Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?

Gestart door Detreinenfreak zaterdag 19 december 2020, 23:21:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Hai hai, Ik heb sinds kort een z21start met Wlan pakket. Lokjes en treintjes rijden super lekker. Maar mijn elektrisch aangedreven wissels doen het nu helaas niet meer. Ik heb in de wissels een 74490 wisselaandrijving en een 74460 wisseldecoder erin zitten, Ik reed voornamelijk ook al digitaal met een control unit 6021 van Märklin, daar deden de wissels het toen nog wel. ik heb de einschakeling er bij 1 al omzeilt en bij de andere de schakelaar al weggehaald. maar zonder succes. allebij de wissels doen het niet op de z21 en op de control unit. Zijn er oplossingen? of doe ik iets fout bij het weghalen van de schakelaar?
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Na weghalen van de schakelaar wel overbrugging gemaakt?
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Ja, Wel gedaan. Bij het eraf solderen van de Schakelingen bleven Verbindingen aan het bord ook niet goed zitten. Ik weet ook niet waardoor dat kwam..
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Wisseldecoder wel geschikt voor de z21 ?
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Hoi,

Citaat van: serie1200 op zondag 20 december 2020, 08:32:57
Wisseldecoder wel geschikt voor de z21 ?

De z21 / Z21 kan ook het Motorola-protocol aan. Dat kan je aan en uitzetten in de instellingen van de z21.

Citaat van: Detreinenfreak op zaterdag 19 december 2020, 23:21:52
Ik reed voornamelijk ook al digitaal met een control unit 6021 van Märklin, daar deden de wissels het toen nog wel. ik heb de einschakeling er bij 1 al omzeilt en bij de andere de schakelaar al weggehaald. maar zonder succes. allebij de wissels doen het niet op de z21 en op de control unit. Zijn er oplossingen? of doe ik iets fout bij het weghalen van de schakelaar?

Als ze allebeide niet op je oude configuratie, de control unit 6021 meer werken en daarvoor wel. Dan is er iets mis met de wisseldecoder. Het kan zijn dat je eventueel de draadjes naar de baan mag wisselen. Dat wil ook nog wel eens helpen bij het motorola-protocol.

Groet Ronald.
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Citaat van: Detreinenfreak op zaterdag 19 december 2020, 23:36:55
Ja, Wel gedaan. Bij het eraf solderen van de Schakelingen bleven Verbindingen aan het bord ook niet goed zitten. Ik weet ook niet waardoor dat kwam.

Heb je de aandrijving getest na de soldeer activiteiten, als de aandrijving het in basic niet doet zul je de aandrijving ook niet digitaal zien werken.

Testen gewoon met een voltje of 12 AC of DC uitvoeren, weet je zeker dat de boel werkt.
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Ik zal alle bij die opties even bekijken. Had er zelf nog niet aan gedacht dat het misschien de decoder kan zijn.
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Ik heb de draden naar de rails toe getest, maar zonder resultaat helaas. Hoe zou ik de aandrijving zelf kunnen testen?
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Citaat van: Detreinenfreak op maandag 21 december 2020, 17:58:03
Ik heb de draden naar de rails toe getest, maar zonder resultaat helaas. Hoe zou ik de aandrijving zelf kunnen testen?

Citaat van: Marklindak op zondag 20 december 2020, 10:03:05
Testen gewoon met een voltje of 12 AC of DC uitvoeren, weet je zeker dat de boel werkt.

Heb ik hier al beschreven, gele draad plus en om de beurt de blauwe draden tegen de min, de aandrijving moet dan werken, doet deze het niet dan niet direct weggooien, zijn wel te repareren.
Re: Märklin 74490 defect? of is er iets anders aan de hand?
Ok!