Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ontkoppelrails vs Telexkoppeling

Gestart door Jan22 woensdag 06 januari 2021, 09:42:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontkoppelrails vs Telexkoppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Ontkoppelrails vs Telexkoppeling
Er zijn altijd minimaal twee wegen om een probleem te tackelen, en Märklin heeft in een vroeg begin beide wegen bewandeld: ontkoppelrails versus Telex (op afstand bedienbare koppeling). Dat geldt hier ook.

Ik heb 10 jaar ervaring met M-rails ontkoppelrails, en 5 jaar met K-rails ontkoppelrails.
Dat is genoeg om er verder vanaf te willen zien, als het enigszins kan.
Althans voor geautomatiseerd ontkoppelen bij ruimtegebrek.

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 05 januari 2021, 20:15:10
Ik had nog genoeg M-rails liggen en een deel van mijn schaduwstation bestaat uit doodlopende sporen met omloopmogelijkheid.
Echt heel soepel gaat het echter (nog) niet.

Ik lees me in. Net als bij BlikkenTinus ga ik uit van kopsporen, met ontkoppelplaatsen,
maar dan met loc-wissel (in plaats van loc-omloop, vanwege ruimtebesparing per kopspoor).

Ik overwoog lichtsluis met ontkoppelaar (b.v. Repa). Er bestaat o.a. Arduino code voor, dus dat is hoopvol.
Maar inderdaad, met veel mitsen en maren: alle koppelingen (tussen loc en eerste en laatste wagon) moeten op elkaar zijn afgesteld, het mag alleen op rechte railsecties (niet in bogen), en er is ruimte nodig voor enige rangeer beweging.
Het ziet er naar uit dat de tweede loc moet aankoppelen voordat de eerste loc mag loskoppelen, om voldoende spanning op de koppelingen op te bouwen. Een duwende loc drukt de trein in elkaar, een trekkende loc trekt koppelingen uit elkaar. En om te ontkoppelen heb je speelruimte nodig, dus moet je gebruik maken van de duwende loc. De lichtsluis zou dan nodig zijn om de exacte ontkoppellokatie vast te stellen.