Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Schoon houden van rails

Gestart door Pieterman vrijdag 25 december 2020, 16:38:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schoon houden van rails
Lid sinds: 2020

offline
Schoon houden van rails
Toen ik na enige jaren "stilstand" in verband met scenery opbouwen (bergen maken, gipsen, begrassen en zo) mijn twee tafels weer eens aan elkaar aansloot om treintjes te laten rijden liepen ze van geen meter: rails vuil en gecorrodeerd, vooral de pico's wilden geen stroom geven. Omdat veel rails diep onder de bergen liggen en in een grote spiraal vanuit het schaduwstation naar boven gaan is veel spoor bijna niet met de hand en het rail gum te bereiken. Ik had wel een schoonmaak trein (met een ronddraaiende borstel) die door een lok getrokken over het spoor kon worden gestuurd maar kreeg meteen een kip en ei probleem. Als de rails zo vuil zijn dat er geen stroom wordt opgenomen (vooral van de pico's) is deze schoonmaak methode absoluut niet toepasbaar want de trektrein wil niet rijden op veel plekken. Goede raad was duur.
Toen zag ik de reclame van Marklin's My World: de speelgoed treintjes voor onze kleine kinderen. Die werken op batterijen en nemen dus hun eigen stroom mee. De lok kan gewoon op H0 C-rail rijden al komt de set met wat pastic rails, ook op metalen C-rails rijd de lok probleemloos. Onder de lok een viltje met zeer fijn schuurpapier gemonteerd en voila, de lok ging probleemloos de pico's van de rails poetsen tot ze glommen. Probleem opgelost.
Een probleem was nog en wel met de wissels waar dit speelgoed lokje makkelijk ontspoort. Daar moet ik nog wat op verzinnen. Maar spoor tussen de wissels wordt perfect gereinigd.
Re: Schoon houden van rails
Goed gevonden  :thumbup:

Misschien nu eens de lux wagons er op los laten.
Re: Schoon houden van rails
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Schoon houden van rails
Schoonmaaktrein niet trekken maar duwen dan gaat de locomotief altijd over een net schoongemaakt stuk. De batterijtrein zal wel ontsporen omdat het dubbelzijdige tape bij een wissel niet genoeg in kan veren en daardoor de wielen boven de rails tilt. Dat in veren is iets wat een sleper wel doet. Je reinigt nu alleen de puko's terwijl het contactoppervlak tussen een sleper en puko's vaak groter is dan tussen de wielen en de spoorstaven.