Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Stein am Fluss

Gestart door Prail donderdag 17 december 2020, 20:42:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Stein am Fluss
Geachte forumleden,

Na het voorstelhoekje nu het voorstellen van de baan. De bouw van deze baan is gestart in 2017.

Thema is klassiek; Dubbelsporige hoofdbaan voorzien van bovenleiding en enkelsporige aftak naar een bescheiden station en klein depot (met de Roco schijf).
De naam 'Stein am Fluss' is projectnaam, simpelweg omdat me nog niets leukers is ingevallen.

Rollend materieel: Periode 3 en 4, Duits, Zwitsers, 1 Oostenrijker en wat CFL (uiteraard de schuld van dat blauwe 'strijkijzer', de 3600).

stats:

- C rail en K rail, zichtbaar min. R9, onzichtbaar R2 nevenlijn, R3 hoofdbaan
- CS1Reloaded, L-net convertor etc..
- iTrain (steeds meer lukt...)

Inmiddels is de 3e laag bereikt en krijgt het depot gestalte....

Bij deze het baanplan, in het vervolg zal ik wat foto's plaatsen (probeerhoek is voor mij geen luxe)
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Foto's zeggen meer dan wintrack...

Schaduwstation, paradebaan, status 2018 en de bruggen (nog zonder 'Stein' en 'Fluss') status 2019
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2016

offline
Re: Stein am Fluss
Dag Pierre,

Wat een fraai ontwerp en mooi uitgevoerd tot dusverre! Ik wordt hier helemaal blij van; goed georganiseerd schaduwstation en boven het maaiveld een geloofwaardig sporenplan. Alleen je stoomdepot kan misschien ietsje anders georganiseerd. Heel veel meer dan een draaischijf met loods is het nu niet. Ik pleit niet voor dikke kolenbunkers en grote laadkranen, maar een iets uitgebreider kolenpark en een slakkenkuil en inspectieput zouden wel wel fraai zijn. Desnoods vervang je de loods door een rechte loods in halfrelief langs de achterwand. In Duitsland niet zo gebruikelijk maar ook niet totaal onbekend.
Het hoeft niet, het is maar een suggestie.

Groet,

Peter
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Stein am Fluss
Hoi Pierre,

Ik droom nu al weg bij het zien van je paradebaan  ;)
Je hebt een mooie baan ontworpen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2011

offline
Re: Stein am Fluss
ik kan me alleen maar aansluiten bij tony zijn opmerking. top ontwerp! goed over nagedacht. Hier ga ik toch een beetje spieken voor mijn ontwerp ;-)
Re: Stein am Fluss
ACTS.zuid
gast

Re: Stein am Fluss
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 17 december 2020, 23:38:45

Het hoeft niet, het is maar een suggestie.


Precies, het hoeft niet. Meer is minder Peter.

Leuk ontwerp dit en een frisse afwisseling tussen alle spaghetti banen alhier. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2016

offline
Re: Stein am Fluss
Eens Ben, minder is meer. En meer wordt dan minder...
Hoewel hier het bekolingsspoor tegelijk in- en uitrijspoor van het depot is. Vind ik net iets te minimalistisch.
Maar voor het overige ben en blijf ik zeer gecharmeerd van het hele ontwerp.

Groeten,

Peter
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stein am Fluss
Hi Pierre,

Dat ziet er goed uit maar inderdaad zoals Peter schrijft kolenwagons staan niet op een in-uitrij-spoor die wordt dan geblokkeerd.
Die brug (de voorste) op de laatste foto welk merk en nr. is die ?
(Van metaal ? ben de naam ff kwijt)

groet
Harald
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Stein am Fluss
Leuke opzet  :thumbup:.

Citaat van: Prail op donderdag 17 december 2020, 20:42:29
De naam 'Stein am Fluss' is projectnaam, simpelweg omdat me nog niets leukers is ingevallen.
Ach, valt best wel mee.
Niet ver bij mij vandaan is Bad Münster am Stein met daarbij een vertakkingsstation.
Idyllisch, ligt aan de rivier Nahe en heeft direct aan de overkant van de rivier een behoorlijke rotswand.
Past dus wel enigszins.
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Stein am Fluss
Stein kan ook op de Burcht slaan, Pierre.
En dan klopt het helemaal, want die ligt bij jou aan de rivier !
Goegel maar eens Stein Burg en dan afbeeldingen  :P

Grtz Tony
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Dank voor de complimenten!

@haradigi: De brug is van 'Central Valley'nr. 1900, is een plastic kit.
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Stein am Fluss
Hallo Pierre,

Een mooi baanplan en een mooie start van de bouw! Dit is weer typisch een idee wat mij heel erg aanspreekt, er zijn zelfs wel raakvlakken met mijn baan. :P

Misschien een tip voor het BW: Zoals Peter al aangaf moet je daar misschien wat meer aandacht aan geven. Mijn idee (wil je waarschijnlijk niet...) is om de draaischijf te laten vervallen. Ik begrijp het volkomen als je zegt dat die er in ieder geval komt maar uit eigen ervaring weet ik dat dat ruimte vreet en daardoor erg moeilijk realistisch is te bouwen. Ik heb de draaischijf om dezelfde reden laten vervallen en ben daar nog steeds gelukkig mee. Er is meer evenwicht met de rest van de baan.

Ander puntje: Het lijkt mij ook veel mooier dat het BW direct vanuit het station is te bereiken, dus meteen na de brug een wissel met een eigen spoor naar het BW. Niet eerst door een tunnel want dat is niet logisch.

De naam van de baan vind ik prima gevonden. Een naam geeft het een eigen identiteit. In de grote boze wereld heeft ook ieder stukje land een eigen, soms alleen lokaal bekende, naam. Dan weet iedereen waar het over gaat.

Ik ben benieuwd naar het vervolg! :thumbup:


Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2016

offline
Re: Stein am Fluss
Dat het depot via een tunnel te bereiken is, is niet per sé onrealistisch. Op de North Yorkshire Moors Railway is dat ook zo. Weliswaar zonder bocht, maar toch door een korte tunnel bij het station.

Groet,

Peter
Re: Stein am Fluss
ACTS.zuid
gast

Re: Stein am Fluss
Citaat van: narwal op vrijdag 18 december 2020, 19:44:52


Mijn idee (wil je waarschijnlijk niet...) is om de draaischijf te laten vervallen. Ik begrijp het volkomen als je zegt dat die er in ieder geval komt maar uit eigen ervaring weet ik dat dat ruimte vreet en daardoor erg moeilijk realistisch is te bouwen. Ik heb de draaischijf om dezelfde reden laten vervallen en ben daar nog steeds gelukkig mee. Er is meer evenwicht met de rest van de baan.


De draaischijf geeft in automatisch bedrijf heel veel speelplezier........
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2015

offline
Re: Stein am Fluss
Mooie bruggen.  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2009

offline
Re: Stein am Fluss
Hallo Pierre,

Ik wil je de complimenten geven voor het ontwerp en gekozen thema. Het is een mooi sporenplan en de verdekte sporen zijn goed bereikbaar. Ik ben benieuwd hoe je dit alles straks landschappelijk gaat aankleden en welke gebouwen je gaat plaatsen. In ieder geval zijn de gekozen bruggen mooi gekozen exemplaren.

Heel veel succes met je bouw, Mvg
Wim
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Hierbij nog een duidelijke foto van de onderste brug. De brug is 70 cm lang en vraagt wel wat aanpassingen om K-rail te faciliteren....en de bovenleiding zal ook nog wel een puzzel worden. De sporen op de brug liggen h.o.h. 53 mm.
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Vandaag de proefopstelling voor de 'Blockstelle' aan de linkerkant van de baan, e.e.a. geïnspireerd op het boekje van Bernd Schmid... (helemaal stuk gelezen meer dan 35 jaar geleden)....Ook is hier het 'overstapje'; 2 slanke C wissels zonder tussenstuk om de parallel afstand van 53 mm aan te houden op het hoofdspoor.

Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2016

offline
Re: Stein am Fluss
Ja, de editie 'Mit Pfiff', dat is zeker een klassiekert!

Leuk als het nog steeds inspiratie biedt.

Groet,

Peter
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Vandaag enkele beelden van de paradebaan in verschillende stadia. Ik vind het belangrijk een lange trein in zijn geheel te zien, liefst in een flauwe bocht door een mooi landschap...landschap volgt in de komende jaren maar de flauwe bocht is er al!

zicht vanaf linkerzijde



Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
van rechterzijde
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: Stein am Fluss
Wat een onwijs gave paradebaan, heel goed gelukt zo met die flauwe bocht  :)
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2009

offline
Re: Stein am Fluss
Heeft de bocht ook nog een verkanting (nodig), of hoeft dit niet bij zo'n flauwe boog/ grote straal?

Groeten,
William
Re: Stein am Fluss
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Stein am Fluss
Mooi Pierre, de paradebaan is een echte Top hier kun je met een behoorlijke snelheid doorheen rijden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stein am Fluss
Hi Pierre,

Mooi die lange stukken zeker dat stuk met die brug (Ik heb wat met oude-bruggen).

groet
Harald
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Ter aanvulling nog de overgang van C-rail naar K-rail op de paradebaan. Dit gebeurd aan de linkerzijde, hier gaat na het overstapje van de 2 slanke C-wissels, de C-rail over naar K-rail. Op het 'gekitbashte' (mocht dit Nederlands zijn....) brugje van Auhagen is het dan weer helder en zonder ballast. In de toekomst zal met ballast en airbrush de C en K 'verenigd' worden..... (op het brugje uiteraard geen ballast...).

mvg en mooie dag!

Re: Stein am Fluss
ACTS.zuid
gast

Re: Stein am Fluss
Goed gedaan.  :)

Gr, Ben.
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Stein am Fluss
Ziet er goed uit!
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Stein am Fluss
 :thumbup:
Ik ga dit volgen.
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stein am Fluss
Wat een mooie paradebaan heb je. :P
Ik hou van die flauw lopende bocht.
Prachtig gedaan.
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Stein am Fluss
Mooi zo zonder onrealistische bochten!
Een aandachtspuntje: denk eraan om - nu het nog kan - een stopsectie te maken in de lus rechtsboven. Anders komt een van het station naar rechts vertrekkende trein meteen weer terug van de andere kant. Want veel ander verkeer kan er niet over dat spoor binnenlopen, alleen af en toe een stomer.

Groet, Wouter
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Dat paradespoor :favorite:

Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Vandaag een villa.....soms heb je een bouwpakket die je altijd al eens had willen bouwen...maar waarschijnlijk niet op je baan komt....
Nog een beetje weatheren die Faller en dan......in de opslag.  :)

Voor het evenwicht tussen scenery en techniek ook even een plaatje van boven richting schaduwstation, terugmelders via L-net converter naar de nieuwe ECOS2, helaas was de CS1reloaded beyond repair....
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Vandaag geen update maar een kleine ontstaansgeschiedenis van het schaduwstation, momenteel ben ik bezig de besturing ervan te optimaliseren in iTrain, posities, rangeren toestaan etc...., en uiteraard worstelen met remvertraging, snelheidsmetingen etc...een hobby op zich. ook is inmiddels de CS1r vervangen door de ECOS 2
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Hier nog wat latere beelden waarbij ook te zien de wissel decoders van Viessmann, ik heb toen een tijd zitten puzzelen op de vraag waarom uitgang 4 het niet deed in alle wisseldecoders......bleek later te zitten in de combi CS1R en wisseldecoders van een bepaalde jaargang, ondoorgrondelijk voor mij als digibeet.....
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2017

offline
Re: Stein am Fluss
In Stein am Fluss gebeuren ook mooie dingen.  :thumbup: 

Greetz, Arjan
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Modelspoorcollega's, hierbij een verlate update uit Stein am Fluss.

Het stationsgebied begint wat vorm te krijgen, het ontvangst gebouw van Kibri staat op proef, mocht het mijn oog blijven kietelen dan uiteraard verouderen en bevolken.
Moet eerlijk zeggen dat er veel gereden wordt (iTrain zij geprezen!) maar weinig gebouwd. Op de planning staat een achtergrond en het airbrushen van de sporen...maar dat wordt waarschijnlijk 2022.
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2011

offline
Re: Stein am Fluss
Ziet er allemaal heel goed uit, mooie en degelijke bouw. Succes verder. Groet, Marc
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
In Stein am Fluss is ook nog de Hondekop van Artitec (23.404.02) gearriveerd...

Uiteraard geen fluit met het thema van de baan te maken maar het blijft toch de trein van je Tienertour en OV jaar kaart...wat nostalgie voor de regenachtige zondagmiddag  ;)
Re: Stein am Fluss
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Stein am Fluss
Ik snap wel dat je die op je baan wilt hebben rijden  :thumbup: :thumbup:
Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2010

offline
Re: Stein am Fluss
Mooie baan, maar toch even een tip.  >:-D   Een gekoppeld wissel is altijd synchroon.
Of ze buigen beiden af, of ze gaan allebei rechtdoor.  :)
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Ha Timelord, goed gespot! klopt helemaal, de bovenste wissel is van zijn veertje ontdaan omdat deze altijd maar in 1 richting bereden wordt (vanuit beide sporen); De eerste as rijdt de wissel open zodat deze 'goed' staat voor alle volgende assen.

Je houdt me scherp!  ;)
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Goedemiddag spoorcollega's, weer eens bericht uit Stein am Fluss. Hier bezig gewest met het ballasten van de C-rails, ik geloof dat hiervoor het woord 'engelengeduld' is uitgevonden.

De rails zijn eerst met de airbrush aangepakt waarna de steentjes zijn aangebracht (Woodland scenics light grey/HO fine) .

Volgende stap is verfijnen met poeders en daarna ook de K-rails met dezelfde kleuren airbrush en ballast
Re: Stein am Fluss
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Stein am Fluss
Ik geloof graag dat het monnikenwerk is, maar het resultaat is TOP  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Hierbij nog de blik richting tunnel ingang. Portaal, positie bovenleidingsmasten en blokpost nog provisorisch....
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2011

offline
Re: Stein am Fluss
Ziet er mooi en strak uit. Interessant te lezen dat je eerst de rails hebt geairbrusht en daarna de steentjes aangebracht. Ik was van plan dat andersom te doen maar nu ga ik er even over nadenken. De stenen krijgen een iets andere kleur eroverheen?
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
Hierbij het bovenaanzicht bij de kleine brug, op de brug en rechts van de brug K-rail (al een klein stukje met ballast...), links van de brug C-rail, airbrush en ballast moet het onderscheid tussen de 2 minimaliseren.
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
@ Golfer: Ik heb de hele rail eerst geairbrushed om de plasticglans weg te krijgen en de kleur naar mijn smaak te krijgen, ik overweeg nog om een roestbehandeling met de airbrush te doen waardoor vlak bij de railstaaf het grind iets mee krijgt, ook wil ik het gehele ballastbed nog met poeders verfraaien, maar dat waarschijnlijk pas als de directe omgeving van het spoor zijn vorm en kleur heeft gevonden.
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2012

offline
Re: Stein am Fluss
mooi gedaan;


is dat ballast gelijmd op die wissels?


mvg,
Michel
Re: Stein am Fluss
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stein am Fluss
@Michiel: Yep de ballast is op de wissels gelijmd, ik heb ballast 'H0 fine' van Woodland scenics gebruikt, de kiezelgrootte vind ik realistisch en bij het lijmen op de C-rail/wissel blijft het mooi onder de bovenkant van de bielzen.