld:

- diesel gemixt vervoer: v100, v200, v90, v36
- stoom personen vervoer: BR39, br24, br 64, BR89.7
- stoom goederen vervoer: BR50, br85, BR89, dhg500 ( rijdt in vanaf bovenbaan )

De programmering rijdt een opstelspoor leeg naar de bovenbaan en ook weer vol, waarna het volgende opstelspoor aan de beurt komt. Als een opstelspoor leeg is, ontstaat een 'doorrij' die bijdraait aan een dynamisch rijbeeld.

Met een baan met beperkte afmetingen toch behoorlijk rijplezier!

Mvrgr

Robert



Re: Ontwerp van nieuwe baan
Het is inderdaad een fraa en compact schaduwstation geworden, maar: waar sluit het op aan?
Wat mij betreft volgt het schaduwstation qua opbouw en aansluiting het zichtbare sporenplan. Want alleen daarvoor heeft het schaduwstation zijn nut.
Het is alleen anders als je het schaduwstation ziet als simpele parkeerplaats. Dan is het achter elkaar parkeren van treinen een prima optie, maar als je een bepaalde dienstregeling wilt rijden, kan het knap onhandig zijn dat er treinen achter elkaar geplaatst zijn. Het beperkt je opties, maar dat kan ook werkbaar zijn, als je er maar rekening mee houdt.
Maar nogmaals: het lijkt mij handiger in het ontwerp andersom te beginnen.

Groet,

Peter
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp van nieuwe baan
@Peter
Ik begin doorgaans ook met de bovenbaan, maar Ton heeft nu eenmaal een ontwerp voor zijn schaduwstation gedeeld. Misschien komt de bovenbaan nog, misschien ook niet.

Zoals ik het ontworpen had, kunnen er vijf treinen geparkeerd worden zonder dat ze elkaar in de weg staan. De zesde zal ergens achter aan moeten sluiten en kan niet vertrekken totdat de trein ervoor weg is. Als die beperking ongewenst is, kan daar met overloopwissels nog wel een mouw aan gepast worden. Het is maar net wat je wilt.


@Robert
Er kunnen inderdaad nog wel wat kopsporen bij, da's handig voor keertreinen. Ik zou er echter niet veel doen, zodat er in het midden nog genoeg plaats over blijft voor een opening om er van onderen bij te komen.

Overigens komt er met een kopspoor wel iets bij dat tot nu toe ontbrak. In het ideale geval wordt de binnenbocht van de spiraal alleen gebruikt om te dalen en de buitenbocht alleen om te stijgen. Daarmee wordt de spiraal en ook het schaduwstation éénrichtingsverkeer. Met een kopspoor erbij is dat niet langer het geval, de trein zal immers het spoor waarover hij gedaald is ook weer moeten gebruiken op de weg naar boven. Om het éénrichtingsverkeer te herstellen moeten er extra wissels komen zodat de kopsporen met binnen- én buitenbocht van de spiraal verbonden zijn.


Hieronder heb ik een variant geschetst met een paar kopsporen en wat overloopmogelijkheden.

De oranje wissel ligt onder de spiraal, daarom zal hij op een helling van zo'n 3% moeten komen. Linksachter liggen twee gewone en een driewegwissel (blauw en groen) om te illustreren hoe makkelijk er extra overloopmogelijkheden gemaakt kunnen worden. Daardoor kunnen op het achterste spoor en het 3e spoor van achteren treinen geparkeerd worden die de andere treinen niet in de weg staan, zodoende kunnen er nu zeven treinen geparkeerd worden zonder dat er een moet wachten op een andere. Daar komen nog twee keertreinen op de kopsporen bij, die hoeven ook niet te wachten.

Door de doorgaande sporen altijd in één richting te gebruiken, hebben sommige wissels, waaronder de twee driewegwissels, geen aandrijving nodig, de treinen kunnen ze gewoon open rijden. Die wissels heb ik groen gemaakt. Ook de gele wissel kan zonder aandrijving als hij maar op afslaan staat. Vertrekkende treinen van een kopspoor gaan dan altijd naar de buitenbocht van de spiraal en binnenkomende treinen op weg naar een kopspoor rijden de wissel gewoon open.
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Dat hoeft niet: zie foto >>> een wisselverbinding onder in de spiraal

https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=33976.0;attach=17061;image

Mvrgr
Robert
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Hoi Peter, bedankt voor je feedback. De reden dat ik eerst met het schaduwstation begonnen ben leek mij logisch gezien de bouw van de baan waarbij je ook van beneden af begint. Tevens wilde ik uitsluitsel hebben dat ik treinlengtes van zo'n 1 meter 20  kon stallen ( Heb bijv. al de hondekop van Artitec aangeschaft en die is ook al zo'2 115 cm lang. Ben inmiddels begonnen met de bovenbaan. Ik heb nog de nodige tijd voor de voorbereiding/ontwerp van de baan omdat ik met de bouw op zijn vroegst komende zomer kan beginnen. Ben ook nieuw in de digitale wereld ( analoge baan op zolder wordt momenteel ontmanteld en daar was ik redelijk in thuis). Digitaal is een heel ander verhaal ben ik wel achter en vergt veel uitpluis werk en voorbereiding. Maar ook deze fase is een hele leuke kant van onze hobby. Als ik het ontwerp van de bovenbaan compleet heb zal ik hem delen . Het wordt een Nederlandse baan ( dus vlak) tijdperk 3 en 4 met op de hoofdbaan een station/ stad.  Wel iets met een brug en water. Klein stukje rangeer omdat er later via een verbinding nog een apart rangeerterrein aan toegevoegd wordt van ongeveer 60 breed en 2 a 2,5 meter lang.  doodlopend met een dubbelspoor verbinding naar de hoofdbaan.  De treinen komen onder de tafel vandaan als uit bijv. de Hemtunnel. Zoiets heb ik in mijn hoofd nu het ontwerp nog ;) ;)
Re: Ontwerp van nieuwe baan
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Ontwerp van nieuwe baan
dat van die wissels zonder bediening is ook een goede tip.  Had ik nog niet bij stil gestaan. Absoluut meerwaarde dit forum, zeker in Corona tijd waarbij de modelspoorclub gesloten is