Hallo iedereen!
Ik ben in voorbereiding van een treinbaan en ben vooraf een aantal ontwerp- en technische aspecten aan het bekijken.
Ik ga overal slanke wissels gebruiken, maar op 1 plaats kan dat niet omwille van plaatsgebrek ... beperkingen, we kennen het allemaal, denk ik.
Dus ... om niet geconfronteerd te worden met potentiële problemen tijdens het leggen van de baan heb ik een aantal wissels aangeschaft die ik op die beperkte plaats zal nodig hebben: 2265, 2266, 2258 & 2260.
De laatste, nl. de dubbele kruiswissel 2260 geeft belangrijke problemen met het berijden, meer bepaald met de toevoer van de stroom over de sleper.
Rechtdoor is er in 99% van de gevallen geen probleem, maar afbuigend is het een ware hel. Ik heb meerdere loks met verschillend type sleper geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. De lok komt plots tot stilstand en met een kleine zijwaarste duw doet hij het meestal wel weer. Dat wijst er op dat de puko's in het hartstuk van de kruiswissel net iets te breed gemonteerd staan.
Wanneer ik de constructie van dat wissel bekijk, dan stel ik mij toch de vraag waarom die vier puko's op die specifieke plaats gemonteerd zijn. Zelfs om rechtdoor te rijden staan ze feitelijk ook niet ideaal.
Ik heb alles uitgemeten met een multimeter om zeker te zijn dat het wel degelijk om de sleper gaat. Er is totaal geen probleem met massa.
Ik heb Märklin loks gebruikt met Märklin sleper (oud model), Roco lok met Roco sleper en Märklin lok met Roco sleper. Roco sleper nr. 40500 - de korte versie dus. De lange sleper van Roco stelt problemen op de slanke kruiswissels, die loopt er met bepaalde loks in vast en is dus niet bruikbaar in mijn geval.
Tot slot heb ik getest met 4 nieuwe kruiswissels die ik eerst gereinigd en ontvet heb én gecontroleerd heb op geleiding over de rails én de puko's. De 4 kruiswissels vertonen allemaal hetzelfde euvel, in min of meerdere mate.
Ik heb de indruk dat ik alles gedaan heb wat mogelijk is ... of heb ik te maken met een slechte reeks wissels? Of zie ik toch iets over het hoofd?
Er is natuurlijk een oplossing: een condensator toevoegen aan de decoders in de loks. Maar dat kan ook niet in elke lok (decodertype, plaats, enz...). Zonder de binnenverlichtingen niet te vergeten.
De wissels 2265 & 2266 vertonen geen gebreken.
Ook de 2258 (kruising) vertoont een anomalie. Ook daar stopte de lok in alle richtingen. Blijkt dat er 1 puko aan elke kant van plastiek is. In combinatie met een andere plastieken puko op de 2260 maakte dat de sleper ging zweven over de geleidende puko's. Ik heb de plastieken puko's van de 2258, dat waren de hoogste, iets ingekort met een Dremel en nu loopt die perfect.
Ik stel me hierbij de vraag waarom Märklin toch plastieken puko's gebruikt. Dat is vragen naar problemen. Er zal wel een reden voor zijn, maar op de kruiding 2258 ontgaat me dat volledig.
De foto: rood - de plaats van de huidige puko's, groen - de ideale plaats voor puko's in het hartstuk.
Je merkt zo op dat de huidige plaats van die puko's marginaal is voor alle rijrichtingen. Rechtdoor gaat blijkbaar nog, maar afbuigend werkt dus absoluut niet. Oplossingen?