Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 37655

Gestart door Freiherr zondag 03 januari 2021, 22:27:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37655
Lid sinds: 2017

offline
Marklin 37655
Goedenavond lezer(s),

De verlichting van mijn Marklin 37655 V60 107 valt plotseling uit, nadat ik de loc enkele dagen niet op de rails heb gehad; eerst brandden alleen de lichten voor en na  een kort stuk vielen alle lampjes uit.
De telexkoppelingen doen het nog wel. Lampjes die zomaar stuk gaan? Zijn die te vervangen? Help, spoorders!!!
Re: Marklin 37655
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Marklin 37655
Met wat voor centrale rijd je?

Groet, Anne W
Re: Marklin 37655
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37655
Lijkt me sterk dat dit een centrale probleem is.

Kijk eens hier in de wiki: KLIK en dan zul je tegenkomen dat er gloeilampjes in zitten met een steekfitting. Let wel op, hiervan zijn er verschillende in omloop.

Zelf denk ik in dit geval eerder aan een decoderprobleem, of lampjes die misschien niet helemaal goed contact met de fitting maken.
Re: Marklin 37655
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin 37655
Waarde Fred,

Dank dat je zo snel reageert en dank dat je sowieso dit werk doet!
Voorzover ik dat met een sterke lamp kan zien, lijkt er niets aan de hand met de lampjes zelf; mijn idee is dat als ze kapot zijn, je dat ook aan het lampje zou moeten kunnen zien, bijvoorbeeld dat het lampje dan een beetje zwartig is, maar dat lijkt niet het geval. Als het de decoder zou zijn, dan vind ik het vreemd dat de telexfuncties en het uitzetten van de ABV prima functioneert.
Als het toch de lampjes zouden zijn, is het dan verklaarbaar dat eerst het achterlicht uitvalt en even later het frontlicht?

Overigens gebruik ik MS2 60657 update 3.55en als daar een probleem mee zou zijn, dan zouden andere locs ook kuren moeten vertonen. Afgezien van een krakende hopeloos rijdende BR 86 Delta is er met de locs niets aan de hand.

Groet! Bauke
Re: Marklin 37655
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Marklin 37655
Beste Bauke,

Weet je 100% zeker dat je "functie F0" op je MS2 aanstaat?

Groet, Anne W
Re: Marklin 37655
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37655
Hallo Bauke,

De enige manier om de weten of de lampjes kapot zijn is om ze door te meten met een ohmmeter. (Meten is weten).

Als ze dit verschijnsel elke keer opnieuw vertonen dan moet je het in de decoder zoeken of een los contact in de fitting van het lampje, dit laatste vermoed ik alleen van niet.

Elke functie die een decoder bestuurt heeft een eigen uitgang met eindtrap op de decoder, er kunnen wel degelijk uitgangen niet goed functioneren en een andere uitgang werkt wel goed. Achter- en frontlicht hebben ieder een eigen draadje vanuit de decoder.
Re: Marklin 37655
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin 37655
Beste Anne,

F0 en F1 hebben altijd gefunctioneerd bij deze loc; niet alleen kon ik dat zien aan de brandende lampjes van de loc, maar ook aan het scherm van de MS2 waar naast de F0 en F1 toets het functiebeeld oplichtte. Dat laatste is ook nu het geval alleen de lampjes branden niet...
Re: Marklin 37655
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin 37655
Beste Fred,

Het meten van de lampjes ga ik maar eens aan mijn zeer deskundige buurman vragen ( die wel van electrotechniek is maar beslist niet van digitale techniek).
Hoe ik moet nagaan of er iets met de decoder is, durf ik niet zelf te onderzoeken.

Alweer dank voor je raadgevingen!
Re: Marklin 37655
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37655
Bauke,

Gezien het introductiejaar 2007 zoals vermeld in onze wiki en de geplaatste foto is er een OEM ESU decoder ingebouwd.

Deze zijn met een ESU programmer in te lezen en met een decodertester te testen. Het beste is een kennis in de buurt te zoeken die dit voor je kan doen, of een modelbouw winkel in de buurt als deze weer open mogen.

Je kunt dan precies zien waar de problemen zitten, decoder vervangen en opnieuw programmeren is met een ESU programmer goed te doen.
Re: Marklin 37655
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin 37655
Je zou ook eens een decoder reset kunnen proberen.
Re: Marklin 37655
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37655
Hoi Bauke,

De lampjes zijn 19 Volt types en je kan de lampjes testen door ze uit te nemen en even kort aan de baanspanning te houden.
Re: Marklin 37655
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin 37655
Ook dit is weer een doeltreffende tip! Heb de lampjes getest: ze functioneerden niet! Daarvoor had ik de loc gewist en opnieuw aangemeld. Vervolgens heb ik twee lampjes uit mijn dramatisch funtionerende BR 86 gehaald en...hoera...alles weer in orde! Dank je wel Forumleden! Dit 'draadje' kan gesloten worden!

Groetend: Bauke