Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ontkoppelrails vs Telexkoppeling

Gestart door Jan22 woensdag 06 januari 2021, 09:42:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontkoppelrails vs Telexkoppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Ontkoppelrails vs Telexkoppeling
Er zijn altijd minimaal twee wegen om een probleem te tackelen, en Märklin heeft in een vroeg begin beide wegen bewandeld: ontkoppelrails versus Telex (op afstand bedienbare koppeling). Dat geldt hier ook.

Ik heb 10 jaar ervaring met M-rails ontkoppelrails, en 5 jaar met K-rails ontkoppelrails.
Dat is genoeg om er verder vanaf te willen zien, als het enigszins kan.
Althans voor geautomatiseerd ontkoppelen bij ruimtegebrek.

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 05 januari 2021, 20:15:10
Ik had nog genoeg M-rails liggen en een deel van mijn schaduwstation bestaat uit doodlopende sporen met omloopmogelijkheid.
Echt heel soepel gaat het echter (nog) niet.

Ik lees me in. Net als bij BlikkenTinus ga ik uit van kopsporen, met ontkoppelplaatsen,
maar dan met loc-wissel (in plaats van loc-omloop, vanwege ruimtebesparing per kopspoor).

Ik overwoog lichtsluis met ontkoppelaar (b.v. Repa). Er bestaat o.a. Arduino code voor, dus dat is hoopvol.
Maar inderdaad, met veel mitsen en maren: alle koppelingen (tussen loc en eerste en laatste wagon) moeten op elkaar zijn afgesteld, het mag alleen op rechte railsecties (niet in bogen), en er is ruimte nodig voor enige rangeer beweging.
Het ziet er naar uit dat de tweede loc moet aankoppelen voordat de eerste loc mag loskoppelen, om voldoende spanning op de koppelingen op te bouwen. Een duwende loc drukt de trein in elkaar, een trekkende loc trekt koppelingen uit elkaar. En om te ontkoppelen heb je speelruimte nodig, dus moet je gebruik maken van de duwende loc. De lichtsluis zou dan nodig zijn om de exacte ontkoppellokatie vast te stellen.

Meest ideaal, en recent lijkt op dit vlak het bouwdraadje van Kelderspoorder. Hij gebruikt Kadee-koppelingen, en die kun je met een magneet (of elektromagneet) onder de rails ontkoppelen. Een ontkoppelrails waar je dus niets van ziet.
Ik bedoel dit draadje.
Dat ken je vast wel.

Overigens is de ervaringsvraag eerder gesteld (2008) Pinkf Ontkoppelrail C-rail (met reacties).

Sinds Timaximus iets schreef over Lissi en digitale telex-koppelingen, draaien de grijze cellen overuren.

Het gaat daar bij om:
Krois digitale koppelingen,Krois handleiding (deze koppelingen zijn los leverbaar).
Kadee digitale koppelingen
Drehscheibe forum over digitale koppelingen
Stummiforum over digitale koppelingen
en (tamelijk onderaan) roco Artikel 40410: een digitale koppeling Deze Roco koppeling is niet meer te koop (hij voldeed niet). Oorspronkelijk betrof het een set van 2 koppelingen met een decoder (download pdf bestand).

Analoog wil je alleen de koppelingen zelf, niet een decoder. In Frankrijk lijken ze daar ook zo over te denken. Gewoon de koppelingen apart leveren (Maar dan zonder motor? Dat schiet ook niet op).

Er blijken ook digitale koppelingen te zijn van Krois, Lenz, etc. Sommige van die telex-achtige koppelingen zijn los verkrijgbaar, andere niet. Ze hebben ook elk hun eigen (gepatenteerde) aanpak. Die van Krois b.v. (los verkrijgbaar) bevatten een magneet in het mechanisme, en zijn daardoor niet koppelbaar met sommige andere koppelingen, en daarom niet zonder meer analoog bruikbaar.
Digitale koppelingen van Krois gebruiken max. 90 mW, en vergen een korte ontkoppeltijd. Andere systemen verbruiken veel minder stroom, een langere ontkoppeltijd, en zijn daarom voor meerdere decoders geschikt.

Ik heb zelfs al een test aangetroffen van de combineerbaarheid van koppelingen (Krois-Roco-Lenz):
https://www.youtube.com/watch?v=XGts0eL15YE

Uit die test blijkt o.a.:

Krois-Roco koppelen werkt in 50% van de gevallen, ontkoppelen 100%
Roco is bonkiger dan Krois, Krois werkt alleen met niet-magnetische koppelingen
Lenz drukt duwend wagons uit boog met kleine radius
Lenz-Roco werkt
Lenz-Märklin werkt
Roco-Märklin werkt niet


Ik ben benieuwd naar andere testresultaten.

Wat al deze koppelingen met elkaar gemeen hebben is dat ze op afstand kunnen openen (en dus ontkoppelen).
Bij Timaximus gebeurt dat met F2 van een loc decoder, met behulp van Lissy.

Analoog kun je dat anders doen (met in principe dezelfde digitale telex-koppeling). Maar eigenlijk ben je dan terug bij het Kadee-systeem (dus met los verkrijgbare koppelingen):

Een staaf magneet verticaal tussen de rails, een reedcontact (onder de koppeling) en met tor- condensator-weerstand-gelijkrichtbrug elders in de loc. De condensator dient er dan voor om op het moment dat de loc stopt, kortstondig te kunnen ontkoppelen.
De elektronica is om te kunnen ontkoppelen als de loc geen rijspanning heeft, en te kunnen ontkoppelen uitsluitend in de goede rijrichting (oftewel de elco wordt alleen opgeladen rijdend in de rijrichting in kwestie, en ontladen op moment van ontkoppelen).

Digitaal zou die condensator alleen de ontkoppeltijd beperken, en kan het reedcontact onder de koppeling vervangen worden door een hallsensor (analoog kan dat niet, omdat een hallsensor altijd gevoed moet).

Bij een 3rail loc (ik heb ook 2-rail locs) is analoog de veldspoel de rijrichting bepaler, dus moet de koppelingselektronica van de juiste koppeling gekoppeld worden aan de juiste veldspoel.
Bij 2rail-locs werkt dat wat anders, makkelijker.

Deze analoge aanpak lijkt op een digitale manier van Tams. Die heeft een loc-decoder gemaakt die op F2 een reedcontact of hallsensor toestaat om zaken mee te schakelen (b.v. pendelen=rijrichting omkeren of telex). Ook dan berust dat op een magneet tussen de bielsen. Helaas zijn Tams decoders erg gevoelig voor analoog gebruik, en met name niet bestand tegen de rijrichting omschakel puls (van blauwe trafo's, volgens hun handleiding).

Er zijn nog een paar dingen aan die koppelingen op te merken:
1. digitale telexkoppelingen laten meestal de haak zakken, ontkoppelrails doen altijd de beugel stijgen
2. sommige digitale telexkoppelingen verbruiken teveel stroom voor een decoder
3. er zijn veel veranderingen in de markt (andere artikelnummers, oudere niet meer leverbaar)
4. veel digitale koppelingen zijn gebaseerd op een NEM schacht, zoals Krois, Roco en Märklin
5. bij sommige systemen zit het motorische deel buiten de lok tussen de buffers,
    bij enkele zoals de nieuwere van Kadee valt het motorische deel juist binnen de kap van de loc (er moet plaats voor zijn, dus KKK)
Re: Re: Ontkoppelrails
Citaat van: Jan22 op woensdag 06 januari 2021, 09:42:06
... op basis van rfid (infrarood afstandsbediening met behulp van Lissy).
Dit begrijp ik toch niet... wat heeft infrarood met rfid te maken?
Re: Re: Ontkoppelrails
Voor zo ver ik weet werkt Lissy met infrarood en komt daar geen rfid aan te pas.
Je kunt wel een gelijkaardig systeem opzetten met rfid en bijvoorbeeld Arduino.
Maar dan wel het een of het ander.
Re: Re: Ontkoppelrails
Lid sinds: 2015

offline
Re: Re: Ontkoppelrails
LISSY is gewoon een automatiseringssysteem voor modeltreinen zonder PC van Uhlenbrock. Als je over zo een RFID Tag praat dan bedoel je waarschijnlijk de ID (Loc Adres) van de Loc die door de IR zender, welke onder de LOC of wagen zit, wordt uitgezonden.

Vergeet a.u.b. dat RFID Tag begrip als we het over LISSY hebben. Zal mijn teksten nalezen op dat begrip en dit verwijderen als ik het tegenkom.  :)

Als ik de Telex wil bedienen op mijn oude V360 druk ik op F2 op de IB. En in het LISSY programma staat activeer F2 bij overrijden van de IR sensoren.
Als ik een ontkoppelrails wil activeren klik ik op de IB op de knop van magneetartikel x. En in het LISSY programma staat activeer Magneet artikel x bij overrijden van IR sensor.
Etc.

Meer is het niet.

MvG,

Timaximus