Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Impressie van mijn werk

Gestart door Dontor donderdag 16 januari 2020, 18:31:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Impressie van mijn werk
Lid sinds: 2019

offline
Impressie van mijn werk
Vandaag kan/durf ik jullie de eerste beelden van mijn bouwkunsten tonen.
Zoals jullie konden lezen in de voorstelronde gaat mijn voorkeur meer uit naar diorama's maken, maar van het één komt het ander natuurlijk
De details van de scenery zijn er nog niet en er moet nog veel aangepast/verfijnd worden, maar toch wou ik jullie al een eerste blik gunnen.

Edit: Zoals jullie kunnen zien zijn mijn eerste bouwwerken "plat" van ondergrond. De volgende stap is het werken met glooiing en niveauverschillen.
Re: Impressie van mijn werk
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Impressie van mijn werk
Mooi hoor!!!!
Re: Impressie van mijn werk
Hoi,

Fraai, maar héél clean allemaal. Heb je ook nog plannen om te gaan weatheren?

Keep up the good work!

William
Re: Impressie van mijn werk
Lid sinds: 2019

offline
Re: Impressie van mijn werk
Dat is idd de bedoeling.
Zoals je zegt is het nu nog te clean. Ik wil vooral goed en juiste scènetjes maken en dat zo realistisch als in mijn mogelijkheden ligt.

Met ?clean? heb je het over weatheren veronderstel ik?
Ik denk er over na om een instap airbrush systeempje te kopen, maarja er staat nog zoveel op de verlanglijst ;-)
Re: Impressie van mijn werk
Leuk om te zien. Strak is misschien het betere woord. Het is allemaal heel strak. In het echt is het niet altijd even strak en egaal van kleur. Dat heb je nu wel. In het echt is ook niet alles één kleur.

Nu is de vraag: Wil je verder met je technieken verbeteren? Dan zou ik geen airbrush-setje kopen maar een goede grasmaster. Daar kan je voor je diorama's veel meer. Ik gebruik het ding voor een aantal zaken zoals begrassen, polletjes maken, struiken en bomen.

Voor het groen e.d. kan je eens kijken naar de "matten" van Martin Welberg in plaats van de standaard "grasmat". Je kan heel simpel met wat zand de ondergrond ongelijk maken. Kost niet veel :) Daarop met de begrasser en polletjes aan de gang. Kijk ook maar eens bij mijn kleine diorama "Een overwegje".

Het verweren ("weatheren") kan je ook goed doen met verweer-poeders. Artitec en Alsacast hebben dat soort dingen. Je hoeft niet echt met een airbrush aan de gang. ;)

Groet Ronald.

Re: Impressie van mijn werk
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Impressie van mijn werk
Inderdaad een leuk begin maar eigenlijk is alles (nog) te clean en te strak en te veel dezelfde kleur. Bijvoorbeeld dat kerkhofje: alle grafstenen etc in de kleur bruin; in werkelijkheid hebben deze alle tinten grijs en zijn ze zelden bruin. Dus aan de slag met wat verf. En ook die gifgroene heg er omheen komt weinig geloofwaardig over. Paar tinten donkerder met wat kleurnuances zou 'm echt goed doen.
Gewoon durven dan gaat t vast goedkomen!
Re: Impressie van mijn werk
Weatheren of verouderen kun je prima doen met verf, sterk verdund, of juist met drybrushing. Met de airbrush kan je een laagje 'stof' simuleren of een waas aanbrengen. Maar vergelijkbare effecten en misschien nog wel mooiere zijn te bereiken met poeders.  Veel laagjes van verschillende kleuren 'vuil' over elkaar zorgen voor goed en overtuigender resultaat.
Het is een kwestie van durven en doen.
Ik zou zeggen: kijk eens op dit forum onder de rubrieken die erover gaan. En anders gewoon eens googlen. Er staan talloze filmpjes en fotoverslagen op het web from all over the world!

Groet,

Peter
Re: Impressie van mijn werk
Lid sinds: 2019

offline
Re: Impressie van mijn werk
Citaat van: Hanzi op zaterdag 18 januari 2020, 09:03:53
Bijvoorbeeld dat kerkhofje: alle grafstenen etc in de kleur bruin; in werkelijkheid hebben deze alle tinten grijs en zijn ze zelden bruin. Dus aan de slag met wat verf.

Da's inderdaad de bedoeling  ;)
Re: Impressie van mijn werk
Lid sinds: 2019

offline
Re: Impressie van mijn werk
Het is een tijd stil geweest.
Maar, ik heb niet stilgezeten. Jullie tips in het achterhoofd heel wat geoefend om tot betere resultaten te komen.

Ik zal jullie vanaf nu wat beter op de hoogte houden  ;)
Het kloosterdiorama ben ik onlangs helemaal opnieuw begonnen.
Bij deze een eerste resultaat.



Ik werk in stukken, wat we hier zien is het "bezinningspark". Op het kloosterdomein, enkele trappen naar beneden is een plaats waar stilte heerst. Een eerste toerist kwam al eens langs om te kijken.



De boom die jullie zien staat er momenteel ter illustratie om te weten waar alles ongeveer komt. Rondom het kruisbeeld moet nog wat groen komen en de rotsblokjes op de trap hebben nog een verweringskleurtje nodig. Ook de bestelde grasmaster is onderweg  B)

Maar, ik wilde jullie toch al een preview geven.
Re: Impressie van mijn werk
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Impressie van mijn werk
Dit ziet er prima uit!

Ga vooral zo verder, leuke hobby!
En laat ons meer resultaten zien!!!

mvg Hans
Re: Impressie van mijn werk
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Impressie van mijn werk
Hoi Dontor,

Ik vind het mooi wat je maakt en in diorama's kun je zoveel kwijt vwb bouw en aankleding. Zelf bouw ik veel van scratch aangevuld met restanten uit oude bouwdozen. Met acryl verf kun je zaken mooi kleuren/weatheren. Bevalt het niet dan gewoon een andere kleur erover. Met dry brush fleur je steriele muren en ondergronden ook heel snel op.
Altijd even proberen op een proefstuk.
Succes, ik blijf 't volgen!

Groet, Robert
Re: Impressie van mijn werk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Impressie van mijn werk
Dag Dieter.

Wellicht nog een bankje erbij, opdat de wandelaar zittend tot bezinning kan komen?

Groeten,

Erik.
Re: Impressie van mijn werk
Lid sinds: 2019

offline
Re: Impressie van mijn werk
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 26 december 2020, 12:21:47
Dag Dieter.

Wellicht nog een bankje erbij, opdat de wandelaar zittend tot bezinning kan komen?
Inderdaad, het bankje staat nog te drogen en krijgt een kleurtje.

Gisteren een huisje bijgeplaatst op deze module. Het was eigenlijk niet de bedoeling, maar gaandeweg vond ik het de moeite waard om zo meer leven in dit deel te krijgen.
Na wat gipswerk toe te voegen is dit het eindresultaat:


De straat moet nog voorzien worden van wegmarkering en wat onkruid in de berm


Het huisje kreeg een dry Brush laagje, maar deze is op de foto niet zo heel goed te zien (buiten dat het plastic niet blinkt)




Dit kleine kereltje rolde door het beeld net op het moment dat ik de foto nam  ;)


Gisterenavond ook voor het eerst mijn airbrush getest. Wat een verademing. Dit maakt het verven van kleine onderdeeltjes een stuk eenvoudiger.
Re: Impressie van mijn werk
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Impressie van mijn werk
Goed bezig, zo zie je maar weer oefening baart kunst.
Wel grappig, jij vindt het een verademing om kleine onderdeeltjes met de airbrush te doen. Die doe ik juist met de kwast en de grotere dingen met de airbrush. Wanden of dakplaten airbrushen is veel makkelijker dan kwasten. Kleine onderdelen spuit ik alleen als het er veel zijn, bv. raampartijen of luiken.
Wat ook heel goed werkt om te accentueren bij bv metselwerk of daken is Tamiya Panelline accentuator. Verkrijgbaar in verschillende kleuren. Ik gebruik zwart, donkerbruin en twee tinten grijs. De eerste twee voor daken en tuinpaadjes. De laatste twee om metselwerk van voegen te voorzien. Werkt ontzettend makkelijk en vlot.