Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ombouw V60 (260 417-1)

Gestart door Jolly-Roger1982 dinsdag 26 februari 2008, 10:49:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw V60 (260 417-1)
Jolly-Roger1982
gast

ombouw V60 (260 417-1)
Besten,

Ik ben van plan om mijn "oude" V60 BR 260 417 - 1 om te bouwen naar 5* hoogvermogen met telex en digitaaldecoder.

Nu heb ik op het forum al diverse informaties gevonden waaronder de keuze voor de decoder (dit word waarschijnlijk een ESU lokpilot V3.0 met dank aan Riny), En de preciese typeaanduiding van de LOK op de site van HfKern

3064 1969-1983 Relais SFCM IV 260 417-1 DB rot
(wat betekend eigenlijk SFCM?!?!?)


ook ben ik er achter gekomen dat mijn lokje waarschijlijk de kleine schijfcollektor-motor heeft, wat dus betekend dat ik het setje 60903 nodig ben (correct me if i'm wrong :D)

Daarnaast wil ik gaag de lok voorzien van telex koppelingen. ik heb zelf de 3064 (zonder telex), maar het lijkt mij toch dat het broertje de 3065 het zelfde frame heeft waardoor een telex makkelijk in te bouwen is.

Moet ik voor de inbouw van motor, decoder en telex nog aanpassingen doen aan het frame of denken jullie dat het 1,2,3 zou moeten kunnen?

Of hebben jullie evt. nog andere suggesties?

Bvd,

Jeroen
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Beste Jeroen,

Er zit inderdaad een kleine schijfcollector-motor in en je heb dan inderdaad de 60903 motor-set nodig.
Of er nieuwe telex koppelingen met magneet te krijgen zijn, daar durf ik nu op dit moment niets over te zeggen.
De ESU lokpilot V3.0 heeft het nummer 52610.

Wat betreft de ombouw, je hoeft niets aan te passen aan het chassis.


Re: ombouw V60 (260 417-1)
De 3064 en de 3065 zijn dezelfde loc de ene met en de andere zonder telexkoppelingen. Ik weet niet of het onderstel gelijk is anders word het freezen om de originele telexkoppelings magneten te plaatsen.
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Ik heb een 81je liggen zonder telex, maar de magneethouders zitten erin, de koppeling is op dat lipje na nagenoeg hetzelfde, dus dat zal dan bij een V60 wel hetzelfde zijn.

EDIT: Mijn V60je is omgebouwd met een 60760. Hij is nagenoeg klaar, we missen alleen een lamphoudertje :x En die rotdingen levert marklin weer eens niet :evil: :cry:
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Jolly-Roger1982
gast

Re: ombouw V60 (260 417-1)
Bedankt al vast voor de snelle reacties...

Ik ga maar eens in de weide wereld van ebay en co. kijken of er nog een setje telexjes zijn...

Groet'n
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Als je ze vind, en er zijn er nog meer, hou ik me aanbevolen :D
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw V60 (260 417-1)
SFCM = Small Flat Commuter Motor, oftewel Kleine Platte Collector Motor.
Latere versies kregen de DCM, Drum Collector Motor welke met de 60706 om te bouwen is.

Succes met de jacht naar de telex en de ombouw. :P
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Jeroen,

Voor je motorombouw heb je nodig:
210888   (kleine schijf) anker 60903/4 8T
224613   (kleine schijf) schild 60903
224615   (kleine schijf) magneet 60903

Zie ook: http://www.floodland.nl/aim/info_6090x_onderdelen_1.htm

Succes, Ben.

Re: ombouw V60 (260 417-1)
Ik vraag me af of je dan niet beter af bent met een nieuwe loc bvb de 37655 die is digitaal met hoogvermogensmotor en voorzien van telex en voor +/- 150,00 euro
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 27 februari 2008, 10:15:57
Ik vraag me af of je dan niet beter af bent met een nieuwe loc bvb de 37655 die is digitaal met hoogvermogensmotor en voorzien van telex en voor +/- 150,00 euro

Dit soort opties overweeg ik ook meestal.
Maar mogelijk kan er ook een emotionele kant aan de, of een loc zitten ??

Maar financieel gezien moet ik Johnny gelijk geven.
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Citaat van: bvhaaste op woensdag 27 februari 2008, 09:56:03
Jeroen,

Voor je motorombouw heb je nodig:
210888   (kleine schijf) anker 60903/4 8T
224613   (kleine schijf) schild 60903
224615   (kleine schijf) magneet 60903

Zie ook: http://www.floodland.nl/aim/info_6090x_onderdelen_1.htm

Succes, Ben.



Jeroen,

De ombouwset voor deze lok is te verkrijgen bij bijv Kilikuly op ebay.de. Hier zelf al meerdere setjes weggehaald naar volle tevredenheid. Setjes komen compleet met magneet, anker, schildje, koolborstels, ontstoorspoeltjes en schroefjes. Prijzen nog onder de dertig euro!!

Decoder kun je bijvoorbeeld de ESU lokpilot 3.0 voor gebruiken
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Citaat van: Buzz_4stroke op woensdag 27 februari 2008, 13:27:31
Jeroen,

De ombouwset voor deze lok is te verkrijgen bij bijv Kilikuly op ebay.de. Hier zelf al meerdere setjes weggehaald naar volle tevredenheid. Setjes komen compleet met magneet, anker, schildje, koolborstels, ontstoorspoeltjes en schroefjes. Prijzen nog onder de dertig euro!!

Decoder kun je bijvoorbeeld de ESU lokpilot 3.0 voor gebruiken

Ik heb vorige maand nog 3 motoren bij Kikiluly gekocht, buiten Ebay om.
Gewoon een email Petra sturen, ze rekent dan nog minder dan via Ebay.
60901 motor kost ?21,-
60904 motor kost ?28,-
Verzend was ?7,-
Ik was voor één 60901 en twee 60904 motoren in totaal ?84,- kwijt.
Een week later was het binnen.
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Lid sinds: 2007

offline
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Heren,

kan Jeroen de telexkoppeling rechtstreeks op Lokpilot aansluiten of verbruikt deze te veel stroom voor 1 uitgang? Als dit niet kan zal er een relais tussen moeten, of niet soms?

Groetjes, John
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Jolly-Roger1982
gast

Re: ombouw V60 (260 417-1)
Citaat van: Riny op woensdag 27 februari 2008, 10:23:38
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 27 februari 2008, 10:15:57
Ik vraag me af of je dan niet beter af bent met een nieuwe loc bvb de 37655 die is digitaal met hoogvermogensmotor en voorzien van telex en voor +/- 150,00 euro

Dit soort opties overweeg ik ook meestal.
Maar mogelijk kan er ook een emotionele kant aan de, of een loc zitten ??

Maar financieel gezien moet ik Johnny gelijk geven.

Ik sluit mij bij beiden aan...

Het is vaak zeker de moeite waard om naar een "nieuw" model te kijken dat op de huidige stand van techniek is. Dat zou normaalgesproken ook mijn voorkeur zijn, maar zoals al gezegd werd, heeft deze Lok een speciale emotionele waarde voor mij, waardoor ik hem niet kwijt wil.

Ik wil er alleen voor zorgen dat hij binnenkort up-to-date is om er nog enkele jaren plezier van te hebben voordat hij met pension in de vitrine beland :D

Groet'n
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Jolly-Roger1982
gast

Re: ombouw V60 (260 417-1)
Citaat van: Tilly op woensdag 27 februari 2008, 17:31:15
Heren,

kan Jeroen de telexkoppeling rechtstreeks op Lokpilot aansluiten of verbruikt deze te veel stroom voor 1 uitgang? Als dit niet kan zal er een relais tussen moeten, of niet soms?

Groetjes, John

Andere vraag...

Is het misschien verstamndiger om een andere versie van de LOKPILOT aan te schaffen die misschien iets meer vermogen cq. functies heeft, just to be sure???

Groet'n
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Bij mijn weten (maar wie ben ik?) zit er in de ESU Family (decoders dus) nagenoeg geen verschil in het vermogen van de functieuitgangen.
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Lid sinds: 2007

offline
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Peter,

kunnen beide telexkoppelingen dan op 1 functie-uitgang aangesloten worden of 1 telexkoppeling per functie-uitgang?

Groetjes, John
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Waarom moeten die 2 telexen samen op en neer gaan. Per rijrichting 1 is toch genoeg er hangen toch maar aan een kant wagons.
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Lid sinds: 2007

offline
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Johnny,

je hebt helemaal gelijk. Dit was een domme vraag.

Groetjes, John
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Citaat van: Tilly op donderdag 28 februari 2008, 10:45:10
je hebt helemaal gelijk. Dit was een domme vraag.

Waarom een domme vraag  :?:  :shock:

Geen enkele vraag is dom.
Als men op een bepaald moment iets niet weet en men vraagt er dan naar, waarom zou dit dom zijn  :?:
Als men nooit iets zou vragen, leert men ook niets en dat zou pas dom zijn  :!:

Sorry maar dit wilde ik toch even kwijt, back to topic.
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ombouw V60 (260 417-1)
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 28 februari 2008, 10:38:49
Waarom moeten die 2 telexen samen op en neer gaan. Per rijrichting 1 is toch genoeg er hangen toch maar aan een kant wagons.

Dan heb jij mij nog nooit met mijn V60je zien rangeren, sleepje reizigerswagens aan de ene kant, en een paar goederenwagens aan de andere kant :P