Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

dip switches wissels

Gestart door Damswim woensdag 16 december 2020, 19:45:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
dip switches wissels
Lid sinds: 2020

offline
dip switches wissels
wie kan me helpen met het volgende probleem.
Enkele jaren geleden heb ik een baan gebouwd en de wissels digitaal gemaakt met de 74460 decoder en de aandrijving.
Deze baan heb ik enkele jaren geleden vanwege plaatsgebrek ook weer afgebroken maar ben nu in een andere situatie weer met een baan begonnen.
Ik had naast de digitale wissels nog een aantal handbediende die ik nu digitaal wilde maken. Ik heb hiervoor de 74461 gekocht.
Nu komt mijn vraag. Ik heb van mijn 20 oude wissels de instelcoderingen aangehouden zoals die indertijd in de bijlage bij de decoders werd geleverd.
Bij de onlangs geleverde 74461 zit weer een andere bijlage maar hier is de dipswitch instelling compleet anders.
Wie kan mij verder helpen hoe hier mee om te gaan.
Men spreekt hier ook over MM en DCC. geen idee wat dat is.
Re: dip switches wissels
Lid sinds: 2008

offline
Re: dip switches wissels
Je bent toch niet op zoek naar het bestand om de dipswitsches in te stellen?
Deze bedoel ik
Re: dip switches wissels
Lid sinds: 2020

offline
Re: dip switches wissels
dank je Jos,
Nee daar ben ik niet naar op zoek dat heb ik op papier en even gecontroleerd met wat je info aangeeft en dat heb ik precies zo ingesteld maar ik weet niet hoe ik de nieuwe in moet stellen met de 74461 decoder.
Kan ik gewoon doorgaan met de instellingen zoals ik die op papier heb van de 74460 of in jouw bijgesloten systeem?
Re: dip switches wissels
Lid sinds: 2006

offline
Re: dip switches wissels
Inderdaad zit er verschil in de dipswitch instelling van deze decoders. Ik moet die 74461 nog eens toevoegen aan mijn website.
Maar als je voor die nieuwe decoders gewoon het boekje wat erbij zit volgt kan je ze gewoon door elkaar gebruiken. Zo lang je ze niet hetzelfde adres geeft natuurlijk  :)

Koen
Re: dip switches wissels
Lid sinds: 2020

offline
Re: dip switches wissels
dank je Koen,
maw als ik het goed begrijp gewoon bij 1 beginnen mits deze niet gelijk is aan wat ik reeds heb of kan ik ook gewoon doorgaan waar ik met 74460 ben geëindigd
Re: dip switches wissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: dip switches wissels
Het adres van inbouwdecoder 74461 kan naar keuze ingesteld worden met DIP-switches dan wel geprogrammeerd worden met een centrale. Ik doe dat altijd met DIP-switches want dan kan ik achteraf gemakkelijk zien wat het adres ook al weer is. Overigens vind ik dat programmeren nogal omslachtig.

Tijdens het omzetten van de DIP-switches mag er geen stroom op de decoder staan. DIP 10 is om te kiezen voor DCC (stand ON ofwel 1) dan wel MM (stand 0), DIPs 1 t/m 9 staan voor de binaire code van het adres. Als je de binaire code kent, kun je het adres snel instellen en kun je het achteraf aan de stand van de DIPs snel zien. Voor wie de binaire code niet kent, elk van de 9 switches staat voor een bepaalde waarde:


DIP :       1   2   3   4   5    6   7    8    9
Waarde : 1   2   4   8  16  32  64128256

Tel de waardes op van elke DIP op stand 1 en je hebt het adres:


Adres
DIP : 123456789
Stand : 000000000
0
            100000000
1
            010000000
2
            110000000
3
            001000000
4
            101000000
5
            011000000
6
            111000000
7
.....
            111111111
511

Met de 9 DIPs kun je zodoende 512 verschillende adressen instellen. Daarbij gelden twee beperkingen: adres 0 werkt sowieso niet en bij het MM-protocol werken alleen de adressen tot en met 320.

Ook bij het programmeren via de centrale kun je kiezen voor MM of DCC. Bij DCC mag je dan tot en met adres 2044 gebruiken.


P.S.
Citaat van: Damswim op woensdag 16 december 2020, 19:45:10Men spreekt hier ook over MM en DCC. geen idee wat dat is.
Decoder 74460 kende alleen het MM-protocol, met decoder 74461 kun je zelf kiezen of je MM of DCC wilt gebruiken. Omdat al mijn locs luisteren naar mfx(+) of MM, gebruik ik DCC niet. Daarom heb ik ook voor mijn wisseldecoders voor MM gekozen.