Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Transformator

Gestart door Lupohenk donderdag 17 december 2020, 08:27:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Transformator
Lid sinds: 2013

offline
Transformator
Hallo allemaal , ik heb een vraag . Ik heb een digitale transformator over en die komt uit een startpakket  ( 67025 ) .
Nu heb ik een vriend die voor zijn zoon een baan maakt en die is nog analoog maar hij heeft geen transformator er bij .
Nu heb ik ergens gelezen dat als je een analogen trein met deze transformator aansluit dat het schadelijk is voor de trein .Klopt dit ?
Mvg Ludo Henk
Re: Transformator
Lid sinds: 2008

offline
Re: Transformator
Aan dit apparaat heeft je vriend niets, dit is een Delta controller.  Er zit geen 220 stekker aan, en de uitgang is (Delta) digitaal.

Hij zal dus even moeten zoeken naar een (witte) transformator, of de loc ombouwen naar delta of digitaal.
Re: Transformator
Lid sinds: 2016

offline
Re: Transformator
Schadelijk, dat valt wel mee, maar nutteloos is het wel. De 67025 zet slechts een constante stroom op de baan en elke analoge trein die daarop gezet wordt, gaat er meteen op topsnelheid vandoor. Niet te beteugelen, hooguit door stroomloze secties te maken, maar dat is natuurlijk helemaal niks.
Gewoon een regelbare trafo kopen. Voor een paar tientjes is het geregeld (letterlijk ben figuurlijk). En ik weet niet hoe ver de aanleg al gevorderd is, maar zonder stroom en zonder testmogelijkheden, lijkt me dat een lastig avontuur, tenzij de bouwer heel goed is met de multimeter. Ik zou zeggen, snel naar de essentiële treinen winkel (op internet)!
En opletten: het is toch wel 3 rail wisselstroom analoog? Anders Märklin analoog links laten liggen, want dat harmonieert echt niet met 2 rail gelijkstroom.

Groet,

Peter