Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ESU lopi 5

Gestart door Hans Biere woensdag 16 december 2020, 17:55:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU lopi 5
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
ESU lopi 5
Een ESU lopi 5 heb ik met behulp van de ESU-lokprogrammer / ESU-decodertester geprogrammeerd en vervolgens in een lok geplaatst.

Vervolgens wil ik checken of alles goed is gedaan en zet de lok op de rollenbank en sluit deze aan op de ESU-lokprogrammer.

Tijdens het uitlezen van de ESU lopi 5 verschijnt de melding:

"Gevonden decoder wordt niet ondersteund". De vraag is wat doe ik hier fout; ik heb dit al eerder bij een andere ombouw of "kant en klare" ESU-lok meegemaakt. Het vreemde is dat dit niet altijd gebeurt. Er zijn ook gevallen dat de ESU-lopi of Loksound normaal wordt uitgelezen en CV's bewerkt kunnen worden.

Als ik de (DCC ingestelde) lok op de baan zet meldt deze zich niet aan maar is WEL met de ECoS aan te roepen en te besturen. Lok luistert keurig naar de commando's.

Misschien nog goed om te weten: Lokprogrammer bevat de meest actuele software.

Alvast bedankt voor je reactie!
Re: ESU lopi 5
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU lopi 5
1) Decoder nogmaals op tester prikken en controleren met programmer.
2) Lopi V5.0 heeft RailCom aan boord.  RailCom inschakelen op ECoS en Lopi V5.0 zal automatisch aangemeld worden.


Willy
Re: ESU lopi 5
ACTS.zuid
gast

Re: ESU lopi 5
Een enkele keer heb ik dit probleem ook, niet specifiek bij een Esu decoder. Schoonmaken van de rollenbank helpt dan, het zijn maar hele kleine stroompjes.

Gr, Ben.
Re: ESU lopi 5
Lid sinds: 2008

offline
Re: ESU lopi 5
Wat voor loc is het?  Heb je de condensatoren wel verwijderd?
Re: ESU lopi 5
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU lopi 5
Citaat van: nmbssncb op woensdag 16 december 2020, 18:25:48RailCom inschakelen op ECoS en Lopi V5.0 zal automatisch aangemeld worden.

@Willy: inderdaad. Deze instelling stond niet aangevinkt. Nu wel. Onberispelijke en snelle aanmelding.

Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 16 december 2020, 18:30:16Schoonmaken van de rollenbank helpt dan, het zijn maar hele kleine stroompjes.

@Ben: ga ik morgen doen en nog eens zien wat er gebeurt.

Citaat van: ErikW op woensdag 16 december 2020, 20:13:22
Wat voor loc is het?  Heb je de condensatoren wel verwijderd?

Een doodnormale Elok uit 1985. Ik heb de (groene) ontstoorders voor het eerst weggelaten. Lok rijdt zeer soepel (misschien ook dankzij de kogellagers  :) ;) ) dus wat zou ik nog meer weg moeten halen?

De "relatie" ESU-programmer versus ESU lopi is niet helemaal "je van het" bij mij zo lijkt het maar wie weet helpt de tip van Ben hier naar een oplossing.
Re: ESU lopi 5
Lid sinds: 2008

offline
Re: ESU lopi 5
Ah die  :-)

Dan is het een nieuw motorschild, en zit er maar 1 condensator op, waar je geen last van hebt.
Re: ESU lopi 5
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: ESU lopi 5
Hallo Hans, e.a.

Wat ik de laatste tijd merk is dat de LP5 en LS5, 'even' tijd nodig hebben om te starten als ze uit de winkel of een tijd lang niet gebruikt zijn op de programmer. Het 'even' is werkelijk maar een tel of 2-3.

De werkwijze: uit de verpakking, op de decoder tester zetten en uitlezen; leidt eigenlijk altijd tot de bovenstaande fout melding. Inprikken en 5 tellen op testmode  van de lokprogrammer, en dan inlezen heeft tot nu toe tot succes geleid.

Jan-Peter