Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Problemen met Tams Redbox

Gestart door Tjoekedoris dinsdag 29 december 2020, 10:36:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met Tams Redbox
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Problemen met Tams Redbox
Beste mensen,

Sinds gisteren willen een aantal locs niet meer rijden op mijn Redbox gestuurde baan.
Mogelijk zijn daar kleine stroomstoringen w.o. een aantal keren kleine sluitingen de oorzaak.
Deze locs zijn allemaal omgebouwd en voorzien van een ESU Locsound decoder.
De locomotieven die voorzien zijn van een eigen Märklin MFX+ decoder hebben geen probleem, en reageren zoals het moet.

Ik heb een klein railtraject separaat aangesloten op een Märklin MS2 en daar worden de decoders gewoon ingelezen en kunnen de locomotieven rijden.
Ook kan ik de decoders gewoon inlezen op het programmeerspoor.
Je zou dus zeggen dat er niets mis is met de decoders in de locomotieven, maar zodra ik ze op de baan zet doen ze niets.

Voorheen reden ze prima en ook de functies waren dik in orde.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Kent iemand dit probleem?





Re: Problemen met Tams Redbox
Omzetten naar DCC.....?

Gr, Ben.
Re: Problemen met Tams Redbox
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Problemen met Tams Redbox
Ben, ik rij al DCC.
Ik heb  wel een loc die geen MFX+ , maar wel MFX heeft, op M3 rijden en dat gaat goed.
Die kan ik niet instellen op DCC.
Re: Problemen met Tams Redbox
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Problemen met Tams Redbox
Ik heb nu een hele dag staan stoeien en heb 6 locs weer aan de praat gekregen door te kloten met de protocollen en adressen.
Alleen de Märklin Loc 37020 (stoomlocomotief met condens tender) lukt niet.
Deze heeft MFX adres 53 0012 DB en met een stuk rail aan de MS2 gekoppeld lukt het, want dan wordt deze ingelezen.
Ik heb nog even gekeken naar de MM2 instelling en het adres is daar ook 53.
DCC is met deze decoder niet mogelijk.

Op mijn baan lukt het me maar niet om hem aan de praat te krijgen.
Niet met het protocol M3 en niet met MM2.

Ik snap er niets van en wordt er knap chagrijnig van.
Het lijkt wel of de centrale 2 verschillende protocollen niet aan kan.
Re: Problemen met Tams Redbox
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Problemen met Tams Redbox
Draadjes wel goed om zitten? Alhoewel het met MFX niet uit zou mogen maken, leert ervaring dat er toch nog loks zijn die gevoelig blijven voor polariteit.
Re: Problemen met Tams Redbox
Tams producten kennen veel uitval, weinig winkeliers wagen zich er nog aan. Ik zou toch nog eens contact opnemen met de fabrikant.

Gr, Ben.
Re: Problemen met Tams Redbox
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Problemen met Tams Redbox
Klopt helemaal Ben.
Het komt vaak voor dat ik de centrale weer uit- en aan moet zetten na een bak koffie of een lunch.
Ik snap niet dat deze gewoon stand-by blijft.
Het lijkt wel of deze een time-out neemt na een bepaalde tijd.
Niet leuk.
Soms denk ik dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt.

Vanmorgen eerst alle treinen eraf gehaald, de rails gegumd en de baan eens goed gestofzuigd.
Straks na een grondige inspectie de treinen één voor één weer op de baan zetten.
Eens kijken of dat geholpen heeft.

Volgens mij is de Redbox uiterst gevoelig.
Re: Problemen met Tams Redbox
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 30 december 2020, 11:49:56

Het komt vaak voor dat ik de centrale weer uit- en aan moet zetten na een bak koffie of een lunch.
Ik snap niet dat deze gewoon stand-by blijft.
Het lijkt wel of deze een time-out neemt na een bepaalde tijd.


Kijk eens of je USB poort in slaap gaat in Windows. Dat zit ergens bij "energiebeheer" ====> "geavanceerde instellingen". Als die poort in slaap mag gaan na een poosje geen activiteit valt je communicatie weg.
Heeft overigens niets van doen met je decoder problemen.

Gr, Ben.
Re: Problemen met Tams Redbox
Hm, jammer dat het aan de Redbox zou liggen. Qua opties heb ik dit apparaat steeds als heel geschikt beschouwd met een klein gevoel van spijt omdat Tams er pas mee kwam nadat ik een tweedehands CS2 had weten te bemachtigen. Die zie ik als te uitgebreid voor wat ik echt nodig heb. Maar gezien het feit dat  de CS2 met RocRail goed werkt, heb ik er vrede mee.
Ik hoop dat je snel de storingen opgelost krijgt.
Bens suggestie over de USB poort is, denk ik, correct. Misschien is dat de oplossing voor het uitschakelen na een bedrijfspauze.

Succes in elk geval!

Peter
Re: Problemen met Tams Redbox
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Problemen met Tams Redbox
De USB aansluiting met de PC is niet het probleem, want de PC staat niet aan.
Ik heb voor mezelf de mogelijkheid geschapen om los van iTrain, gewoon met de handschakelaars te rijden binnen mijn rangeergebied.
ITrain zal alleen het verkeer tussen de schaduwstations en hoofdstation regelen.

Ik ben er inmiddels wel achter, dat wanneer ik een locomotief met het protocol M3 laat rijden, het niet altijd lukt om daarna anderen met DCC te laten rijden.
Die reageren dan gewoon niet, tenzij ik de centrale even stroomloos zet en daarna weer aan.
Ik heb domweg het vermoeden dat dit nog niet goed zit in de firmware.
Maar aangezien ik de laatste versie heb, zal ik dit goed in de gaten houden.
Alle locs heb ik nu weer omgezet naar DCC en daarvoor moesten ze allemaal eerst weer op het programmeerspoor.
Op dit moment is rijden met DCC middels de Redbox het meest stabiele en is M3 eigenlijk nog niet goed.
Althans dat is mijn ervaring hierin.
Ik zal ook nog eens goed naar de beschrijvingen van de Redbox en de Boosters kijken.
Wellicht kan ik daar iets vinden over een time-out instelling.