Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat ontbreekt?

Gestart door dehoge zaterdag 02 januari 2021, 09:57:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Wat ontbreekt?
Hallo,

Wij hebben een probleempje op onze baan waar wij niet uitkomen.
Wanneer gereden wordt met 1 of meerdere locs, dan wordt erg onregelmatig de STOP actief op de MS2.
Het maakt niet uit of er geregeld wordt met behulp van de MS2 of de besturingssoftware op de pc.
Al wordt er alleen gereden, dan gaat de STOP er op. Soms na een paar minuten na het inschakelen van de baan al, soms na een uur, maar die STOP gaat er op.

Nou ontbreekt het me ten enen malen aan inzicht/kennis electronica om dit probleem op te lossen, is er nou iets onjuist aangesloten, ontbreekt er een "dingetje" in het schema?

Wat wil nou? Ik dacht eens een multimeter aan te sluiten om de stroom opname vanuit de baan te meten, of er wellicht erg veel stroom wordt getrokken, zit er ergens een kortsluitinkje of zo?
Meter er tussen, op de manier zoals in de schematische weergave is aangegeven, en wat wil? Die STOP treed niet meer op. Of die meter nou meet of niet eens aanstaat, die STOP treed niet meer op..

Alvast bedankt!

Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Optreden van STOP gebeurt door overbelasting, ofwel een te grote stroom. Klaarblijkelijk zorgt de multimeter als voor een belasting die de stroom beperkt, hoewel een stroommeter minimaal belast. Het lijkt wel alsof een kortsluitstrooom voorkomen wordt.

Nu is de vraag: waar zit het probleem? Aan de baanzijde of aan de zijde van de mobile station / gleisbox?

Eenvoudigste benadering is: scheiden van het probleem / eliminatie:

Wat gebeurt er als je zonder aangesloten mobile station rijdt?
Wat gebeurt er als je de mobile station op een andere ingang van de gleisbox aansluit?
Treedt de STOP op als een loc op een bepaalde locatie op de baan is?

Het aansluitschema ziet overigens er niet ongewoon uit.....

Ben benieuwd naar de feedback

Mvrgr
Robert
Re: Wat ontbreekt?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wat ontbreekt?
Met een multimeter kun je alleen zuivere DC, of AC spanning/stromen meten.
Het signaal dat op de baan staat is een onregelmatig en blokvormig digitaal (informatie) signaal dat zich niet door een multiemeter laat meten.
Je zou bepaalde delen moeten loskoppelen, dan gaan rijden en kijken of dit goed gaat en dan één voor één de delen weer aankopelen.
Re: Wat ontbreekt?
nobody
gast

Re: Wat ontbreekt?
Digitale spanning meten: Zie ===> klik
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Wat ontbreekt?
Wat zegt de MS2 over het stroomverbruik als je het daarin opzoekt?
Re: Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Re: Wat ontbreekt?
Dankje Robert,

Ik heb de MS2 op het andere aansluit punt van de gleisbox gehad, stops blijven komen.
Ik heb twee locs aan het rijden gezet, MS2 en CC-schnitte van de gleisbox losgekoppeld zodat alleen de gleisbox "over" is; stop treed na verloop van tijd ook op.

Wat betreft de plaats waar de stops optreden is willekeurig, in bochten, rechte trajecten, maar gek genoeg is er nog niet 1 x een stop geweest met een trein ter plaatse van een wissel.

De baan staat op zolder, als ik het snoei donker maak, zie ik ook op geen enkele plek als de locs rijden ook maar ergens vonk vorming.

Wanneer ik de baan loskoppel van de baanvoeding (gleisbox rood/Bruin los), en over de gehele baan om de zoveel railstukken met de multimeter nameet op weerstand tussen puko's en railstaven, meet ik waarden tussen de 4 M ohm en 10 M ohm.
Wanneer ik het lokje T3, welke een gemeten weerstand van 8 k ohm heeft tussen de wielen en de sleper, op willekeurige plaatsen op de baan zet, meet je deze zelfde 8 k ohm altijd weer.



Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Kan je de ms2 direct op een aansluitrail aan de baan koppelen?
Op die manier elimineer je een eventueel probleem in de gleisbox
Re: Wat ontbreekt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wat ontbreekt?
Nee, dat kan niet. Als je zonder aansluitbox meet, blijft die 4-8 ohm dan?
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Wat ontbreekt?
Als je nu alleen de MS2 aan de gleisbox aansluit en helemaal geen verbruikers op de baan hebt staan. Gaat de MS2 dan ook vanzelf op stop?
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Hoe is de baanweerstand als er een andere loc op staat?
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2019

offline
Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: dehoge op zaterdag 02 januari 2021, 22:14:20
Ik heb twee locs aan het rijden gezet, MS2 en CC-schnitte van de gleisbox losgekoppeld zodat alleen de gleisbox "over" is; stop treed na verloop van tijd ook op.
Dus stop kan enkel komen van de Gleisbox of van de net adapter.
Heb je een andere 18V DC voeding ter beschikking?
Dan eens proberen met die DC voeding ipv de net adapter.

Mijn Gleisbox heb ik gevoed met 18.5VDC uit een Omron voeding waar nog andere zaken op aangesloten zijn.
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Kun je de MS2 uit de Marklin 60 VA Trafo voeden?

Mvrgr
Robert
Re: Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: Laurent op zondag 03 januari 2021, 13:51:00
Nee, dat kan niet. Als je zonder aansluitbox meet, blijft die 4-8 ohm dan?

Weerstand gemeten zonder aangesloten aansluitbox; inderdaad 4-8 M ohm.
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Gleisbox kan het probleem zijn....
Re: Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: NL-modelspoor op zaterdag 02 januari 2021, 13:34:56
Wat zegt de MS2 over het stroomverbruik als je het daarin opzoekt?

Met alleen de T3 die rijd, 0,2 Ampere.
Die waarde gaf de Fluke meter ook aan.

Met een rijdende T3 en BR23, 0,4 Ampere.
Fluke meet hetzelfde.
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Zijn normale waarden. Heb je nog geprobeerd de MS2 anders te voeden?
Re: Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 03 januari 2021, 14:46:16
Als je nu alleen de MS2 aan de gleisbox aansluit en helemaal geen verbruikers op de baan hebt staan. Gaat de MS2 dan ook vanzelf op stop?

Geen enkele verbruiker op de baan zoals je voorstelde, dan gaat de MS2 niet vanzelf op stop.
Re: Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: Robert op maandag 04 januari 2021, 17:54:41
Kun je de MS2 uit de Marklin 60 VA Trafo voeden?

Mvrgr
Robert

Hoi Robert,

Heb de MS2 aangesloten op de Marklin 60VA ipv zijn eigen adapter, het volgende gebeurd:
- MS2 start op
- zodra ik de baan spanning activeer door stop knop in te drukken, gaat MS2 uit, start opnieuw op.
maar:
Dat wordt opgelost door de terugmelders welke met de massaaansluiting zijn verbonden met massa, los te halen van die massa. (Terugmeld aansluitingen welke komen vanaf de geïsoleerde railstaven heb ik laten zitten)


Testen dan maar..
Maar na een tijdje gaat de MS2 weer op stop...





Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: Robert op maandag 04 januari 2021, 17:54:41
Kun je de MS2 uit de Marklin 60 VA Trafo voeden?

Mvrgr
Robert

Nee, de klassieke trafo VA heeft wisselstroom. In zijn tekening staat ze gelukkig via de het DC schakelnetdeel.
Re: Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: Golfer op maandag 04 januari 2021, 21:52:20
Citaat van: Robert op maandag 04 januari 2021, 17:54:41
Kun je de MS2 uit de Marklin 60 VA Trafo voeden?

Mvrgr
Robert

Nee, de klassieke trafo VA heeft wisselstroom. In zijn tekening staat ze gelukkig via de het DC schakelnetdeel.

Hoi Golfer,
Voordat ik de 60 VA trafo aansloot op MS2 (dus ipv de adapter 36 VA), controleerde ik "wat er uit die 60 VA kwam", de fluke gaf mij 19.2 VDC. Dat leek mij goed, dus sloot ik de MS2 aan zoals Robert opperde.
Dat functioneert.
Re: Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Re: Wat ontbreekt?
Het lijkt er op dat we dichter bij de oorzaak komen dankzij jullie hulp!

Na het voorzien van voeding aan gleisbox/MS2 vanuit de 60VA in plaats van de 36VA adapter bleek de stop nog steeds op te treden.

Ik had tot nog toe niets ondernomen wat betreft de ESU switch pilot servo's.
Ik heb alle esu's losgekoppeld (groene stekker met voeding en baansignaal).
..
De MS2 gaat niet meer op stop!
Wellicht te vroeg gejuicht, maar het lijkt reproduceerbaar:
1 ESU aangesloten lijkt geen probleem.
2 ESU's aangesloten lijkt geen probleem.
Maar een derde erbij: MS2 gaat weer vanzelf op STOP..

Dan denk je, nou, die derde is wellicht de oorzaak.
Daarom even gecheckt of die "derde" wel functioneert met 1 extra ESU, dat geeft geen stops..


Re: Wat ontbreekt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wat ontbreekt?
Dat klinkt als overbelasting. Servo's hebben een inschakelpiek.
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Even voor de duidelijkheid: is het probleem op één van de ESUs terug te voeren, of treedt het probleem op zodra er 3 ESUs aangesloten zijn?
In het laatste geval is een separate booster een oplossing ( wel een dure).

Mvrgr
Robert
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2019

offline
Re: Wat ontbreekt?
Zoals ik het begrijp zijn 3 ESU Switchpilot het probleem, ongeacht welke van de 4.

Die stroom meting van de locs; was dat met de 4 ESU's aangesloten?

Met enkel de ESU's, dus zonder de 4 servo's aan de uitgang van de ESU, dan ook STOP probleem?

Inderdaad Laurent, "overbelasting" maar ik denk niet door inschakelpiek van een servo omdat het probleem willekeurig plaats grijpt.
Tenzij het altijd gebeurt wanneer een servo begint te werken... ... ..
Maar daar hebben we geen info over!
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wat ontbreekt?
Als het schema nog klopt, dan hebben de switchpilots dus hun eigen voeding.  Dan zou de belasting van de inschakelpiek op die voeding terecht moeten komen, en niet op het digitale signaal.

Het digitale signaal zou ook niet te veel belast mogen worden door die switchpilots.

Mijn gok zou toch zijn dat er iets mis is met de bedrading tussen MS en switchpilots.

Gaat de MS ook meteen in storing als er een wissel omgezet wordt?
Re: Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Re: Wat ontbreekt?
Hallo,

Als reactie op wat ErikW/mcs51/robert opperden, het volgende na gecheckt te hebben:
- gemeten stroom was inderdaad met de ESU's aangesloten.
- Als alle servomotoren losgekoppeld worden van de ESU's treden de stops nog steeds op.
- Met twee willekeurige ESU's gaat het goed, zodra er een derde (om het even welke) ESU wordt aangekoppeld, treden de stops op! Willekeurig, na een paar seconden, paar minuten.

Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Kun je de esu's aansluiten met de servo's losgekoppeld?
Ben benieuwd of dat wat uitmaakt.
Re: Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Re: Wat ontbreekt?
Hoi,

Had ik inderdaad getest, ik schreef " - Als alle servomotoren losgekoppeld worden van de ESU's treden de stops nog steeds op."
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Ok. Dat laatste had ik even niet meer scherp.

Klaarblijkelijk gaat het toch om een belastingsprobleem. De digitale Stromversorgung voedt de baan en de aansturing van de esu's. Die combinatie is klaarblijkelijk kritisch.

Als je aan de gleisbox nog een booster kunt aansluiten, dan zou het probleem opgelost moeten zijn,

Mvrgr
Robert
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Ik heb de gleisbox op de Marklin website bekeken: volgens mij moet je een zwaardere trafo hebben. Een verdeel terminal voor meerdere boosters kun je mijn inziens niet in jouw configuratie opnemen.

Mvrgr
Robert
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2019

offline
Re: Wat ontbreekt?
Met die 2 voedingen heeft men net geen 100VA beschikbaar voor wat; 2 locs en 3 ESU Switchpilot's.
Komaan kan toch geen overbelasting zijn?!!?
Wel een kortstondige (kortsluiting) of ???? die de boel doet uitvallen.
Heb je al eens geprobeerd zonder de CC-Schnitte en zonder software?
Dus gewoon vanaf power off, geen stekkers uitrekken terwijl de boel onder spanning staat maar wel:
1)   In power off enkel Gleisbox en MS2 aansluiten op eigen 36VA power plug
2)   Geen enkele ESU Switcpilot aangesloten
3)   LDT HSI ook niet aangesloten
4)   Power op de 60VA transo en de 36VA power plug
5)   Met de MS2 laat één, hopelijk 2 of meer locs rondjes draaien
Wat gebeurt er dan?
Wanneer je dan nog stops hebt zit je volgens mij met een slechte Gleisbox die plots een (kortsluiting) ziet en de boel stopt.
Wanneer je geen stops meer hebt zijn deze onderdelen ok en mag je IN POWER OFF toestand onderdelen beginnen inschakelen tot je terug stop's hebt.

Ik rij meestal met 5 locs op gelijkaardige configuratie, CC-Schnitte- Geilsbox – MS2 en Marklin 36VA power plug, nooit onverwachtte stops.
Re: Wat ontbreekt?
ACTS.zuid
gast

Re: Wat ontbreekt?
Als ik dit allemaal zo lees is er maar één conclusie: ergens zit er een "bijna kortsluiting", vast ergens in het spoor. C-rails geknipt voor terugmelders? Of K-rail?

Gr, Ben.
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wat ontbreekt?
Ik heb de handleiding even bekeken : http://www.tsdbvba.be/handleidingen/SwitchPilotNL.pdf paragraaf 6.3 en even een paar vragen :

In je schema zie ik dat je één van de aansluitingen van de externe trafo aan de massa van je MS gekoppeld hebt.  ESU geeft voor zover ik kan zien niet aan of dat A of B moet zijn, maar gebruik je wel consequent dezelfde?  Heeft het effect als je beide A of beide B gebruikt?

Klopt het dat de SwitchPilot Servo geen schakelaar heeft voor K83/K84?

Heb je misschien RailCom aanstaan?
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Als ik naar het aansluitschema kijk, krijgen het spoor en de esu's ( vwb de aansturing ) allemaal uit dezelfde 36 VA bron voeding. Klaarblijkelijk leidt dat tot het probleem, hoewel het vreemd is. De 36VA bron vervangen door een 60VA bron is niettemin een overweging.
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wat ontbreekt?
Die switchpilots zouden het stuursignaal nooit zo veel mogen belasten dat de MS in kortsluiting gaat.  Ik vermoed dat het in de A / B aansluiting ergens fout gaat.

De switchpilot heeft waarschijnlijk dezelfde schakeling als alle andere decoders, dus een optocoupler of opamp.  Die zouden het signaal niet zo mogen belasten.
Re: Wat ontbreekt?
antonv
gast

Re: Wat ontbreekt?
Blijft nog altijd dat de vraagsteller in het begin zegt dat door tussenschakeling van een stroommeter het euvel niet optreedt.
Dus de zeer kleine serieweerstand van de stroommeter is al voldoende om de stroom te beperken tot een redelijke waarde.
Dit wijst toch echt wel op een bijna-kortsluiting zoals ook Ben aangeeft.
Of deze informatie klopt niet...
Re: Wat ontbreekt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 07 januari 2021, 07:33:01
Als ik dit allemaal zo lees is er maar één conclusie: ergens zit er een "bijna kortsluiting", vast ergens in het spoor. C-rails geknipt voor terugmelders? Of K-rail?

Gr, Ben.
Dat is haast 100% zeker. Als je zonder gleisbox de kale rails meet moet je een oneindige weerstand hebben. Geen 4-8 ohm.
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
In het kader van meten = weten:

1. Al het rijdend materiaal van de baan af,alle esu's afkoppelen, gleisbox afkoppelen: weerstand baan meten
2. Weerstand gleisbox meten met MS aangesloten (meten aan uitgangssituatie naar spoorbaan.
3. Weerstand baan meten met gleisbox aangesloten
4. Weerstand alle vier de esu's meten
5. Weerstand baan meten met telkens 1 van de esu's aangesloten

Zodra resultaten, k8ken wat de volgende stap is.
Re: Wat ontbreekt?
antonv
gast

Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: Laurent op donderdag 07 januari 2021, 12:08:01
Als je zonder gleisbox de kale rails meet moet je een oneindige weerstand hebben. Geen 4-8 ohm.
Jij blijft maar spreken over 4-8 ohm, maar de topicstarter heeft het toch over Mohms?
Re: Wat ontbreekt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: antonv op donderdag 07 januari 2021, 12:48:34
Citaat van: Laurent op donderdag 07 januari 2021, 12:08:01
Als je zonder gleisbox de kale rails meet moet je een oneindige weerstand hebben. Geen 4-8 ohm.
Jij blijft maar spreken over 4-8 ohm, maar de topicstarter heeft het toch over Mohms?
Verrekt, het de M staat los. Overheen gekeken. Doet an sich niet heel erg ter zake, als alles los staat zou je nog steeds oneindig moeten meten.
Re: Wat ontbreekt?
antonv
gast

Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: Laurent op donderdag 07 januari 2021, 15:23:50
Doet an sich niet heel erg ter zake, als alles los staat zou je nog steeds oneindig moeten meten.
Voor een voeding is een belasting van 4 Mohm 't zelfde als oneindig, met een beetje vuil op de rails meet je al gauw  enkele Mohm. Oneindig bestaat zelfs niet  ;)
Re: Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Re: Wat ontbreekt?
Hallo,

Ik heb het volgende uit de reacties gehaald:
- zwaardere trafo gebruiken voor Gleisbox/MS2 : gedaan met 60 VA voeding, stops blijven.
- A/B thema: aansluitingen gecontroleerd op de ESU's, allen zijn identiek aangesloten.
- baan met alleen Gleisbox/MS2 aangesloten, dus geen overige apparaten; geen LDT, geen CC-schnitte, geen ESU's, helemaal niets: stops treden niet op.
Zodra ik componenten weer ga aansluiten, beginnend met de ESU's, gaat het mis zodra ik een derde ESU aansluit.

Blijven de volgende reacties nog over:
- inzetten van een booster ipv het "gleisboxje wat wellicht te weinig vermogen heeft om 2 locs en meerdere ESU's te bedienen"
- ergens "bijna kortsluiting"


Aangezien ik voor mijn gevoel al dertienhonderdvierentwintig keer de baan langs ben gegaan om die mogelijke bijna kortsluiting te vinden, zonder resultaat, ligt mijn voorkeur bij het inzetten van een booster  :|


Wellicht is deze vraag hier niet terecht en moet ik het forum nazoeken op "wat voor een booster zet je dan eigenlijk in"? Anders houd ik me aanbevolen voor suggesties in deze, ik heb geen kennis van boosters, en heb er ook nog geen, vandaar..

Re: Wat ontbreekt?
ACTS.zuid
gast

Re: Wat ontbreekt?
 @citaat Sluit alles eens aan BEHALVE de USB stekker van de LDT Interface naar de computer. Helpt dat?
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wat ontbreekt?
Het A/B thema : heb je ook al eens geprobeerd A en B om te wisselen?
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: ErikW op donderdag 07 januari 2021, 09:13:41
In je schema zie ik dat je één van de aansluitingen van de externe trafo aan de massa van je MS gekoppeld hebt.  ESU geeft voor zover ik kan zien niet aan of dat A of B moet zijn, maar gebruik je wel consequent dezelfde?  Heeft het effect als je beide A of beide B gebruikt?

In het schema ontbreekt er niets, er is iets te veel, die doorverbinding dus. Die moet weg.

Ik denk dat via de ESU switchpilot lusvorming ontstaat.
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
De verbinding tussen de twee stroomkringen zou het probleem kunnen zijn ( bruin 60 va en bruin baan )
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2019

offline
Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: dehoge op donderdag 07 januari 2021, 21:56:38
- baan met alleen Gleisbox/MS2 aangesloten, dus geen overige apparaten; geen LDT, geen CC-schnitte, geen ESU's, helemaal niets: stops treden niet op.
Dat is Prima!
Ik hoop wel dat er minstens één loc overal gereden heeft, anders zegt het niet veel.


Citaat van: dehoge op donderdag 07 januari 2021, 21:56:38
Zodra ik componenten weer ga aansluiten, beginnend met de ESU's, gaat het mis zodra ik een derde ESU aansluit.
En wat gebeurt er wanneer je begint met de LDT melder stuff?? Dus enkel dit deel bijkomend aan Gleisbox & MS2.


Citaat van: dehoge op donderdag 07 januari 2021, 21:56:38
... ...  bijna kortsluiting te vinden, zonder resultaat, ligt mijn voorkeur bij het inzetten van een booster  :|
Dit zou ik niet doen.
Stel dat de stops nog komen, wat zal je dan doen?
Een privé kerncentrale naast je baan zetten??


En inderdaad de massaverbinding tussen baan en transfo eens verwijderen kan ook geen kwaad.
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wat ontbreekt?
Het voedingssignaal zal in de switchpilot gelijkgericht en afgevlakt worden, en daarna eenzijdig aan de massa van het datasignaal hangen vermoed ik.  Die verbinding tussen de massa van je trafo en de output van de GB zou dan inderdaad nog wel eens een probleem kunnen vormen.

Als je die verbinding wilt blijven behouden, zou je de input galvanisch kunnen scheiden met een opto-coupler.
Re: Wat ontbreekt?
dehoge
gast

Re: Wat ontbreekt?
Citaat van: ErikW op vrijdag 08 januari 2021, 08:33:13
Het A/B thema : heb je ook al eens geprobeerd A en B om te wisselen?

Hallo!!

Ik heb zoals ErikW aangaf de TrkA en TrkB omgewisseld op de ESU's,..

T3 en BR23 en V212 rijden al een uurtje, en niet 1 onverklaarbare stop meer gehad! Meer dan 2 ESU's aangesloten uiteraard ;-)
Wissels kunnen gewoon worden bestuurd via de ESU's, terugmelders en LDT HSI88 zijn gewoon aangesloten.

Dit is echt gaaf, ik ga er positief van uit dat de stops niet meer optreden, en zeg voor nu: super bedankt voor alle hulp, speciaal aan ErikW!

P.s. @MCS51 : blij dat ik nog geen vervolg had gegeven aan de suggestie om een kerncentrale te zetten.. ;-)
Re: Wat ontbreekt?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat ontbreekt?
Hoera......may the power of the Forum be with you!