Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ATX-voeding

Gestart door RocnetHans vrijdag 25 december 2020, 12:39:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ATX-voeding
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
ATX-voeding
De laatste tijd ben ik nogal bezig met allerlei elektronica toepassingen voor de modelbaan waaronder Arduino's, allerlei motoren, ledjes e.d.
Dat is meestal nogal een gepruts met voedingen. Componenten vragen verschillende voltages en het is altijd zoeken naar juiste adapters en stekkertjes.

Om hiervan af te zijn ga ik een eigen voedingstation bouwen. Deze wordt opgebouwd met een oude ATX computer voeding die uit een desktop is gehaald.
Er zijn op YouTube voldoende ombouwen met uitleg te vinden. De meesten zit in de stalen kast van de ATX zelf te boren en te snijden, maar dat wil ik niet.
Veiligheid is tenslotte ook een belangrijk iets. Derhalve komt er een nette kast omheen met een frontpaneel waar alle aansluitingen in komen.

Een ATX voeding levert standaard 3 voltages:  3,3 volt;  5,0 volt en 12 volt. Deze krijgen alle een eigen uitgang. daarnaast komt er nog een regelbare voeding van 2-24 volt.
Als gadget komt er een USB aansluiting voor oplaaddoeleinden op de standby draad. (deze levert altijd 5 volt ook als de ATX niet aan staat)
Elke voedingaansluiting krijgt zijn eigen zekering en een display welke de spanning aangeeft.

We beginnen met de voorbereidingen: de ATX kast open gemaakt (zorg dat deze geruime tijd spanningsloos is) en de benodigde draden geselecteerd.
2-3 stuks van elke spanning en het dubbele aantal massa draden. Verder de standby, power good en de power ON draad). Het overige kan afgeknipt worden.
de draden worden gesorteerd en met een kroonsteenstrip aan de kast gemaakt.

Voor de kast ombouw gebruik ik 9 mm populieren multiplex en het frontpaneel 3 mm triplex. Met een Action spuitbus van een kleurtje voorzien.

Zo, tot zover het bouwverslag. De onderdelen welke ik verder nodig heb zijn inmiddels van AliExpress ontvangen en worden komende periode aangesloten.

Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: ATX-voeding
-

Re: ATX-voeding
Seinwezen
gast

Re: ATX-voeding
Leuk projectje.

Maar waarom een kroonsteen gebruiken?
Er zijn voor weinig mooie printjes te koop die prima voldoen lijkt mij. Bijvoorbeeld onderstaande.

[4,08€ 38% OFF]ATX Power Adapter ATX Computer PC Power Board Voeding DC Plug Connector + 3.3 v + 5 v-12 v + 12 v + 5 v Module bord from Elektronische componenten en benodigdheden on banggood
https://banggood.app.link/mj50UR1pvcb

Groeten Sander
Re: ATX-voeding
antonv
gast

Re: ATX-voeding
Citaat van: RocnetHans op vrijdag 25 december 2020, 12:39:11
Veiligheid is tenslotte ook een belangrijk iets. Derhalve komt er een nette kast omheen met een frontpaneel waar alle aansluitingen in komen.
Veiligheid? Ik zou dan toch maar een metalen kast nemen ipv hout...
Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ATX-voeding
Met enige regelmaat komen dit soort knutselwerkjes terug.

Zoals in 2016 Timo's bench power supply, PC voeding om servo's te voeden, en 2018 Pc-voeding bruikbaar voor verlichting (led's)?

En zulke draadjes leiden tot enerzijds tips om het aan te sluiten, en anderzijds tips om er niet aan te beginnen (omdat het zoveel goedkoper kan).
Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2010

offline
Re: ATX-voeding
Ach... wat is knutselwerk  :D Ik misbruik hier ook een oude PC-voeding (ATX) voor mijn verlichting boven de baan. Dat is ook wel goed. De ledverlichting trekt iets tussen de 6A en 8A totaal. De Wissels en de baanverlichting zit op 0,5 - 0,7A. Zie ook Voedingsbak voor de baan.  Ik heb zelf niets gedaan met de voeding. Alleen wat met de draden.

Kijk vooral naar de specificaties van de voeding. Je kijk vooral hoeveel "lijnen" in de voeding aanwezig zijn. Dus hoeveel 3,3V, 5V en 12V. Deze zijn soms opgedeeld in 1 of twee lijnen. Daardoor kan het soms zijn dat je maar een bepaald amperage op de lijn hebt. Daarnaast werken sommige voedingen draaien lekker zonder een goede "belasting" op de 5 volt-lijn. Zelf geeft die van mij een (goede) spanning van 11,6 - 11,8 volt en 5,2 volt op de lijnen.

Citaat van: antonv op vrijdag 25 december 2020, 16:01:33
Veiligheid? Ik zou dan toch maar een metalen kast nemen ipv hout...

Zolang de voeding zelf geaard is dan is het ook veilig. Dus ook op een geaarde stekker zit is het veilig. Er waren vroeger veel mensen die een PC in een niet geaarde stopcontact hadden. Die hadden vaak problemen dat je bij de metalen delen van de PC wel iets kon voelen. Ook de ouderwetse modems vonden dat meestal niet zo leuk. Er was een truuk om een draad van de kast naar de verwarmingsbuis te trekken. Dat hielp vaak om de meest vage klachten en om de modemverbinding stabiel en sneller te krijgen. Zelf de computer altijd op een geaard stopcontact gehad.

Groet Ronald.
Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ATX-voeding
Hi Hans,

Is er wel genoeg koeling in die mooie-houten kast ?

groet
Harald
Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: ATX-voeding
Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: ATX-voeding
Enkele vragen van iemand die nog geen ervaring heeft met deze pc-voedingen:

- Moeten er altijd dummy loads voorzien worden zodat er een minimale belasting is?
- Mag je alle draden van gelijke spanning samen verbinden? Indien er groepen zijn, hoe weet je dat?
- Is het niet interessant om de uitgangen af te zekeren? Ik denk dan aan automatische zekeringen zoals PPTC, maar ik begrijp nooit goed welke waarde ik moet kiezen zodat hij snel en veilig werkt.
Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2010

offline
Re: ATX-voeding
hoi,

Ten eerste als je een PC-voeding wil gebruiken moet je vooral goed inlezen. Weten welke voeding je gaat gebruiken. Dus Merk, type en specificaties van de voeding. Er zijn namelijk verschillende type voedingen (o.a. AT / ATX / enz...). Op het internet zijn veel berichten te vinden.

Citaat van: Treinengek Junior op dinsdag 29 december 2020, 06:31:04
- Moeten er altijd dummy loads voorzien worden zodat er een minimale belasting is?

Ligt helemaal aan de voeding. Veel voedingen hebben een minimale belasting op de 3,3 volt en/of de 5,0 volt lijn nodig. Dit om de voeding stabiel te laten werken. Anders krijg je bijvoorbeeld geen 12 volt uit de 12 volt lijnen. Dit is helemaal afhankelijk van het merk voeding. Op iedere voeding staat hoeveel ampère ze leveren op welke spanning (3,3 volt, 5 volt en 12 volt en -12 volt.) Dat is aangegeven.

Citaat van: Treinengek Junior op dinsdag 29 december 2020, 06:31:04
- Mag je alle draden van gelijke spanning samen verbinden?

Ja, je mag dragen samen verbinden.

Citaat van: Treinengek Junior op dinsdag 29 december 2020, 06:31:04
Indien er groepen zijn, hoe weet je dat?

Dat staat in de specificatie van de voeding. Meestal staat het ook op de voeding zelf in een schema of tabel aangegeven. Dat verschilt per voeding en merk. Dat is niet zo te zeggen.

Citaat van: Treinengek Junior op dinsdag 29 december 2020, 06:31:04
- Is het niet interessant om de uitgangen af te zekeren? Ik denk dan aan automatische zekeringen zoals PPTC, maar ik begrijp nooit goed welke waarde ik moet kiezen zodat hij snel en veilig werkt.

Ook dat is helemaal afhankelijk met welk doel je de voeding wil gaan gebruiken. Wat is het maximale vermogen je nodig hebt. Wil je wat kleine lampje e.d. dan kan een 2A zekering al voldoende zijn. Heb je nodig voor LED-verlichting boven de baan dan kan de 2A heel snel bereikt zijn. Niet alleen is de zekering van belang maar meer de bedrading dat daar achter hangt belangrijker.  Vliegerdraad gebruiken om hoge stromen (ampères) door heen te jagen is nooit verstandig. Zelfde geldt voor de connectoren, stekkers en schakelaars die moeten het ook aan kunnen.

Bij de MTD Treinenclub hebben ze ervaring met PC-voedingen als voeding voor de baan. Denk dat je daar ook wel terecht kan voor wat informatie over het hoe en wat.

Groet Ronald.
Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: ATX-voeding
 @citaat
CiteerTen eerste als je een PC-voeding wil gebruiken moet je vooral goed inlezen.

Ik heb me idd goed ingelezen. Er zijn in hoofdzaak 2 Youtube kanalen die ik hiervoor gevolgd heb:

-onderstaande van de Dronebot Workshop, sowieso een erg informatief kanaal met diverse elektronica toepassingen (ook voor de modelspoorbouw)
de verhandelingen zijn uitvoerig met veel achtergrondinformatie

https://www.youtube.com/watch?v=n_A-jkpjpcM&t=751s





-onderstaand kanaal met de feitelijk bouw die ik grotendeels gevolgd heb, een helder verhaal en volledig bedradingsschema.

https://www.youtube.com/watch?v=61FKu7sZe4I&t=1130s
Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2010

offline
Re: ATX-voeding
Ha Hans,

Citaat van: RocnetHans op dinsdag 29 december 2020, 19:03:49
Ik heb me idd goed ingelezen. Er zijn in hoofdzaak 2 Youtube kanalen die ik hiervoor gevolgd heb:

Het was ook meer bedoeld voor Maxim  :) De vragen die hij stelt geven aan dat er toch iets meer ingelezen mag worden ;) :D Let wel even op wat er staat over belasting van de voeding. Ik zie dat ze op het screenshot een (dummy) belasting op de 5volt zetten. De ATX-voeding die ik gebruik kan in totaal 250W verstoken. In de specificaties staat ook dat deze op de 5V en 12V voor maximaal 218W kan leveren. Dat betekent bij een volle belasting van de 12V lijn is dat 168W (14A) dan maximaal 10A op de 5V (50W) om aan de 218W te komen. De 3,3V hoeft in mijn geval niet gebruikt c.q. belast te worden. Die info staat meestal ook op de zijkant van de voeding.

Groet Ronald.
Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: ATX-voeding
Zo, het zelfbouw voedingsstation is gereed. Er was een late levering van één component vandaar dat het wat langer duurde.

onderstaand de foto's van het eindproduct:

-foto1: binnenzijde met aanzicht op het frontpaneel waarop alle aansluitingen en de zekeringen
-foto2: op de ATX voeding zit de power resitor voor permanente belasting op de 5V uitgang en bovenop de step-up converter die de spanning van 12V naar 24V brengt.
-foto3: de buitenzijde in de standby stand: de ATX is uit maar levert wel 5V op de standby draad. Dit is benut om de groene led te voeden en de USB aansluiting voor oplaaddoeleinden.
-foto4: de ATX staat aan: alle spanningen worden weergegeven op de displays. De onderste 3 zijn de standaardspanningen die de ATX levert, de bovenste is de regelbare converter die
           van 0-24 Volt is in te stellen. De standaard spanningen zijn niet heel nauwkeurig (5-10% afwijking) maar voor de meeste toepassingen maakt dat niets uit.

           De regelbare converter is wel heel nauwkeurig, deze is op 0.01 Volt nauwkeurig in te stellen. Hiermee is ook de verbruikte stroom te meten in Ampere.
           Om hiermee een voltage in te stellen kost wel even tijd. één rotatie van de knop geeft 0,1 Volt aanpassing. Dit ding schijnt ook programmeerbaar te zijn op wat in te stellen outputs,
           maar dat moet ik nog even uitvinden.
           Voor het even snel een voeding aansluiten zijn de onderste 3 echter wel zo handig.

Ik ben blij met het eindresultaat. het ding is superhandig en ik heb er weer veel van geleerd.  :)














Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2010

offline
Re: ATX-voeding
Ha Hans! Ziet er netjes uit. Dat heb je mooi gedaan. Het enige is: Hoe is de luchtstroom? Ik zie dat je de kast compleet dicht hebt. Aan de zijde van de 230v-stekker niet. Daar zal de lucht naar buiten komen. Hoe heb je geregeld dat deze naar binnengaat?

Groet Ronald.
Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: ATX-voeding
Hoi Ronad,

de kast zit niet strak om de ATX, er is rondom voldoende ruimte voor luchtaanzuiging.

verder ga ik deze voeding zeker niet max. belasten, het is tenslotte voor testopstellingen en projectjes.
de step-up en regelbare converter kunnen allebei max 5A aan, ik heb alle zekeringen daarop ook afgestemd.

Het zwaarste wat ik er nu aanhang zijn de NEMA 17 stappenmotoren.
deze vragen max. 5v x 1,7 A = 8,5 W

volgens de specificaties van de ATX kan deze max 168 W aan. (12V met 14A)

De ATX zal er dus niet eens moe van worden, laat staan oververhit.  :D
Re: ATX-voeding
Lid sinds: 2010

offline
Re: ATX-voeding
Hoi,

Citaat van: RocnetHans op vrijdag 08 januari 2021, 15:22:23
de kast zit niet strak om de ATX, er is rondom voldoende ruimte voor luchtaanzuiging.

Dat zie ik.  :thumbup:

Citaat van: RocnetHans op vrijdag 08 januari 2021, 15:22:23
volgens de specificaties van de ATX kan deze max 168 W aan. (12V met 14A) De ATX zal er dus niet eens moe van worden, laat staan oververhit.  :D

Die specificaties herken ik wel.  :thumbup: De Bestec voeding van mij geeft ook dat maximaal af op de 12 volt. Dan zit er mogelijk ook nog eens zoveel vermogen op de 5 volt. Ik haal dat soms net niet op de 12 volt lijn. Daarom ook de z21-aansluiting op de 5 volt gezet. Dan kom je richting de 200 tot 250W maximale vermogen van de voeding.

Groet Ronald.