Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin plan 75 01/2015

Gestart door Retrotreintje zaterdag 02 januari 2021, 08:31:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin plan 75 01/2015
Heb altijd het standaard baantje uit de startersdoos gehad, met wat aanvulling bij.

Nu komt er een "echte" baan.
Allé, is nog klein, naar de normen hier: 300x120
Na 15 jaargangen pdf's van het magazine Marklin doorgenomen te hebben, is de keuze hierop gevallen:


Rails: k-rails

Periode scenery: '80-'90, zwitsers decor met kleine "lokale" touch 8o

Zal met de klassieke blauwe transformator en delta module opgebouwd worden.
Zodat er een 4 tot 5 treintjes kunnen circuleren :D

Binnekort de open opbouw.
Ik ga 3 demonteerbare modules maken van 100x120.
Op die manier is het nog enigszins verplaatsbaar.
Bedoeling is volledig uit triplex te maken van 12mm.

Zal een hele uitdaging worden om die rails en overgangen netjes te krijgen...


Alle tips of opmerking zijn welkom  B)
Is een premiere voor mij.

De module van 120x100 zal in triplex 12mm zijn.
intern nog is opgedeeld naar 50x40.
Stevig genoeg?

De railtraject en platformen/vlakke delen (dorp etc.) zou ik uitsnijden uit 9mm triplex.
Of toch beter dikkere triplex nemen?

Groeten,

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Leuk ontwerp voor de beschikbare ruimte, al blijf ik de bogen krap vinden en de wisselhoeken van standaardwissels eigenlijk te groot. Maar als meer ruimte niet beschikbaar is, ben je er vaak op aangewezen, tenzij je je doelen bijstelt.
Niettemin: dit is een leuk ontwerp.
De diepte van 120 cm is wel lastig als je er niet van de achterkant bij kan.
Nu wil je de baan in delen bouwen, in modules of segmenten. Dat ondervangt het bereikbaarheidsprobleem ten dele, want ook in gebouwde toestand moet je nog steeds overal goed bij kunnen; een trein hapert natuurlijk altijd ergens, terwijl een deel op de bakovergangen staat. Dan haal je dat niet zomaar weg zonder dat alles op de grond valt.
Bovendien is dit geen simpel op te delen baantje. Er ligt nogal was rails die moet worden doorgezaagd onder 'vreemde' hoeken. Het kan, het kan zelfs heel goed, maar het vergt secuur werken. En door heel je scenery snijden uiteindelijk wel twee kaarsrechte littekens over de hele diepte van 120 cm, tenzij je de overgangen anders vorm geeft dan strakke rechthoeken,  maar dat maakt het bouwen van de segmenten weer tot een grotere uitdaging.
Tot slot: ik weet niet goed wat je uit 12 mm triplex gaat maken. 9 mm is OK voor de tracé's. Maar de bakken zou ik maken met latten of balkjes. De hoeken kun je verstevigen met hoekijzers of dikkere stukken hout.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes,

Peter


Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Goedemorgen Lionel,

De afmetingen zijn niet echt klein hoor, bovendien is dat geen argument of het een mooie baan is of niet, dat bepaald de manier van bouwen. Zo'n baan is wel iets waar je niet jaren over hoeft te doen om resultaat te zien, dat is ook wel prettig. Van wat ik zo zie is het een leuk baanplan met veel mogelijkheden voor een mooie invulling.

Zoals Peter ook al aangeeft; houd wel de bereikbaarheid in de gaten. Modules klinkt leuk maar dat betekent wel dat je er een paar lastige uitdagingen voor terugkrijgt. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt maar als je de baan al naar voren zou kunnen verschuiven/verrijden dan maak je het jezelf een stuk makkelijker en de onderbouw stabieler.

Ik ga het wel zien. Succes!

Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ben benieuwd naar het resultaat!

Mvrgr
Robert
Re: Marklin plan 75 01/2015
Amaai, zo een enthousiame hier, leuk  :thumbup:

Zijn dus de bakken die ik zou maken uit triplex 12mm.
Hoogte van de segmenten 15cm.

In principe kan ik er netjes rond. Dus achterkant is bereikbaar.
Grotere baan zou ook kunnen, maar:

-als niet "klusser" zal het al een hele uitdaging zijn om de onderbouw en
tracé in mekaar te krijgen. En dan nog de scenery. :D
-Dan schiet het budget alweer de hoogte in.
Ik probeer het ook wat bankrekening-vriendelijk te houden. ;)
-Ik hou het graag nog relatief "verhuisbaar", niet dat er ook maar iets van verhuis
voorzien is. Maar we weten nooit in de toekomst... O:-D

Als ik het in 3 segmenten maak, moet ik in principe niet in wissels staan zagen :P
Enkel de brug en het water onderaan moet dan in 2...

Groeten,

Lionel

Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: Retrotreintje op zaterdag 02 januari 2021, 11:57:06
Zijn dus de bakken die ik zou maken uit triplex 12mm.
Hoogte van de segmenten 15cm.

Ha Lionel, bij een lengte van 100 cm kun je ook 12 cm aan hoogte overwegen. Ik denk wel dat je niet graag gaat lopen met een module van 100x120  :D Wordt zwaar.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ik heb de constructie / onderbouw van mijn baan alsvolgt gebouwd: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=33976.msg612413#msg612413

Het frame rust op Ikea schragen. De bedieneenheid is op een schuifladder onder de baan geplaatst.

Mvrgr
Robert
Re: Marklin plan 75 01/2015
De eerste module is ondertussen gemaakt!
Morgen nog 2 andere
Conclusie: 15cm is te hoog.  :-)
12cm was inderdaad genoeg.
Helaas, alles is gezaagd, zal dus 15cm blijven. Alles lijkt wel vlak te zijn.
Een prestatie, al zeg ik het zelf  >:-D
Het geheel is stevig, maar ook zwaar genoeg precies.
Is ook niet de bedoeling om continue te gaan verplaatsen.
Is meer een "back-up" indien het nu toch eens nodig zou zijn. Denk dat ik er ziek van zo worden, moest ik
het ooit moeten afbreken.
Ik ga ervan uit dat we dit met 2 personen toch kunnen dragen en verplaatsen, indien nodig.

Mooi frame Robert! Lijkt mij lichter dan hetgeen ik nu gebouwd heb.

Daarna de 3 modules aan mekaar zetten.
Ik dacht aan 2 bouten centraal, en scharnieren aan de buitenkant.
Dan is het geheel mooi gecentreerd.

Poten, moet ik nog is bekijken. Dacht die hoogteverstelbare van ikea te nemen.
Ofwel eenvoudigweg op schragen.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: Retrotreintje op zaterdag 02 januari 2021, 08:31:44Allé, is nog klein, naar de normen hier: 300x120

Niets mis met kleine baantjes, ik vind het juist een uitdaging om op een beperkt oppervlak iets moois te maken. Dit plan ziet er leuk uit. Door de twee schaduwstations kun je een heel gevariëerd treinverloop bereiken en het kopstation biedt ook interessante mogelijkheden. Voordat je echter een Mäklin ontwerp klakkeloos gaat bouwen, moet je er kritisch naar kijken. In dit geval zijn er een paar dingen die ik beslist anders zou doen.

Ten eerste begrijp ik de plaatsing van de ontkoppelrails niet. Eéntje ligt direct naast een bocht 2221 (zwart gemarkeerd in het eerste plaatje hieronder). Als een loc een paar wagons dat spoor op duwt en afkoppelt, wordt het lastig om die wagons later weer aan te koppelen. Als de aankoppelende loc nog deels in de bocht staat zal dat namelijk niet lukken, het kan alleen als de loc praktisch in het verlengde staat van de wagons. Om die reden zou ik op z'n minst een kort recht stukje tussen de bocht en de ontkoppelrail leggen.

De beide andere ontkoppelrails lijken me ook niet bijzonder praktisch te liggen. Als een trein met loc voorop zo'n spoor op rijdt en de wagons afkoppelt, heeft hij nog maar weinig ruimte tot aan het stootblok. Als later een andere loc aan de andere kant de wagons weer aankoppelt, bestaat er een gerede kans dat de wagons daarbij tegen de losse loc geduwd worden en dus aan twee locs vast komen te zitten. Niet handig. Om dat risico te verkleinen zou er op z'n minst wat meer plaats moeten zijn tussen ontkoppelrail en stootblok. De simpelste aanpassing is om de 2201 (rood gemarkeerd) en de ontkoppelrail om te wisselen, dat is al beter. Voor de variatie zou ik het bij de andere ontkoppelrail anders doen. Ik zou naast de engelse wissel één rechte leggen en dan de ontkoppelrail laten volgen. Daarmee is dat spoor geschikt voor duwtreinen waarvan de loc wil afkoppelen, maar ook voor gewone treinen die, van linksboven komend, eerst doorrijden tot over de engelse wissel en dan langzaam achteruit het bovenste stationsspoor op gaan. Misschien zou je ook nog een paar overloopwissels kunnen toevoegen aan het eind van de twee sporen met ontkoppelrails, maar dat wordt dan wel krap. Los van dat alles raad ik aan om tenminste één loc met telex te kopen, dan kun je ook nog eens wat wagons verslepen naar een willekeurige andere plaats, bijvoorbeeld op een opstelspoor in een schaduwstation.

Ten tweede ligt het dalende spoor naar het onderste schaduwstation wel érg dicht bij het stijgende. Met tegelijkertijd een lang rijtuig linksvoor in de binnenbocht en in de buitenbocht kan het tot een botsing komen! En met lang denk ik dan aan Märklin rijtuigen van 28,2 cm, zoals de UIC-X sneltreinrijtuigen of Silberlinge. In de C-rail versie speelt dit probleem niet, de standaard afstand tussen bochten 24130 en 24230 is namelijk 77,5 mm. Met K-rail bochten 2221 en 2231 is het slechts 64,6 mm en dat is eigenlijk te krap. Ik zou dit dan ook zeker aanpassen.

Het derde punt is dat er op twee plaatsen een R1-bocht direct naast een R2-bocht in tegengestelde richting ligt. Dat levert een ietwat verhoogd ontsporingsrisico op. De ene keer is in het bovenste schaduwstation (een 2221 en een 2231), de andere keer is de combinatie van driewegwissel en meegebogen wissel (paars gemarkeerd). Stel, een trein van rechtsachter rijdt naar de binnenbocht van de meegebogen wissel. Om dan op het korte, voorste stationsspoor te komen, moet hij op de driewegwissel direct linksaf. Niet zo'n goed idee. Op z'n minst zou ik daar een kort recht stukje tussen leggen maar liever zou ik de wisselstraat iets aanpassen en daarbij de driewegwissel helemaal weglaten.

In het tweede plaatje hier onder heb ik de bovenbaan iets gewijzigd om de drie genoemde punten op te lossen.

Overigens zullen de stijgingspercentages vrij fors moeten zijn om genoeg hoogteverschil te bereiken, duidelijk méér dan de 3% die Märklin zelf als maximum aanraadt. Om dat te verbeteren zijn wat meer aanpassingen nodig, met name aan de verborgen sporen.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Amaai Rob 8o
Wat een analyse! Ik viel bijna van mijn stoel :-)
Mijn kennis is te beperkt om dit zo grondig na te kijken :(
Fijn dat er iemand wijst op deze punten.
Ongelooflijk dat er nog zoveel mensen zijn die een andere liefhebber
belangenloos verder helpen :thumbup:

Ik ben ervan uitgegaan, dat Marklin alles wel netjes uitgerekend had.
Blijkbaar niet helaas. En zijn er verbeteringen nodig.
Alles klinkt zeer logisch als ik jouw uitleg hoor.
- de ontkoppelingsrails zal ik zo aanpassen.
- ook het weglaten van de 3wegwissel is een elegantere oplossing.

Voor wat betreft de niveau verschillen. Ik had mij ook hier gebaseerd op de aantekeningen
van Marklin. Daar had ik wel opgemerkt dat er sommige wel nipt zouden worden om niet
te steil te worden. Maar was er altijd van uitgegaan dat zij dat "uitgerekend" hadden. :|
Welke aanpassingen zouden er moeten gebeuren? Afgaande op hun aantekeningen
lijkt het of er stijgingen zijn van 2.5 tot misschien 3.5%.

Alvast bedankt.

Lionel


Hierbij de schaduwstations ter info



Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Een leuk baanplan. Maar nu demontabel maken voor een eventuele, toekomstige verhuizing zou ik niet doen.
1. dat geeft redelijk wat uitdagingen om de railsovergangen goed/betrouwbaar te maken, zonder dat er regelmatig een wagon ontspoort.
2. wat is er op tegen om in de toekomst de baan af te breken en elders opnieuw op te bouwen. Je krijgt waarschijnlijk meer inzicht wat je verder wilt.
Verder is het volgende langsgekomen:
Citeer....En met lang denk ik dan aan Märklin rijtuigen van 28,2 cm, zoals de UIC-X sneltreinrijtuigen of Silberlinge......
Ik zou deze lengte hier helemaal niet gebruiken. Er is zat te koop van 18/22 cm en dan ziet een trein met 3 wagonnetjes er leuker uit als een trein met 2 x 28 cm wagon.
En waarom zou je de baan in segmenten maken voor een verhuizing?
Kijk maar eens naar deze film
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Heb je al overwogen om in het schaduwstation meerdere treinstellen achter elkaar te plaatsen?
Door bij inrijden schaduwstation zo snel mogelijk naar 2 of 3 parallelsporen te gaan en zo laat mogelijk weer naar 1 spor, win je opstelruimte.

Mvrgr
Robert
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Hoi Lionel,

Die klassieke blauwe transformator zou ik achterwege laten en vervangen door een nieuwe witte.
Met schakelen kan die teveel spanning afgeven en locdecoders om zeep helpen.

Grtz Tony
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: Retrotreintje op zondag 03 januari 2021, 10:01:51Ik ben ervan uitgegaan, dat Marklin alles wel netjes uitgerekend had.
Blijkbaar niet helaas.

Waarom Märklin plannen publiceert met dit soort fouten weet ik ook niet. Ik vermoed dat het een erfenis van het verleden is. Vele jaren geleden was het doodnormaal om plannen te maken met zoveel mogellijk rails op de beschikbare ruimte, stijgingspercentages tot 5%, veel bochten R1, soms ook tegengesteld, ontkoppelrails op vreemde plaatsen en andere eigenaardigheden. Lange rijtuigen produceerde Märklin gewoon wat ingekort, schaal 1:100, dan gaat het net iets makkelijker door de parallelbochten 2221 en 2231. Tegenwoordig maakt Märklin ze in schaal 1:93,5. Als ze straks eindelijk UIC-X rijtuigen op schaal 1:87 gaan uitbrengen, net als sommige andere fabrikanten al doen, zullen er heel wat modelbanen zijn waarop die niet kunnen rijden zonder risico op botsingen als ze elkaar in een parallelbocht passeren.

Gaandeweg hebben we met z'n allen geleerd om bepaalde dingen te vermijden. Ook Märklin, zie bijvoorbeeld Technik-Tipp 412, een heel informatieve uitleg over stijgingspercentages. Waarom ze hun kennis dan niet toepassen als ze nieuwe plannen publiceren kan ik ook alleen maar naar raden.




Uitgaande van de hoogtes die in het ontwerp van Märklin op verschillende plaatsen naast de rails staan kom ik op maximaal zo'n 3,5%. Ik zie echter een probleem met die hoogtes, en wel bij de '125' dicht bij de meegebogen wissel van het middelste schaduwstation ("Schattenbahnhof 2"): Kort na die wissel gaan de twee opstelsporen onder het station door, maar daarvoor is het hoogteverschil nogal klein. Ik denk dat het bij een plaatselijk erg dunne ondersteuning van de bovenbaan net lukt om voldoende ruimte te maken voor diesels en stoomlocomotieven, maar betwijfel of locs (en wagons) met pantografen er onder passen. Als het al past, is het met heel weinig marge en een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom denk ik die wissel lager moet liggen dan aangegeven. De route van die wissel naar de bovenbaan is echter nou net de sterkst stijgende, als die wissel ook nog eens lager moet liggen wordt het nog méér.

Voor een lager stijgingspercentage moet er een langere verbinding tussen bovenbaan en schaduwstation komen. Het goede nieuws is dat dat helemaal niet moeilijk is: door het middelste schaduwstation een flink stuk verder rechts te positioneren komt dat bijna vanzelf voor elkaar. Ik verwacht dat het dan ook met minder dan 3% kan. Ik zal het eens gaan uitwerken.

Voor wat betreft het stijgingspercentage van de verbinding met het onderste schaduwstation, dat valt nog wel mee, dat blijft al net onder de 3%. Dat heeft Märklin echter bereikt door de opstelsporen van het schaduwstation op een helling van zo'n 2% te leggen. Bij het middelste schaduwstation lagen de opstelsporen trouwens ook al niet vlak. Zoiets kan op zich wel maar het is niet gebruikelijk. Je kunt er namelijk alleen complete treinen en losse locs kwijt, dan fungeert de motor als rem. Wagons zonder loc rollen doodleuk naar beneden. Ook hier is de aangewezen oplossing om een langere toegangsroute te maken. Ook dat is helemaal niet moeilijk, ook dat zal ik uitwerken.

Wordt vervolgd.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: joske3 link=topic=82586
En waarom zou je de baan in segmenten maken voor een verhuizing?
Kijk maar eens naar deze film


Dit is wel heel extreem 8o
Mag er niet aan denken dat het fout gaat met de kraan :-(
Je moet er altijd mee door een deur of een raam geraken.
En dan kom je toch gauw op max 100x120. Dan moet het al een beetje
op de zijkant naar buiten :D
Is mij louter te doen om "de mogelijkheid te hebben" indien nodig.
Ik zie mij niet met iets van 300x120 sleuren O:-D
Ben er nog niet uit. Ik ga sowiesie het geheel aan mekaar zetten,
en eens we aan het opbouwen zijn, zullen we wel zien.




Citaat van: Robert op zondag 03 januari 2021, 12:19:20
Heb je al overwogen om in het schaduwstation meerdere treinstellen achter elkaar te plaatsen?
Door bij inrijden schaduwstation zo snel mogelijk naar 2 of 3 parallelsporen te gaan en zo laat mogelijk weer naar 1 spor, win je opstelruimte.

Bedoel je voor de keerlus al te sorteren?
Ik weet niet of dit zoveel meer gaat bijbrengen.
Er gaan eigelijk maar een beperkt aantal treinen kunnen rijden.



Citaat van: Tony op zondag 03 januari 2021, 13:00:07
Die klassieke blauwe transformator zou ik achterwege laten en vervangen door een nieuwe witte.
Met schakelen kan die teveel spanning afgeven en locdecoders om zeep helpen.

Wist niet dat dit zo een probleem was. Is het enkel met de nieuwere loc's?
Want je ziet toch nog vaak die blauwe dingen opduiken :-)
Welke opstelling is dan te verkiezen?
-6647+6604 (delta)+6605 (pilot)
-6602 + 66045 + 6605
Re: Marklin plan 75 01/2015
Het probleem met de oude trafo's is dat ze gebouwd zijn voor 220V ingangsspanning, maar er tegenwoordig 230Vtot 240V uit je stopcontact komt. Daarmee geven de blauwe trafo's iets meer stroom af dan de witte trafo's die gemaakt zijn voor de huidige situatie. Met een oude blauwe zou je bij de omschakelpuls een te hoge stroom door je decoders kunnen jagen.
Ik weet trouwens niet of je wel voor iets met Delta moet gaan. Tik bijvoorbeeld een gebruikte ms2 op de kop en je hebt heel wat meer mogelijkheden dan je met Delta zou hebben

Succes!

Peter
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 03 januari 2021, 17:06:20
Waarom Märklin plannen publiceert met dit soort fouten weet ik ook niet. Ik vermoed dat het een erfenis van het verleden is. Vele jaren geleden was het doodnormaal om plannen te maken met zoveel mogellijk rails op de beschikbare ruimte, stijgingspercentages tot 5%, veel bochten R1, soms ook tegengesteld, ontkoppelrails op vreemde plaatsen en andere eigenaardigheden. Lange rijtuigen produceerde Märklin gewoon wat ingekort, schaal 1:100, dan gaat het net iets makkelijker door de parallelbochten 2221 en 2231. Tegenwoordig maakt Märklin ze in schaal 1:93,5. Als ze straks eindelijk UIC-X rijtuigen op schaal 1:87 gaan uitbrengen, net als sommige andere fabrikanten al doen, zullen er heel wat modelbanen zijn waarop die niet kunnen rijden zonder risico op botsingen als ze elkaar in een parallelbocht passeren.

Gaandeweg hebben we met z'n allen geleerd om bepaalde dingen te vermijden. Ook Märklin, zie bijvoorbeeld Technik-Tipp 412, een heel informatieve uitleg over stijgingspercentages. Waarom ze hun kennis dan niet toepassen als ze nieuwe plannen publiceren kan ik ook alleen maar naar raden.

Nuttige link, dank u ;)
Ik ga hem eens doornemen.

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 03 januari 2021, 17:06:20
Uitgaande van de hoogtes die in het ontwerp van Märklin op verschillende plaatsen naast de rails staan kom ik op maximaal zo'n 3,5%. Ik zie echter een probleem met die hoogtes, en wel bij de '125' dicht bij de meegebogen wissel van het middelste schaduwstation ("Schattenbahnhof 2"): Kort na die wissel gaan de twee opstelsporen onder het station door, maar daarvoor is het hoogteverschil nogal klein. Ik denk dat het bij een plaatselijk erg dunne ondersteuning van de bovenbaan net lukt om voldoende ruimte te maken voor diesels en stoomlocomotieven, maar betwijfel of locs (en wagons) met pantografen er onder passen. Als het al past, is het met heel weinig marge en een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom denk ik die wissel lager moet liggen dan aangegeven. De route van die wissel naar de bovenbaan is echter nou net de sterkst stijgende, als die wissel ook nog eens lager moet liggen wordt het nog méér.

Voor een lager stijgingspercentage moet er een langere verbinding tussen bovenbaan en schaduwstation komen. Het goede nieuws is dat dat helemaal niet moeilijk is: door het middelste schaduwstation een flink stuk verder rechts te positioneren komt dat bijna vanzelf voor elkaar. Ik verwacht dat het dan ook met minder dan 3% kan. Ik zal het eens gaan uitwerken.

Hoeveel centimeter ruimte moet men minimum hebben zodat de trein veilig door kan?


Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 03 januari 2021, 17:06:20
Voor wat betreft het stijgingspercentage van de verbinding met het onderste schaduwstation, dat valt nog wel mee, dat blijft al net onder de 3%. Dat heeft Märklin echter bereikt door de opstelsporen van het schaduwstation op een helling van zo'n 2% te leggen. Bij het middelste schaduwstation lagen de opstelsporen trouwens ook al niet vlak. Zoiets kan op zich wel maar het is niet gebruikelijk. Je kunt er namelijk alleen complete treinen en losse locs kwijt, dan fungeert de motor als rem. Wagons zonder loc rollen doodleuk naar beneden. Ook hier is de aangewezen oplossing om een langere toegangsroute te maken. Ook dat is helemaal niet moeilijk, ook dat zal ik uitwerken.

Had er zelf niet direct stil bij gestaan dat het schaduwstation in de helling stond 8o
Het zou natuurlijk wel uitgekomen zijn tijdens het opstellen.
Maar zou toch enigszins vervelend zijn.

Indien jij dat wil, mag je beide zaken gerust eens uitwerken ;)
Zou mij in elk geval goed vooruit helpen.
Nogmaals bedankt om de tijd nemen om het plan ten gronde te bekijken! :thumbup:

Re: Marklin plan 75 01/2015
Ondertussen de 3 delen kunnen maken.
Al bij al mag ik niet klagen.
Eerste keer dat ik zo met hout aan de slag ga.


Volgende stap:

-Aan mekaar zetten en centreren met moeren.
-beslissing: poten, al dan niet regelbaar of schragen
- in het centrale deel een stuk uitsnijden en 2 uitschuifbare "lades" maken.
Eentje voor tranformator etc.
Een tweede voor de 7072 kastjes B)

Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 03 januari 2021, 18:52:53
Ik weet trouwens niet of je wel voor iets met Delta moet gaan. Tik bijvoorbeeld een gebruikte ms2 op de kop en je hebt heel wat meer mogelijkheden dan je met Delta zou hebben

Is misschien eerder uit nostalgie en eenvoud dat ik voor het "klassieke" ga.
Zo een ms2 lijkt meer op een playstation toestel :-)
Re: Marklin plan 75 01/2015
Als je de 'nostalgische' spullen al je hebt, begrijp ik de keuze, maar er is met recenter spul veel meer mogelijk en omdat de oudere trafo's enig risico kunnen opleveren voor de nieuwere, gevoeliger techniek, is het misschien verstandig te updaten.
Maar het hoeft niet, en de 'gevaren' zijn niet zo heel groot. Maar toch. Het zo zonde zijn als je iets beschadigt.

Groet,

Peter
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: Retrotreintje op zondag 03 januari 2021, 19:04:28Hoeveel centimeter ruimte moet men minimum hebben zodat de trein veilig door kan?

Op deze vraag is geen eenduidig antwoord: het hangt af van een aantal factoren zoals de hoogte van de treinen, welke soort rails je gebruikt en wat er onder de rails ligt.

Hoogte van de treinen
Het uitgangspunt voor de hoogte van de treinen is Morop norm 102. Daarin staat dat bij H0 een trein zonder pantografen minimaal 57 mm vrije ruimte moet hebben en met pantografen minimaal 65 mm, gemeten vanaf de bovenkant van de railstaven. Die 65 geldt voor electrische locs met de pantografen op de laagste stand. Modelspoorfabrikanten moeten zich daar aan houden, al staat er bij mijn weten geen straf op het uitbrengen van modellen die niet aan de norm voldoen.

Boven verborgen sporen hoef je in principe geen bovenleiding aan te leggen, maar om de pantografen te beschermen kun je een metaaldraad boven de rails maken, tegen de onderkant van wat er ook maar boven ligt. Er hoeft geen stroom op te staan, het is om de pantografen naar beneden te duwen als ze om wat voor reden dan ook nog niet naar beneden staan, anders komen er ongelukken van.

Soort rails
Het tweede punt is de soort rails. Ik rij op C-rails, K-rails heb ik niet, maar als ik het goed heb opgezocht is dat ruim 5 mm hoog, gemeten vanaf de onderkant van de bielzen tot de bovenkant van de railstaven. C-rails is ruim 10 mm.

Ondersteuning
Tenslotte is er nog de ondersteuning, de bovenste rails zweeft immers niet zomaar in de lucht. Bij een (zelfbouw-)brug kun je eventueel op het kritieke punt een extreem dunne ondersteuning maken van het bovenliggende spoor. Iets van hard plastic bijvoorbeeld, dan kan een paar mm al genoeg zijn. Bij een lange tunnel of schaduwstation met veel bovenliggende sporen is dat veel lastiger (om over een klimspiraal maar te zwijgen). Bij mijn weten is er geen norm voor de minimale dikte, die mag je zelf bepalen. Daarbij moet je bedenken dat het raadzaam is om iets aan geluidsdemping te doen, anders kun je een hoop herrie krijgen en dat vind niet iedereen leuk. Houten ondersteuning plus dempingslaag samen komen al snel op 10 mm, vaak nog wel een paar mm meer.


Alles opgeteld levert bij treinen met pantografen op K-rail een minimum op van 65 + 5 + 10 = 80 mm. In de Morop norm zit al een paar mm marge, maar met nog een paar mm erbij heb je wat extra speling. Bij ontwerpen met K-rail richt ik me op 85 mm als minimum. Voordat je de complete baan gaat bouwen, zou je een proefopstelling kunnen maken om het met jouw eigen treinen uit te proberen.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ik heb het plan van Märklin aangepast om wat meer ruimte boven de schaduwstations te maken. De kern is dat de verbindingssporen tussen bovenbaan en de schaduwstations lange tijd niet onder andere sporen door gaan. Het eerste en laatste plaatje illustreren dat het beste. Om dat mogelijk te maken, heb ik ook aan de bovenbaan wat details veranderd. Omdat je er rondom bij kunt, heb ik de schaduwstations aan verschillende kanten gelegd. De opstelsporen liggen dicht bij de rand, maar er ligt ook nog wel wat rails die wat verder weg. Met een open constructie kun je ervoor zorgen dat alles van onderen bereikbaar is. Hoe je dat bouwt, kunnen andere forumleden je beter uitleggen dan ik. Met het idee om het met los te koppelen modules te bouwen heb ik geen rekening kunnen houden, dat vond ik te lastig.

Het onderste (gele) schaduwstation heeft een lang verbindingsspoor met de bovenbaan, lang genoeg om bij een stijgingspercentage van 3% bijna 20 cm te overbruggen. Het hoogteverschil met de bovenliggende sporen is overal minstens 98 mm (daar waar de flauwe bocht 2251 onder het bovenste schaduwstation ligt). De wisselstraat aan de ingang van het schaduwstation fungeert als overgangszone: je kunt niet plotseling van 3% naar 0%, dat kunnen de treinen niet aan. Die overgangszone betekent ook nog een kleine daling, daarmee kun je in totaal op 20 cm uitkomen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de wisselstraat van het schaduwstation vlak te leggen en de overgangszone rechts daarvan, bijvoorbeeld in de onderste twee rails van het verbindingsspoor. Dan zul je een hoger stijgingspercentage moeten accepteren of het schaduwstation wat hoger moeten leggen.

Het bovenste (roze) schaduwstation heeft eveneens een heel lang verbindingsspoor met de bovenbaan, maar dat schaduwstation heb ik 10 cm onder de bovenbaan geplaatst. Dat levert overal minstens 95 mm hoogteverschil met bovenliggende sporen op (die 95 mm is bij de meegebogen wissel). Omdat het verbindingsspoor zo lang is, volstaat al een stijgingspercentage van 2%.

Bij de rechte sporen heb ik ervoor gekozen om overal standaard rechte rails te gebruiken. Je kunt geheel naar eigen inzicht meer flexrail toepassen. De twee 2205's die er wél liggen zijn alleen wat gebogen, niet ingekort.


P.S. De schaduwstations zijn een heel stuk groter geworden, maar je kunt simpelweg één of twee opstelsporen weglaten als het teveel is. Als je dan wel alvast de ondersteuning voor de rails maakt, kun je ze later gemakkelijk toevoegen als je meer treinen gaat aanschaffen.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Op dit forum geldt een beperking van 5 plaatjes als bijlage per post. Ik heb er nog een paar.

De 3D-impressie laat zien waar ik de brug en de waterpartij had gedacht. Het moest wat naar rechts in verband met het verborgen verbindingsspoor naar het onderste schaduwstation. Het verbergen van dat spoor heeft als gevolg dat het terrein achter de paradesporen snel omhoog gaat. Een brug zou daar niet logisch zijn. Nadat ik de waterpartij had getekend, bedacht ik dat het met een iets strakkere vorm en iets minder water heel geschikt zou zijn voor een haven. 't Is maar een idee.

Het laatste plaatje toont hoe de sporen inclusief ondersteuning er ongeveer uit zouden kunnen zien. Het illustreert mooi hoe het verbindingsspoor naar het onderste schaduwstation lange tijd dicht langs andere sporen loopt voordat het er uiteindelijk voor het eerst onder duikt.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Goeie avond Rob,

Hartelijk dank voor jouw visie en vooral jouw tijd :thumbup:
Dit is een zeer mooie baan, met ontzettend veel mogelijkheden.
Ik denk dat er zowaar nog 25% rails bijgekomen zijn >:-D

Als ik het goed zie, heb jij de toegang tot beide stations omgedraaid.

De brug van over het water geeft toegang tot het tussenstation (roos)
Vetrek uit het bovenstation, gaat dan langs een hele lange weg, naar het onderste station (geel).

Ik heb ondertussen geporbeerd om meer inzicht te krijgen in het oorspronkelijke plan.
Daar gaan we van het bovenstation, links naar het tussenstation. Hier is inderaad een zeer curciaal
punt waar de baan juist onder het bovenstation loopt.
Het lijkt inderaad zo dat de hellingen daar zeer nipt zijn.
En via de brug over het water naar het onderste station.
Ook het feit dat het onderste tussenstation "in de helling" staat, is....vervelend.
Dit zijn allemaal punten, die tot een moeilijke uitvoering leiden.

Aan de andere kant. Hetgeen ik bij jouw ontwerp zie verloren gaan, is de leuke scenery die kan gemaakt worden aan de rechter kant:
autowegje, dat naar boven loopt, onder de sporen. Extra ruimte in het tussendeel, waar een ruine/kasteel/activiteit
kan geplaatst worden. Dit geeft misschien wat diepte/perspectief in het landschap.

Ik weet het even niet meer. Het is ingewikkeld :?

Edit: ik denk dat jouw ontwerp wel makkelijker/eenvoudiger in 3 te delen is
Re: Marklin plan 75 01/2015
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Mooi plan, altijd ook een zwak gehad voor de klassieke boekjes-banen. Wat betreft de digitale besturing, er staat in het verkoophoekje nog een 6021 voor 50 euro te koop....
Re: Marklin plan 75 01/2015
Bij die 6021 moet dan nog een transformator bij.
Maar dan kan ik wel 80 treinen laten rijden :D
De wissels en seinen kan ik dan blijven aansturen met de 7072 kastjes.
Tenzij ik allemaal decoders koop om die ook aan te sluiten aan de 6021?
Maar dat lijkt mij dan weer "storingsgevoelig".
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: Retrotreintje op dinsdag 05 januari 2021, 21:55:52Dit is een zeer mooie baan, met ontzettend veel mogelijkheden. Ik denk dat er zowaar nog 25% rails bijgekomen zijn >:-D

Het is zeker meer rails, maar hoeveel, daar heb ik niet op gelet. De belangrijkste oorzaak voor extra rails is dat de verbindingssporen naar de schaduwstations langer zijn. Dat moest wel, alleen met langere sporen kan er voldoende hoogteverschil bereikt worden bij beperkte sijgingspercentages. Ik mikte op 10 cm hoogteverschil. Bij 3% vraagt dat 333 cm spoorlengte, bij 20 cm het dubbele. De tweede oorzaak is dat de schaduwstations groter zijn. Dat was helemaal niet nodig maar daar had ik zelf voor gekozen. Het bovenste scheelt niet zo veel maar heeft al wel een extra opstelspoortje. Het onderste is echter dubbel zo groot geworden. Op alle opstelsporen kun je meerdere treinen achter elkaar parkeren.

Zoals ik al schreef, als je de schaduwstations te groot vindt, kun je gemakkelijk een opstelspoor weglaten. Het onderste schaduwstation kun je ook simpelweg veel kleiner maken, bijvoorbeeld met een gespiegelde kopie van het bovenste schaduwstation. Als je dat dan zo ver mogelijk in de hoek linksvóór legt, wordt het verbindingsspoor met de bovenbaan nog wat langer, dat geeft je de keuze tussen een wat kleiner stijgingspercentage dan wel een lager liggend schaduwstation. Als ik zou moeten kiezen, zou ik voor het grote schaduwstation gaan. Meer opstelruimte voor treinen is nooit weg, vind ik. Als je meer treinen hebt dan er op de baan passen, belanden ze in het beste geval in een vitrine waar ze heel af en toe uit mogen om een stukje te rijden. Als ze in het schaduwstation staan komen ze veel vaker aan bod. Drie jaar geleden, bij mijn herstart, had ik al snel het idee om uiteindelijk een stuk of vier locomotieven op mijn baan te laten rijden. Ik kwam er héél snel achter dat dat een illusie was. Na een half jaar stond de teller al op zeven. Wat mij betreft kun je nooit teveel opstelruimte hebben in de schaduwstations.


Citaat van: Retrotreintje op dinsdag 05 januari 2021, 21:55:52Als ik het goed zie, heb jij de toegang tot beide stations omgedraaid.

De brug van over het water geeft toegang tot het tussenstation (roos)
Vetrek uit het bovenstation, gaat dan langs een hele lange weg, naar het onderste station (geel).

Klopt. Het bleek lastiger dan ik had verwacht om bij hooguit 3% stijging voldoende hoogteverschil te bereiken via de sporen aan de voorkant van de baan om onder het bovenste schaduwstation door te kunnen gaan. Daarop probeerde ik het bovenste schaduwstation iets te verschuiven, maar dat kwam niet uit. Toen kwam ik op het idee om het om te draaien en dat bleek makkelijk te kunnen. Bijkomend voordeel is dat je nu meer werkruimte hebt boven een groot deel van het onderste schaduwstation.

Een tweede verbetering is dat in het oorspronkelijke plan, met het station op de bovenbaan op +200, het dubbelspoor vanuit het station naar rechtsachter bijna meteen al met een kleine 3% zou moeten dalen. Kijk het maar na, in het oorspronkelijke plan moest rechtsachter in de tunnel het enkelspoor al tot +150 zijn gedaald. In mijn plan is het daar meer dan +180. Dat betekent dat het dubbelspoor rechts van het station bijna vlak kan liggen en dat lijkt me veel mooier. Je mag trouwens ook rustig nog wat later beginnen met dalen. De spoorlengte tussen de wissel aan de ingang van het middelste schaduwstation en de tunnelingang helemaal rechts is ruim 4 meter. Een hoogteverschil van 10 cm betekent dan een stijgingspercentage kleiner dan 10/400 ofwel 2,5%. De lengte van dat traject is dus meer dan genoeg. Dat geeft je de vrijheid om wat te spelen met de hoogtes van de rails in het ontwerp.


Citaat van: Retrotreintje op dinsdag 05 januari 2021, 21:55:52
Aan de andere kant. Hetgeen ik bij jouw ontwerp zie verloren gaan, is de leuke scenery die kan gemaakt worden aan de rechter kant:
autowegje, dat naar boven loopt, onder de sporen. Extra ruimte in het tussendeel, waar een ruine/kasteel/activiteit
kan geplaatst worden. Dit geeft misschien wat diepte/perspectief in het landschap.

Zo'n weggetjje past inderdaad niet meer in mijn plan, daarvoor ligt het verbindingsspoor naar het onderste schaduwstation in de weg. Om precies te zijn, daar waar het verborgen blauwe spoor aan de achterkant onder het groene dubbelspoor van de bovenbaan ligt. Daar past geen weg meer tussen. In de hoek rechtsvóór kan het nog nét. Het verborgen blauwe spoor ligt daar al erg laag, midden in die bocht is het al minder dan +30. Het weggetje kan er bijvoorbeeld op ongeveer +125 overheen. Auto's zijn een stuk lager dan treinen. Voor een klein weggetje is een tunnel met een hoogte van 3,5 meter al realistisch en in H0 is dat maar 40 mm. Daarna iets zakken, dan kan het op +120 onder het groene spoor door. Met een dun dak boven het tunneltje kan dat groene spoor er dan op ongeveer +170 overheen. Direct na de tunnel zou de weg naar rechts kunnen laten gaan, tussen de haven en het spoor, dan is het een weg naar de bedrijfjes langs de haven.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Dag Rob, dan had ik het toch goed gezien. B)

Is er geen oplossing om de blauwe dalende baan in een soort van spiraal te laten gaan?
Onder het bovenstation. Daar zit misschien ruimte en komen we dichter bij het originele
ontwerp. Zodat we rechts terug diepte en relief krijgen voor bijvoorbeeld dat baantje.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ja, ik denk dat een soort spiraal wel zou kunnen, maar ik weet niet of je blij wordt van de manier waarop. Ik niet.

Zoals je kunt zien, past het blauwe verbindingsspoor maar net tussen het hoofdstation en de twee paradesporen aan de voorkant van de baan. Het kan pas onder het hoofdstation door gaan als het voldoende is gedaald. In het oorsponkelijke ontwerp gebeurde dat zó vroeg dat het spoor te sterk moest dalen om genoeg hoogteverschil te bereiken. Dat had ik verbeterd door het dalende spoor langer te maken voordat het onder het station duikt.

Wat jij voorstelt, is dat dat dalende spoor daarna aan de achterkant van de baan niet naar rechts gaat maar naar links. Dat past, maar dat heeft tot gevolg dat daar geen plaats meer is voor het bovenste schaduwstation. Dat is een probleem. Het bovenste schaduwstation zal ergens anders moeten komen. Aangezien de linkerhelft door de spiraal al bijna vol ligt, moet dat ergens op de rechterhelft worden. Ik schat dat het daarbij zo'n 15 à 20 cm lager zal liggen dan het hoofdstation. De verbinding met de bovenbaan zal daarbij helemaal buiten de spiraal om moeten lopen.

Door de spiraal aan de linkerkant blijft ook voor het onderste schaduwstation alleen rechts voldoende plaats over, dat schaduwstation moet dus nog lager dan het bovenste. Simpel te ontwerpen natuurlijk, met elke extra omwenteling kom je lager dus je hebt bijna vrije keuze tussen de hoogte van het onderste schaduwstation. Best handig om er voldoende werkruimte boven te maken. De grootste uitdaging bij het ontwerp is dat de spiraal ingepast moet worden tussen enerzijds de paradesporen aan de voorkant en anderszijds het spoor dat achterlangs zal moeten om bij het bovenste schaduwstation te komen. Ik denk dat dat nét past.

Alles bij elkaar zal dit een ontwerp opleveren dat mij lastiger te bouwen lijkt. Daarbij heb ik het nog niet eens gehad over het nadeel van lange enkelspoors verbindingen met de schaduwstations. Stel je maar eens voor dat er een trein vanuit het station vertrekt richting spiraal en het onderste schaduwstation. Pas als die trein helemaal beneden is kan een andere trein de omgekeerde weg naar boven gebruiken en al die tijd is het tamelijk stil op de baan. En dat alleen omdat anders een weggetje niet past.
Re: Marklin plan 75 01/2015


Klopt mijn idee?: om een soort van automatisch schaduwstation te maken.

met
-3 seinen 7239
-3 relais
-3 schakelrails 2299
op de uitgaande sporen

Leeg spoor op groen.
Trein1 komt aan op spoor 1 en rijdt over schakelrail, sein komt op rood.
Trein1 stopt
Sein op 2de spoor komt op groen en trein2 vertrekt. Ook wissel wordt aangestuurd
zodat inkomende trein daarna op spoor 2 komt.
Hetzelfde herhaald zich voor spoor 3 en dan van spoor 3 terug naar spoor 1.

Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Leuk idee! Begint welhaast om volledig automatisch rijden te vragen!

Mvrgr
Robert
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ik was vanmorgen ook een overeenkomstig stukje proza te dichten.
Om de 7239 in een schaduwstation te gebruiken? Daar zijn wel goedkopere oplossingen voor.
Kosten digitaal, ja, dat is wel een ding, maar....
Loks zijn nu merendeels al delta of compleet digitaal (iig nieuwe loks)
Dit schaduwstation digitaal uitgevoerd kost overeenkomstig als wat er nu analoog wordt gebruikt.
Ik zag laatst wisseldecoders voor 4 wissels voor rond € 20.--
Een bezetmelder voor 16 melders ook max € 25,--
Okay, blijft de prijs van een centrale.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Als je seinen gebruikt, zijn er geen extra relais nodig
Kan het niet meteen terugvinden, maar als ik het goed heb, is er op dit forum een gelijkaardig en goedkoper diefje-met-verlos-systeem uitgelegd waarbij uitsluitend  bi-polaire relais gebruikt worden in combinatie met (KISSzelfbouw) contactrails en zonder seinen.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Zal me zelf wat verdiepen in die seinen.
Heb hier het "lichtsignale 7200"-boekje nog ergens liggen O:-D

Ik begrijp dat velen naar digitaal gaan etc...
Maar het digitale modeltrein sturen, spreekt mij gewoon minder aan.
Het is een hobby, en die moet old-school zijn >:-D
Lijkt mij gewoon leuker om te doen dan met decoders, pc's en stuurdozen etc...
Iedereen vult dit uiteraard zelf in. Ik begrijp goed dat anderen alles digitaal willen.

Huidige stand van zaken:
De 3 modules zijn aan mekaar gekoppeld met bouten, staan op schragen (zal ook zo blijven).
Gaten voor bedrading zijn voorzien. Uitschuifbare lades voor besturing zijn ook gemaakt.

Nu wachten op rails, en dan ga ik uit koppigheid eens het originele marklin plan uitvoeren.
Met wat boeken en plankjes, het hele tracé maken. Dan de hellingen en doorgangen
nakijken. We zien wel of het enigszins haalbaar is dan.
Rails waren toch besteld. We kunnen net zo goed eens proberen. B)
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 03 januari 2021, 18:52:53
Het probleem met de oude trafo's is dat ze gebouwd zijn voor 220V ingangsspanning, maar er tegenwoordig 230Vtot 240V uit je stopcontact komt.

Toevallig daarnet gezien:
Op die blauwe transfo staat bij mij 230V :?
Re: Marklin plan 75 01/2015
Naast mijn 2 klassiekers met dank aan wiki3rail voor de foto's:
3374 diesel


3473 diesel


Heb ik vandaag 3428 + 4028 kunnen kopen. Hopelijk in goede staat


Persoonlijk vind ik dat deze netjes bij mekaar horen O:-D

Heb op de delta dus nog plaats voor 2, is ook voorlopig genoeg op dit
baantje.
Zelf denk ik aan een diesel rangeerloc en een e-loc.
Bij voorkeur iets dat in de periode 90-2000 beschikbaar was in delta.
Liever geen omgebouwde analoge toestanden. Uit periode IV
Iemand voorstellen voor een mooie afwisseling?

Waarvoor dank

Lionel

Re: Marklin plan 75 01/2015
Dit weekend vooral de oude rails proper gemaakt met isopropanol.
En noch wachten op de rest van de rails :( alvorens een test opstelling te kunnen maken

Ik twijfel nu of ik bovenleidingen ga zetten of niet :?
Ben een beetje bang dat de bovenleidingen "het zicht" niet ten goede gaan komen.

Ofwel zet ik er, en dan neem ik nog 2 e locs ter afwisseling.

Ofwel geen bovenleiding en enkel diesel locs. Maar gaat het dan niet te saai worden?

Bedoeling is een bergachtig, zwitserse scenery, met belgische tintje.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: Retrotreintje op zondag 17 januari 2021, 15:16:06
Ben een beetje bang dat de bovenleidingen "het zicht" niet ten goede gaan komen.
Nou, dat valt erg mee, je kijkt er al het ware doorheen en langs.
Maar ja, het is een extra kostenplaatje, dat kan een hindernis zijn.
Anderzijds, je hebt nu nog de  mogelijkheid om het er bij in te plannen.
Als de boel eenmaal opgebouwd is met scenery en dergelijke is het een stuk lastiger om overal goed bij te kunnen.
Laat staan in de tunnels, dat kan dan niet meer natuurlijk.

Dirk-Jan
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ik zou de bovenleiding enkel als visuele functie kiezen.
Dan nog een stukje in de tunnels, maar zeker niet verder of in de schaduwstations.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ik lees op 14 jan dat er met delta gereden gaat worden.
Dan is functionele bovenleiding niet zinvol/overbodig.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: Retrotreintje op donderdag 14 januari 2021, 20:32:24
Heb ik vandaag 3428 + 4028 kunnen kopen. Hopelijk in goede staat

Gisteren de 3428 mogen ontvangen. Direct getest, loopt mooi!
Goeie staat en leuke aanwinst :favorite:

Vandaag de 4028(.5) de dummy dus :D
Helaas stak in de doos ook gewoon een 3428. :O
Heb dus 2 trekkers en geen dummy wagon :?
Zal hem dan maar houden voor "in geval van"...

Indien iemand een 4028.5 wegdoet. Laat gerust weten ;)



Citaat van: joske3 op maandag 18 januari 2021, 23:55:42
Ik lees op 14 jan dat er met delta gereden gaat worden.
Dan is functionele bovenleiding niet zinvol/overbodig.

Inderdaad. Ik vind persoonlijk, de eenvoud van delta super!
Al de verdere digitalisering is mij wat te "ingewikkeld".
Zou nog overweg kunnen met opvolger van de delta. Met die 80 adressen,
maar zoveel treinen verzamelen is niet mijn doel O:-D

Bovenleiding ga ik inderdaad enkel esthetisch houden ;)
Zijn er zo "dummy" bovenleidingen te koop?
Want alle marklin is functioneel denk ik zo.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Als je 2 x de 3428 hebt, kun je overwegen deze allebei hetzelfde adres te geven en aan elkaar te koppelen.
Dan aan de binnenzijde de witte en rode lampjes eruit.
Je kunt ook nog de verkoper aanspreken, misschien heeft hij wel een foutje gemaakt, of onbekendheid?
Maar het gebeurt wel vaker dat de doos niet bij de inhoud past.
Komt bijv. voor als de eigenaar er niet meer is en de nabestaanden, met alle goede bedoelingen, aan het verkopen zijn.

Nagenoeg elke bovenleiding is functioneel!
Maar de Märklin (oud) is daarbij ook stabiel/stevig.
Want hoe fragieler hoe kwetsbaarder.
En het gaat je echt wel een keer overkomen dat je een verkeerd rijdende lok met de hand wil tegen houden....oeps, die bovenleiding!
Re: Marklin plan 75 01/2015
Bij een toch wel gekende winkel in belgie de sporen besteld.
Ik bestel liever lokaal dan bij een of andere webshop.
Is het normaal dat dit zolang duurt voor zij geleverd worden?
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Een webshop hoeft niet speciaal alles in voorraad te hebben.
Wordt er wat meer besteld moet dit dus eerst aangevuld worden.....en daar gaat tijd inzitten.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: Retrotreintje op dinsdag 19 januari 2021, 19:15:46

Bovenleiding ga ik inderdaad enkel esthetisch houden ;)
Zijn er zo "dummy" bovenleidingen te koop?
Want alle marklin is functioneel denk ik zo.

Zolang je de stroom niet aansluit zijn alle bovenleidingen niet functioneel  :)
Zelf gebruik ik de ouderwetse Märklin bovenleiding, lekker retro en zacht voor de portemonnee.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Goede tip voor die oude bovenleidingen Wim :thumbup:
Daarmee blijft het toch nog een financieel aangename hobby.

Vandaag eindelijk de rails binnen. B)
Helaas, 2 bochten fout en 1 stukje te kort. :-(

Maar goed. Begonnen met even alles snel te plaatsen.
Kwestie van het wat visueel te houden.



Feitelijk geen makkelijk baantje om zo aan te leggen voor een beginner. 8o

-Hoe doen jullie het om die sporen mooi "uit te lijnen"? Daar zit altijd beweging in.
En enkele mm aan het ene stuk van de tafel, scheelt al gauw cm aan de andere kant...

- die flex-rails, voor enkel lange rechte stukken zijn echt lastig. Beter gewoon 5 stukken 2200 nemen.
Als je die flex rails gewoon op lengte laat. Moet je dan nog iets aanpassen voor die aan te sluiten?
Want in het onderste schaduwstation zijn er 3, maar mijns inziens enkel om "snel meters" te maken.


Tenslotte het grote pijnpunt van het begin. De doorgang van het station, naar het tussenliggend
schaduwstation.....

Zoals terecht opgemerkt door Rob. Dit is zeer nipt. Feitelijk is er maar 9cm volgens plan. En dat is zonder
- k rail
-kurk
-triplex
gerekend.



Het is dat ik het echt een leuk plan baanplan vind, de rails al besteld waren.
Anders had ik het misschien toch over een andere boeg gegooid.

Zal proberen met heel dunne triplex te werken voor het bovenste station.
een andere boeg gegooid
Re: Marklin plan 75 01/2015


Onderste schaduwstation uitgezaagd O:-D
Hele klus met mijn 2 linkse handen >:-D
Is toch danig nadenken. Samen met die overgangen etc.

Volgende week proberen de "stijging" goed te krijgen.
Dus nog wat hout halen, of toch een goed nadenken, hoe we dat vlot kunnen realiseren.

En als er nog tijd is, beginnen aan het deel dat naar het bovenste station loopt.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Zou ik het kopstation op triplex van 3mm durven leggen?
Of toch beter 6mm nemen en dan voorzichtig 3mm "wegslijpen" aan de
moeilijke doorgang (toegang 2de schaduwsation,onder het kopstation).

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
3mm is wel erg weinig Lionel. Maar uitproberen is weten. Je merkt snel genoeg hoeveel een plaatje doorbuigt.

Ik wil overigens zeggen dat ik dit een hartstikke leuk project vind met echt een tof banenplan. Normaliter vind ik de banenboekjes vooral een poging van Märklin om zoveel mogelijk rails per cm2 te krijgen, maar dit plan heeft zelfs wel wat weg van wat ik zelf ooit wil gaan bouwen. Ik ga dan ook met interesse je vorderingen volgen.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Dag Patrick,

Blij dat het plan in de smaak valt.
Gisteren wat hout gaan bijhalen. Finaal voor 6mm gegaan.
3 mm is echt heel soepel!
Ondertussen is het trace van het onderste schaduwstation klaar.
Nog kurk opzetten en rails fixeren, maar de basis is af.
Beetje, atypisch, een schaduwstation dat "in de helling" ligt. Maar stoort mij niet,
zeker omdat het niet de bedoeling is om losse wagons te rangeren.

Een meer algemene vraag.
Hoeveel cm naast de rail nemen jullie als marge om het trace uit te zagen?
K rail is 3cm, komt dan een lapje kurk of neopreen onder waardoor we op ongeveer
4.4cm moeten uitkomen.
Nu had ik 6cm voor een enkel spoor en ongeveer 11.5cm voor een dubbel spoor.
Ik heb de indruk dat dit net te weinig is.
Jullie mening?

Lionel