Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke sleper is dit en kan het mooier/beter

Gestart door LordSinclair zaterdag 19 december 2020, 20:19:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Ik heb al een tijdje een aantal hele oude wagonnetjes liggen die best leuk staan achter een klein stoomlocomotiefje. Nu heb ik er een mooi interieur voor geprint en verlichting aangebracht. Tot zo ver gaat alles lekker. Echter loop ik nu tegen het probleem van de stroomafname aan. Uit de oude doos heb ik een stroomafnemer genomen die je tussen de assen kunt klemmen. Hierop zit een enorm lange sleper. Behalve dat deze in wissels nogal eens de boel kort sluit kost het het kleine locomotiefje ook heel veel kracht om het voort te slepen.

Dus ik vroeg mij af of hier ook handigere oplossingen voor zijn (ik heb al bedacht om een draadje uit het locje te gebruiken, maar dan ontkoppel je de stam niet zo makkelijk meer).

En weet iemand of dit soort sleepcontactconstructies nog te krijgen zijn (eventueel een type nummer?).

Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
De sleper zelf is zo te zien de 7174, nu in E212010.
Maar die is zonder het metalen dingetje wat eronder geplakt? zit.
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Hallo,

De sleper is een 7076. Een mooiere oplossing is lastig omdat het getoonde rijtuig geheel van metaal is.
Geen flauw idee of ze nog te koop zijn. Misschien als je het nummer op google invult.


Groet,
René
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Stel het zijn wagonnetjes uit de serie 40xx, dan staat dat in een oude Märklin catalogus die ik nog heb liggen.
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Maar dit is de geijkte combinatie! Elke 3000 behoort dit 'blikken schroot' over de baan te sleuren als een holenbeer een konijn door het bos. Of zoiets. Zelfs mijn oude 3029 met uitgesleten tandwielen en wiellagers deed de stofwolken uit de oude M-rails opwaaien, way back in de seventies. En jazeker, met deze sleepcontacten!
Natuurlijk worden de assen flink gehinderd door deze slepers. Het is belangrijk dat het sleepcontact voldoende stevig vastzit, maar ook dat de wagonassen nog wel redelijk vrij kunnen draaien. Kwestie van wat buigen en testen. Ergens bereik je wel een aanvaardbaar resultaat. Nooit optimaal, want het is en blijft antiek, nou ja, vintage.

Groet,

Peter
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Die sleper heb ik hiervoor gebruikt:
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Ik ook, Wim. En erachter hangt een wagentje met sluitlicht, met eenzelfde sleper, zonder schuurpapiertje voor de controle. Dus met twee van deze slepers in een trein rijdt het wat minder soepel maar niet veel zwaarder dan met de Märklin schoonmaakwagons met viltjes. Met andere woorden: het moet gewoon kunnen rijden zonder dat je locomotieven ademnood krijgen.

Groeten,

Peter
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Citaat van: Rene1968 op zaterdag 19 december 2020, 20:59:21
De sleper is een 7076. Een mooiere oplossing is lastig omdat het getoonde rijtuig geheel van metaal is.
Geen flauw idee of ze nog te koop zijn. Misschien als je het nummer op google invult.
Bedankt, dat is inderdaad het juiste nummer als ik Google zo bespeur. Alleen nog tweedehands sporadisch verkrijgbaar zo te zien.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 19 december 2020, 22:05:55
Stel het zijn wagonnetjes uit de serie 40xx, dan staat dat in een oude Märklin catalogus die ik nog heb liggen.
Het zijn inderdaad de 4040 wagonnetjes.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 20 december 2020, 00:17:51
Maar dit is de geijkte combinatie! Elke 3000 behoort dit 'blikken schroot' over de baan te sleuren als een holenbeer een konijn door het bos. Of zoiets. Zelfs mijn oude 3029 met uitgesleten tandwielen en wiellagers deed de stofwolken uit de oude M-rails opwaaien, way back in de seventies. En jazeker, met deze sleepcontacten!
Natuurlijk worden de assen flink gehinderd door deze slepers. Het is belangrijk dat het sleepcontact voldoende stevig vastzit, maar ook dat de wagonassen nog wel redelijk vrij kunnen draaien. Kwestie van wat buigen en testen. Ergens bereik je wel een aanvaardbaar resultaat. Nooit optimaal, want het is en blijft antiek, nou ja, vintage.
De assen draaien best vrij rond. Het is met het oppervlakte van de sleper dat voor de nodige weerstand zorgt. Die ziet er ook al wat verbogen uit dus wellicht drukt die nu te hard.
De 3000 heeft maar 2 anti slip bandjes (en dat is nog deluxe versie, heb er ook nog 1 met 1 slipbandje). Dus heel veel grip heeft die ook niet.
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Citaat van: LordSinclair op zondag 20 december 2020, 10:23:41
Alleen nog tweedehands sporadisch verkrijgbaar zo te zien.
Tip: buig de 4 lipjes open, en vervang dat deel (veer+wat over de puko's gaat) gewoon, als het nodig is.
Mag dan als geheel niet meer nieuw te koop zijn, maar op die manier kan je toch er een 'nieuwe' sleper van maken!
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Op de beurs in Houten zijn de slepers 7076 nog wel verkrijgbaar (meestal bij de onderdelen-handelaren, maar ook enkele NL-handelaren).
Nu wachten tot de beurs weer eens open mag...

Groet, Paul
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
 @citaat

Ik lees wel vaker dat er op de beurs mooie dingen te krijgen is. Ik vind het alleen een erg dure oplossing voor een enkel onderdeeltje. Je bent toch een berg benzine en entree kwijt.
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Tja. Beursbezoek alleen om een slepertje te kopen, is een dure grap. Maar bij Rail of Eurospoor is er best veel leuks te zien. Ik heb het hobbyvuurtje ermee gaande gehouden, ook toen ik nog geen baan aan het bouwen was. En je doet er ideeën op, pakt af en toe een leuk lokkie mee of een paar wagonnetjes of rijtuigjes.
Maar, het hoeft natuurlijk niet. En het kan nu ook niet. Blijft Internet over. Heb je weer verzendkosten en onzekerheid of het wel is wat je op het plaatje zag of meende te zien. En zo is er altijd wat. Maar ik hoop dat we over een tijdje toch weer een beurs je kunnen pakken.

Groet,

Peter
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
 @citaat @citaat Je kan het ook eens op een lokale beurs proberen, als die er weer zijn.

Ik combineer het ook wel eens met andere inkopen (op de beurs, of bij de Hornbach/Gamma/Praxis/Makro/Office center in Nieuwegein).
Naar de beurs ga ik in de zomermaanden op de fiets... Maar als je ver weg woont is dat natuurlijk geen doen.

Groet, Paul
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Ls

De sleper afgebeeld is de 7076 zoals gezegd . De sleper kan minus het klemdeel vervangen worden door sleper oud nr 7173, nw nummer 20157.
Nieuw te koop bij ondergetekende . :)Zie foto's

Groet Koos
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
 @citaat
Die zien er mooi gerenoveerd uit!
Re: Welke sleper is dit en kan het mooier/beter
Sjoerd,

Niet gerenoveerd ,fabrieksnieuw

Groet Koos