Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco 69529

Gestart door GTIBert maandag 14 december 2020, 16:15:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco 69529
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Roco 69529
Ik heb een Roco print van de 69529  van de trein SBB 14252.
Hiervan is de draad van de sleper niet aan gesloten.
Wie kan mij vertellen waar de draad van de sleper op de print hoort te zijn aan gesloten?

Ik hoor het graag.


Mvg Bert.
Re: Roco 69529
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco 69529
De jumper OL / GL bepaalt waar de stroom voor de decoder vandaan komt.  Hij staat nu op GL, dus Gleis (rails).  Het onderste spoortje gaat naar die schroef middenonder, dus daar zou volgerns mij je sleper aan moeten zitten.  Ik denk dat dit ook gelijk de behuizing is (dus niet de massa zoals bij Märklin locs!).  Het zou me niets verbazen als er helemaal geen draad aan de sleper zat.

Linksboven zit de gelijkrichterbrug.  Het gebied met de 2 is de -, de bruine draad de +, die zal wel naar de lampjes gaan. De zwarte draad linksboven is de massa, ik denk dat die naar de wielcontacten zal gaan.

De twee zwarte draden midden boven zijn waarschijnlijk de lampjes.

De bedrading ziet er niet origineel uit.  Gelijkstroomlocs zitten anders in elkaar, dus pas op dat je geen sluiting maakt...
Re: Roco 69529
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Roco 69529
Erik.

Bedankt voor je reactie.
Het klopt dat er geen draad aan de sleper zit, weet niet of dit normaal zo is.
De trein heb ik binnen gekregen om er eens naar te kijken waarom deze niet rijdt.
Re: Roco 69529
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco 69529
Als je een multimeter hebt, zou je eens kunnen kijken of de spanning van de sleper ook op de print staat (bij de schroef).  De dip-switches staan allemaal "on", hij zal het waarschijnlijk alleen analoog doen.
Re: Roco 69529
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Roco 69529
Erik.

Dipswitch 1 staat op On.
Re: Roco 69529
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Roco 69529
Ik ben nu zo ver dat ik er toch maar een ESU decoder in ga zetten.
Kan mij iemand vertellen waar in deze loc plaats is om een decoder te plaatsen?
Of wat er mogelijk is om dit te realiseren.
Denk ook dat ik ruimte moet maken door er wat materiaal weg te frezen.
En hoe ik het zaakje daarna moet aansluiten omdat er geen rode draad van de sleper in zit.


Ik hoor het graag.


Mvg Bert
Re: Roco 69529
ACTS.zuid
gast

Re: Roco 69529
Kijk eens hier Bert, wel goed lezen: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49843.0

Gr, Ben.
Re: Roco 69529
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Roco 69529
De decoder zit er al in.
moest wel het een en ander weg slijpen, zodat het er ook in past.
Re: Roco 69529
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Roco 69529
Zo heb ik het gedaan.


Mvg Bert.
Re: Roco 69529
ACTS.zuid
gast

Re: Roco 69529
De draden bij het vliegwiel horen onderlangs en elk aan de zijkant naar boven te  komen bij de schroef. Zoals het nu zit gaat het mis als je het kapje er op zet: vliegwiel raakt draad.

Gr, Ben.