Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel

Gestart door Hemo zondag 20 december 2020, 11:46:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
Hallo " 3 – Rail Rijders "
Ik ben een fervente Märklin analoog rijder .
Op mijn analoge baan rijdt ik in twee kringen , één met 6 blokken en één met 4 blokken , er kunnen dus 8 treinen rondrijden . Ik maak hierbij gebruik van de tweede rail als aanwezigheidsmelder , zodat er op mijn baan géén reedcontacten of schakelrails nodig zijn . Super eenvoudig dus , enkel zuivere sporen en propere wielen zijn een "must" . Ook geef ik met "stappen walsen" aangestuurd door de seinen de rijspanning van elke lok mee over de baan ( elke lok is dus over de hele omloop met zijn eigen rijspanning te bedienen = het digitale voordeel , maar dan in een analoge versie !! )

Maar ik ben ook zeer geïnteresseerd in het digitaal rijden. Op een testomloop met vier blokken, werkend met de  bovenvermelde tweede rail aanwezigheidsmelding, ben ik momenteel aan het experimenteren met de Delta 6604 , Control unit 6021 en de Mobile Station 2 – 60657  besturing.
Hierbij heb ik de analoge voeding telkens gewoon gewisseld met de digitale besturingen... en wat blijkt ... er is géén enkel conflict met mijn "oude aanwezigheidsmelding" . De treinen rijden ook digitaal netjes rond met deze (analoge) blokbeveiliging !
Eén zaak vind ik storend . Na een (nood) Stop bevel rijden de treinen bij vrijgave ( go ) terug verder op de ingestelde snelheid .
Mijn vraag is nu : bestaat er geen "trukje" om na een STOP bevel de snelheid van de in de omloop rijdende treinen allemaal te resetten naar NUL , zodat bij vrijgave alle treinen toch blijven stilstaan. Na een "bijna botsing" of een ander euvel is dat wel wenselijk dacht ik ?
Ik heb alle handleidingen van voor naar achter en van links naar rechts doorgenomen maar vind hierover geen informatie .
Zijn er bij de ervaren Märklin digitaal rijders die hiervoor een oplossing weten , dan hoor ik het graag .
Groeten Hemo
Re: resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
Hoi,

Wat voor een digitale besturing gebruik je? Ik weet dat je het bij Esu-decoders kan instellen. Dus dan per lok.

Groet Ronald.
Re: resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
Hallo Ronald,
Ik rij met Märklin 6021 en Mobile Station  2
Re: resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
Hallo

Bij een 6021 een reset forceren (stop en go gelijktijdig indrukken gedurende een langere tijd).
Je bent dan wel alle informatie kwijt en zal elke lok apart weer moeten opstarten.

Je kunt ook van kritische loks het nummer oproepen tijdens de stop en deze met de regelaar op 0 draaien.
Deze loks zullen dan blijven staan na weer inschakelen. (meestal maken ze nog een klein sprongetje).

Bart
Re: resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
Hallo Bart,

Je eerste optie om op de 6021 een gelijktijdige "stop en go" in te drukken geeft geen resultaat, niettegenstaande dit in de handleiding van de 6021 zo ook vermeld staat. Als ik dit doe knippert " 99" in het venster wel maar bij een "go" rijden de treintjes lekker door :-)  !!!

De tweede optie heb ik ook al geprobeerd en dit geeft dan ook het door jou aangehaalde resultaat. Doch vind ik dit toch iets te omslachtig , als je telkens als je stopt met rijden of na een noodstop eerst de acht loks terug moet schakelen op "snelheid nul" . 

Mijn voorlopig besluit is dat ik ten opzichte van mijn analoge besturing niet echt veel meer comfort ervaar bij het rijden .

toch bedankt voor je moeite grt, Hemo
Re: resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
Hoi Hemo,

Als "fervente Márklin rijder" ga ik er eigenlijk een beetje van uit dat je vooral Märklin-loks hebt die nog geen DCC kunnen. Dus blijft good old MM en mfx.
Met deze setting kun je denk ik (zoals je aangeeft) prima "digitaal" rijden en analoog "aansturen".
Zoals je aangeeft heb je nog geen methode gevonden om na een algemeen stop-commando, de treinen weer met snelheid 0 (nul) te laten wegrijden.

Voor zover mijn kennis reikt, kan dit bij Márklin decoders ook niet ingeprogrammeerd worden. Dus zul je moeten uitwijken naar een PC-achtige besturing.
Voor niet-Marklin decoders weet ik niet of dit wel of niet kan, maar dan moet je CVs gaan programmeren. Dat kan eventueel met de MS2. Helaas gaat het dan alleen voor die loks lukken.

Maar ik lees tevens wat bruikbaars in jouw systeem. De door jou gebruikte terugmelding (massa-melders) kun je prima benutten, om de locatie van de loks te bepalen, met welk PC-besturingsprogramma dan ook. De meeste programma's zullen (met de normale spanning op de baan, ook in de stopsectie) de decoders terugregelen naar 0 tijdens het normale rijbedrijf. Bij een noodstop heb je daarbij vaak de optie "hervatten" of "opnieuw (vanaf 0) starten".
De combi die je nu hebt, zou je kunnen uitbreiden met de 6050/6051 om zo de PC (via RS232) en 6088, 60880 terugmeld-decoders aan te koppelen.

John (VT601)
Re: resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
Omdat je systeem zowel analoog als digitaal functioneert, zou je die noodstop ook analoog kunnen maken, toch?
Dat kan een tijdelijke oplossing zijn.
Re: resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
De noodstop ( zie foto 1) op mijn analoge baan schakelt de primaire spanning (220 V) van de rij transfo's af . Op dat moment kan ik de "probleem lok" met zijn eigen rijregelaar afzetten of zelfs in de blok waarin hij zich bevindt achteruit laten rijden ! Hier is dus geen enkel probleem .
Foto 1 : schakelbord  , links onder zie je de diagrammen van de twee omlopen . op de horizontale lijnen zijn de ingezette treinen te zien , verticaal zie je in welk blok ze zich bevinden .
Foto 2  : de acht rij transfo's , één voor elke trein . links zie je welke stappen motor in dienst is. de stappenmotor schakelt de rijspanning van één trein door naar de volgende vrije blok.
Foto 3 en 4 zijn enkele impressies van mijn analoge baan .

Blijft bij mij toch nog altijd de vraag wat ik bij het gebruik van de 6021 op mijn test circuit fout doe  dat die niet juist reageert op het "stop + go" bevel. Het is toch niet logisch dat het zowel in de handleiding van de 6021 maar ook in een info boek van Märklin Digitaal zo beschreven wordt ? Zou dus toch moeten lukken ??? ik zal het nog eens serieus moeten bekijken denk ik .

Bedankt alleszins voor het meedenken. en ik wens jullie nog prettige feestdagen.
Re: resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: resetten lok snelheden na Digitaal STOP bevel
Hemo,

Als je op de stop drukt van de 6021 gaat de spanning van de baan af. De decoders in je loks houden de instellingen die ze al hadden. Als je de loks weer onder spanning zet(via de go knop),  wordt verder gereden met de snelheid die in de decoder van de lok. De spanning komt immers weer op de baan.

Bart heeft de juiste oplossing al gegeven. Voordat je op de go drukt kun je de loks op snelheid 0 zetten. Als je daarna weer spanning op de baan zet. Gaan de loks nog een klein stukje rijden, totdat de nieuwe instellingen in de lok zijn doorgevoerd.

Meine