Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin 24978 vraagje

Gestart door Robbie50! vrijdag 01 januari 2021, 19:55:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Märklin 24978 vraagje
de allerbeste wensen voor iedereen in 2021!!
Als ik de 24978 toepas op mijn baan moet ik altijd één draad aansluiten op het midden contact van een aangesloten rail wil het lampje gaan branden.
Bij de 24978 ontbreekt namelijk de aansluitlipje voor de midden rail.

Mijn vraag:
Hoe sluiten jullie deze buffer met verlichting aan en is het mogelijk dat midden contact stripje apart te bestellen zodat ik dat kan monteren in het stukje rails waar de buffer op staat? (is het qua montage ook mogelijk?)
Of, is er een andere veel makkelijker oplossing?

graag reactie(s),


groet,


rob
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
Hi Rob,

Draadje(s)  aan solderen.

groet
Harald
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
Bij de productdatabank op de Märklinsite staat het aansluitschema, hoe je het stootblok aansluit
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
Hallo, dank voor reacties.....
Ik heb geen probleem met aansluiten, dat lukt mij wel. Ik wil echter GEEN extra stukje rails gebruiken....zoek dus eigenlijk het metalen aansluitstukje wat normaal in elke rail zit, is dat los te bestellen?

Ik wil alleen de rail aankoppelen zonder dat ik draadje moet gebruiken zodat hij van de aangesloten rails gewoon zijn voeding krijgt.
(dus van midden contact en rijrails...)

groet,

Rob
Re: Märklin 24978 vraagje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
Je kan een schuifklem op je draadje persen en hem dan op de aansluitende rail vastklemmen. Haal je het loos, maak je ook simpel je klemmetje los.
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
 @citaat Tja, is inderdaad een oplossing.....
Zouden die stripjes die IN de rail (missen) horen te zitten ergens los verkrijgbaar zijn? :idea:(zeg maar, de contactstrip voor midden geleider)

rob
Re: Märklin 24978 vraagje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
Nee, zijn ze niet. Je zou wellicht een breuk rail uit de slechte kwaliteit kunnen strippen, er zijn vast nog wel mensen die ze hebben. Al vraag ik mij af of het resultaat bevredigend zal zijn.
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
Ik heb de stootblokverlichting, evenals de wisselverlichting(en) op een separate (licht)trafo aangesloten.

Mvrg
Robert
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
@citaat Tja, dat zou ik ook doen bij een vaste baan, maar die is er (nog) niet.
Vandaar dat ik nu zoek naar een oplossing van aankoppelen en ledje gaat branden.
Trouwens "raar" dat deze rails niet net is opgebouwd als alle anderen :idea:, wat voedingsaansluiting betreft en dat de gebruiker zelf bepaald welke aansluitmogelijkheid hij gebruikt.
Net zoals bij wissels, je sluit hem aan "op" de baan of neemt externe voeding/aansturing. :thumbup:

daarom mijn vraag...

rob
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
Als K-rail rijder heb ik het makkelijker (en goedkoper). Ik gebruik een ander stootblok, en klem dat op bestaande rails.
In de catalogus is dat het 7389 stootblok (met lantaarn). Doet precies wat jij nu wilt.
( Is dus net zoiets als een MyWorld stootblok (met een ingebouwd ledje) )

Zie ook bron foto: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:M%C3%A4rklin_7389.png
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
 @citaat Mooi, maar voor C rails niet te koop begrijp ik.
Misschien maar ik aan de zijkant een "aansluitbusje", hoewel dat ook niet zo natuurlijk is....ik ben er nog niet uit. :warning:


groet,

rob
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2014

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
De stootblokken van K en C-rails zijn gelijk enigste v3rschil is het stukje rails wat er onder zit ;)
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2017

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
Al jaren C-rail in combinatie met stootblokken van K-rail.
Aan het eind van de rail het bekende eindstuk, stootblok vastzetten met een klein schroefje, klein gaatje in de bedding voor de draadjes van de verlichting en die aangesloten op een afzonderlijke lichttrafo.
Klaar.

Cees

Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
 @citaat
hmmglazer; Oh, wist ik niet! 8o
Ga ik deze eens bestellen en monteren op normale rails, en gelijk hierop aansluiten. (voeding vanaf de rails...)

DANK!! :thumbup:

Rob
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
Jawel GELUKT!!

Wat heb ik gedaan...besteld: (voor 3 rails/stootblokken)

3 Stootblokken Märklin 7389 (voor K rail)
3 eindstukken 24001
3x rails 24071 (ik heb deze besteld omdat de lengte van deze rail incl. eindstukje precies overeenkomt met origineel stootblok op rail)

Het opstaande zwarte geleiderstukje voor de schroef van de buffer moet je 2/3mm inkorten, anders past hij niet op de rails.(in de oorspronkelijke rails zit een "inkeping" waar hij precies invalt)
Van de 24071 heb ik zo'n 3cm van de midden geleider weggeknipt, anders kan je de buffer niet "in het midden" vastzetten met boutje.
Stootblok op rails zetten en gaten voor bevestiging en draad doorloop gaatje boren.
Stootblok vastzetten met boutje M2 en schroefkop zwart maken.
Onderzijde met nagellak behandelen, tegen lostrillen. :idea:
Draden door andere gat geleiden en vast solderen aan beide lippen aan aansluitzijde (achterzijde heeft geen stroom meer door verwijdering van middengeleider)
Op achterzijde van de rails bevestig ik een 24001 eindstukje, staat mooier.
Klaar, aankoppelen aan de baan en sluitlicht brandt gelijk. :idea:  (en dat wilde ik, ging niet met bestaande stootblokje met verlichting van 16€)

zie verder foto's!

(het is nu ook mogelijk om twee stootblok rails tegenover elkaar aan elkaar te koppelen....ook grappig :offtopic:)


totale kosten één stootblok: 11,55€


groet,

rob
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2017

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
Voeding vanaf de rail.
Dus het lampje brandt altijd, ook overdag !
Beetje buiten de werkelijkheid toch ?
Waarom niet een aparte voeding met een schakelaartje zodat het lampje aan/uitgeschakeld kam worden ?

Cees
Re: Märklin 24978 vraagje
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Märklin 24978 vraagje
 @citaat
Cees,

Klopt!
Maar is maar héél klein beetje licht hoor, schakelaartje?
Moet wel klein zijn, maar kan evt. in achterzijde van eindstukje (24001).......maar zie je misschien weer en ander nadeel, eindstukje kan er niet meer af.

Ik heb (nog) geen "vaste" treinbaan en wilde niet overal draden hebben, als ik overga tot vaste baan kan ik altijd één midden contact van buffer losmaken en apart aansluiten
Persoonlijk vind ik het resultaat erg mooi geworden.


Groet,

Rob