Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

decoder 6080 in model 3324 overleden

Gestart door Wilfred zondag 20 december 2020, 14:48:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decoder 6080 in model 3324 overleden
Hallo allemaal.
In lokomotief type 3324 is een decoder 6080 overleden plaatselijk gesmolten :O. Wie kan adviseren wat te doen?
Situatie:
- baanopbouw is niet voorzien van bovenliggende stroomleidingen, deze lok past er dus niet echt bij.
- ik heb nog niet eerder een decoder ingebouwd.
- ik wil wel graag leren/proberen om een decoder in te bouwen.

Er zijn verschillende opties mogelijk:
- trein ruilen, mogelijk tegen ander defect model, welke wel bij baan past.
- decoder inbouwen (leerproces)

Maar welke decoder moet ik dan inbouwen? Graag advies.

Alvast bedankt.

Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Ik vind het persoonlijk een lastige om antwoord op te geven.  Het punt waar ik naar kijk is de investering in een locomotief welke je zelf al van aangeeft dat deze eigenlijk niet past bij je baan (misschien rijdt je er ook weinig tot niet mee).

Het is misschien wel een interessante om je eerste ombouw op uit te voeren, maar ik kan tegelijkertijd niet in je portemonnee kijken of het een verstandige keuze is.
Ombouwen kan op verschillende manieren, de twee meest gebruikte methoden (wat ik tegenkom) zijn:
- motor ombouwen naar gelijkstroom en gelijk een 5 polig anker plaatsen
- de veldspoel vervangen door een permanente magneet en de rest origineel houden (alleen een schoonmaakbeurt)

De eerste geeft een mooiere motor regeling (uiteraard indien goed ingesteld) waarbij de tweede een goedkopere oplossing is om het werkend te krijgen. Wat ik persoonlijk heb gezien in mijn ombouw dat vooral het langzaam rijden (bij bijvoorbeeld rangeren) er op vooruit gaat bij een volledige ombouw, maar tegelijkertijd zou ik voor jouw doel alleen de magneet omwisselen (als je voor deze ombouw gaat).
Met de decoder kan je vele kanten op, en hangt vooral af van welk(e) protocol(len) je centrale ondersteund. Bijvoorbeeld als je MFX van Märklin wilt dan kom je of bij Märklin zelf uit of de M4 decoders van ESU.

Daarna ga je te maken krijgen met hoe ga je de decoder programmeren. Er zijn mogelijkheden om je centrale (indien deze cv waarden kan uitzenden op de rails). CV programmering op deze manier is mogelijk en tegelijkertijd een stuk lastiger als een programmer van de fabrikant van de decoder (voor mijn gevoel wat ik als beginner heb ervaren). Het lastige is dat de stamtafels door de corona begrijpelijk niet door kunnen gaan, er zijn daar leden die je een handje willen helpen (ook bijvoorbeeld door hun programmer te gebruiken)

Edit: Zelf heb ik een goedkope BR 81 hiervoor gebruikt, ook indien er nog gloeilampen in de locomotief zitten dan zal je deze moeten ombouw naar led aangezien de digitale uitgangen meestal niet genoeg stroom kunnen leveren.
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Goed stukje proza hierboven.

Enige verdere opmerking kan zijn dat de beperkte reparatie cq ombouw (decoder + permanent magneet (Hamo/ESU)) een latere verder ombouw naar 5-polig anker en bij passende magneet+motorschild niet in de weg zit. De inbouw van de decoder wordt er niet anders door.

Zeer globale prijs indicatie:
De eerste oplossing, bij zelf doen, met een generieke decoder, zal in de buurt van de 30€-35€.
Tweede oplossing, vergelijkbare decoder met 5-polige ombouw, 45€-50€
Latere ombouw naar 5-polig (i.e. alleen de motor) is 20€-25€.

Dit voor een lok die digitaal rond de 110€ zit. De 3324 als slooplok/onderdelen is minder waard dan na de reparatie met de kosten van de onderdelen. t' Is overigens geen goudmijn om om te bouwen, maar wel een leuke lok om met ombouwen te beginnen. Er is namelijk genoeg ruimte in de lok, en ervaring hier op het forum.  :D :thumbup:

Jan-Peter 
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Beankt voor vlotte reacties.

Ik ga er over nadenken. Mocht iemand intussen belang hebben deze lok en willen ruilen met een dieselversie, met of zonder defect, graag reactie. Ik heb wel zin om deze lok op te waarderen, echter ga ik hem weinig tot niet gebruiken. Mocht ik werkzaamheden uitvoeren die de toekomstige eigenaar liever anders ziet, kan hij dat beter naar eigen inzicht doen.

Ik zal hem in de verkoophoek aanbieden.

Dank tot zover.
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Vergeet niet om eerst te onderzoeken wat de schade heeft veroorzaakt, de nieuwe decoder zou zomaar ook de geest kunnen geven.
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
LS.
Gesmolten decoders zijn meestal het gevolg van kortsluiting. De decoder 6080  is al aardig gedateerd, dus ook door ouderdom kunnen meer defecten optreden.
Je zou ,mede gelet op het leerproces, een oproepje kunnen plaatsen voor een dezelfde decoder .Kun je geen buil aan vallen qua kosten.
Maak foto's van de aansluitpunten en draadkleuren.
Wel goed de lok onderzoeken ivm kortsluiting
.
Tip: kijk de voedingsdraad van de sleper na ,ivm doorschuren daarvan door de draaistelbewegingen.De randen van het draaistel kunnen soms als een  mes door de isolatie van de draad snijden.
Succes
Groet Koos
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Gezien de waarde van de lok, zou ik een nieuwe 2ehands 6080 decoder of delta decoder erin stoppen zodat deze gewoon weer werkt. Of maak hem weer analoog doormiddel van een elektronisch omschakel relais. Deze zijn veelal voor bijna niks tot niks te krijgen van mede forumleden. Dan is de loc weer redelijk origineel. Dan verkoopt hij makkelijk en voor dat geld zoek je naar wat anders wat meer in je thema past.

Mvg. Kevin

Ps. Wat voor diesel locje zoek je?
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Allereerst allemaal een gelukkig nieuwjaar gewenst.

Zoals ik begrijp zijn de volgende opties mogelijk.
1 Terugbouwen naar analoog, dat is niet de opzet.
2 Gebruikte goedkope 6080 decoder opnieuw inbouwen.
3 Lok opwaarderen met betere motor en decoder.

De keus zal vallen op optie 2 of 3. Mede omdat ik begrepen heb, dat dit model geschikt is vanwege de beschikbare ruimte om deze vaadigheid te leren.

Hiervoor heb ik, voor beide opties, de volgende vragen:
Optie 2: Heeft iemand een "goedkope" 6080 decoder te koop?
Optie 3: Als ik dat ga doen, is het bedoelt om het ombouwen te leren, dan zou het ook mooi zijn om de verlichting en het geluid inbouwen te leren uiteindelijk. Wie wil adviseren wat hiervoor aan te schaffen?

Groeten
Wilfred
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Beste wensen ook vanuit mijn kant.

Geluid inbouwen kan, maar dan zit je al gauw aan de €90,- voor een decoder en daar komt dan nog een motorset bij.

6080 moet ik even kijken of ik die heb liggen nog. Anders heb ik nog wel een delta decoder denk ik.
Delta decoder rijd ook digitaal zonder de motor te hoeven aanpassen. Alleen ze het licht functioneren zoals bij analoog bedrijf.

Ik denk dat je jezelf eerst moet afvragen wat je maximaal aan die loc wilt gaan uitgeven en aan de hand daarvan een keuze maken wat te doen.  Als leer proces is leuk, maar dat zou ik zelf doen op een loc die je in je thema wilt hebben rijden, aangezien je er dan nog wat aan hebt.

Mvg. Kevin

Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Waarom zou je nog zo'n 35 jaar oude decoder inbouwen?
Een 6080 ondersteund alleen Motorola I (oud) protocol, polariteits gevoelig, 14 rijstappen en zwaar verouderde jaren 80 electronica.
Neem dan een Märklin 60972 (mLd3 decoder) , daar zit een voorbedrade dragerprint bij, die met de bijgeleverde houder precies op de plaats van het huidige printje past.
Je soldeert eerst alle draadjes vast en zet de dragerprint met de houder vast op zijn plaatst en dan pas prik je de decoder erop, super handig als je de decoder wilt uitwisselen.
De motor moet dan ook worden vervangen door een DC motorser 60941.
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Dank zover.

Als ik een lok heb waar ik mee verder wil, mag ik niets verknoeien. Deze lok bied me de mogelijkheid om mee te experimenteren. Gaat het fout? Jammer.

Het leukste lijkt me om het langzaam te leren/begrijpen. Omdat ik het electronica gedeelte niet goed begrijp, begin ik liever per module iets op te bouwen van niet te dure componenten.
Mocht het mogelijk zijn om na het inbouwen van een eenvoudige decoder tbv rijfunctie, later een decoder tbv geluisfunkties in te bouwen, dan heeft dat mijn voorkeur.

Mocht het slagen, dan zal de lok niet verloren zijn.
Mocht het niet slagen, dan zal de lok ook niet verloren zijn. Ik (en mijn ega) alleen paar euros lichter.

Maar omdat ik een leek ben op het gebied van decoders, zou ik het waarderen als ik een goed advies krijg t.a.v. wat aan te schaffen.

Groet
Wilfred

Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Wilfred,

In mijn rommeldoos zitten twee decoders die je als vervanging kunt gebruiken.
Kom langs dan bouwen we  er een in je loc. 

Kost je alleen de rit naar Alphen Ad Rijn.

Persoonlijk zou ik niet al te veel meer investeren in zo een oud beestje.

Mvg Robin
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Of je gebruikt een goedkope Tams wisselstroom decoder. Bron afbeelding: Tams site.
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Citaat van: Wilfred op vrijdag 01 januari 2021, 14:16:25
Mocht het slagen, dan zal de lok niet verloren zijn.
Mocht het niet slagen, dan zal de lok ook niet verloren zijn. Ik (en mijn ega) alleen paar euros lichter.
Als het mislukt, zal hoogstens de decoder kapot gaan, de loc gebeurt niks mee, tenzij je de hete soldeerbout ergens in en kunststof onderdeel prikt.

Als je het dan meteen goed wilt doen en iets wil leren of de huidige stand van techniek, neem dan een goede decoder en laat je hier adviseren.
Met een oude 6080 decoder leer je niet veel, omdat deze anders werken dan huidige decoders.
Je 3324 heeft nog een wisselstroommotor en vrijwel alle moderne decoders zijn bedoeld om een gelijkstroom motor aan te sturen.
Reden is dat wisselstroommoteren slecht te regelen zijn en de meeste fabrikanten al een gelijkstroommotor inbouwen.

Je kunt kiezen om de huidige motor om te bouwen naar een gelijkstroommotor met een permanente magneet van ESU.
Of je vervangt deze in zijn geheel door de Marklin motorombouwset 60941.

Als decoder kun je de Marklin mLd3 (60972) nemen of een ESU V5 lokpilot.
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Wat kappa voorschrijft is natuurlijk de mooiste oplossing.

Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Mag ik vragen waarom een ESU Lokpilot V5 en geen ESU Lokpilot Standard?
Aangezien Wilfried enkel wil "rijden" en "licht" is die Standard toch genoeg?
Scheelt zo'n 12 euro met de V5.
Inbouwen is denk ik het eenvoudigste, hoe zal je de CV's instellen?
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
 @citaat De Lokpilot standaard ondersteunt alleen DCC.
Ik weet niet waar Wilfred zijn baan mee aanstuurt, maar zijn centrale moet dan wel DCC kunnen uitsturen.
Als dat zo is, dan is de Lokpilot standaard ook een optie.
Ik gaf trouwens maar twee van de vele mogelijkheden, de keuze is aan Wilfred.
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
€12 is toch geld, en zeker als je niet te veel te besteden hebt.
Maar 12 euro voor wat meer mogelijkheden is soms ook een goede deal.
En geeft soms geen frustratie.
Het is vooral belangrijk welk besturingssysteem je hebt en wat voor locomotief je wilt gaan aansturen en met welke functies.
Daarnaast is een adaptor waar de decoder op wordt geplaatst ook belangrijk.
Bij meerdere functies word een 21-polige interesant, en anders een 8-polige.
Wil je later een geluidsdecoder, dan is het makkelijk om een adaptor te gebruiken.
Ook omdat je dan eerst een normale decoder inbouwd, en als alles functioneert hem kan omruilen voor de geluidsdecoder zodat je bij problemen niet een dure geluid decoder opblaast.

Mvg. Marcel
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Hallo

Ik werk nu met een Marklin 6021 Control Unit. Het doel is om uiteindelijk met bv Koploper de automatiek te laten uitvoeren.
Doordat ik (een beetje) conservatief ingesteld ben, wil ik begrijpen hoe de techniek werkt.
Ik heb niets tegen op een hogere investering/uitgave, maar dan wil/moet ik het wel begrijpen waarom.
Mijn mening is nu dat ik voorkeur geef aan kleinere onderdelen (stapjes) die ik begrijp, als in 1 maal de dure oplossing die ik niet begrijp. Mocht het dus zo zijn dat het uiteindelijk veel duurder wordt door in kleine stapjes uitbreidingen op deze lok te doen, mar waar ik een beter leerproces door verkrijg, dan heeft dat de voorkeur. Mocht het zo zijn dat het leerproces gelijk is door een duurdere investering/uitgave, maar er andere voordelen zijn, dan wil ik graag in dit geval de voordelen weten.

Als ik het anders stel; economisch is het het meest aantrekkelijk om een nieuwe lok te kopen met al erop en eraan. Maar dan leer ik niets. En dat geknutsel vind ik nou net leuk. Alleen het electronische geknutsel is nieuw voor mij, en dat is wat ik wil leren.

Mijn insteek is nu:
De lok is "waardeloos", het is economisch niet interessant om hierop te "investeren". Echter kan het ook niet slechter worden als nu. De lok reed erg mooi en rustig zijn rondjes, en was daarbij sterk genoeg. Het karkas vindt ik goed genoeg en is kwalitatief in orde op een (behoorlijke) schoonheidsfout na.
Als het mij nu lukt om met deze lok het ombouwen te leren, dan is dit de investering in mijn leerproces.
Als elk stapje lukt, ga ik steeds verder. Ook geluid zal dan een optie zijn, etc. etc.
Maar als alles in 1 keer erop zit, is het leerproces (het leuke) te kort.

Ik begrijp dat als ik hiermee begin, er mogelijk, en misschien wel, ook een motorruil plaats zal moeten vinden.
Ik zie op het forum dat verschillende mede modelspoorders de verlichting ombouwen tot led, dat is dan uiteindelijk ook de bedoeling.

Een paar extra euro is niet het probleem, als het maar doeltreffend is aangaande mijn leerproces.

Dus wat te doen? er zijn al vele opties aangedragen.

Groet Wilfred
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
In dat geval zou ik voor de hele mik mak gaan.
Dwz. Complete motor ombouw. Dan weet je gelijk hoe dat zit en werkt.
Decoder (esu of Marklin) en dan bij voorkeur 1 met een drager print zoals de 21mtc. Voordeel hiervan is, dat je alles volledig kan aansluiten(solderen) naar wens. Ook heb je mogelijkheden om er extra functies bij te zetten.

Hierna klik je hier je decoder op. Dit kan in feite elke decoder zijn met een 21mtc aansluiting. Dus als eerst zou je een goedkopere kunnen nemen, en als alles dan werkt kun je hem heel gemakkelijk wisselen voor een geluids decoder. De aansluiting voor de speaker zit namelijk op de drager print. Zo zou je er ook voor kunnen kiezen om meerdere loc's met zo'n drager print uit te rusten. Voordeel is dat als je de loc besluit om voorlopig niet te gebruiken, dat je de decoder dan eenvoudig in een andere loc klikt. Zo heb je dus geen dure decoder in een loc zitten die je dan toch niet gebruikt.
Wanneer de ombouw succesvol is afgerond, kun je de loc gaan aanpassen dmv led verlichting en dergelijke. Zo kun je elke keer een stap verder gaan met je loc, zonder dat je elke keer weer iets moet vernieuwen wat er net in zit.
Op deze manier is het in mijn ogen de voordeligste oplossing, omdat je niks onnodigs aanschaft.

Mvg. Kevin
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Allemaal bedankt voor informatie.

Ik heb een Marklin 60760 aangeschaft en gisteren is het me gelukt om deze met succes in te bouwen. Tot zover zeer tevreden. De lokomotief loopt heerlijk rustig en is zowel zeer nauwkeurig als sterk.

Nu moet ik nog leren om het loknr met de 6021 te wijzigen.

Groet
Wilfred
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Het hier nog een mooi ombouw verslag:  :D
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_3324_NS1100_van_Analoog_naar_Digitaal_met_60760_ombouwset

Ik zou wel voor een ESU decoder gaan trouwens en niet de 610080 zoals beschreven in dit verslag. Maar is kwestie van smaak en het ombouwen is bijna identiek.

Gr. Pieter
Re: decoder 6080 in model 3324 overleden
Mooi dat het gelukt is.
Veel trein plezier ermee.
Ga je er nog sluitverlichting in maken?