Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275

Gestart door zeeland vrijdag 01 januari 2021, 11:59:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
In mijn ontwerp heb ik een aantal Engelse wissels (marklin 2275) ingepast. Wat is jullie ervaring met deze wissel als het over rij-eigenschappen en schakelen gaat?

Groeten,

Frank
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Prima engelsman, mits je bepaalde dingen regelt (aanpast) aan wissel en sleper ...

Documentatie erover vind je o.a. hier
en via dit draadje, wat rechtstreekser. Leesvoer genoeg, dus.
Voor zowel analoge als digitale toepassingen, en schakelingen.

Mijn ervaring (ik heb er maar 4 in gebruik gehad) is positief, zowel voor 2-rail als 3-rail locs en voertuigen.
Apart aspect is natuurlijk de elektrische aandrijving, maar dat geldt alle moderne K-rail wissels, met losse aandrijving...
Bekijk dit linkje:
http://members.ozemail.com.au/~rossstew/rms/pdf/2275_power_fix.pdf
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Jan, dank voor de info. :thumbup:
Ik heb ook 3 Kruiswissels in gebruik en daar blijven de lichte locs ook staan.
De oplossing om de middelste sporen te voorzien van een massa aansluiting dmv. een losse draad die je tussen de rails steekt vind ik subliem.
Dat ga ik dus ook doen, want dat is een simpele actie.
Alle overige schema's vwb. de polariteit die erbij zitten, gelden uiteraard alleen voor 2-rail rijders.
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Het verbeteren van de massa op de railstaven van de slanke K-wissels kan volgens mij ook op deze manier.
Ik heb steeds problemen dat de locomotief blijft stil staan, en dat komt volgens mij omdat de loc op het midden van de wissel maar op 1 railstaaf massa maakt.
Doe daar de anti-slip bandjes bij en je hebt kermis  :? :D
Vooral bij lichte locs heb ik problemen.
Als ik de binnenste spoorstaven ook aansluit op de massa dan zal ik beter gaan verwacht ik.
Heeft iemand daar al ervaring mee?
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 05 januari 2021, 19:11:47
Als ik de binnenste spoorstaven ook aansluit op de massa dan zal ik beter gaan verwacht ik.
Heeft iemand daar al ervaring mee?
Als je dit bedoelt (oorspronkelijk rond 2003 gepubliceerd, laatst bewerkt 2016): dat werkt (middels een relais)....
Bron: Bardioc -Seite03 3b



Iets anders betreft de 2 zwarte plastic kruisstukken in het midden.
Ik heb op een beurs enkele 2275's gezien die silberleitlack hebben t.b.v. extra massa (voor de wielen).
Ik denk dat dit soms zin heeft: eigen foto beurs Zutphen november 2014.
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Jan, ik begrijp het niet helemaal.
Wordt de sleper niet opgetild door de puco's om over de binnenste railstaven te worden geleid?
Dat heb ik namelijk altijd gedacht.
Geldt dit dan ook voor de slanke wissels met beweegbaar puntstuk (2271)?
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 06 januari 2021, 14:26:17
Wordt de sleper opgetild door de puco's om over de binnenste railstaven te worden geleid?
Dat heb ik namelijk altijd gedacht.
In principe wel, maar die marge is zeer klein (en als het goed is, net genoeg: 0,2 mm).

Dat juist bepaalt de minimale wisselhoek van 14,xx graden.
Zodra je zelf de zaag in slank wissel, slank kruising of slanke engelsman zet, om die hoek te verkleinen naar b.v. 12,5 graden, dan raakt de sleper de kruisende (binnenste) spoorstaaf.
Ik heb vastgesteld dat het klopt, want in navolging van voorgangers heb ik in goedkope exemplaren lekker zitten "zagen en hakken".

Bij de slanke engelsman en de slanke kruising speelt soms een ander probleem (anders dan kortsluiting): te weinig massa, en te weinig puko's. Er is ook geen letter "A" of iets anders waarvan de wielflensen massa kunnen afnemen.

Dat gaat met name om kortere locs met te weinig massacontacten zoals de DHG500, en om slepers met een schroefgat. Vandaar dat de meeste mensen de locs aanpakken waarmee het fout gaat, in plaats van de slanke engelsman en de slanke kruising.

Wat betreft het wissel 2271: ik ben er nogal wat tegen gekomen waarbij op de binnenste spoorstaven in het geheel geen spanning stond (ze waren gewoon af fabriek niet aangesloten). Nadat ik die alsnog aansloot op de staaf ernaast, werd het rijgedrag een stuk rustiger, en nee, geen kortsluiting. Ik merkte het ook aan de 2rail- locs die gewoon op zo'n wissel stopten (wat wil je anders met 2-rail als een van de twee rails niet is aangesloten).
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Dat massa probleem heb ik dus ook.
Kan ik niet bij de wissels 2271 de 2 binnenste railstaven verbinden met een heel dun stukje blik (bijv. een stukje van een rail las), die ik tussen de kunststof bielzen en de spoorstaaf doorschuif?
Daar kan ik dan een draadje naar de massa aan solderen, zodat er aan beide zijden van de loc massa naar de wielen is gekoppeld.
Of is het risico dat er sluiting ontstaat door de sleper te groot?
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is jullie ervaring met de Engelse wissel 2275
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 06 januari 2021, 17:17:14
Dat massa probleem heb ik dus ook.
Kan ik niet bij de wissels 22271 de 2 binnenste railstaven verbinden met een heel dun stukje blik (bijv. een stukje van een rail las), die ik tussen de kunststof bielzen en de spoorstaaf doorschuif?
Daar kan ik dan een draadje naar de massa aan solderen, zodat er aan beide zijden van de loc massa naar de wielen is gekoppeld.
Misschien, ik heb een hard draadje messing van circa 0,6 mm tussen buitenstaaf en binnenstaaf zitten (boven de biels, maar onder de staf), dat doet het zelfde.
Het kan ook met een stukje koperen strip van een wagonmassa contact (zoals voor wagon verlichting in gebruik is).
Kan ook met b.v. stripje blik van een bovenleiding-mastvoethouder.

Voordeel van de plek is dat de afstand kort is, en het sleepcontact er niet overheen hoeft.
Het zit klem, dus hoeft niet gelijmd of gesoldeerd. En het is vrijwel niet zichtbaar.

De plek is qua plaats vergelijkbaar met de brugstrips in 2-rail wissels
(bij 2-rail kan het analoog alleen als zo'n wissel op een niet-polariseerbare plek ligt).