Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: ramdani op maandag 19 februari 2024, 15:58:18er zijn allerlei programma's die audio (of video) rechtstreeks van YouTube kunnen opslaan in elk formaat dat je maar wenst;

mvg,
Michel
Hoi Michel,

helemaal juist. Het programma wat ik noemde was een voorbeeld, maar er zijn inderdaad allerlei programma's die van You Tube kunnen opslaan in een format naar wens.

Bedank voor je bericht.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
He, Michel, dank je wel.Ik zou er die Spaanse stations omroepen opzetten die in die ESU decoder staan die jij in die Locs voor mij hebt ingebouwd. Moest het me toch niet lukken kom ik wel eens naar Bosschenhoofd.. B)
Re: Baan van Michel Evers
Hey Wim,

dat gaat je wel lukken hoor.
Maar . . . . je bent natuurlijk altijd welkom en dan maak ik e.e.a. voor je in orde.
Overigens hoop ik op korte termijn je baan weer eens te komen bewonderen.
Ik weet dat ik dat alweer enkele maanden beloof, maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen.
We houden contact per email.
Re: Baan van Michel Evers
Voor de geluidsmodule gebruikers.

De module die ik voor iemand anders in orde gemaakt had, werkte bij mij prima, maar bij die persoon thuis helemaal niet. Het wilde hem maar niet lukken om de geluidsmodule aan de gang te krijgen.
Meestal heeft dat te maken met de voeding die men gebruikt.
Deze elektronica vereist een mooie, netjes op de juiste spanning afgevlakte voeding. Voor deze module is 3,3 tot max. 5 VDC noodzakelijk.

Een wisselspanning die middels een gelijkrichtbrug of door 4 dioden is gelijk gericht, is niet voldoende. De gelijkspanning zal namelijk 50 x per seconden zakken naar 0 om vervolgens weer te stijgen naar gewenste spanning. Dit is wel gelijkspanning en ook meetbaar als zodanig, maar geen nette gelijkspanning en dus zal de module niet werken. Het naar beneden zaken en weer stijgens van de spanning wordt ook wel rimpelspanning of simpelweg de rimpel genoemde.

Door een condensator te plaatsen tussen de plus en min van de gelijkspanning kun je die gelijkspanning wat vlakker maken. Hoeveel? Dat hangt af van de sterkte van de gebruikte condensator. De condensator laadt op wanneer de spanning stijgt en geeft zijn opgelade spanning weer af wanneer de spanning daalt. De sterkte van een condensator wordt weergegeven in Farad en in dit voorbeeld micro Farad oftewel uF, mF of µF

Op het internet zijn diverse schema's te vinden om gelijkspanning te stabiliseren. Met de juiste kennis en materialen moet dat lukken.
Veel simpeler en zeker niet duur is het om stabilisatoren te kopen bij Aliexpress. voor enkele euro's incl. verzendkosten ben je uit de brand geholpen.
En wat natuurlijk ook kan is om gelijk de juiste voeding aan te schaffen. Ook bij Aliexpress of bijvoorbeeld Amazon voor ook maar enkele euro's.

Ik zoek morgen wel de juiste links voor de stabilizers en eventuele bruikbare voedingen.

Re: Baan van Michel Evers
Zoals beloofd bij deze een link naar 5 VDC voedingen van 2A per voeding. Voedingen 5VDC, 2A

En bij deze ook de link naar de stabilizers welke ik gekocht heb bij AliExpress. Stabilizer
Let op dat je bij je bestelling de juiste uitgangs spanning kiest.

De geluidsmodules kunnen zo geschakeld worden dat, wanneer een trein het station binnen rijdt, er een stations mededeling klinkt.

Voor de analoge rijders onder ons is een potentieel vrij schakelcontact nodig. Dat kan bestaan uit een rails met daarin een sckalelaars welke door de slepers wordt bediend, dan kan een optisch contact zijn wat door je trein wordt bediend en natuurlijk een readcontact welke door magneten onder je treinen wordt geactiveerd.

Voor de digitale rijders onder ons is het wat makkelijker. Gewoon een digitale uitgang een relais laten bedienen dat vervolgens de geluidsmodule activeerd. Vervolgens zijn er natuurlijk veel mogelijkheden te programmeren om de betreffende digitale uitgang te activeren.

Succes en veel plezier met de geluidsmodule incl. stabilizer.
Re: Baan van Michel Evers
Vandaag de stabilizers getest.
Gebruik van een gelijkrichtbrug vóór de stabilizer mag, maar is niet nodig.
De stabilizer bevat dioden om AC om te zetten naar DC.

Een Marklin regeltrafo gezet op ongeveer 5,5 VAC en deze aangesloten op de ingang van de stabilizer.
Uitgaande VDC gemeten met mijn (eenvoudige) oscilloscoop, die een keurig vlakke 5 VDC aangaf.
Daarna een geluidsmodule er op aangesloten en deze werkte naar wens.

Misschien zal het best eens voor komen dat de electronica van AliExpress hapert en/of kapot is.
Maar voor een prijs van nog geen 2 euro per stuk, incl. verzending, kan men, mijn inziens, makkelijk een aantal reserve kopen.