Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 06 januari 2021, 14:26:17
Wordt de sleper opgetild door de puco's om over de binnenste railstaven te worden geleid?
Dat heb ik namelijk altijd gedacht.
In principe wel, maar die marge is zeer klein (en als het goed is, net genoeg: 0,2 mm).
Dat juist bepaalt de minimale wisselhoek van 14,xx graden.
Zodra je zelf de zaag in slank wissel, slank kruising of slanke engelsman zet, om die hoek te verkleinen naar b.v. 12,5 graden, dan raakt de sleper de kruisende (binnenste) spoorstaaf.
Ik heb vastgesteld dat het klopt, want in navolging van voorgangers heb ik in goedkope exemplaren lekker zitten "zagen en hakken".
Bij de slanke engelsman en de slanke kruising speelt soms een ander probleem (anders dan kortsluiting): te weinig massa, en te weinig puko's. Er is ook geen letter "A" of iets anders waarvan de wielflensen massa kunnen afnemen.
Dat gaat met name om kortere locs met te weinig massacontacten zoals de DHG500, en om slepers met een schroefgat. Vandaar dat de meeste mensen de locs aanpakken waarmee het fout gaat, in plaats van de slanke engelsman en de slanke kruising.
Wat betreft het wissel 2271: ik ben er nogal wat tegen gekomen waarbij op de binnenste spoorstaven in het geheel geen spanning stond (ze waren gewoon af fabriek niet aangesloten). Nadat ik die alsnog aansloot op de staaf ernaast, werd het rijgedrag een stuk rustiger, en nee, geen kortsluiting. Ik merkte het ook aan de 2rail- locs die gewoon op zo'n wissel stopten (wat wil je anders met 2-rail als een van de twee rails niet is aangesloten).