Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost

Gestart door ib130258 maandag 21 december 2020, 11:31:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Hallo iedereen!
Ik ben in voorbereiding van een treinbaan en ben vooraf een aantal ontwerp- en technische aspecten aan het bekijken.
Ik ga overal slanke wissels gebruiken, maar op 1 plaats kan dat niet omwille van plaatsgebrek ... beperkingen, we kennen het allemaal, denk ik.
Dus ... om niet geconfronteerd te worden met potentiële problemen tijdens het leggen van de baan heb ik een aantal wissels aangeschaft die ik op die beperkte plaats zal nodig hebben: 2265, 2266, 2258 & 2260.

De laatste, nl. de dubbele kruiswissel 2260 geeft belangrijke problemen met het berijden, meer bepaald met de toevoer van de stroom over de sleper.
Rechtdoor is er in 99% van de gevallen geen probleem, maar afbuigend is het een ware hel. Ik heb meerdere loks met verschillend type sleper geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. De lok komt plots tot stilstand en met een kleine zijwaarste duw doet hij het meestal wel weer. Dat wijst er op dat de puko's in het hartstuk van de kruiswissel net iets te breed gemonteerd staan.
Wanneer ik de constructie van dat wissel bekijk, dan stel ik mij toch de vraag waarom die vier puko's op die specifieke plaats gemonteerd zijn. Zelfs om rechtdoor te rijden staan ze feitelijk ook niet ideaal.
Ik heb alles uitgemeten met een multimeter om zeker te zijn dat het wel degelijk om de sleper gaat. Er is totaal geen probleem met massa.
Ik heb Märklin loks gebruikt met Märklin sleper (oud model), Roco lok met Roco sleper en Märklin lok met Roco sleper. Roco sleper nr. 40500 - de korte versie dus. De lange sleper van Roco stelt problemen op de slanke kruiswissels, die loopt er met bepaalde loks in vast en is dus niet bruikbaar in mijn geval.
Tot slot heb ik getest met 4 nieuwe kruiswissels die ik eerst gereinigd en ontvet heb én gecontroleerd heb op geleiding over de rails én de puko's. De 4 kruiswissels vertonen allemaal hetzelfde euvel, in min of meerdere mate.

Ik heb de indruk dat ik alles gedaan heb wat mogelijk is ... of heb ik te maken met een slechte reeks wissels? Of zie ik toch iets over het hoofd?
Er is natuurlijk een oplossing: een condensator toevoegen aan de decoders in de loks. Maar dat kan ook niet in elke lok (decodertype, plaats, enz...). Zonder de binnenverlichtingen niet te vergeten.

De wissels 2265 & 2266 vertonen geen gebreken.

Ook de 2258 (kruising) vertoont een anomalie. Ook daar stopte de lok in alle richtingen. Blijkt dat er 1 puko aan elke kant van plastiek is. In combinatie met een andere plastieken puko op de 2260 maakte dat de sleper ging zweven over de geleidende puko's. Ik heb de plastieken puko's van de 2258, dat waren de hoogste, iets ingekort met een Dremel en nu loopt die perfect.
Ik stel me hierbij de vraag waarom Märklin toch plastieken puko's gebruikt. Dat is vragen naar problemen. Er zal wel een reden voor zijn, maar op de kruiding 2258 ontgaat me dat volledig.

De foto: rood - de plaats van de huidige puko's, groen - de ideale plaats voor puko's in het hartstuk.
Je merkt zo op dat de huidige plaats van die puko's marginaal is voor alle rijrichtingen. Rechtdoor gaat blijkbaar nog, maar afbuigend werkt dus absoluut niet. Oplossingen?

Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Gebruik maar even de zoekfunctie, er is al zoveel over geschreven met ook oplossingen: puko verplaatsen, wissel met een katterug, slepers met een gat, kantelende sleper, enz.....

De plastic Puko is een keus, bedoeld om de sleper in toom te houden bij de duikeling om over de spoorstaven te komen.......

Gr, Ben.
Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Verplaats je de puko onder en boven naar de groene positie, dan functioneerd het niet meer bij rechtdoor rijden. Een langere sleper zou nog kunnen helpen, maar dat gaat ook niet overal. Rangeren op een Engelse wissel is niet zo ideaal.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Ik heb 11x 2260 in mijn baan liggen maar treinen gaan zowel rechtdoor als afbuigend zonder problemen over de wissel. Zorg er wel heel goed voor dat de wissels exact in rechte lijn en volkomen vlal liggen.
En hoewel je de stroomvoorziening doorgemeten hebt, zou ik toch maar zorgen dat elke rails die je aan de kruising hebt liggen voorzien wordt van voeding en massa. Zodoende krijgt elke kant van de kruising ook goed stroom en massa. In elk geval heb ik het zo gedaan om dit soort problemen te voorkomen.


Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 21 december 2020, 13:00:40
Gebruik maar even de zoekfunctie, er is al zoveel over geschreven met ook oplossingen: puko verplaatsen, wissel met een katterug, slepers met een gat, kantelende sleper, enz.....
Heb ik gedaan maar ik heb niets zinvols gevonden. Een aantal zaken die je aanhaalt vervallen: slepers met een gat en kantelende sleper omdat ze niet relevant zijn. Puko verplaatsen ... dat kan toch niet de bedoeling zijn, dat betekent dat het product slecht gemaakt is. Bovendien is dit geen eenvoudige klus, neem ik aan. Een langere sleper zoals je die vind onder een 30000 bv loopt er wel goed over en dat komt omdat die de afstand kan overbruggen tussen de volgende puko's. Maar die kan je niet gebruiken onder loks met 2 draaistellen wan dan komt die er onderuit. Bovendien weet ik niet of dit wel gaat werken wegen andere obstakels aan de voorkant van dat soort loks.
... ik zoek nog effen verder of ik iets kan vinden.
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 21 december 2020, 13:00:40
De plastic Puko is een keus, bedoeld om de sleper in toom te houden bij de duikeling om over de spoorstaven te komen.......
Maar waarom in plastiek? Dit slaat nergens op. Bovendien is het niet eens een puko die net voor een spoorstaaf gemonteerd is.
Op dezelfde manier zou je kunnen stellen dat de helft van alle puko's vervangen worden door plastiek in gewone rechte rails. Dat geeft alleen meer kans op slecht contact. In een omgeving waar puko's moeten uitsteken boven spoorstaven is dat nog veel kritischer en dus nog meer onderhevig aan slecht of geen contact.
Maar OK, die plastiek puko's die te lang zijn is eenvoudig op te lossen.
[/quote]
Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Die kruiswissels zijn ondingen,
ik heb ze allemaal verwijderd.
Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Citaat van: loc1200 op maandag 21 december 2020, 13:09:29
Verplaats je de puko onder en boven naar de groene positie, dan functioneerd het niet meer bij rechtdoor rijden. Een langere sleper zou nog kunnen helpen, maar dat gaat ook niet overal. Rangeren op een Engelse wissel is niet zo ideaal.

Mvg. Marcel

Het is eerder andersom (zie foto1). De groene plaatsen onder en boven liggen beter in de lijn voor rechtdoor rijden. Afbuigen zou dan helemaal niet meer gaan, vandaar de derde groene cirkel om dat af te dekken (zie foto2).

Ik denk eraan om iets te maken dat deze situatie kan benaderen en gebruik makend van de bestaande puko's.
Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Citaat van: Wim op maandag 21 december 2020, 14:44:53
Die kruiswissels zijn ondingen,
ik heb ze allemaal verwijderd.

Ik kan je daarin bijtreden. Ze zijn gewoon niet goed gemaakt. Bepaalde loks hebben er geen last van zoals bv de 30000, maar helaas zijn er veel meer die dit geen pretje vinden.
Anderzijds kunnen ze wel heel nuttig zijn waar ruimte beperkt is. Laat ons wel zijn, wanneer je een kruiswissel weghaalt moet je die vervangen door 2 wissels indien je dezelfde mogelijkheden wilt behouden en zoals iedereen ook weet is het niet eenvoudig om daarover te rangeren wanneer je 2x naar de kromme kant op moet. De gekende "slangebeweging". Dat is ook niet ideaal.

Het overwegen waard echter in dit geval mits beperking van functionaliteit, dat wel.
Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Dat engelsmannen (kruiswissels) geen feest zijn, weten ze bij Prorail ook.
Die van Märklin doen niet onder voor die van het grootspoor, qua problemen.

Bij Märklin komt er nog wat bij: pukkeltjes en spoorstaaf stukjes die stroomloos zijn.
Zou net goed moeten zijn bij die ene testloc die ze gebruikt hebben bij hun ontwerp.
Bij menige loc gaat het fout.

Je kunt dan twee dingen doen:
- kijken naar die locs (wat kun je eraan verbeteren)
- kijken naar dat wissel (wat kun je eraan verbeteren)

Er zijn 2 sticky topics die er allebei toe doen: ze kijken naar de loc-verbeteringen:
a. Verbeteren stroomafname sleper
b. Verbeteren massa afname draaistel locs

Anderen, buiten dit forum, hebben ook gekeken naar wat je aan die wissels (in dit geval engelsmannen) kunt doen.
Want dat kan ook. Het is maar net waar je het vaakst last van hebt.

Feit is dat voorgestelde verbeteringen aan loc's ook helpen bij boogwissels, kruisingen en driewegwissels.
Re: Märklin 2260 - rijproblemen, 2258 rijprobleem opgelost
Juist, inderdaad. Goede analyse lijkt me.
Ik denk ook dat iets verbeteren aan een lok, gewoon alles zal verbeteren.
In dit geval lijken me 2 dingen voor de hand liggend:
- elco inbouwen waar dat mogelijk is (kan helaas niet altijd én is niet de goedkoopste oplossing)
- sleper aanpassen - ik heb vastgesteld dat de lange sleper Mä7185 het merkelijk beter doet tot perfect (wat niet verwonderlijk is omdat die sleper het middenstuk van de wissel kan overbruggen)

Dus ik weet nu wat mij te doen staat: alle loks testen en bekijken of er een oplossing noodzakelijk is en welke het beste is of doenbaar is.

Bedank allen om mee te denken en voor de goede raad.

Hou jullie veilig en gezond, een fijne Kerst en gezond en hoopvol 2021!