Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt

Gestart door 1200Blauw zaterdag 02 januari 2021, 14:37:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Ik krijg het niet voor elkaar een loc automatisch te laten rijden in Rocrail. Ik sleep een loc naar een blok waarvan de bezetmelder ook al aangeeft dat er "iets" staat. Daar wordt hij netjes getoond in het betreffende blok, maar na Start Loc en Automatisch Rijden gebeurt er niets. Ik heb Rocrail rijwegen laten genereren. De betreffende Rijweg wordt getoond in de tabel Rijwegen. Er wordt ook geen Rijweg ingelegd voor de loc en het volgende blok toont ook niet dat het is gereserveerd voor de betreffende loc. Het toont leeg (en dat klopt, want er staat slechts één loc op de baan). Er is connectie van Rocrail met de loc, want als ik zelf met het schuifje de loc laat rijden komt de loc in beweging. Echter volgt er een spookmelding in het volgende blok en forceert Rocrail een Stop in de ECoS (op zich is dat wel een veilig gevoel  :D). Het is vast weer iets simpels dat ik over het hoofd zie, maar ik ben te onervaren met het pakket om 'm te snappen.
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Ik ga er van uit dat je de betreffende loc niet allerlei beperkingen opgelegd hebt waardoor deze niet in beweging komt.
Het is zaak niet overal al in de tabellen vinkjes aan te zetten zonder dat je de basis snapt. Deze verfijningen komen later wel.

ik denk dat het nu een richtingen probleem is. (de functies "draai aankomstzijde om/draai logische richting om")
Albert heeft hier een video over gemaakt, deze eerst maar eens bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=fxUkJszTDqo&list=PLV0HmPHKLZR5aYpyBt5Hq8WI9QZixFLAa&index=12
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Probeer eerst eens de stap om de loc van het ene blok naar het andere te laten rijden.
Dus: klikken op het blok met de locomotief erin en dan slepen naar het volgende blok.
Of de loc de opdracht geven- ga naar blok 'x' .
Het feit dat automatisch rijwegen zijn gegenereerd, betekent nog niet per definitie dat je locomotief automatisch gaat rijden over heel de baan. Het is niet perfect.
Ook de aankomstzijde van het volgende blok is belangrijk. Ieder blok heeft een + en een - zijde. Kijk goed of ieder blok alle mogelijke rijwegen die je wilt benutten, ook heeft staan bij de blokeigenschappen.

Groet,

Peter
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Hartelijk dank voor de tips. Ik ben echter even opnieuw begonnen met het baanplan tekenen, omdat ik ertegenaan liep dat niet alles netjes paste en het verplaatsen van een groot stuk van het baanplan mis ging. Ik kom erop terug.
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Inmiddels weer alles op de rit. Met de tips van Peter en Hans kwam ik er goeddeels uit. Inderdaad moeten er wat logische richtingen en aankomsten worden omgedraaid. Ik kan nu een loc van het ene blok naar het andere laten rijden. Op de één of andere manier lukt het niet overal, terwijl toch de richtingen goed lijken te staan. Ik heb ook één situatie waar de loc door een sectie heen schiet bij het afremmen en zo een spookmelding veroorzaakt. Bij een ander blok lijkt de "in"-melder niet herkend te worden als behorend bij het blok. Daar moet ik ook nog naar kijken. Een derde situatie is vreemd. Ik stuur de loc onderweg van blok 8 naar blok 9. De loc wordt ook genoemd in blok 9. Echter raakt de loc zoek ergens halverwege het traject. Hij wordt opeens niet meer genoemd in blok 9 (nog wel in blok 8) en eenmaal aangekomen bij de "uit"-melder gaat de prik van de baan omdat Rocrail een niet-bestaanbare situatie constateert. Ik heb al naar de bezetmelder gekeken, die had inderdaad een los contact, maar verhelpen van dat probleem loste de situatie niet op. Toen heb ik er maar een eind aan gemaakt voor vandaag. Wellicht heb ik ergens in de week weer tijd. Suggesties welkom!
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Ben je wel begonnen met het eenvoudigste advies: leg een ovaal met 3 blokken en start, werkt alles, maak een inhaalspoor, werkt alles ga dan verder en verder en verder en verder, maar denk altijd terug aan de basisprincipes van het ovaal.

Nee, ik weet ook niets van Rocrail, maar dit eenvoudigste advies geldt voor alle automatiseringsprogramma's.

Groet, Anne W
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Nee. Ik ben begonnen met mijn daadwerkelijke baan, maar dat ìs in de basis een ovaal. Die heb ik tot die basis teruggebracht en aangesloten. Daarmee ben ik nu aan het werk. Als dat allemaal goed werkt ga ik met twee treinen rijden, dan een schaduwspoor aansluiten (dus wissels introduceren) etc. Ik werkte in eerste instantie met iTrain toen ik de hardware aansloot, en nu dus met Rocrail.
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rocrail: Automatisch in beweging krijgen van een loc mislukt
Heel goed, dan het volgende eenvoudige advies: vergeet alles wat je bij iTrain deed en doe net of je een echte leek bent.... en dat is moeilijker als je denkt.

Groet, Anne W