Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?

Gestart door oordop vrijdag 25 december 2020, 15:37:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Ik heb een mobile station2 die ik heb laten opwaarderen naar 3.112. Werkte prima en heeft mij maar een keer in de steek gelaten. Ik kreeg eerst witte balken over het scherm en later waren alle locomotieven van het scherm verdwenen. Ik heb ze toen allemaal weer ingevoerd en alles werkte weer probleemloos. Nu heb ik per ongeluk een analoge loc op de baan gezet terwijl er twee digitale loc`s op de baan stonden. Zij weigerden daarna dienst. Eerst branden aan beide zijden de lampjes en verder reageerden ze nergens meer op. Ik heb geprobeerd ze opnieuw aan te melden, maar dat lukte niet meer. Geen reactie en ook de lampjes branden niet meer. Niet gehinderd door enige kennis, ben ik in een van de loc`s op zoek gegaan naar losse contacten en heb daarbij per ongeluk kortsluiting gemaakt tussen decoder en de massa. Dus deze zal wel de geest hebben gegeven. Hebben jullie enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn ?

Rob
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Uit eigen ervaring. Van een analoge locomotief op een digitale centrale (zoals een Mobile Station 2) gaat de digitale centrale niet stuk. Ging de analoge locomotief er niet als een haas vandoor? Werken nu alleen die twee digitale locomotieven niet meer of werkt er geen enkele digitale locomotief meer? Heb je misschien in de Mobile Station 2 een aanpassing gemaakt aan de protocollen welke voor besturen van de treinen gebruikt worden?
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Hij ging er inderdaad als een haas vandoor, stopte even en ging er weer van tussen. Daarna begonnen de problemen. Ik heb niets veranderd aan de MS.
Ik heb inmiddels andere loc`s weer ingevoerd na een reset van de MS en dat lijkt goed te gaan. Alleen die twee doen het dus niet meer. Raar hoor.

Rob
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Laat de twee die het niet doen eens analoog rijden op een gewone trafo en dan weer op de baan met het MS. Mogelijk helpt dat?

Gr, Ben.
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Analoog rijden ze ook niet meer.
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Wat van decoders zijn het?
Heb zelf al flinke sluitingen gemaakt maar ook loks analoog op een digitale baan laten rijden maar dit heeft nog nooit tot problemen geleid.
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Het lukt mij nu even niet foto`s te uploaden, maar het zijn Marklin decoders. Beide loc`s komen uit startsets. Het zijn de Ae 6/6  ( art nr 37366.10 ) met geluid e.d en de BR 24 ( art nr 29240 ).

Rob
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Wel vreemd dat er twee locs mee gestopt zijn, nadat je een analoge loc op je digitale baan hebt gezet.
Dit zou namelijk niks uit mogen maken, want een analoge loc is maar een verbruiker vormt geen sluiting en zet geen rare spanningen op de baan.
En zelfs als je ergens sluiting hebt, dan resulteert dit alleen maar in een spanningsdip op de baan en een verhoogde stroom door het deel wat de sluiting veroorzaakt.
Deze stroom loopt niet door andere verbruikers; dit zou tegen de wet van om ingaan.
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Welke protocollen staan aan?
Als ze allemaal aanstaan zet dan MFX eens uit en probeer of je onder MM een reactie krijgt? In de gebruiksaanwijzing staat het fabrieks nr wel.
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Ik krijg ze niet meer aan de praat. De protocollen afzonderlijk geprobeerd, maar geen reactie. Ik heb ook nog een oude control unit aangesloten, maar de enige reactie is dat de koplampen van de BR 24 maar heel even aanflitsen.
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Terug naar de winkel dan. Lijkt trouwens erg op dit: KLIK en dit: KLAK.

Gr, Ben.
Re: Decoders of Mobile station 2 kaduuk ?
Ik geef het op. Bedankt voor het meedenken. Mocht ik nog een oplossing vinden, laat ik het weten.
Rob