Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

marklin 37231 op mobile station 60657

Gestart door Pearljammer zaterdag 26 december 2020, 20:17:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 37231 op mobile station 60657
Hallo ,

Ik heb enige tijd een digitale startset met de mobile station(60657)tweedehands gekocht. Nu heb ik als uitbereiding een locomotief Marklin 37231 gekocht(nieuwstaat) maar ik krijg deze niet aan het werken. (ben ook maar pas beginner).
Heb ook meerdere keren geprobeerd met een ander adres maar lukt niet. Ook het automatisch herkennen werkt niet.
Zou iemand mij kunnen helpen wat het probleem zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de hulp!
Re: marklin 37231 op mobile station 60657
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: marklin 37231 op mobile station 60657
In de 3rail wiki staat een artikel over de 37231. Daarin staat dat er een FX decoder met schakelaar in zit (dus niet programmeerbaar), af-fabriek ingesteld op adres 22. Als hij nieuw is, zou dat nog steeds moeten kloppen.

Een loc met deze decoder moet je als enige op de baan zetten om hem aan te melden. In de handleiding van de MS 2 staat dat uitgelegd op blz 7 en verder. Als het adres nog steeds 22 is, is kiezen uit de databank het makkelijkst, zie blz 8. Als het wel gewijzigd is, kun je kiezen tussen een aantal mogelijkheden.

  • Zelf zou ik gewoon een aantal adressen uitproberen (zie blz 10, met decodertype codeerschakelaar) totdat de loc ergens op reageert, al is het maar de verlichting. Het zijn maar 80 adressen, hoger gaat niet met zo'n decoder. De meest gebruikte zijn 24, 60, 72, 78 en 80; als 22 het al niet doet, zou ik daar mee beginnen.
  • Je kunt de schakelaar zelf op een adres naar keuze zetten en hem daarmee aanmelden. Alle mogelijke standen kun je vinden op deze site. Voor adres 22 moeten 2, 4 en 7 op ON staan, de andere vijf niet. Alleen als je hem op 22 zet, kun je hem daarna uit de databank kiezen, anders moet je hem alsnog handmatig aanmelden.
Re: marklin 37231 op mobile station 60657
ik heb mijn info verwijderd; die was achterhaald  :)
Re: marklin 37231 op mobile station 60657
Dankjewel Huub!

Inderdaad  deze stond ingesteld als adres 22 maar geen succes. Ik zal straks eens wat andere combinaties uitproberen
Bedankt voor je reactie!
Mvgr Kurt Vastmans
Re: marklin 37231 op mobile station 60657
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: marklin 37231 op mobile station 60657
Hij staat niet op bovenleiding?

Overigens is het een geïntegreerde decoder op (drager-)print met dipswitches.
Moterola II.
Adres kan worden ingesteld via dipswitches. Neem eerst 22. Achter in boekje vindt je de tabel om het in te stellen, en ook de info hoe je de loc open schroeft.
Haal de dipswitches een aantal keren heen en weer zodat aanslag en corrosie wordt verwijderd voor een beter contact.
Maak op de MS2 via database de loc aan.
En dan zou hij het moeten doen.
Doet de verlichting het wel, maar de motor niet, dan staat motor vast.
Ga dan niet verder, anders gaat het stuk.
Stip met een lucifer oid met een klein druppeltje wasbenzine draaipunten van de motor aan, zodat het druppeltje in het lagerpunt vloeit. Kijk of de tandwielen willen bewegen. (met de lucifer) nee? => dan ook draaipunt tandwiel aanstippen en goed laten inwerken.
Daarna opnieuw proberen te bewegen.
Succes!

Mvg. Marcel
Re: marklin 37231 op mobile station 60657
Helaas... alle adressen handmatig ingevoerd maar nog niks....Als ik hem op automatisch laat zoeken gaan op een gegeven moment de lichten ongeveer 2 seconden aan en gaan daarna uit.
Waarom weet ik ook niet.
Als ik de buurt ben van de dichtsbijliggende modelzaak ga ik eens binnen met deze locomotief.
Re: marklin 37231 op mobile station 60657
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: marklin 37231 op mobile station 60657
Raar, dat je hem niet aan de praat krijgt.
Helaas weet ik niet of je in de buurt van Alkmaar woont..
Anders had ik voor je kunnen kijken.
Mvg. Marcel