Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding

Gestart door Bas woensdag 16 december 2020, 15:55:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Dag 3 railers,

donkere dagen voor de kerst en opnieuw tijd voor wat extra licht. Dit maal in de inspectiekuil / askuil van Artitec (no 10.295). Deze ook voorzien van een mooie en realistische middengeleiding in de vorm van dekplaten, hiervoor gebruikte ik nummer 3225 van Weinert. Dat kitje is eigenlijk bedoeld voor hun huismerk Peco nummer LK-56 maar hier past het ook heel goed. Andere kuilen zijn verkrijgbaar bij Faller (120136) compleet met een soort van middengeleider of 2 stuks voor ruim een tientje: Auhagen nummer 41612.
Maar goed de inspectiekuil van Artitec heb ik geschilderd en geweatherd en daarna een stuk K-rail geplakt waarin ik het middengedeelte van bielzen heb weg geknipt. Vervolgens heb ik aan de dekplaten van Weinert een zwart draadje (slecht zichtbaar) gesoldeerd en dat gaat met dit materiaal heel makkelijk. In de bodem van de kuil heb ik 3 gaatjes geboord voor deze draadjes. Deze draadjes heb ik doorverbonden met de K-rail. Om de dekplaten precies op puko-hoogte te krijgen en mooi in het midden heb ik hier en daar een stripje styreen geplakt. Voor de verlichting zijn aan de zijkanten van de kuil ieder 2 gaatjes geboord. Je zou er nog een licht geleidingsstaafje in kunnen stoppen maar dat achtte ik niet nodig. Vervolgens heb ik wat led-strip op een stukje hout (koffielepeltje) geplakt en ook daar draadjes aan gesoldeerd. De middelste lampjes heb ik domweg weg geplakt met wat tape. Deze stripjes gaan weer voorzien van wat extra styreen en lijm aan de zijkant van de kuil.

Hieronder volgt deel 2 maar eerst de eerste 5 foto's:
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Netjes zo heb ik het ook ongeveer gedaan.

groet
Harald
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
deel twee van dit verslag. De hele onderkant met de draadjes en led'jes zijn afgeplakt met tape. Dit om lichtlekkage te voorkomen en voor een stukje robuustheid is het ook heel handig. De draadjes nog voorzien van stekkertjes en dan is dit project ook weer af. Of moet er nog een inspecteur/Preisertje in??

Groeten,

Bas
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Harald: jouw topics over het Bw zijn nog steeds een inspiratie   :thumbup: :thumbup:
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
 :) Ziet er keurig uit, mooie inspectiekuil. :thumbup:
Citaat van: Bas op woensdag 16 december 2020, 16:38:05
Of moet er nog een inspecteur/Preisertje in??
Lijkt me van wel, loc er een beetje half op en dan kan de Preiser inspecteur gaan inspecteren. 8)

Dirk-Jan
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Mooi gedaan, Bas!

Ik vraag me altijd of hoe de sleper hiermee opgaat. Wat als 'ie net wat naar beneden steekt? Dan blijft de loc stilstaan (in het beste geval...). En ja, ik heb gelezen dat de afstand tussen de afdekplaats 32-33 mm moet zijn. Maar toch...

Groeten,
William
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Bukken Dirk-Jan, er komt een sleper an
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Voor William een filmpje:

https://youtu.be/g22duFp7yLQ
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Duur stootblokje ....  >:-D

groet
Harald
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Leuk freubelwerk...  :thumbup:  :thumbup: Maar je hebt je het wel zelf gemakkelijker gemaakt   ;)  :D Door de inspectiekuil op de rails te plakken. Niet de railhouders te gebruiken  :D Dat kan nog wel eens wat frustratie geven, De slakkenkuil. Later nog maar eens eentje gedaan als smeerput met lampjes. Goed ik had dan weer het voordeel dat er geen ski-voorzieningen getroffen hoeft te worden  :D

Groet Ronald.
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Leuk gedaan!

Ik heb ook wel eens van die Weinert riffelblech platen proberen te gebruiken ter opvulling tussen de rails.
kreeg daar echter snel kortsluiting doordat de flensen tegen de platen aankwamen.
Hoe heb jij dat opgelost?

Groeten,
Jelmer

Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
@Ronald: leuke verslagen om te lezen bij de buren van Benelux, nog niet gezien  :thumbup: Maarre de railhouders van Artitec pastten ondanks diverse pogingen totaal niet op het volprofiel van de Marklin K-rails. Wat jammer nou  :D Wat dat betreft heb je het nodige geduld gehad  :thumbup:

@Jelmer: de dekplaten van Weinert mogen niet te hoog komen te liggen, dan lopen ze inderdaad tegen de wielen aan. Tip is dan ook om het ets-raampje rondom de dekplaten niet weg te gooien. In 4 stukken geknipt zijn deze op hun kant ook prima te gebruiken voor een spoorwegovergang of een stukje industriespoor met bestrating/beton in het midden.

@Harald: oude SE en met 40 cm valhoogte, tapijt en hoesje was het risico nog aanvaardbaar  :)
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Hallo Bas,

Ziet er zeer goed gelukt uit. Past zelfs in ieder tijdperk.
Deze tips ga ik ook noteren, dank je wel voor het delen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Hoi Bas,

leuk verslag, bedankt voor de tip.
Mooi gedaan, loc rijdt perfect.

mvg

Wim
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
Ook hier Weinert riffelblech platen
(zie 4e foto) werkt prima en geen sluiting.
en
Hier een iets andere montage (gesoldeerd) in een loodsje
en
Allemaal met een voedingsdraadje eraan.

groet
Harald
Re: Inspectiekuil Artitec met verlichting en Weinert afdekplaten als middengeleiding
hoi,

Citaat van: Bas op donderdag 17 december 2020, 10:13:13
@Ronald: leuke verslagen om te lezen bij de buren van Benelux, nog niet gezien  :thumbup: Maarre de railhouders van Artitec pastten ondanks diverse pogingen totaal niet op het volprofiel van de Marklin K-rails. Wat jammer nou  :D Wat dat betreft heb je het nodige geduld gehad  :thumbup:

Klopt, de spoorstaven van K-rails zijn breder dan de railhouders. Je had ook PECO Code 100 kunnen pakken  ;)  :D  Het was een behoorlijk priegelwerk.... Ik werd er op een gegeven ogenblik helemaal klaar mee   O:-D Goed, het lijkt wel erg mooi zo. Ik zat nog te twijfelen bij de tankplaat om hetzelfde te doen... De beugeltjes te (laten) etsen en dan op een zelfde manier verwerken... Goed het alternatief ziet er nu ook goed uit  :)

Als het in de baan zit valt heel veel mensen niet meer op hoe de spoorstaven vast zitten.  :)

Groet Ronald.