Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Afspanmast Viessmann

Gestart door Swiss-fan vrijdag 18 december 2020, 20:55:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afspanmast Viessmann
Lid sinds: 2007

offline
Afspanmast Viessmann
Beste
Ben me aan 't verdiepen in de mast met artikelnr. 4165.
Kom ik vanavond ook de 4164 tegen.
Ik denk, is de voorloper van de ..65.
Nieuwer nummer is wellicht een verbetering of vernieuwing aan de mast...?
Kan/wil iemand de verschillen schrijven...
Mvgrt.
Re: Afspanmast Viessmann
Beide masten zijn volgens mijn Viessmann catalogus voor 2020/2021 in het gamma. Zelf heb ik enkele 4165.
Re: Afspanmast Viessmann
Lid sinds: 2007

offline
Re: Afspanmast Viessmann
Zojuist toch nog ff zitten vergelijken.

De 4164 is een Radspannwerk, daar maak ik van; Rijdraad op spanning houden.
Is duidelijk genoeg voor mij.

De 4165 is een Hebelspannwerk, vrij vertaald: Hefboom onder spanning houden.
Vraag ik me af, wat doet dit ?
Re: Afspanmast Viessmann
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Afspanmast Viessmann
Leg de foto's van beide eens naast elkaar en zoek de verschillen. Het zijn twee verschillende manieren om de rijdraad van de bovenleiding 'strak' te houden (in werkelijkheid, in model doet het niet veel).
Re: Afspanmast Viessmann
in model doet het niet veel

Klopt. Staat er enkel voor de show om het een beetje echt te doen lijken.
Re: Afspanmast Viessmann
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Afspanmast Viessmann
Citaat van: Swiss-fan op zaterdag 19 december 2020, 07:05:30
De 4164 is een Radspannwerk, daar maak ik van; Rijdraad op spanning houden.
Is duidelijk genoeg voor mij.

De 4165 is een Hebelspannwerk, vrij vertaald: Hefboom onder spanning houden.
Vraag ik me af, wat doet dit ?
Wat je er van maakt (4164) en je vrije vertaling brengen je op het verkeerde been.

Allereerst staat "spannwerk" voor afspaninrichting, wat de rijdraad op spanning moet houden en dus voor beide geldt.
De prefixen "Rad" (wiel) en "Hebel" (hefboom) geven het type aan.

Bij Rad is het einde van de rijdraad aan de as van een wiel bevestigd en wordt  strak getrokken door een kabel over het loopvlak van het wiel met aan het einde een gewicht.

Bij Hebel wordt hiervoor dus een hefboom gebruikt: rijdraad aan de hefboom bevestigd en de hefboom wordt naar beneden getrokken door een kabel met gewicht.
Dit zorgt voor het straktrekken van de draad.

Een Hebelspannwerk kan de draad minder ver (strak) trekken dan een Radspannwerk.
Re: Afspanmast Viessmann
Lid sinds: 2007

offline
Re: Afspanmast Viessmann
Dank voor deze uitgebreide uitleg :thumbup:
Re: Afspanmast Viessmann
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Afspanmast Viessmann
Radspanwerk => overbrenging dmv wiel.
Rijdraad wordt op haspel gewonden met kleine diameter.
Op dezelfde as zit een groter wiel met daaraan kabel waar gewichten aan hangen.
Hierdoor is bv span-kracht 3 maal verhoogd en blijft gelijk. Dus voor lange draden geschikt.
Hevel(arm)spanwerk => overbrenging door gaffel/arm. Effect is gelijk aan bovenstaande, MAAR kan alleen korte verschillen opvangen. Werkgebied is veel beperkter.
Mvg. Marcel
Re: Afspanmast Viessmann
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Afspanmast Viessmann
Toch heeft zelfs de modelafspanmast nog enige functie. Bij mij op de baan staat de hebelafspanmast op de kop van een kopspoor en de M* rijdraad wordt met een oogje aan de draagkabel in de mast gehaakt. De rijdraad komt met een zacht kunststof bevestiging aan de Hebel. Door de plaatsing van de eindmast kan je er voor zorgen dat de rijdraden een beetj netjes tussen de masten hangen. Met name de 360s willen soms een beetje golven. 
F.