Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

DCC op m83 (60831) en CS3

Gestart door zeeland dinsdag 29 december 2020, 16:32:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DCC op m83 (60831) en CS3
Lid sinds: 2012

offline
DCC op m83 (60831) en CS3
Het lukt mij niet om een wissel te installeren op mijn CS3. De wissel heb ik aangesloten op een m83 (60831). Via artikel toevoegen kan ik wel de juiste wissel en het DCC protocol kiezen. Daarna moet ik een CV waarde aanpassen, maar ik weet niet hoe. Ik kan het ook niet eenvoudig vinden op ons forum of bij Marklin.

De m83 heb ik switch 10 op on gezet zoals het hoort bij DCC.

Is er iemand die het op deze manier wel is gelukt?

Met vriendelijke groet,

Frank
Re: DCC op m83 (60831) en CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: DCC op m83 (60831) en CS3
In het menutje waar je de wissels aanpast, bij het specifieke wissel (zorg dat deze decoder als enige op de programmeeraansluiting hangt en er verder niets aangesloten is) even het meest rechter tabblad pakken. Net als bij locomotieven. Het is mij met digitale servo's van Uhlenbrock wel gelukt. Als ik het mij goed herinner lukte het mij met een Uhlenbrock zelfs gewoon vanuit het locomotief programmeermenu. 8o

Plaatje vond ik via Google:

Meest rechter menutje dus, dan kom je op de CV pagina. Daar de in de handleiding aangegeven CV's veranderen.

Als ik de handleiding overigens goed begrijp, kan je de lage adressen ook gewoon via de dipswitches op DCC doen. Maar dat zou je simpelweg moeten proberen.
Re: DCC op m83 (60831) en CS3
Het is gelukt om de eerste vier wissels op de eerste m83 te configureren. Wanneer ik de wissels vijf en verder op de tweede  m83 wil configureren lukt het niet. Het gaat om de adressen 5 t/m 8. Als ik de decoder uitlees staat de waarde van de eerste poort ook op 5. Dat is correct zou je zeggen. Moet ik een andere weg bewandelen om een tweede m83 te gebruiken?

Met vriendelijke groet,

Frank
Re: DCC op m83 (60831) en CS3
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: DCC op m83 (60831) en CS3
Beste Frank,

Je hoeft helemaal geen CV's te programmeren. Nergens voor nodig.
Je eerste M83 heb je dipswitch 1 op ON en 10 op ON. DCC adressen 1 tot 4. En dat werkt zeg je.
Je tweede M83 moet de dipswitch 2 op ON en 10 op ON. DCC adressen 5 tot 8. Bij mij werkt dat prima.

De formule is dipswitch adres x 4 - 3 = eerste adres. Dus 2 x 4 - 3 = 5. Bij MM is dat hetzelfde.