Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

T3 (37141) wil niet meer

Gestart door Schienenbus vrijdag 01 januari 2021, 20:56:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
T3 (37141) wil niet meer
Na en vreugdevolle periode met mijn T3 wil ie nu niet meer. Plots stop en niks meer daar.

Althans de verlichting doet het, maar rollen wil ie niet meer. Hier uit kan ik concluderen dat de verbinding goed is. Maar nu ??

Wat gezocht op dit forum en wat handvatten gekregen.

Tik ik de motor aan en kantel deze ietsjes en de loc loopt op de rollenbank. zie nu ook dat de rode draad onder aan de motor los zit.

Maar wat is de juiste stap om dit motortje er uit te halen ? Moet er een van de zwarte kapjes verwijderd worden? En dan bij de blauwe of zwarte pijl ?



Re: T3 (37141) wil niet meer
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: T3 (37141) wil niet meer
Zie handleiding (kun je downloaden op Märklin website). Ik heb even gekeken, maar kan het niet goed interpreteren.
Het lijkt er op dat je een slechts/los draad contact hebt. Is mij vorige week ook overkomen bij mijn SVT04: draad los van soldeerpunt op decoder.

Succes
Robert
Re: T3 (37141) wil niet meer
Beste Robert,

De plot en handleiding heb ik mij bekeken maar kan daar ook niet op ontdekken hoe ik het motortje er uit kan halen op de beste manier vandaar de vraag van de pijltjes.

Ja de rode draad is afgebroken maar zonder het uitbouwen van het motortje kan ik deze niet opnieuw solderen
Re: T3 (37141) wil niet meer
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: T3 (37141) wil niet meer
Heb de explosietekening ook eens bekeken en denk dat je de blokjes waar je al een pijl bij hebt gezet, omhoog getrokken moeten worden.
Succes  ;)

Grtz Tony
Re: T3 (37141) wil niet meer
Ik heb het eens voorzichtig geprobeerd. Maar  :? :? durf niet zo goed meer kracht te zetten. Poging 2 dan maar met wat meer kracht en wel met beleid :-)

De volgende vraag die dan bij mij opkomt welkte temperatuur zouden jullie gebruiken voor te solderen ? Is allemaal erg klein en fragiel.

Wel vaak gesoldeerd maar niet zo fragiel
Re: T3 (37141) wil niet meer
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: T3 (37141) wil niet meer
Je kunt Märklin ook bellen of per E-mail benaderen. Ze zijn erg hulpvaardig. Ik hé goede ervaringen. Ik bel dan wel met de Duitse vestiging en uiteraard oo' Duitstalig. E-mail verkeer in Engelse taal is geen probleem.

Succes
Robert
Re: T3 (37141) wil niet meer
Volgens de onderdelentekening op Märklin.de moeten de twee zwarte onderdeeltjes recht naar boven worden opgewipt om de motor uit het frame te lichten. Zou met een dun schroevendraaiertje moeten lukken. Solderen doe ik altijd met 350 graden, kort heet vloeit beter dan lang sudderen.
Re: T3 (37141) wil niet meer
Dank voor ieders hulp en tips.

Inmiddels is de motor er uit. Inderdaad zijn de 2 zwarte blokjes te verwijderen. En het blijkt dat de zwarte draad (zit onder de rode verstopt) los is van de motor.

Soldeerbout staat ingesteld nu nog en degelijke opstelling maken dat alles op zijn plek blijft voor te solderen. Gelukkig zit er wat speling in de draad aan de decoder kant.
Re: T3 (37141) wil niet meer
Succes!
Re: T3 (37141) wil weer
Gelukt  :)

Wel wat meer ruimte moeten creëren om het draadje op werklengte te krijgen. Decoder verwijderd en een bevestiging van de wielen los gemaakt.

Re: T3 (37141) wil niet meer
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: T3 (37141) wil niet meer
Hiepperdepiep  :thumbup:

Dat zal een hele opluchting zijn  :P

Grtz Tony

( die ook zo'n T3 heeft )
Re: T3 (37141) wil niet meer
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: T3 (37141) wil niet meer
Behoorlijke geherverbouwing.........en dat valt met Märklin locs meestal niet mee......