Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Analoge seinen digitaal schakelen

Gestart door Jean zondag 29 november 2020, 18:57:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge seinen digitaal schakelen
Hallo,
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is analoge seinen (bijv. Märklin armsein 7039) digitaal te schakelen, bijv. m.b.v. een Digikeijs DR4018 of een LS Digital Switch Control 8?
Groet,
Jean
Re: Analoge seinen digitaal schakelen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Analoge seinen digitaal schakelen
Antwoord is simpel ja, even correct aansluiten op een decoder volgens de decoder handleiding.
Re: Analoge seinen digitaal schakelen
Dankjewel Fred.
Groet,
Jean
Re: Analoge seinen digitaal schakelen
Hallo Allemaal,

Nog even terug komend op dit onderwerp: ik heb de twee blauwe en de gele draad va de seinen 7039 aangesloten op één van de poorten van de Switch Control 8 (SC8) van LS Digital. Helaas brandt de verlichting dan niet. Dit heb ik opgelost door de grijze draad die van het lampje komt en die in het binnenwerk van de seinen is gekoppeld aan de gele draad bij het contactpunt met de gele draad los te knippen. Daarna heb ik de grijze draad verlengd en aangesloten op de L ingang van een analoge trafo 6631. Tenslotte nog met een bruine draad naar de 0-ingang van de trafo. En zie daar, ook de verlichting brandt.

Maar dan is er bij één van de seinen nog een ander probleem: als het sein op groen springt dan zwiept de arm omhoog, daarna  direct weer omlaag om vervolgens weer omhoog te zwiepen. Op de hierboven  beschreven wijze heb ik twee seinen aangesloten op de SC8. Eén op poort 1 en één op poort 3. Het sein dat op poort 1 is aangesloten zwiept zoals hierboven beschreven. Het sein op poort 3 doet dat niet. Verwisselen van de aansluitingen van beide seinen laat zien dat dan het andere sein dit vreemde gedrag vertoont. Ik concludeer hieruit dat het probleem dan aan poort 1 van de SC8 ligt. Waarschijnlijk heeft deze niet de juiste instellingen van de CV's.

Zijn er collega modelspoorders die dit probleem herkennen? Of is er iemand die mij kan vertellen hoe ik toegang krijg tot de CV's van de SC8? Moet dit via de Central Station 2? Ik heb de handleiding van de SC8 erop nageslagen, maar noch Duits, noch Engels is mijn moedertaal. Dus ik kom er niet helemaal uit. Als iemand hier ervaring mee heeft, verneem ik graag hoe ik met de CS2 (of op een andere manier) toegang kan krijgen tot de CV's van de SC8.

Alvast dank voor jullie hulp.

Groet,
Jean
Re: Analoge seinen digitaal schakelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoge seinen digitaal schakelen
Zie o.a. https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7039 , overigens als je een wissel kunt schakelen kun je ook dit sein schakelen, werkt op dezelfde manier

Groet, Anne W
Re: Analoge seinen digitaal schakelen
Dank Anne voor je reactie.

Maar het schakelen van de seinen is geen probleem. dat is wel gelukt. Maar het ene sein wipt een keer te veel op en neer als het op groen springt en het andere sein doet dit niet. Ik denk dat het aan de instelling van één van de CV's in de schakeldecoder ligt. De vraag was daarom ook: hoe kom ik bij die CV's om ze eventueel aan te passen. Gaat dat via de CS2? of op een andere manier?

Misschien weet iemand hoe dat moet.

Met vriendelijke groet,
Jean
Re: Analoge seinen digitaal schakelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoge seinen digitaal schakelen
Beste Jean,

Sommige decoders hebben als "feature" het zichtbaar laten wippen van de armen van een armsein, en dat is inderdaad een instelling in die decoders, heb je de gebruiksaanwijzing van die decoders?

Groet, Anne W
Re: Analoge seinen digitaal schakelen
Citaat van: Jean op dinsdag 05 januari 2021, 19:23:35

Misschien weet iemand hoe dat moet.


Van elke uitgang kun je de schakeltijd instellen en het gedrag. En je kunt dat doen via CV's of via POM. Hoe dat moet staat in de handleiding maar als je de taal niet machtig bent is dat inderdaad lastig, je hebt nu eenmaal gekozen voor een alleskunner als decoder en dan kan er ook van alles mis gaan.

Dat sein moet zich gedragen als een wissel (gedrag TYP 1 in CV 231 - 238) met default schakeltijd van 5 (CV201 - 208).

Wat je kunt doen is delen van de handleiding door de vertaalmachine jagen waardoor je begrijpelijke NL tekst hebt.

Gr, Ben.