Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.

Gestart door Tom B zondag 27 december 2020, 13:34:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Goede middag,
Misschien weet iemand van jullie de oplossing.
Bij mij ns lok 37264 digitaal met 5* motor is de snelheid wat laag.
Ik probeerde hem wat te laten lopen annaloog omdat de lok maar een paar rondjes gemaakt heeft sinds 2007.

Na een tijdje hoorde ik hem piepen en heb hem een klein drupje olie gegeven aan beide zijden van het anker.

De volgende dag nog even laten rijden, nu ging die steeds langzamer rijden en voelde ik dat de motor erg warm geworden is.

Heb de motor gedemonteerd schoongemaakt, hij was redelijk schoon.
Alleen tussen de lamellen zat wat koolborstel deze heb ik schoongemaakt met een tandenstoker.
Normaal heb ik dit probleem nooit gehad zeker niet bij een lok met zo weinig gelopen.

Kan het zijn dat mijn anker wat ruw is of zie ik iets over het hoofd?
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Een warme motor wijst op een (te) hoog stroomgebruik. Aangezien de motor inmiddels goed schoongemaakt is (ook getest?) en niets bijzonders laat zien zal het probleem daar niet zitten. Ik neem aan dat je de motor inmiddels weer gemonteerd hebt en dat is jammer, want voor het testen van de aandrijflijn moet ie er weer uit. Zonder motor de lok een stukje over de rails duwen is de volgende test. Hoogstwaarschijnlijk zal je lok niet soepel lopen en heeft de hele aandrijflijn (tandwielen plus draaistellen) een schoonmaakbeurt nodig. Er zijn waarschijnlijk nog wel meer oorzaken te bedenken, maar probeer eerst dit maar eens. Succes, Hans
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Heb hem getest of alles soepel draaide zonder rotor.
Er zat ook geen vuil in en de tandwiellen waren schoon.

Heb de motor laten lopen en toen de 2 schroeven langzaam vastgedraaid zodat hij zo soepel mogelijk loopt. Hij draait nu al weer een half uurtje op lage snelheid en word dan niet warm, gaat wel weer piepen.
Dus weer opengmaakt en gekeken. De lamellen zijn nog schoon.

Geprobeert te duwen zonder rotor alles loopt soepel.
Het eenige wat ik kan vinden is dat de rotor veel naar vooren of achteren kan bewegen is dit normaal?
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Voor/achter (ik bedoel dan de rijrichting van de lok) mag de rotor geen speling hebben, daarom neem ik aan dat je zijwaartse speling bedoelt; de rotor zou dan een beetje links/rechts kunnen bewegen. Pakweg een halve mm is normaal.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Zoiets heeft die wel in de richting welke u zegt.
De andere richting is goed
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Digitaal gaat die wel een goede snelheid en beef de motor koud tot nu toe.
Ook op stap 1 trekt die een klein sleepje van 6 personen wagons.
Hopenlijk blijft die het doen
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Maak eens een foto van het motorschild.
Heb zelf al bij één gehad dat het plastic tussen koperen lamelen was gesmolten omdat er te veel mechanische weerstand was,dit werd weer veroorzaakt door een asgat wat niet in het midden zat.
Het ging bij mij toen om een 37204.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Ik heb dit ook gehad met een v200. Toen was ik vergeten het vuil tussen de lamellen van het ankel schoon te maken. De motor was toen ook behoorlijk heet.

Meine
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
De 37624 heeft wel 2 motoren, een in elke A-unit.
Ik mag aannemen dat beide motoren zijn gecontroleerd?


Willy

Edit: excuus, de 37264 (een beetje leesblind)
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Heb net de 3Rail Wiki eens nagelezen van deze lok:
[citaat] Wel maakt het rijden een hoop lawaai; vooral op lagere snelheden klinkt het als een koffiemolen. [/citaat]
KLIK

En 2 motoren?
Hoe kom je daarbij Willy?
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Citaat van: nmbssncb op maandag 28 december 2020, 12:25:00
De 37624 heeft wel 2 motoren, een in elke A-unit.
Ik mag aannemen dat beide motoren zijn gecontroleerd?

Willy

U haalt een cijfer door de war 37264.
Hij maakt op lagere snelheid een klein beetje geluid niets geks. maar lijkt nadat ik de collector schoongemaakt heb weer goed te rijden tot nu toe en blijft ook koud.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Het piepen komt van de ankeras en hoor je waarschijnlijk bij hogere snelheden.
De ankeras gaat dan resoneren in het asgat en veroorzaakt dit geluid.
Probeer eens een beetje kogellagervet op de ankerasjes, of kogellagers erin zetten.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Citaat van: nmbssncb op maandag 28 december 2020, 12:25:00
De 37624 heeft wel 2 motoren, een in elke A-unit.
Ik mag aannemen dat beide motoren zijn gecontroleerd?

Willy

Edit: excuus, de 37264 (een beetje leesblind)
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Hierbij een foto van de motor toen deze opengemaakt was.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Ja, het motorschild (het ding dat je tussen je vingers hebt) zou ik aan de andere (binnen-)kant ook erg goed schoon maken.
Het slijpsel van de koolborstels hoopt zich o.a. hier op, net als op het anker.
Je moet het minutieus allemaal schoon maken.

Ik denk nu weer terug aan mijn motorpost, waar ik een ESU-decoder in bouwde, die vervolgens na één rondje op een ovaal stopte.
De motor geopend en die bleek al heet te zijn; heb de decoder los gehaald - en die is nog o.k. - de motor heb ik op een regelbare labvoeding
(met instelbare maximum stroom en spanning) laten draaien, met de gekste capriolen mag ik wel zeggen; er kwam zelfs vuur uit de motor  :?
Na enkele minuten begon de motor weer normaal te draaien - de koolresten waren er kennelijk uit gebrand ? Alles sindsdien weer in orde.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Due heb ik ook goed schoon gekregen.
Het vuil zat vooet meeste tussen de collector.
Sindsdien draait die weer goed zijn rondjes.
Al vind ik het wel vreemd het is de lok met de minste meters die wel de koolborstels zo opgegeten had.
Mijn oudere loks die sommige heel veel gelopen hebben nergens last van.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Na wat rondjes een half uurtje rijden moest je de lok duwen om weer te starten, ook moest die weer olie hebben.
En zaten de lamellen weer vol, ditmaal een ander anker geplaatst uit een ombouw setje en verse koolborstels.
En loopt die fantastisch, ik denk toch de lamellen een keertje opschuuren van dat oude anker dit moet het probleem zijn geweest.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Maak anders eens een foto van het oude anker mischien bied dat iets meer duidelijkheid.
Heb zelf met nog geen enkele lok problemen gehad met DCM motoren behalve eentje waarvan het gat in het motorschild niet gecentreerd zat.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
De linker is het oude anker.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Is het aantal tanden op beide ankers gelijk??

Zit zo te zien verschil in, dit geeft mechanisch problemen met aandrijven en ja, dan wordt de motor warm.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
In de ombouwset voor deze motor zit maar één anker. Tandwielen kloppen dus.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Dat is een set er voor dus neem aan van wel, hij loopt nu heel soepel.
De linker is origineel, nieuw door mij gekocht en alleen af en toe een paar rondjes laten lopen.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Als je loc lang heeft stilgestaan of gelegen, kan het te veel aan smeermiddel bij de koolborstels komen en hierdoor worden opgenomen. Het hoeft maar een beetje te zijn, maar hierdoor wordt het slijpsel een pasta wat zich ophoopt in de collector spleetjes.
Hierdoor gaat de stoom de weg van de minste weerstand zoeken, en in plaats van door de winding van het anker te gaan, zal deze ook deels gelijk van het ene collector segment naar de volgende segment lopen, met warmteontwikkeling en stotterend rijgedrag als gevolg.
Dit kan voorkomen worden door zeer spaarzaam te smeren en de lok rechtop op te slaan.
(zoals die op de baan staat)

Mvg
Marcel
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
De lok staat zoals op de baan altijd in zijn verpakking.
Hij deed dit ook nadat hij helemaal schoongemaakt was en licht geolied was, vroeg na 10 minuten weer olie de keer dat ik weer ging rijden.
Re: Nieuwe 37264 motor word heel erg warm.
Citaat van: Tom B op woensdag 15 september 2021, 14:26:20
De linker is het oude anker.

M.i. zijn de beide ankers niet geheel identiek: de collector (koperen plaatjes) zijn langer bij het rechtse anker dan bij het linkse.
Indien de as lengte/dikte gelijk zijn voor beide en het aantal tanden, zou het toch goed moeten functioneren.
Waarom het ene anker groen is gekleurd en het andere zwart, is mij niet duidelijk tenzij het gaat om het onderscheid m.b.t. collector.  De verschillende kleuren waren mij al eerder opgevallen voor de standaard DCM ankers.  Misschien is dat uitgelegd op Wiki (niet gecheckt).

Willy