Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan 5 x 3

Gestart door nielsvv zaterdag 02 januari 2021, 21:01:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 5 x 3
Lid sinds: 2020

offline
Baanplan 5 x 3
Hallo,

Ik ben enkele jaren geleden gestopt met modelspoor, maar de vlam is terug aangewakkerd en ben al enige tijd bezig met een nieuw baanplan te tekenen. Ik heb bijgevoegd plan getekend en had graag, vooraleer ik begin aan de bouw, jullie opmerkingen gehoord.

Op mijn plan staan geen hoogtes getekend, omdat ik de kennis mis hoe dit te doen. Maar ik wil minimaal 10cm hoogte hebben tussen de verschillende niveaus. Gaat dit lukken als ik zeker niet boven de 3% stijging wil gaan?

Enkele opmerkingen :
* De combinaties van 24172 + 24188, worden vervangen door de 24360. Mijn versie van Wintrack kent deze nog niet.
* Baan zal bestuurd worden door iTrain
* Rijden naar Belgisch voorbeeld (links rijdend)
* R1 word niet gebruikt
* TP III tot VI
* Niveau 0 : schaduwstation + keerlus
* Niveau 1 : schaduwstation 2 + keerlus
* Niveau 2 : het zichtbare gedeelte + rechts bovenin wil ik een loc onderhoud/opstelplaats. Dit is nog niet volledig uitgewerkt.

Alvast bedankt,
Niels
Re: Baanplan 5 x 3
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanplan 5 x 3
Dag Niels,

Op zich goed plan, in de zin dat realistisch treinbedrijf mogelijk is. Ik vraag mij wel af hoe leuk het op langere termijn is. Treinen rijden het station in en uit. Kunnen een keertje stoppen en eventueel van richting veranderen. Verder is er niet zo veel actie mogelijk, maar misschien vind je dat ook niet nodig.
Wel een punt van aandacht is de bereikbaarheid. Tussen de lagen zit vast niet meer dan 10cm hoogte. Dat kon wel eens lastig worden. Kun je er ook aan de achterzijde bij of niet? Zo niet, dan lijkt het mij wijs meer ruimte te maken (toch een helix of extra dalende lus). Een andere optie is één schaduwstation maken met twee keerlussen dat via diverse dalende sporen bereikt kan worden.

Groet,

Peter