Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

RAm TEE Edelweiss en CS2 probleem

Gestart door Petje zaterdag 26 december 2020, 12:16:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RAm TEE Edelweiss en CS2 probleem
Hallo,

Deze week heb ik mijn RAm TEE Edelweis van Märklin gekregen.
Dacht even snel een test of alles werkt
Nadat de trein zich aan de CS2 had aangemeld leek alles ok maar op enig moment reageerde de trein niet meer op de besturing via de CS2. Uiteindelijk na enkele seconden werden de functies toch aangestuurd.
Heb dit bij Märklin Loks nog niet eerder meegemaakt.
Wat kan hier aan de hand zijn?

Heb de motorwagen in eerste instantie alleen (dus zonder andere wagens) bij de CS2 aan laten melden omdat mijn Programmeerrail slechts 36cm is.
Het aanmelden functionierde op die wijze maar ik kon de motorwagen alleen niet aansturen.
Pas toen ik de trein volledig gekoppeld had op een spoor van mijn baan kon ik de trein besturen. Echter met af en toe enkele seconden dat de trein niet op de CS2 reageerde.
Ook bleef de lokfluit functie een keer hangen, alsof deze maar niet wilde stoppen. Dat kon ik na een herstart van de CS2 weer op orde brengen.
Daarvoor waren ook een paar geluiden die traag en soms stotterend afspeelden.

Mijn CS2 heeft >100 Loks aangemeld/opgeslagen (Ze staan niet allemaal op de baan).
Zou dat een probleem kunnen zijn: te veel Loks die de CS2 moet beheren?
Of moet ik het probleem zoeken in de Decoder van de Ram TEE?

Welke dingen kan ik zelf nog proberen?
Zit niet te wachten op opsturen naar Märklin. Is nogal een grote doos en vervoer via post is dan risicovol.

Andre vraag: de trein uit elkaar halen gaat erg moeizaam. Is daar nog een handigheidje voor?
Re: RAm TEE Edelweiss en CS2 probleem
Het treinstel heeft een sleperschakeling. Dat is de reden dat je de motorwagen niet solo kan laten rijden: hij kan maar één kant op en schakel je om dan is het over.
De electrische koppelingen tussen de bakken zijn zeer kritisch, misschien zit daar het probleem van het stotteren?

Gr, Ben.
Re: RAm TEE Edelweiss en CS2 probleem
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: RAm TEE Edelweiss en CS2 probleem
Zoals Ben al schreef moet je op z'n minst het stuurstand rijtuig aangesloten hebben.

Als je dat gedaan hebt:
Hoe heb je de loc aangemeld? Via mfx, of DCC?
In het laatste geval: controleer het adres of dat niet dubbel is en hoe heb je/zou je het dan doen met de sleperschakeling?
Bij mfx: ga naar locs bewerken, kies loc reset loc in het instellingen menu van de loc om de loc zich opnieuw aan te laten melden en kijk of het stotteren probleem verholpen is.
Re: RAm TEE Edelweiss en CS2 probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: RAm TEE Edelweiss en CS2 probleem
Je hoeft mfx locs helemaal niet op je programmeerspoor laten aanmelden, dat kan gewoon op de baan gedaan worden.
Dat is juist het voordeel van mfx.
Dus gewoon direct het hele treinstel op de baan laten aanmelden en je kunt rijden.
Ik denk dat je de de TEE even uit je database moet verwijderen en opnieuw laten aanmelden.
Hierbij kan de TEE gewoon op de baan blijven staan.
Re: RAm TEE Edelweiss en CS2 probleem
Dank voor jullie reacties. Ga de komende dagen het treinstel weer een keer op de baan zetten en opnieuw laten aanmelden.
Vind het nogal lastig het treinstel in en uit elkaar te halen. Moet soms met wat kracht en ben bang iets stuk te maken.
De baan is nl nog niet af en wil het treinstel uit de stof houden en niet tijdens het verder bouwen aan de baan beschadigen.
Re: RAm TEE Edelweiss en CS2 probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: RAm TEE Edelweiss en CS2 probleem
Zat er geen paars, of oranje briefje bij, waarop staat dat je de wagens niet vaak in en uit elkaar moet trekken?