Hallo " 3 – Rail Rijders "
Ik ben een fervente Märklin analoog rijder .
Op mijn analoge baan rijdt ik in twee kringen , één met 6 blokken en één met 4 blokken , er kunnen dus 8 treinen rondrijden . Ik maak hierbij gebruik van de tweede rail als aanwezigheidsmelder , zodat er op mijn baan géén reedcontacten of schakelrails nodig zijn . Super eenvoudig dus , enkel zuivere sporen en propere wielen zijn een "must" . Ook geef ik met "stappen walsen" aangestuurd door de seinen de rijspanning van elke lok mee over de baan ( elke lok is dus over de hele omloop met zijn eigen rijspanning te bedienen = het digitale voordeel , maar dan in een analoge versie !! )
Maar ik ben ook zeer geïnteresseerd in het digitaal rijden. Op een testomloop met vier blokken, werkend met de bovenvermelde tweede rail aanwezigheidsmelding, ben ik momenteel aan het experimenteren met de Delta 6604 , Control unit 6021 en de Mobile Station 2 – 60657 besturing.
Hierbij heb ik de analoge voeding telkens gewoon gewisseld met de digitale besturingen... en wat blijkt ... er is géén enkel conflict met mijn "oude aanwezigheidsmelding" . De treinen rijden ook digitaal netjes rond met deze (analoge) blokbeveiliging !
Eén zaak vind ik storend . Na een (nood) Stop bevel rijden de treinen bij vrijgave ( go ) terug verder op de ingestelde snelheid .
Mijn vraag is nu : bestaat er geen "trukje" om na een STOP bevel de snelheid van de in de omloop rijdende treinen allemaal te resetten naar NUL , zodat bij vrijgave alle treinen toch blijven stilstaan. Na een "bijna botsing" of een ander euvel is dat wel wenselijk dacht ik ?
Ik heb alle handleidingen van voor naar achter en van links naar rechts doorgenomen maar vind hierover geen informatie .
Zijn er bij de ervaren Märklin digitaal rijders die hiervoor een oplossing weten , dan hoor ik het graag .
Groeten Hemo