Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)

Gestart door sn00zerman maandag 28 december 2020, 21:54:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
Hoi allemaal,

Na helemaal bezeten te zijn door de esu loksound decoders en de esu lokprogrammer,
Heb ik de kans om zéér goedkoop een esu ecos 50210 te kopen.
Echter heb ik nog enkele vraagjes: (handleiding op de esu site is niet meer up-to-date, en aan de firmware en forum-sectie over de ecos 2, heb je pas toegang na serienummer registratie)
- is de firmware up-to-date, zodat je zowel met mfx alsook dcc, 31 functies kan aansturen ?
- wat moet ik doen om die serie-nummer op mijn naam te krijgen ?

Groeten,
Kris
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Hallo Kris,

Vraag 1 kan ik voor je beantwoorden: Ja de ECoS is al tijd lang instaat om de volle 31 functies van MFX te gebruiken. :)
De 2e durf ik niet zo 1.. 2.. 3.. te zeggen, maar het lijkt me gewoon een kwestie van een nieuw account met dat serienummer maken?

Edit:
Kan zelfs al sinds versie 4.1.4. ;)

PS. Met een geregistreerd serienummer van 1 van de 3 apparaten kun je updates voor alle 3 downloaden. Dus mocht het je niet lukken om het account te maken, en de betreffende ECoS nog geen versie 4.1.4 (Of hoger) hebben... Laat het me dan maar weten, dan download ik de betreffende updates voor je!
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Hoi Thierry,

Bedankt voor je antwoord, ik dacht wel dat het al enige tijd kon, maar wilde toch zekerhied, alvorens eentje te kopen.
Bedoel je dat je met de serienummer van een lokprogrammer, firmware voor ecos 2 ook kan downloaden ?
Dat zou mooi zijn, ik heb namelijk anderhalve week geleden een nieuwe lokprogrammer gekocht :-)
Die Ecos is ook nieuw, met garantie en factuur, maar is een show-room model, dus ik verwacht dat die al geregistreerd is :-)
425 euro is een nette prijs, neem ik aan ? :-)

Groeten,
Kris
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Citaat van: sn00zerman op maandag 28 december 2020, 22:10:31
Bedoel je dat je met de serienummer van een lokprogrammer, firmware voor ecos 2 ook kan downloaden ?

Nee, ik bedoelde dat je met het serie nummer van een CS1R, ECoS 1 of ECoS 2, de update bestanden van de andere 2 kunt downloaden. ;) Ik bezit zelf enkel een CS1R, maar kan dus gewoon de updates voor de andere 2 zien en downloaden.
Een showroom model hoeft trouwens niet persee geregistreerd te zijn, dealers kunnen geloof ik ook via andere wegen aan de bestanden en updates komen (Via Dankaert (importeur voor de benelux) volgens mij). Maar dat kun je natuurlijk altijd navragen bij de verkoper! En als ik ebay mag geloven, is 425 euro zeker geen slechte prijs! Al zou ik wel even vragen hoe lang het model in de showroom heeft gestaan... Zou zonde zijn als je een unit koopt die al 100.000 uren heeft gemaakt (Ondanks dat er garantie opzit).
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
 @citaat

Je kunt je ECoS gewoon bij Dankaert inschrijven Kris, ook al is hij eerder geregistreerd geweest.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Thierry, Peter,

Wederom bedankt voor jullie uitleg   :thumbup:
Centrale heeft minder dan 8u dienst gedaan, folie zit nog op het scherm :-)
Ik was de enige die geboden had, 425 euro was minimum bod.
verkoper had waarschijnlijk gehoopt dat er meerdere een bod zouden uitbrengen, maar als je een typo in de objectomschrijving hebt,
Is de kans klein dat er veel mensen dit object te zien krijgt :-)
(Zo heb ik al meerdere leuke koopjes kunnen doen, het mag al eens meevallen hé)
Verkoper gaat mij morgen al de serienummer doorsturen, we zien dan wel verder.

Groeten,
Kris
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
 @citaat

Graag gedaan Kris, als je een inlog code hebt voor Esu kun je overal bij, geluiden voor je sound decoders en alle software voor de Esu producten.

Er is ook een Esu forum met Nederlands gedeelte, dit stelt niet helverlichte voor maar wellicht staan er handige tips bij.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Hoi Peter,

Op het forum ben ik al geruime tijd aangemeld. (ik neus er wel eens rond)
In de delen over de Ecos, kom je niet in zonder serienummer van je ecos.
En laat dit nou net WEL handig geweest zijn, een kijkje op dat forum, alvorens zo'n ding aan te kopen. De politiek hierachter ontgaat me, is immers niet interessant voor mensen zonder zo'n Ecos (of zonder bedoeling om eentje aan te kopen)
Staan daar misschien zoveel topics over "problemen" in, dat het toekomstige kopers, zou afschrikken ? :-)
De gewone lokprogrammer software en loksounds zijn wel te downloaden zonder in te loggen. (en dat is wel handig, zelfs voor mensen zonder een lokprogrammer, ik gebruikte in't verleden die software om instellingen "visueel" te wijzigen, en nadien een CV lijst hiervan op te vragen om effectief die aanpassingen te doen zonder lokprogrammer)
Maarja, ik ben "overstag" met de loksounds, dus een lokprogrammer was ook een must voor mij. Esu maakt best goeie producten, alhoewel ik schrok toen de aanstuursoftware voor de Ecos op de iPad een betalend product was.
Gelukkig kunnen we de ecos overnemen via VNC, en heb ik de draadloze controller mogelijkheid in RocRail zelf zitten :-)


groeten,
Kris
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Esu ecos 2 - 2 vraagjes !
 @citaat

Ik heb al meer dan 13 jaar een ECoS en nog geen dag spijt gehad, ik vind de interface erg duidelijk en zonder het boekje te raadplegen kun je gewoon aan de gang.

Raar dat je niet bij de ECoS informatie komt als je er geen een hebt?
Vraag eens aan Patrick wat daar de reden van is, je hebt toch met hem contact als je de ECoS aanmeld  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
Hoi Peter,

Net even mijn "profiel" nagekeken op de ESU site,
ik heb daar de mogelijkheid om een ecos serienummer in te voeren, en zelfs aan te geven dat ik die "2de hands" heb gekocht.
Problemen verwacht ik dus niet echt, ik zal Patrick niet nodig hebben dus :-)

Wel ben ik bij mijn zoektocht naar Ecos tips, op Stummi op een interessant (oud) topic gestoten.
Er zou namelijk software bestaan om op een PC te zetten, waarmee je het geluid van een loksound, door de PC-speakers kan laten klinken. (in plaats van door de decoder zelf)
Dit is wel handig in bepaalde gevallen :-) (station-omroepingen door "echte" speakers i.p.v. door trein-speaker)
Ik kan me wel voorstellen dat je dan op de PC dezelfde loksound file moet hebben als je in je decoder hebt ingelezen, maar dat is nog te overzien.

Echter kan ik nergens de naam van die software vinden, laat staan enige nuttige link ...
op CS3 zit dit blijkbaar in de centrale ingebouwd, en kan je gewoon speakers aansluiten op de CS3 zelf dus, bij ESU is dit via extra software dus.

Wie o wie, kan enig licht schijnen op deze duistere materie ?
(Ik kan uiteraard ook met geluiden in RocRail beginnen stoeien, maar ik denk dat ik die geluiden dan nooit naadloos/syncroon kan overschakelen van de decoder speaker van/naar externe computer-speakers)
Of wil ik nu uberhaupt teveel, en moet ik me niet teveel voorstellen bij dergelijke functionaliteit ?



groeten,
Kris
Re: Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
Goede vraag, had ik nog niets over gehoord, maar ben erg benieuwd naar het antwoord.
Re: Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
De software die de geluiden van een soundproject kan laten horen is de lokprogrammer software zelf. Als je op de afspeel icon let wordt die actief bij de verschillende onderdelen van het project, oa in de state-engine/project hiërarchie. Al naar gelang de context krijg je daar een geluidsfragment of geluidsonderdeel te horen.

Sinds versie 2.4 van de lokprogrammer zijn de geluidssnipets versleuteld in de projecten (*.esu en *.esux), en is het voor externe programma's niet meer mogelijk om de geluidsfragmenten uit de project file te halen, en uit te lezen wat er mee gedaan moet worden, in welke volgorde, overlapping of aantal keer. De versleuteling kwam nadat een andere decoderbakker met de geluiden van ESU aan de haal ging...  :-(

Jan-Peter
Re: Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
Hoi Jan-Peter,

De lokprogrammer software ken ik wel, maar ik denk dat onze Duitse vrienden toch wat anders bedoelen:

ich benutze für eine Anlage die ECoS und für die anderen Anlagen die CS3+
Mit beiden Zentralen bin ich sehr zufrieden.
Bei einem Wechsel ist zu beachten, dass dein bisheriges Equipment an Booster und Rückmelder nicht mit der CS3 kompatibel ist.
Die CS3 bietet den Vorteil, dass über kontaktgesteuerte Fahrstraßen die Lokfunktionen ausgelöst werden und Sound über den eingebauten Lautsprecher abgespielt wird.
Die ECoS benötigt dafür ein PC-Programm, dass bei meinen Spur 1 und LGB Indoor-Anlagen mit überschaubaren, aber durchaus interessanten Betriebsabläufen, zu overdressed ist.
Märklin hat meine CS2, bei der eine Reparatur zu kostspielig war, gegen einen für mich angemessenen Preis in eine CS3 getauscht.
Vielleicht bietet ESU oder dein Händler ein ähnliches Angebot.


Zoals ik het lees, is er pc-software voor de Ecos, die dezelfde functionaliteit biedt zoals de CS3 met zijn ingebouwde aansluiting voor speakers ...

Groeten,
Kris
Re: Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
 @citaat / Kris,

Dat is bijna met iedere treintjesbesturingsprogramma mogelijk. Dat is niet zo heel moeilijk om geluiden te laten afspelen op momenten dat jij dat wil. Alleen dat zijn dan geen geluiden uit de geluidsdecoder. Zoals ik het lees kan de CS3 reageren op contacten in de baan en zo een geluid via de ingebouwde speaker afspelen. Dat is dan volgens mij ook niet uit de geluidsdecoder maar een los bestand. Bij de ECoS moet het contact via de PC-programma (je treintjesprogramma en niet een programma van Esu) lopen en dan zo afspelen.

Groet Ronald.
Re: Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Esu ecos 2 - nog een extra vraagje :-)
Hoi Ronald,

Ik gebruik Rocrail, dus dat zit wel goed :-)
Verder had ik gehoopt op iets uitgebreidere functies, en was ik eigenlijk in de war gebracht door de luidsprekeraansluiting op de CS3.
Misschien moet ik maar eens de handleiding van de CS3 doornemen ...

Groeten,
Kris